Skale a wymiana modalna

Skale akordowe a modalne zapożyczenie (MI – Modal Interchange)

1. Zasada budowania skal dla akordów MI

Skale dla akordów pochodzących z modalnego zapożyczenia należy budować na podstawie modalnego źródła, czyli trybu, z którego dany akord został zapożyczony.


2. Różnica między skalami MI a skalami dominant wtórnych

  • Dominanty wtórne (secondary dominants) opierają się na tonacji durowej i ich skale często można budować bezpośrednio z tonacji macierzystej.
  • Modalne zapożyczenie (MI) wymaga sięgnięcia do równoległych trybów (modalnych) — próba tworzenia skal MI wyłącznie z tonacji durowej zwykle daje nieużyteczne, niemelodyjne efekty, np. dziwne interwały i avoid notes.

3. Przykład: Akord IVm7 w C-dur (Fm7)

  • Fm7 pochodzi z trybu eolskiego (naturalnego molowego) F.
  • Próba utworzenia skali MI z tonacji C-dur zawierałaby np. nieprzyjemną zwiększoną sekundę, która utrudnia swobodne prowadzenie melodii i dobór akordów.
  • Dlatego zamiast „przymuszać” tonację C-dur, wracamy do modalnego źródła: F eolskiego.
  • Jednak w praktyce jazzowej lepsza jest skala F dorycka, która:
    • Nie zawiera avoid notes,
    • Nie ma niekomfortowych interwałów,
    • Ma płynny, naturalny charakter brzmienia.

Przykład 1: Modalne zapożyczenie subdominantowe w C-dur
Progresja:
| Cmaj7 | Fm7 | G7 | Cmaj7 |

Fm7 to modalne zapożyczenie z trybu eolskiego (tonacja równoległa molowa, C-moll).
Nadaje progresji chwilowy „mroczny” kolor, zanim wróci do jasnego Cmaj7.


4. Ogólna zasada:

Dla każdego akordu MI wybieramy skalę modalną odpowiadającą trybowi, z którego pochodzi ten akord.
To podejście gwarantuje muzyczność i spójność brzmienia.


5. Przypadki specjalne: Akordy durowe z septymą wielką (Maj7) w MI

Istnieje grupa akordów MI o charakterze durowym, np.:

  • ♭VIImaj7
  • ♭IIImaj7
  • ♭VImaj7
  • ♭IImaj7

Te akordy często występują w sekwencjach o stałej jakości (constant structure), gdzie wszystkie akordy mają brzmienie Maj7.
W takich sytuacjach stosujemy skalę lidyjską (Lydian scale) dla każdego akordu, niezależnie czy występuje pojedynczo, czy w progresji.

  • Skala lidyjska zawiera podwyższoną kwartę (#11), która jest diatoniczna względem tonacji durowej.
  • Zapewnia jasne, „kolorowe” brzmienie, idealne dla harmonii jazzowej.
  • Lidyjska tonika (Maj7 z #11) jest często stosowana na zakończenie utworów jazzowych i nadaje charakterystyczne, przestrzenne brzmienie.

Przykład 2: Łańcuch zapożyczeń modalnych

| Cmaj7 | Abmaj7 | Bb7 | G7 | Cmaj7 |
Abmaj7 (♭VImaj7) i Bb7 (♭VII7) to akordy modalnie zapożyczone z C-moll.
Bb7 działa jako akord łącznik między ♭VI i V7, zapewniając płynny ruch basu.
To popularny sposób na urozmaicenie harmoniczne w jazzie.

Akord Skala modalna Opis
Fm7 F dorycka Modalne zapożyczenie – subdominanta molowa
Abmaj7 Ab lidyjska ♭VImaj7 z modalnym kolorem lidyjskim
Bb7 Bb miksolidyjska ♭VII7, łącznik basowy między ♭VI i V7
Cmaj7 C dur Tonika, akord durowy

6. Przykład progresji z ♭IImaj7 (Phrygian)

  • Akord ♭IImaj7 pochodzi z trybu frygijskiego i ma ciemny, tajemniczy charakter.
  • Mimo to, ukrywa w sobie ruch harmoniczny podobny do klasycznej progresji II–V–I (w głosie basowym).
  • To ciekawe połączenie klasyki i modalności w jazzowej harmonii.

Podsumowanie ważnych aspektów modalnego zapożyczenia

  1. Chwilowy, molowy charakter w tonacji durowej
    Modalne zapożyczenie dodaje kontrast i emocjonalną głębię.
  2. Zastosowania:
    • Zmiana nastroju (np. z radosnego na poważny),
    • Harmonizacja chromatycznych melodii,
    • Podkreślanie lub subwersja tekstu,
    • Urozmaicenie diatonicznych fragmentów,
    • Ozdabianie linii basu,
    • Tworzenie alternatywnych kadencji.
  3. Najczęściej stosowane akordy MI to subdominanty molowe:
    II-7b5, IV-, IV-7, IV-6, ♭VI, ♭VIMaj7.
  4. Akordy ♭VII, ♭VII6 lub ♭VII7 służą jako łączniki między ♭VI a I, dla płynności ruchu basu.
  5. Umiar jest kluczem:
    1-2 akordy MI w progresji dają najlepszy efekt bez utraty charakteru tonacji durowej.
  6. Durowe akordy MI mogą pojawić się w molu, ale tam jest już bogactwo modalne, więc należy ostrożnie je dobierać.

Kilka wskazówek do improwizacji:

  • Nad Fm7 graj F-dorycką skalę, by podkreślić molowy charakter bez avoid notes.
  • Nad Abmaj7 używaj skali Ab lidyjskiej, by nadać jasny, „powietrzny” kolor.
  • Nad Bb7 stosuj Bb miksolidyjską dla silnego napięcia dominantowego prowadzącego do G7.

Skale modalne dla modalnego wypożyczenia

Te tabele są bardzo przydatne przy improwizacji modalnej, analizie jazzowej, czy komponowaniu z użyciem modalnych zapożyczeń. Skale melodic minor i harmonic minor mają wyjątkowo „kolorowe” funkcje harmoniczne – np. dominanta z ♭9, lub maj7♯5 jako III stopień.

Skala Stopień 1 2 3 4 5 6 7
Jońska (Ionian) IΔ7 (IMaj7) IIm7 IIIm7 IVΔ7 V7 VIm7 VIIø7 (VII m7♭5)
Dorycka (Dorian) Im7 IIm7 ♭IIIΔ7 IV7 Vm7 VIø7 ♭VIIΔ7
Frygijska (Phrygian) Im7 ♭IIΔ7 ♭III7 IVm7 Vm7 ♭VIΔ7 ♭VII m7
Lidyjska (Lydian) IΔ7 II7 IIIm7 ♯IVm7♭5 VΔ7 VIm7 VIIø7
Miksolidyjska (Mixolydian) I7 IIm7 IIIm7♭5 IVΔ7 Vm7 VIm7 ♭VIIΔ7
Eolska (Aeolian) Im7 IIm7♭5 ♭IIIΔ7 IVm7 Vm7 ♭VIΔ7 ♭VII7
Lokrycka (Locrian) Im7♭5 ♭IIΔ7 ♭III7 IVm7 ♭VΔ7 ♭VI7 ♭VII m7

Skale pozadiatoniczne:

Skala Stopień 1 2 3 4 5 6 7
Molowa melodyczna ImΔ7 IIm7 IIIΔ7♯5 IV7 V7 VIm7♭5 VIIø7
Molowa harmoniczna ImΔ7 IIm7♭5 IIIΔ7♯5 IVm7 V7 ♭VIΔ7 VII°7
Skala (od C) I II III IV V VI VII
C Ionian (C-dur) Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7♭5
C Dorian (B♭-dur) Cm7 Dm7 E♭maj7 F7 Gm7 Am7♭5 B♭maj7
C Phrygian (A♭-dur) Cm7 D♭maj7 E♭7 Fm7 Gm7♭5 A♭maj7 B♭m7
C Lydian (G-dur) Cmaj7 D7 Em7 F♯m7♭5 Gmaj7 Am7 Bm7
C Mixolydian (F-dur) C7 Dm7 Em7♭5 Fmaj7 Gm7 Am7 B♭maj7
C Aeolian (E♭-dur) Cm7 Dm7♭5 E♭maj7 Fm7 Gm7 A♭maj7 B♭7
C Locrian (D♭-dur) Cm7♭5 D♭maj7 E♭m7 Fm7 G♭maj7 A♭7 B♭m7
C Melodic Minor CmMaj7 Dm7 E♭maj7♯5 F7 G7 Am7♭5 Bm7♭5
C Harmonic Minor CmMaj7 Dm7♭5 E♭maj7♯5 Fm7 G7♭9 A♭maj7 B°7

Objaśnienia skrótów:

  • Δ7 = Maj7 (durowy septymowy)
  • m7 = molowy septymowy
  • 7 = dominanta (durowy z septymą małą)
  • ø7 = półzmniejszony (m7♭5)
  • °7 = zmniejszony septymowy
  • / = obniżony/podwyższony stopień
  • ♯5/♭5/♯11 itd. = modyfikacje składników akordu
  • maj7 / Maj7 – akord durowy septymowy (Δ7)
  • m7 – molowy septymowy
  • 7 – dominanta
  • ♭5 / ♯5 – zmodyfikowana kwinta (zmniejszona/podwyższona)
  • ♭9 – dodana mała nona (dominanta z napięciem)
  • °7 – akord zmniejszony septymowy (diminished)