Backdoor Dominanta

Backdoor dominanta to alternatywny sposób prowadzenia harmonicznego do toniki, czyli akordu I. Zamiast klasycznej dominanty V7, stosuje się akord ♭VII7, który dzięki wspólnym dźwiękom i funkcji prowadzi do toniki z nieco łagodniejszym, bardziej jazzowym brzmieniem.
Backdoor dominanta to akord ♭VII7, który prowadzi do I, zamiast klasycznego V7.


Porównanie:

Funkcja Klasyczna dominanta Backdoor dominanta
Akord V7 → I ♭VII7 → I
W C-dur G7 → C Bb7 → C
W A-moll E7 → Am G7 → Am
Brzmienie Napięcie–rozwiązanie (ostre) Łagodne, kolorystyczne
Styl Klasyka, tonalność Jazz, soul, fusion

 


Przykład w praktyce (C-dur):

| Dm7   | G7   | Cmaj7 |           ← klasyczna kadencja
| Fmaj7 | Bb7  | Cmaj7 |           ← backdoor kadencja

Znane utwory z backdoor dominantą:

  • „Girl from Ipanema” – Antônio Carlos Jobim
  • „God Bless the Child” – Billie Holiday
  • „Cry Me a River” – Arthur Hamilton
  • „I Can’t Help It” – Michael Jackson / Stevie Wonder

 

1. Prosta progresja jazzowa z backdoor dominantą

Tonacja: C-dur
Progresja:

| Dm7  | G7     | Cmaj7   | A7     |
| Fmaj7| Bb7    | Cmaj7   | —      |

Analiza funkcjonalna:

  • Dm7 → G7 → Cmaj7 → A7 – typowe II–V–I + modulacja
  • Fmaj7 → Bb7 → Cmaj7 – backdoor II–V → I
    (Fmaj7 = II do Bb7, Bb7 = ♭VII7 do C)

2. Kadencja „backdoorowa” jako zamiennik klasycznego V7

Zamiast:

| G7 | Cmaj7 |

Można użyć:

| Bb7 | Cmaj7 |

Delikatniejsze, jazzowe rozwiązanie, szczególnie dobre na końcu frazy lub utworu.


3. Rozbudowana progresja z oboma typami dominant

| Dm7 | G7 | Cmaj7 | A7 |
| Fmaj7 | Bb7 | Cmaj7 | — |

Analiza:

  • Dm7 → G7 → Cmaj7 – klasyczna kadencja II–V–I
  • Fmaj7 → Bb7 → Cmaj7 – backdoor II–V–I
  • A7 – może prowadzić do Dm7 (II), jako dominanta do II

4. Przykład z „Cry Me a River” (w E♭-dur):

| Gm7     | C7       | Fm7     | Bb7      |
| Ebmaj7  | Ab7      | Ebmaj7  | —        |

Funkcje:

  • Gm7 → C7 → Fm7 → Bb7 – klasyczne napięcie
  • Ab7 → Ebmaj7backdoor: ♭VII7 → I

Zastosowanie Akord
Dominanta klasyczna V7 (np. G7 w C)
Backdoor dominanta ♭VII7 (np. Bb7 w C)
akord powiązany z backdoor dominantą II-7 do ♭VII7 (np. Fm7 → Bb7 w C)