Koszt:  100 zł. + przesyłka ……..    jak zamówić? Uwaga, ta strona może się długo ładować (w zależności od prędkości Twojego internetu). Jeśli chcesz poznać dokładnie  treść zagadnień – poczekaj aż wczytają się  elementy graficzne. Improwizować można na dwa sposoby: grać „na ucho” pasujące i nie pasujące dźwięki lub robić to świadomie, z przygotowaniem, zgodnie z przebiegiem harmonicznym utworu. Granie „na ucho” ma swoją zaletę: jeśli funkcje harmoniczne nie są zbyt bogate – można bez wiedzy muzycznej jakoś improwizować. Niestety wtedy, kiedy pojawiają się bogatsze funkcje harmoniczne, progresje, modulacje lub kiedy trzeba improwizować w mało znanym utworze – łatwo o złe dźwięki, które nie tylko dyskredytują solówkę ale też  obnażają brak profesjonalizmu. Każdy utwór muzyczny muzyki improwizowanej ma pewne cechy, z których najważniejsze są: melodia, harmonia i forma. Improwizacja polega na modyfikowaniu melodii przy zachowaniu dwóch pozostałych aspektów: harmonii i formy. Co ciekawe, te dwa elementy nie są w muzyce improwizowanej zbyt skomplikowane. Forma utworów to najczęściej powtarzające się schematy taktów: 12 taktów – forma większości bluesów, 32 takty – forma piosenek, standardów i innych utworów estradowych. Na bazie takich form utwory posiadają pewien szkielet harmoniczny.
Przeanalizujmy kilka przykładów.
1. Blues Charlie Parkera | C7 | Bm7 E7| Am7 D7|Gm7 C7| | F7 | Fm7   | Em7   | A7 | | Dm7 |G7 |Em7 A7 |Dm7 G7 ||

strona 2 2. ” Autumn Leaves” |Am7      |D7      |Gmaj7 |Cmaj7    | |F#m7     |B7      |Em7 |    %    | |Am7      |D7      |Gmaj7 |Cmaj7    | |F#m7     |B7      |Em7 |   %    | |F#m7-5   |B7-9    |Em7 |   %    | |Am7      |D7      |Gmaj7 |   %    | |F#m7-5   |B7-9    |Em7Eb7 |Dm7Db7  || 3.  „Joy Spring” (klikaj na zapis funkcji – ujrzysz następstwa II -V i II – V -I). We wszystkich przykładach kolorami zaznaczono akordowe następstwa II – V lub II – V- I (czytaj dwa pięć lub dwa pięć jeden). Te następstwa to jedna z najbardziej charakterystycznych cech muzyki improwizowanej. Występują w niemal wszystkich standardach i większości utworów estradowych. Czym są?  To akordy na drugim, piątym i pierwszym stopniu skali, którą masz w danej chwili improwizować. II -V – I to najbardziej popularne i podstawowe zjawisko harmoniczne w muzyce improwizowanej, którego poznanie jest wystarczające do ciekawych improwizacji. Wyjaśnieniem i pomocą w nabraniu sprawności w ogrywaniu właściwych skal na tych akordach zajmuje się właśnie praca „Improwizacja 251 swing”. ====================================== „Krzysztof Kralka Improwizacja 251 swing” – to kopalnia wiedzy i ćwiczeń dotyczących improwizacji melodycznej. Praca ta zawiera ogrom materiału: filmy, pliki html, animacje flash, nuty w formacie pdf, dźwięki i grafiki. Oprócz bogactwa treści i materiałów, praca charakteryzuje się przemyślanymi rozwiązaniami, atrakcyjną formą i skutecznością. Wykonanie w technice html powoduje łatwość obsługi na wszystkich komputerach, bez potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania. Wygodna nawigacja pozwala przenosić się natychmiast w dowolne miejsce prezentacji. Wszystkie nuty i ważne części pracy można z dużą jakością wydrukować. Dźwięki podkładów muzycznych mają optymalnie najwyższą jakość (kompromis między jakością a ilością). Przykłady i animacje zrobione są techniką wektorową – nie tracą jakości przy powiększaniu. Do dyspozycji Użytkownika przygotowałem grającą klawiaturę fortepianową i wiele ćwiczeń interaktywnych. in C „Krzysztof Kralka Improwizacja 251 swing” zawiera około 4 GB danych a w tym ponad: 2200 plików, 400 filmów dydaktycznych, 440 animacji flash, 600 stron html i ponad 170 zbiorów wysokiej jakości nut w formacie pdf. Możesz po nie sięgać na kilka sposobów: otwierając foldery z plikami lub linki wewnątrz stron. Do prawidłowej eksploatacji potrzebna jest przeglądarka internetowa z włączoną obsługą „javascript”, plików flash i pdf. Przeczytaj w pracy jak to zrobić. Praca ułożona jest w sposób przemyślany, metodyczny. Przetestowali ją muzycy o różnym stopniu zaawansowania. Początkujący improwizatorzy powinni przejrzeć (przećwiczyć) ją raczej w kolejności, którą zaproponowałem. Zaawansowani – mogą ćwiczyć w dowolnej kolejności. Wygodna nawigacja pozwala przenosić się natychmiast w dowolne miejsce prezentacji. Najważniejszym celem pracy Krzysztof Kralka Improwizacja 251swing jest praktyczna nauka sztuki improwizacji melodycznej. Jednak z materiałami materiałami zawartymi w niniejszej pracy można ćwiczyć wiele elementów muzycznego rzemiosła: 1. Właściwe danym akordom skale. Długotrwałe, wnikliwe słuchanie poprawnych skal, nałożonych na odpowiedni akord, kształtuje wrażliwość i słuch. Po pewnym czasie usłyszysz każdy obcy dźwięk (spoza skali); u siebie i u innych, także u „Wielkich”. 2. Jeśli opanowałeś już bezbłędne nakładanie skal na akord – możesz pokusić się o dźwięki obce, spoza właściwej skali. Obserwuj ich relacje z akordem, jakie napięcie wnoszą, jak można je rozwiązywać. 3. Patenty. Powinieneś systematycznie gromadzić w sobie (uczyć się na pamięć) najlepsze zagrywki znanych mistrzów Twojego instrumentu lub po prostu takie, które Ci się podobają. 4. Gamy i pasaże. Masz do wyćwiczenia żmudne gamy i pasaże? Użyj podkładów II-V-I a ćwiczenie stanie się przyjemnością. 5. Fragmenty etiud i utworów. Ustal tonacje trudnych miejsc tych utworów i uruchom odpowiedni film. Dopasuj tempo. Nauczysz się ich szybciej niż sądzisz. 6. Skale bluesowe. Skale bluesowe nakładaj na podkłady w różnych stylach – nie koniecznie na akompaniamenty bluesowe dostępne w sekcji „Blues”. Blue notes znakomicie rozszerzają możliwości improwizatora, zabarwiają solówki, dodają ekspresji. 7. Pentatoniki: majorowe i minorowe. Z podkładami zawartymi w każdej z sekcji możesz ćwiczyć pentatoniki – ułatwi Ci to poruszanie się w różnych stylach muzycznych. 8. Ćwicz progresje, kadencje, substytuty i inne zjawiska harmoniczne. Dowiedz się jak z zakładek „czytaj” każdej sekcji. 9. Wymyślaj własne sposoby wykorzystania ćwiczeń. Pełne wykorzystanie zawartych tu materiałów zależy wyłącznie od Twojej pomysłowości. Jak ćwiczyć? – z laptopem z podłączonymi słuchawkami. – z komputerem i głośnikami (lub słuchawkami) – z telewizorem i zestawem kina domowego. Powinieneś (masz prawo) wówczas przygotować sobie płyty DVD (wideo). Z takich płyt możesz korzystać jednak tylko Ty, nie możesz ich odstępować. – w przenośnym odtwarzaczu filmów + słuchawki lub głośniki. Około 400 filmów dydaktycznych z podkładami muzycznym w stylu swing, we wszystkich tonacjach, w tempach: 80, 120, 160 i 200. W czasie wyświetlania filmu na ekranie ukazuje się właściwa tonacja, akord i odpowiednia skala. (kliknij na pasek przesuwu u dołu animacji, żeby kontrolować wyświetlanie filmu) Każdy film, w zależności od tempa, trwa od ok. 3 do 10 minut. Do każdego filmu przyporządkowane są przygotowane do wydruku materiały nutowe w formacie pdf i ćwiczenia ułatwiające zrozumienie improwizacji i nabycie wprawy. Filmy umieszczone są w odpowiednich katalogach na płycie DVD i dostępne z różnych miejsc pracy: 1. Major. Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy majorowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – majorowa, jońska. 2. Minor. Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy minorowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – minorowa, dorycka. 3. Dominanty. Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy dominantowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – dominantowa, mixolidyjska. 4.IIVI. Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V-I, w układzie czterotaktowym (11|2), układzie dwutaktowym (0505|1), we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana jest w odpowiednim momencie filmu. 5. IIV. Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V, w układzie dwutaktowym (11|2), układzie jednotaktowym (0505|), we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana jest w odpowiednim momencie filmu. 6. Progresje: A.Katalog zawiera filmy z progresją akordów majorowych, minorowych i dominantowych w stosunku kwintowym, w układzie dwutaktowym (2|2), układzie jednotaktowym (1|1), w czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana w odpowiednim momencie filmu. B.Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V-I w układzie czterotaktowym (11|2), układzie dwutaktowym (0505|1), w stosunku kwintowym, w czterech tempach. Ćwiczenia ułożone są w postępie kwintowym, nie chromatycznym. Kwintowe następstwo akordów jest najczęściej spotykane w utworach muzycznych. Ogrywanie akordów w pokrewieństwie kwintowym przygotowuje do sprawnego poruszania się w najczęściej spotykanych następstwach harmonicznych utworów muzyki estradowej. Wygodna nawigacja pozwala jednak ćwiczyć natychmiast dowolą tonację. Tutaj znajdziesz interaktywny przewodnik po pracy. W formacie  rar. 20MB Praca zawiera setki animacji wykonanych w technice flash. Wśród nich znajdziesz wiele materiałów interaktywnych: klawiatury fortepianowe, ćwiczenia do układania sekwencji akordów i progresji harmonicznych, ćwiczenia do układania patternów rytmicznych, umiejscowienie akordów na grającej klawiaturze i w nutach, umiejscowienie skal na grającej klawiaturze i w nutach, liczne przykłady sekwencji akordowych, grających skal, animowanych pasaży i wiele innych. (kliknij na klawisze klawiatury) Praca zawiera ponad 170 zbiorów wysokiej jakości nut w plikach pdf. Niektóre z nich mają nawet 40 stron! Tam, gdzie to przydatne – nuty posiadają zaznaczone takty do synchronizacji z filmem. Jeśli zginiesz w ćwiczeniu – wystarczy odnaleźć odpowiednie miejsce w filmie. Nie musisz przewijać akompaniującego filmu do początku. Praca dostarcza obszerną wiedzę teoretyczną przydatną w improwizacji dotyczącą: budowy i znaczenia najważniejszych skal, najczęściej występujących w improwizacji zjawisk harmonicznych, analizy konstrukcji harmonicznych, tetrachordalnej budowy skal, podstawowych terminów harmonicznych, znaczenia akordów w sekwencjach akordowych i progresjach, innych zagadnień. Zrozumienie znaczenia akordów w sekwencjach i progresjach jest niezbędne w procesie nakładania właściwych skal. Wiedzę taką najlepiej przyswoić sobie praktycznymi ćwiczeniami. Do budowania sekwencji akordów oraz ustalania centrów tonalnych w utworze przygotowałem specjalne ćwiczenia. Zobacz film, jak z nich korzystać. (kliknij na pasek przesuwu u dołu animacji, żeby kontrolować wyświetlanie filmu) Film instruktażowy, jak układać własne patterny rytmiczne. Praca ułożona jest tak, żeby żeby skorzystać z niej mogli początkujący improwizatorzy. Bogactwo ćwiczeń zawartych w pracy, ułożonych w sposób stopniujący trudności powoduje, że będzie przydatna także dla profesjonalistów. Improwizacja 251swing testowana była przez osoby o różnym stopniu muzycznego zaawansowania. Jednym z problemów, jaki pojawiał się przy pierwszym kontakcie z pracą, były trudności w ogarnięciu jej struktury, które ustępowały jednak po kilkugodzinnej pracy z prezentacją. Dla tych osób, które spotykają się z pracą po raz pierwszy – przygotowałem interaktywny przewodnik umieszczony na płycie pod nazwą: 251-swing_przewodnik.exe oraz 251-swing_przewodnik.swf (do wyboru). Po obejrzeniu przewodnika bez problemu radziła sobie z architekturą pracy nawet szesnastoletnia uczennica. Klawiatura fortepianowa, na której możesz sprawdzić brzmienie skal czy pasaży nawet bez instrumentu. Do dyspozycji użytkownika jest także prosty metronom. Zamieściłem w pracy kilkanaście utworów o konstrukcjach harmonicznych podobnych do znanych standardów. Ze względu na prawa autorskie – bez melodii. Każdy utwór w czterech tempach i czterech tonacjach. Konstrukcje harmoniczną można wydrukować z pliku pdf a podkład muzyczny odtworzyć z komputera lub playera mp3. (Przeczytaj zakładkę Copyright w sekcji „standardy”.) Obejrzyj demo w technice flash – rozmiar ok. 2,2MB. Z uwagi na duży rozmiar – jakość jest mocno zdegradowana dla potrzeb internetu.

Tutaj znajdziesz interaktywny przewodnik po pracy. W formacie  rar. 20MB Koszt:  100 zł. + przesyłka ……..    jak zamówić?