Tetrachordy

Tetrachord to cztery kolejne dźwięki skali. Skale (zwykle) składają się z dwóch tetrachordów. Dla skali majorowej są to takie same następstwa dwóch tetrachordów durowych (2w 2w 2m), 2w – sekunda wielka (dwa półtony); 2m – sekunda mała (jeden półton) przesunięte o kwintę.

Dla przykładu, gama C-major zbudowana jest z następujących tetrachordów:
C D E F
G A B C

Skala molowa dorycka ma dwa identyczne tetrachordy minorowe (2w 2m 2w) „przetransponowane” o kwintę w górę.
C-minor:
C D Eb F
G A Bb C

Skala dominantowa, miksolidyjska ma dwa tetrachordy. Pierwszy – majorowy (2w 2w 2m), drugi – molowy (2w 2m 2w).
C-dom:
C D E F
G A Bb C

 


Spis treści

Tetrachordy i ich zastosowanie


Podstawowe tetrachordy

  • Durowy (D): 2 – 2 – 1 (np. C–D–E–F)
  • Molowy (M): 2 – 1 – 2 (np. C–D–E♭–F)
  • Frygijski (F): 1 – 2 – 2 (np. C–D♭–E♭–F)
  • Harmoniczny (H): 1 – 3 – 1 (np. G–A♭–B–C)

gdzie:

  • 2 = sekunda wielka (2 półtony)
  • 1 = sekunda mała (1 półton)
  • 3 = tercja mała (3 półtony)

Skale zbudowane z tetrachordów

Skala durowa (jońska)

Tetrachordy: D + D
C–D–E–F | G–A–B–C


Skala dorycka

Tetrachordy: M + M
C–D–E♭–F | G–A–B♭–C


Skala miksolidyjska

Tetrachordy: D + M
C–D–E–F | G–A–B♭–C


Skala molowa melodyczna (wstępująca)

Tetrachordy: M + D
C–D–E♭–F | G–A–B–C


Skala molowa harmoniczna

Tetrachordy: M + H
C–D–E♭–F | G–A♭–B–C


Skala molowa naturalna (eolska)

Tetrachordy: M + F
C–D–E♭–F | G–A♭–B♭–C


Skala lidyjska

Nie daje się zbudować z klasycznych tetrachordów D/M/F/H.
Wymaga specjalnego tetrachordu lidyjskiego (L): 2–2–2 (np. C–D–E–F♯).


Skala lokrycka

Pierwszy tetrachord (C–D♭–E♭–F):

  • C → D♭ = 1 (sekunda mała)

  • D♭ → E♭ = 2 (sekunda wielka)

  • E♭ → F = 2 (sekunda wielka)
    Układ: 1–2–2 → frygijski (F)

Drugi tetrachord (G♭–A♭–B♭–C):

  • G♭ → A♭ = 2 (sekunda wielka)

  • A♭ → B♭ = 2 (sekunda wielka)

  • B♭ → C = 2 (sekunda wielka)
    Układ: 2–2–2 → lidyjski (L)

Lokrycka = F + L
C–D♭–E♭–F | G♭–A♭–B♭–C


Zestawienie trybów diatonicznych

Tryb Interwały (od prymy) Tetrachord I Tetrachord II Zapis
Jońska (durowa) 2–2–1 – 2–2–2–1 D D D+D
Dorycka 2–1–2 – 2–2–1–2 M M M+M
Frygijska 1–2–2 – 2–1–2–2 F F F+F
Lidyjska 2–2–2–1 – 2–2–1 L D L+D
Miksolidyjska 2–2–1 – 2–1–2–2 D M D+M
Eolska (moll nat.) 2–1–2 – 1–2–2–2 M F M+F
Lokrycka 1–2–2 – 2–2–2–2 F L F+L

Skale harmoniczne i tetrachordy

  • Molowa harmoniczna: M + H
  • Durowa harmoniczna: D + H
  • Frygijska dominantowa (5. modus moll harmonicznej): H + F

Praktyczne zastosowanie tetrachordów

  1. Nauka gam – łatwiej zapamiętać trudniejsze tonacje, dzieląc je na tetrachordy.
    Przykład: Ab-dur = Ab–B♭–C–D♭ + E♭–F–G–Ab (D+D).
  2. Improwizacja – jeśli improwizujesz ósemkami, a akord trwa pół taktu, na każdy akord przypada dokładnie jeden tetrachord (cztery dźwięki = cztery ósemki).
  3. Unikanie prymy – myślenie tetrachordami pozwala oderwać się od rozpoczynania każdej frazy od prymy skali.

Podsumowanie kombinacji

  • (1234)D + (1234)D = jońska (durowa)
  • (1234)M + (1234)M = dorycka
  • (1234)F + (1234)F = frygijska
  • (1234)D + (1234)M = miksolidyjska
  • (1234)M + (1234)F = eolska (moll naturalna)
  • (1234)M + (1234)D = moll melodyczna
  • (1234)M + (1234)H = moll harmoniczna

 

 

 

 

 


TEST – Tetrachordy i Skale


1. Ile dźwięków zawiera tetrachord?

a) 3
b) 4
c) 5
d) 7


2. Jaką rozpiętość interwałową obejmuje tetrachord?

a) tercję małą
b) kwintę czystą
c) kwartę czystą
d) oktawę


3. Tetrachord durowy (D) ma układ:

a) 2–1–2
b) 2–2–1
c) 1–2–2
d) 1–3–1


4. Tetrachord molowy (M) ma układ:

a) 2–1–2
b) 2–2–1
c) 1–2–2
d) 3–1–1


5. Tetrachord frygijski (F) ma układ:

a) 2–2–1
b) 2–1–2
c) 1–2–2
d) 1–3–1


6. Tetrachord harmoniczny (H) ma układ:

a) 2–2–1
b) 1–3–1
c) 1–2–2
d) 2–1–2


7. Skala jońska (durowa) powstaje z tetrachordów:

a) M + M
b) D + M
c) D + D
d) F + D


8. Skala dorycka powstaje z tetrachordów:

a) M + M
b) D + D
c) F + F
d) M + H


9. Skala frygijska powstaje z tetrachordów:

a) D + D
b) M + M
c) F + F
d) D + M


10. Skala lidyjska wymaga specjalnego tetrachordu:

a) frygijskiego
b) harmonicznego
c) lidyjskiego (L = 2–2–2)
d) molowego


11. Skala miksolidyjska powstaje z tetrachordów:

a) D + D
b) M + M
c) D + M
d) F + M


12. Skala eolska (naturalna molowa) powstaje z tetrachordów:

a) D + M
b) F + F
c) M + F
d) F + D


13. Skala lokrycka powstaje z tetrachordów:

a) M + H
b) M + F
c) D + M
d) F + L


14. Skala molowa melodyczna powstaje z tetrachordów:

a) M + D
b) D + M
c) F + F
d) M + F


15. Skala molowa harmoniczna powstaje z tetrachordów:

a) M + F
b) M + H
c) D + H
d) F + D


16. Skala durowa harmoniczna powstaje z tetrachordów:

a) M + M
b) M + H
c) D + H
d) F + F


17. Frygijska dominantowa (hiszpańska) powstaje z tetrachordów:

a) M + F
b) H + F
c) D + H
d) D + M


18. W gamie C-dur pierwszy tetrachord to:

a) C–D–E–F
b) G–A–B–C
c) D–E–F–G
d) A–B–C–D


19. W gamie C-dur drugi tetrachord to:

a) C–D–E–F
b) G–A–B–C
c) F–G–A–B♭
d) D–E–F–G


20. W gamie C-doryckiej drugi tetrachord to:

a) C–D–E♭–F
b) G–A–B♭–C
c) G–A–B–C
d) D–E–F–G


21. W gamie C-miksolidyjskiej drugi tetrachord to:

a) C–D–E–F
b) G–A–B♭–C
c) G–A–B–C
d) F–G–A–B♭


22. W gamie C-eolskiej drugi tetrachord to:

a) G–A–B–C
b) G–A–B♭–C
c) G–A♭–B♭–C
d) F–G–A♭–B♭


23. W gamie C-moll harmonicznej drugi tetrachord to:

a) G–A–B♭–C
b) G–A♭–B–C
c) G–A♭–B♭–C
d) F–G–A–B


24. W gamie C-lokryckiej pierwszy tetrachord to:

a) C–D♭–E♭–F
b) G♭–A♭–B♭–C
c) C–D–E–F
d) D–E–F–G


25. W gamie C-lokryckiej drugi tetrachord to:

a) G–A–B–C
b) G♭–A♭–B♭–C
c) G–A–B♭–C
d) F–G–A–B


26. W lidyjskiej (C–D–E–F♯–G–A–B–C) pierwszy tetrachord to:

a) D (durowy)
b) M (molowy)
c) F (frygijski)
d) L (lidyjski)


27. W tetrachordzie durowym ostatni krok to:

a) sekunda wielka
b) sekunda mała
c) tercja mała
d) kwarta czysta


28. W tetrachordzie harmonicznym środkowy krok to:

a) sekunda mała
b) tercja mała
c) sekunda wielka
d) kwarta czysta


29. Myślenie tetrachordami w improwizacji pomaga, ponieważ:

a) zmusza do grania tylko prymy
b) ogranicza do 3 dźwięków
c) pozwala unikać zaczynania od prymy i daje 4-dźwiękowe frazy
d) eliminuje półtony


30. W praktyce tetrachordy są oddzielone:

a) tercją małą
b) kwartą czystą
c) całym tonem
d) sekstą małą


 

 

 

 

 

 


TEST – Tetrachordy i Skale (odpowiedzi)


1. Ile dźwięków zawiera tetrachord?

a) 3
b) 4
c) 5
d) 7


2. Jaką rozpiętość interwałową obejmuje tetrachord?

a) tercję małą
b) kwintę czystą
c) kwartę czystą
d) oktawę


3. Tetrachord durowy (D) ma układ:

a) 2–1–2
b) 2–2–1
c) 1–2–2
d) 1–3–1


4. Tetrachord molowy (M) ma układ:

a) 2–1–2
b) 2–2–1
c) 1–2–2
d) 3–1–1


5. Tetrachord frygijski (F) ma układ:

a) 2–2–1
b) 2–1–2
c) 1–2–2
d) 1–3–1


6. Tetrachord harmoniczny (H) ma układ:

a) 2–2–1
b) 1–3–1
c) 1–2–2
d) 2–1–2


7. Skala jońska (durowa) powstaje z tetrachordów:

a) M + M
b) D + M
c) D + D
d) F + D


8. Skala dorycka powstaje z tetrachordów:

a) M + M
b) D + D
c) F + F
d) M + H


9. Skala frygijska powstaje z tetrachordów:

a) D + D
b) M + M
c) F + F
d) D + M


10. Skala lidyjska wymaga specjalnego tetrachordu:

a) frygijskiego
b) harmonicznego
c) lidyjskiego (L = 2–2–2)
d) molowego


11. Skala miksolidyjska powstaje z tetrachordów:

a) D + D
b) M + M
c) D + M
d) F + M


12. Skala eolska (naturalna molowa) powstaje z tetrachordów:

a) D + M
b) F + F
c) M + F
d) F + D


13. Skala lokrycka powstaje z tetrachordów:

a) M + H
b) M + F
c) D + M
d) F + L


14. Skala molowa melodyczna powstaje z tetrachordów:

a) M + D
b) D + M
c) F + F
d) M + F


15. Skala molowa harmoniczna powstaje z tetrachordów:

a) M + F
b) M + H
c) D + H
d) F + D


16. Skala durowa harmoniczna powstaje z tetrachordów:

a) M + M
b) M + H
c) D + H
d) F + F


17. Frygijska dominantowa (hiszpańska) powstaje z tetrachordów:

a) M + F
b) H + F
c) D + H
d) D + M


18. W gamie C-dur pierwszy tetrachord to:

a) C–D–E–F
b) G–A–B–C
c) D–E–F–G
d) A–B–C–D


19. W gamie C-dur drugi tetrachord to:

a) C–D–E–F
b) G–A–B–C
c) F–G–A–B♭
d) D–E–F–G


20. W gamie C-doryckiej drugi tetrachord to:

a) C–D–E♭–F
b) G–A–B♭–C
c) G–A–B–C
d) D–E–F–G


21. W gamie C-miksolidyjskiej drugi tetrachord to:

a) C–D–E–F
b) G–A–B♭–C
c) G–A–B–C
d) F–G–A–B♭


22. W gamie C-eolskiej drugi tetrachord to:

a) G–A–B–C
b) G–A–B♭–C
c) G–A♭–B♭–C
d) F–G–A♭–B♭


23. W gamie C-moll harmonicznej drugi tetrachord to:

a) G–A–B♭–C
b) G–A♭–B–C
c) G–A♭–B♭–C
d) F–G–A–B


24. W gamie C-lokryckiej pierwszy tetrachord to:

a) C–D♭–E♭–F
b) G♭–A♭–B♭–C
c) C–D–E–F
d) D–E–F–G


25. W gamie C-lokryckiej drugi tetrachord to:

a) G–A–B–C
b) G♭–A♭–B♭–C
c) G–A–B♭–C
d) F–G–A–B


26. W lidyjskiej (C–D–E–F♯–G–A–B–C) pierwszy tetrachord to:

a) D (durowy)
b) M (molowy)
c) F (frygijski)
d) L (lidyjski)


27. W tetrachordzie durowym ostatni krok to:

a) sekunda wielka
b) sekunda mała
c) tercja mała
d) kwarta czysta


28. W tetrachordzie harmonicznym środkowy krok to:

a) sekunda mała
b) tercja mała
c) sekunda wielka
d) kwarta czysta


29. Myślenie tetrachordami w improwizacji pomaga, ponieważ:

a) zmusza do grania tylko prymy
b) ogranicza do 3 dźwięków
c) pozwala unikać zaczynania od prymy i daje 4-dźwiękowe frazy
d) eliminuje półtony


30. W praktyce tetrachordy są oddzielone:

a) tercją małą
b) kwartą czystą
c) całym tonem
d) sekstą małą


✅ 30 pytań gotowe.


Chcesz, żebym przygotował do tego testu też wersję z kluczem odpowiedzi na końcu (dla prowadzącego), czy wystarczy ta z pogrubieniami?