Skale molowe toniczne

Skala molowa naturalna
To średniowieczna skala eolska, uważana za wzorzec skali molowej ze względu na swoje naturalne, pozbawione napięcia brzmienie. Czterodźwięk zbudowany na pierwszym stopniu to akord molowy z septymą małą, co nadaje skali charakter toniczny i tryb molowy.
C – D – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C

Skala molowa harmoniczna
To modyfikacja skali molowej naturalnej. Podwyższenie siódmego stopnia o pół tonu (z B♭ do B) wprowadzono, by uzyskać dźwięk prowadzący (leading tone) w akordzie dominantowym (na V stopniu). Skali tej charakterystycznego kolorytu nadaje interwał sekundy zwiększonej między szóstym a siódmym stopniem (A♭ – B). Czterodźwięk na I stopniu to akord molowy z septymą wielką.
C – D – E♭ – F – G – A♭ – B – C

Skala molowa melodyczna
To kolejna modyfikacja skali molowej naturalnej. Podwyższenie VI i VII stopnia (z A♭ i B♭ do A i B) tworzy durowy drugi tetrachord (G–A–B–C), co osłabia charakter molowy skali. W klasycznej harmonii skalę tę często myli się z tzw. mol dorycką, mimo że są to dwie różne struktury.
C – D – E♭ – F – G – A – B – C

Skala dorycka (średniowieczna)
Różni się od skali molowej naturalnej podwyższonym o pół tonu szóstym stopniem (A zamiast A♭). Czterodźwięk na pierwszym stopniu to akord molowy z septymą małą, co wskazuje na tryb molowy o tonicznej funkcji. Charakterystyczne jest brzmienie o większej energii i jasności niż w skali eolskiej.
C – D – E♭ – F – G – A – B♭ – C

Skala frygijska (średniowieczna)
Charakterystyczną cechą tej skali jest obniżony drugi stopień (D♭ zamiast D), który nadaje jej orientalny, archaiczny charakter. Akord na pierwszym stopniu to akord molowy z septymą małą, co klasyfikuje skalę jako tryb molowy.
C – D♭ – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C

Skala lokrycka (średniowieczna)
To jedyna skala kościelna, której czterodźwięk na pierwszym stopniu jest akordem półzmniejszonym (molowy z małą septymą i obniżoną kwintą – C–E♭–G♭–B♭). Choć formalnie należy do grupy molowej, nie pełni funkcji tonicznej – w praktyce używana bywa jako słaba dominanta.
C – D♭ – E♭ – F – G♭ – A♭ – B♭ – C

Istnieją jeszcze inne skale molowe toniczne.