Relacja skala a akord

Teoria akord–skala to kompas harmoniczno-melodyczny w muzyce jazzowej. Pomaga określić „teren” (akordy i funkcje) oraz wybrać najlepsze „ścieżki” (skale, motywy), prowadzące do ekspresyjnej, logicznej i świadomej improwizacji.

Kategoria Opis
Definicja Teoria opisująca zależności między akordami a skalami. Umożliwia postrzeganie harmonii jako zbioru potencjalnych linii melodycznych.
Główne cele – Integracja melodii i harmonii- Klarowność przebiegów harmonicznych- Praktyczne zastosowanie w improwizacji- Kontrola nad chromatyzmem i prowadzeniem głosów
Perspektywa Harmonia jako zbiór możliwych skal (nie tylko pionowe akordy), a skale jako linia melodyczna o określonej tożsamości harmonicznej

Kluczowe założenia i koncepcje

Element Opis
Wzajemne uzupełnianie się Skale i akordy są wymienne i współzależne – każda melodia może być wyrażona przez akord/progresję i odwrotnie.
Klarowność frazy Skale definiują tożsamość harmoniczną melodii; poprawna identyfikacja skali prowadzi do bardziej przejrzystej improwizacji.
Internalizacja Wiedza teoretyczna powinna być intuicyjnie przyswajana, aby improwizacja była naturalna i spontaniczna.
Chromatyka i głosy Wybór skali wpływa na: dobór dźwięków, charakter akordu, prowadzenie głosów i ich ekspresyjność.

Relacje akord–skala: podział skal modalnych
1. Skale diatoniczne (pochodne gamy durowej)

Skala Stopień Cechy charakterystyczne Avoid Notes
Jońska I Tryb durowy, klasyczna gama Kwarta czysta nad akordem M7
Dorycka II Tonika molowa lub przeddominanta, elastyczna funkcja
Frygijska III Molowy tryb z b2, hiszpański kolor
Lidyjska IV Durowy tryb z #11, jasne brzmienie Kwinta (czasami)
Miksolidyjska V Durowy tryb z b7, używana nad dominantą
Eolska VI Naturalna gama molowa
Lokrycka VII Tryb półzmniejszony z b2 i b5
  • Modal Qualifiers: tercja (mała/duża) określa modalność.

  • Beauty Marks: np. #11 (lidyjska), b2 (frygijska), 6 (dorycka).

  • Avoid Notes: np. 4 nad akordem maj7 (konflikt z 3).

2. Skale chromatyczne (pochodne gamy molowej melodycznej)

Skala Cechy Dźwięki charakterystyczne Typowe akordy
Melodyczna Naturalna molowa z podwyższoną 6 i 7 6, 7 mMaj7, m6
Dorycka b2 Dorycka z b2 b2, 6 m7sus4(b2)
Lidyjska zwiększona Lidyjska z #5 #4, #5 Maj7(#5)
Miksolidyjska #11 (Lidyjska dominantowa) Dominanta z #11 b7, #11 13(#11)
Miksolidyjska b13 Dominanta z b13 b7, b13 13(b13)
Lokrycka natural 2 Lokrycka z podwyższonym II b5, 9 Ø7(9)
Alterowana Skrajnie chromatyczna, dominanta b9, #9, #11, b13 7alt

 

Kategorie funkcyjne skal i akordów

Funkcja Skale przypisane
Durowa Jońska, Lidyjska, Lidyjska zwiększona
Molowa Eolska, Dorycka, Melodyczna
Dominantowa Miksolidyjska, Mikso #11, Mikso b13, Alterowana
Dominanta suspendowana Mikso, Frygijska, Dorycka b2
Funkcja pośrednia Dorycka, Lokrycka, Lokrycka q2

Zastosowania praktyczne

Zastosowanie Opis
Improwizacja ii–V–I D dorycka → Dm7G mikso → G7C jońska → CMaj7
Dźwięki prowadzące Tercja i septyma akordu prowadzą niezależne głosy, np.:F → E, B → C w G7–CMaj7
Kontrapunkt oktawowy Postrzeganie harmonii jako przecięcia niezależnych melodii
Górne struktury akordowe Trójdźwięki/czterodźwięki nadbudowane nad akord – wpływają na wybór skali
Skale bebopowe Skale 8-dźwiękowe z dodatkowym dźwiękiem chromatycznym dla rytmicznej płynności
Skale alternatywne Pentatoniki, heksatoniki, oktatoniki – używane do budowy oryginalnych linii

Relacja między skalami a akordami

Skale i akordy są ze sobą ściśle powiązane:

  • Skala to poziome przedstawienie zestawu dźwięków – buduje się ją interwałami sekundowymi (kolejne dźwięki w czasie).
  • Akord to pionowe zestawienie tych samych dźwięków – buduje się go interwałami tercjowymi (nakładając dźwięki na siebie).

Przykład 1: Skala C-dur i akord CMaj13

  • Skala C-dur:
    Weź wszystkie białe klawisze na klawiaturze (C–D–E–F–G–A–B) i zagraj je w sekundach – otrzymasz skalę C-dur.
  • Akord CMaj13:
    Te same dźwięki zagrane w tercjach (czyli co drugi dźwięk skali):
    C–E–G–B–D–F–A → akord CMaj13

    (pomijamy chwilowo fakt, że natura 11 – F – nie jest typowym napięciem w CMaj13)

Przykład 2: Skala C Mixolydian i akord C13

  • Skala C Mixolydian:
    Zagraj białe klawisze z B♭ zamiast B (H), zaczynając i kończąc na C:
    C–D–E–F–G–A–B♭
  • Akord C13:
    Te same dźwięki zagrane w tercjach:
    C–E–G–B♭–D–F–A → akord C13

Przykład 3: Skala C Lydian i akord CMaj13♯11

  • Skala C Lydian:
    Zagraj białe klawisze, ale zamień F na F♯, zaczynając i kończąc na C:
    C–D–E–F♯–G–A–B
  • Akord CMaj13♯11:
    Te same dźwięki w tercjach:
    C–E–G–B–D–F♯–A → akord CMaj13♯11

Wnioski

Skala Odpowiadający akord
C-dur CMaj13
C Mixolydian C13
C Lydian CMaj13♯11

Te skale zawierają dokładnie te same dźwięki, co odpowiadające im akordy.
Są więc naturalnym wyborem przy improwizacji nad tymi akordami.


Skala jest wertykalnym odwzorowaniem akordu. Akordy powstają ze skali, a skale dostarczają materiału dźwiękowego dla akordów. Skale stają się bazą do budowania akordów diatonicznych. Na bazie skali majorowej (gama C-dur) można zbudować poniższe czterodźwięki.

Stopień Dźwięki Akord Typ
I C – E – G – B Cmaj7 durowy septymowy
II D – F – A – C Dm7 molowy septymowy
III E – G – B – D Em7 molowy septymowy
IV F – A – C – E Fmaj7 durowy septymowy
V G – B – D – F G7 dominantowy septymowy
VI A – C – E – G Am7 molowy septymowy
VII B – D – F – A Bm7♭5 półzmniejszony (m7♭5)

 

Ta sama skala (C-major) może być tworzywem minoru doryckiego i akordu Dm7.

Podobnie ma się sprawa ze skalą miksolidyjską (od piątego stopnia skali majorowej). Skala miksolidyjska może występować w formie wertykalnej: G B(♮) D F A C E G.

W tym układzie, pierwsze cztery dźwięki tworzą akord dominantowy, septymowy (G7) – G B(♮) D F.
Akord dominantowy wykorzystuje często dodatkowe składniki skali: G9, G11, G13.

Dlaczego ogrywamy akordy skalą?

Granie wyłącznie dźwięów akordowych na dłuższą metę będzie nudne,


dlatego można urozmaicić solówkę dźwiękami spoza akordu, ale należących do danej skali.

Dźwięki spoza akordu (2,4,6), przez to, że są dysonujące z akordem, powodują pewne napięcia, których rozwiązywanie poprzez powrót na dźwięki akordowe są ciekawe. Do dźwięków, które powodują napięcie zalicza się także septymę (wielką w tym przypadku).
Podobnie ma się sprawa w przypadku innych skal i akordów.

W nakładanych na właściwe akordy skalach majorowych i dominantowych czwarty stopień nie brzmi zbyt szczęśliwie, silnie dysonując z tercją odpowiedniego akordu. Dlatego dobrze jest te czwarte stopnie używać z rozwagą, na offbeatach i najlepiej rozwiązując na właściwą tercję.

Przykład 1. Skala majorowa.

 

Przykład 2. Skala dominantowa.

 

Można także rozwiązać kwartę na tercję poprzez opóźnienie naturalną sekundą lub kwintą.
Przykład 3. Skala majorowa.

Przykład 4. Skala dominantowa.

Dobrym rozwiązaniem uniknięcia konfliktu czwartego stopnia jest dla skali majorowej użycie skali majorowej lidyjskiej.

Dobrym rozwiązaniem uniknięcia konfliktu czwartego stopnia jest dla skali dominantowej użycie skali dominantowej lidyjskiej.

Czwarty stopień w skalach molowych brzmi dobrze i może być podkreślany.