Opracowana w latach 50. XX wieku przez George’a Russella, Koncepcja Lidyjsko-Chromatyczna to rewolucyjna teoria muzyczna, która zmieniła sposób myślenia o harmonii jazzowej. Opublikowana po raz pierwszy w 1958 roku, stała się fundamentem modern jazzu i miała ogromny wpływ na takich artystów jak Miles Davis czy John Coltrane.
1. Skala lidyjska jako naturalna baza tonalna
- Tradycyjna teoria tonalna opiera się na skali jońskiej (durowej).
- Russell twierdził, że skala lidyjska (z podwyższoną kwartą, czyli #4) lepiej reprezentuje stabilność harmoniczną akordu durowego (np. CMaj7).
- W odróżnieniu od jońskiej, skala C Lydian (C–D–E–F#–G–A–B) nie zawiera „niewygodnej” nuty F, która w kontekście CMaj7 bywa dysonansowa.
2. Powiązanie z szeregiem harmonicznym
- Russell oparł koncepcję na akustycznych właściwościach dźwięku – konkretnie na szeregu alikwotów.
- Skala lidyjska powstaje przez piętrzenie kwint czystych (np. C → G → D → A → E → B → F#), co tworzy uporządkowany i naturalny zbiór dźwięków.
- Każda nuta skali przyciągana jest w dół do toniki przez tzw. „grawitację tonalną”.
3. Grawitacja Tonalna (Tonal Gravity)
- Kluczowy termin LCCOTO: dźwięki skali mają określony ładunek grawitacyjny względem toniki.
- Wyróżniamy dwa rodzaje przyciągania:
- Harmoniczne (oparte na mnożeniu): stabilne, przyciągają do toniki.
- Subharmoniczne (oparte na dzieleniu): niestabilne, budują napięcie.
- Tonalna grawitacja porządkuje relacje między dźwiękami i akordami.
4. Skale nadrzędne (Parent Scales) i pionowa polymodalność
- Celem improwizatora jest dobranie najlepszej skali dla danego akordu.
- Russell nazywa to Vertical Polymodality – harmonia decyduje o wyborze skali.
- Proces:
- Zidentyfikuj akord.
- Określ jego funkcję.
- Wyznacz Lydian Tonic.
- Dobierz skalę, która zawiera ten akord na odpowiednim stopniu.
5. Od tonalności do chromatyzmu – Lydian Chromatic Scale
- LCCOTO pozwala rozwijać skalę lidyjską w kierunku pełnej chromatyki.
- Russell zdefiniował sześć skal, które łącznie tworzą Lydian Chromatic Scale:
- Lydian
- Lydian Augmented
- Lydian Diminished
- Auxiliary Diminished (zmniejszona pomocnicza – cały ton – półton, whole-half diminished scale)
- Auxiliary Augmented (skala zwiększona pomocnicza
- Auxiliary Diminished Blues
- Te skale dostarczają pełnego zestawu 12 dźwięków, uporządkowanego hierarchicznie według tonalnej grawitacji.
6. Warianty skali lidyjskiej
- Russell wyróżnił kilka wariantów Lydian jako narzędzia ekspresji:
- Lydian Dominant (Lydian b7) – miksolidyjska z #4, idealna dla dominanty bez napięcia trytonu.
- Lydian Augmented (z #5) – daje bardziej ekscentryczne, surrealistyczne brzmienie.
- Lydian-Mixolydian (Skala Akustyczna) – hybryda o bluesowym charakterze.
7. Wpływ LCCOTO na improwizację i teorię jazzu
- Koncepcja Russella umożliwiła:
- Improwizację opartą na skalach, a nie tylko na arpeggiach.
- Modalność jako fundament jazzu (Kind of Blue Milesa Davisa).
- Dłuższe trwanie na jednym akordzie lub skali bez potrzeby modulacji.
- Wolność w wyborze skali – nawet do 22 możliwych skal dla akordu Cm7b5.
- Russell jako pierwszy systematycznie użył skal modalnych w improwizacji, dając podwaliny pod nowoczesną teorię akordowo-skalową.
Podstawowe elementy Lydian Chromatic Concept (LCC)
George Russell (1958)
The Lydian Chromatic Concept of Tonal Organization for Improvisation
Popularne akordy w trybach skali F Lydian Chromatic.
Stopień/ skala |
Diatoniczna | Lidyjska zwiększona | Lidyjska zmniejszona | Lidyjska ♭7 | Całotonowa | Cały ton – półton (WH diminished) |
Zmienna T/P (HW diminished) | Bluesowa |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FGAB CDEF | FGAB C#DEF | FGA♭B CDEF | FGAB CDE♭F | FGAB C♯E♭F | FGA♭B♭ BC♯DEF | FG♭A♭A BCDE♭F | FA♭AB♭ BCDE♭F | |
I skala alternatywna |
Fmaj7 Lidyjska |
Fmaj7♯5 Lidyjska zwiększona |
– Harmoniczna durowa |
F7 | Faug (trójdźwięk) | F°7 | Fmaj7, Fm7, F7 | |
II skala alternatywna |
G7 Miksolidyjska |
G7♯11, G7♭5 Lidyjska dominantowa |
G7♭9 | G7♯5 | G7♯5, G7♭5 | G7♭9, G7♭5 | ||
+IV skala alternatywna |
Bm7♭5 Lokrycka |
Bm7♭5 Lokrycka ♯2 |
B°7 | Bm7♭5 Alterowana, dim.ᴡᴛ |
Bm7♭5 | |||
+V |
Db7♯5, Db7♭5 | Db7♯5, Db7♯9 | ||||||
VI skala alternatywna |
Dm7 Dorycka |
DmM7 Molowa melodyczna |
Dm7♭5 | Dm7♭9 | Dm7, Dm7♭5 | |||
VII skala alternatywna |
E7♭9 Frygijska |
E7♭9 | E7alt. |
Ogólna charakterystyka
- Lydian Chromatic Concept (LCC) to system teoretyczny opracowany przez George’a Russella, pierwszy raz opublikowany w 1958 roku.
- Koncepcja ta miała na celu uporządkowanie zasad improwizacji i organizacji tonalnej z perspektywy alternatywnej wobec tradycyjnej tonalności dur-moll.
- Książka Russella została zaprojektowana jako podręcznik edukacyjny: składa się z lekcji, przykładów, ćwiczeń i testów.
- Kluczowym celem Russella było nauczenie muzyków myślenia modalnego, opartego na skali lidyjskiej jako bazie tonalnej.
Podstawowe pojęcia koncepcji Russella
1. Tonal Gravity (Grawitacja Tonalna)
„Grawitacja tonalna wywodzi się z pierwszych siedmiu dźwięków skali lidyjskiej.” – G. Russell
- W przeciwieństwie do grawitacji fizycznej, grawitacja tonalna może zarówno przyciągać, jak i odpychać.
- Interwały generowane przez mnożenie (np. przez kwinty w górę) są stabilne i prowadzące – przyciągają do toniki.
- Interwały generowane przez dzielenie (np. kwinty w dół) są niestabilne – tworzą napięcie.
Z perspektywy matematycznej:
- Interwały nadtonowe = stabilne
- Interwały odwrotne = napięciotwórcze
2. Parent Scale (Skala Nadrzędna)
- Skala nadrzędna to skala, która najpełniej oddaje charakter konkretnego akordu.
- Russell nazywa ten proces „Vertical Polymodality” – melodia i improwizacja są podporządkowane akordowi.
- Główna zasada: znaleźć tonikę lidyjską dla danego akordu, a następnie przyporządkować skalę macierzystą.
„Konwersja akordu na skalę to vertical polymodality – melodia jest dyktowana przez akord.”
(Lekcja 1: Determining the Parent Scale of a Chord)
Rodzaje skal lidyjskich w koncepcji Russella
Nr | Nazwa skali | Struktura | Przykład (C) | Zastosowanie |
---|---|---|---|---|
1. | Lydian | T–T–T–p–T–T–p | C–D–E–F#–G–A–B–C | Skala bazowa w LCC |
2. | Lydian Dominant | T–T–T–p–T–p–T | C–D–E–F#–G–A–B♭–C | V7 z #11 w jazzie |
3. | Lydian b7 (tożsame z powyższą) | T–T–T–p–T–p–T | C–D–E–F#–G–A–B♭–C | często mylone z Lydian Dom |
4. | Lydian Augmented | T–T–T–p–T–T–T | C–D–E–F#–G#–A–B–C | Eksperymentalne, nowoczesne |
5. | Skala akustyczna | T–T–T–p–T–p–T | C–D–E–F#–G–A–B♭–C | Skala „symfoniczna” lub jazzowa |
Jak wyznaczyć skalę nadrzędną (Parent Scale) dla akordu?
Zgodnie z LCC, należy:
- Zidentyfikować tonikę lidyjską dla danego akordu.
- Ustalić skalę zbudowaną kwintami w górę, zawierającą dźwięki akordu.
- Skala Lidyjska z tą toniką będzie skalą nadrzędną.
Przykład:
- Akord: E♭7
- Pryma: E♭
- Kwinta poniżej: D♭
- ➤ Tonika lidyjska: D♭
- ➤ Parent Scale: D♭ Lydian
(czyli: D♭ – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C – D♭)
Russell tłumaczy to przez piętrzenie kwint – każda skala lidyjska powstaje przez dodawanie kolejnych kwint w górę, zaczynając od toniki.