Pivot, modulacja pivotowa

W harmonii tonalnej pivot (czyli akord pivotowy lub modulacja pivotowa) to technika, w której ten sam akord pełni różne funkcje w dwóch tonacjach — obecnej i docelowej. Dzięki temu może on służyć jako punkt wspólny (punkt zaczepienia, ang. „pivot point”) między dwoma tonacjami, co umożliwia płynne przejście (modulację) z jednej tonacji do drugiej bez gwałtownej zmiany.

Akord pivotowy (pivot chord) to akord, który występuje zarówno w tonacji wyjściowej, jak i docelowej, ale ma w każdej z nich inną funkcję harmoniczną. Pozwala on na płynną i logiczną modulację bez nagłych zmian brzmienia.


Przykład (modulacja z C dur do G dur):

Tonacja początkowa: C dur

  • C (I), Dm (ii), Em (iii), F (IV), G (V), Am (vi), Bdim (vii°)

Tonacja docelowa: G dur

  • G (I), Am (ii), Bm (iii), C (IV), D (V), Em (vi), F#dim (vii°)

Zwróć uwagę: Em (E–G–B) występuje w obu tonacjach.

W progresji:

  • C → F → Em → D7 → G

Tutaj:

  • Em jest iii w C dur i vi w G dur.
  • Po nim pojawia się D7 (V7 w G dur), który prowadzi do G jako toniki.

Dzięki Em jako pivotowi, modulacja z C do G jest naturalna i płynna.


Funkcja akordu pivotowego

Akord Funkcja w tonacji A Funkcja w tonacji B
Em iii (w C dur) vi (w G dur)
Am vi (w C dur) ii (w G dur)
Fmaj7 IV (w C dur) bVII (w G mixolydyjskiej)

Przykład w jazzie (modulacja z C minor do E♭ major):

  • Tonacja początkowa: C minor
    • akordy: Cm7, Dø7, E♭maj7, Fm7, G7, A♭maj7, B♭7
  • Tonacja docelowa: E♭ major
    • akordy: E♭maj7, Fm7, Gm7, A♭maj7, Bb7, Cm7, Dø7

Cm7 to:

  • I-7 w C minor
  • vi-7 w E♭ major
    Cm7 → Fm7 → Bb7 → E♭maj7
  • Cm7 = pivot chord, reszta progresji to klasyczne II–V–I w E♭ major

Modulacja z C-dur do G-dur:

  • Akord D7 może działać jako pivot, ponieważ:
    • w G-dur jest V7 (dominanta),
    • w C-dur może pełnić funkcję dominanty wtrąconej (V/V).

W skrócie:

Cecha Wyjaśnienie
Pivot chord Wspólny akord dla dwóch tonacji
Cel Płynna modulacja
Funkcja Zmienia się: np. vi → ii, iii → I, itd.
Typowa kolejność Tonika → pivot → dominanta nowej tonacji → nowa tonika