Zwodnicze rozwiązanie dominanty

Zwodnicze rozwiązanie dominanty w muzyce klasycznej

  • D – (°)TVI
    Dominanta rozwiązuje się na tonikę szóstego stopnia (zamiast I).
  • D – (°)TIII
    Rozwiązanie na mediantę górną (III) – rzadsze niż na VI.

Mimo że takie rozwiązania są inne niż oczekiwane, są logiczne tonalnie – dlatego zostały zaakceptowane także w praktyce jazzowej jako tzw. standardowe rozwiązanie zwodnicze (deceptive resolution).

Zwodnicze rozwiązania dominanty w muzyce jazzowej

V7 → VI-7

  • Akord VI-7 (np. A- w tonacji C-dur) jest logiczny, ponieważ:
    • tercja tego akordu to tonika (C),
    • VI-7 pełni funkcję toniczną (czyli ma spokój harmoniczny podobny do IΔ7).
    • Am7 zawiera C i E, czyli prymę i tercję C-dur – dzięki temu rozwiązanie brzmi częściowo satysfakcjonująco, brak pełnego spełnienia napięcia dominanta–tonika daje efekt niedopowiedzenia, zaskoczenia lub zawieszenia.

Progresja V7 → VI–7 (czyli dominanta do molowego akordu na VI stopniu) to klasyczna kadencja zwodnicza (deceptive cadence).

Akord Funkcja
G7 V7
Am7 VI–7

Zastosowanie:

  • Typowe dla końcówek fraz lub do zmiany kierunku narracji w balladach, muzyce filmowej, jazzie i popie.
  • Standardy jazzowe (np. „My Funny Valentine”, „Stella by Starlight”)
  • Pop/rock (np. Beatles – „Yesterday”)

V7 → III-7

Rozszerzone Zakończenie Kadencyjne (Extended Turnaround Ending)

Przejście od V7 nie do Imaj7, lecz do III-7 – i dalej przez cykl kwintowy.

Struktura progresji:

W tonacji C-dur:
| G7 | E-7 | A7 | D-7 | G7 | Cmaj7 |
albo zapętlony fragment:
||: E-7 | A7 | D-7 | G7 :|| → powtórzenie taktów i potem zakończenie na Cmaj7

Wyjaśnienie harmoniczne:
  1. G7 → E-7
    • Typowe oczekiwanie: G7 → Cmaj7
    • Ale G7 rozwiązuje się do E-7, czyli akordu tonicznego (III-7) – to tzw. deceptive resolution (zwodnicze rozwiązanie).
    • E-7 zawiera dźwięki E G B – wspólne z Cmaj7 – stąd dopuszczalne jako rozwiązanie.
  2. E-7 → A7 → D-7 → G7
    • Klasyczna cykliczna progresja kwintowa (cycle of 5ths): III-7 → VI7 → II-7 → V7
    • Może być powtarzana dowolną ilość razy jako interludium lub coda.
Warianty harmoniczne:
  • E-7 z niediatoniczną 9 (F#):
    Nadaje jasności i nowoczesnego brzmienia (np. E-9).
  • Eø7 (E-7b5) zamiast E-7:
    Nadaje ciemniejszy charakter, bardziej pasuje w kontekście modulacyjnym lub minorowym zakończeniu.
  • A7alt lub A7b9:
    Większe napięcie przed przejściem do D-7.

Zawiera progresję:
| G7 | E-7 | A7 | D-7 | G7 | Cmaj7 |

Akord Skala rekomendowana Kolorystyka / funkcja
G7 G mixolydyjska Dominanta wiodąca do C
E-7 E dorycka lub E-9 Zwodnicza funkcja toniczna
A7 A mixolydyjska / A alter. Wtórna dominanta, kierująca do D-7
D-7 D dorycka Subdominanta, krok w stronę rozwiązania
G7 G mixolydyjska / G alter. Dominanta
Cmaj7 C jońska Rozwiązanie, tonika

 


G7 → #IV-7b5

Zastosowanie: Często stosowane zakończenie w wolnych balladach jazzowych, tworzy płynny, chromatyczny ruch basu i emocjonalne napięcie przed końcową kadencją.

Struktura progresji (w tonacji C-dur):

| G7 | F#-7♭5 | F°7 (lub B7 / E♭maj7) | E-7 | A7 | D-7 | G7 | Cmaj7 |

Analiza harmoniczna:
  1. G7 → F#-7♭5 (czyli #IV-7b5):
    • F#-7♭5 zawiera: F# – A – C – E. Te dźwięki tworzą trójdźwięk A minor (VI- w C), z dodanym dźwiękiem F#
    • Ruch G7 → F#-7♭5 zachowuje napięcie i prowadzi linię basu w dół chromatycznie (G → F# → F…).
  2. F°7 (bII°7) → może zostać zastąpiony przez:
    • SubV7/II = B7 (prowadzi do E-7),
    • bIIIMaj7 = E♭Maj7 (kolorystyczna substytucja).
  3. SubV7 (np. D♭7) → może być zastąpiony przez:
    • bIIMaj7 = D♭Maj7 (Lydian sound, bardzo typowy dla zakończeń ballad jazzowych).
Akord Skala rekomendowana Uwagi
G7 G mixolydyjska Klasyczna dominanta
F#-7♭5 F# lokrycka Funkcja toniczna ukryta w półzmniejszonym
B7 B mixolydyjska lub alt. SubV7/II
E-7 E dorycka II stopień cyklu kwintowego
A7 A alterowana Dominanta prowadząca do D-7
D-7 D dorycka Subdominanta
G7/Db7/DbMaj7 G mixolydyjska, alt., Lydian b7, Lidyjska Dominanta,
Cmaj7 C jońska lub Lydian Rozwiązanie końcowe

G7 → bIIMaj7 – opóźnione rozwiązanie IMaj7

|Dm7 G7 | DbMaj7 CMaj7 ||

G7 → D♭Maj7 → Cmaj7

Akord Funkcja (w C-dur) Uwagi
G7 V7 klasyczna dominanta w C-dur
D♭Maj7 ♭IImaj7 (subV/V) lub neapolitański kolor zaskakujący, modalnie obcy akord
Cmaj7 I tonika, rozwiązanie

Jak można to rozumieć?

1. Kadencja „frygijska odwrócona”

  • Klasyczna kadencja frygijska to: ♭II → V → I
  • Tu mamy V → ♭II → I„odwrócona frygijska”, ale z mocnym kolorystycznym ładunkiem.

2. SubV7 → I z opóźnionym rozwiązaniem

  • D♭Maj7 to trytonowy substytut G7 (bo D♭ i G tworzą tryton: G–D♭).
  • Ale skoro G7 pojawił się wcześniej, nie mamy klasycznego subV7 zamiast dominanty, tylko połączenie ich obu:
    G7 (V7)
       ↓ trytonowa relacja
    D♭Maj7 (subV/tonalny kolor)
       ↓ rozwiązanie
    Cmaj7 (I)
    
  • Taki zabieg tworzy dwustopniowe napięcie, gdzie G7 zapowiada rozwiązanie, ale D♭Maj7 opóźnia je, wprowadzając niespodziewany kolor.

Nazwa:

  1. Złożona kadencja kolorystyczna z udziałem trytonowego substytutu:
    • „V7 → subVmaj7 → I”
  2. Odwrócona kadencja frygijska z nietypową kolejnością:
    • „V – ♭IImaj7 – I”
  3. Kolorystyczna kadencja opóźniona, czasem określana jako:
    • „dark Amen cadence” (w stylu balladowym)

Brzmienie:

  • Filmowe, jazzowe, emocjonalne.
  • Może kojarzyć się z zakończeniami utworów Billa Evansa, Joe Zawinula, a nawet niektórych ballad rockowych.

G7 → bVIMaj7

Ten fragment opisuje nietypową, lecz logiczną kadencję zwodniczą, opartą na akordzie ♭VIMaj7. Poniżej przedstawiam zredagowaną i uporządkowaną wersję z analizą harmoniczną:

Rozwiązanie na ♭VIMaj7 (czyli durowy akord na obniżonym VI stopniu) może wydawać się zwodnicze, ale jest tonalnie spójne, ponieważ:

  • tercja (3) i septyma wielka (7) tego akordu to odpowiednio tonika (1) i kwinta (5) danej tonacji,
  • czyli zawiera dwa najstabilniejsze dźwięki tonalne.

Typowy schemat progresji:

G7 → ♭VIMaj7 → ♭II → Imaj7
  • ♭VIMaj7 (np. A♭Maj7 w C-dur)
  • ♭II (D♭ – akord neapolitański)
  • Imaj7 (Cmaj7)

To silna progresja:

  • ♭VIMaj7 przechodzi kwintowo w dół do ♭II
  • ♭II przechodzi półtonowo w dół do toniki
    ⟶ bardzo satysfakcjonujące zakończenie

Alternatywne zakończenia:

  • ♭VIMaj7 → Imaj7
    (proste, zaskakująco miękkie rozwiązanie)
  • ♭VIMaj7 → ♭VII → Imaj7
    (kolorystyczna progresja znana z muzyki filmowej i fusion)

Charakter:

  • Zwodniczy, ale pełen tonalnych odniesień
  • Brzmi ciemno, filmowo, emocjonalnie
  • Często używany jako nietypowe zakończenie ballady jazzowej

V7 → Im

Kadencja z modalnym zapożyczeniem i ruchem kwintowym: V7 → Im → ♭VI → ♭II → I

Sekwencja:

V7 → Im → ♭VI → ♭II → I

Analiza funkcjonalna (w C-dur):

Akord Funkcja Uwagi
G7 V7 klasyczna dominanta
Cm Im (zapożyczony z C-moll) modalne zapożyczenie
A♭Maj7 ♭VI ruch kwintowy w dół z Cm
D♭Maj7 ♭II neapolitańskie przygotowanie do toniki
Cmaj7 I zakończenie w tonacji durowej
  • G7 → Cm — zaskakujące, ale logiczne przejście z dominanty do toniki mollowej, zaczerpniętej z trybu paralelnego.
  • Cm → A♭Maj7 — kwintowy ruch w dół (iv → ♭VI), bardzo naturalny w mollowych progresjach.
  • A♭Maj7 → D♭Maj7 — kolejny ruch kwintowy (♭VI → ♭II), często używany jako kolorystyczna modulacja neapolitańska.
  • D♭Maj7 → Cmaj7kadencja frygijska kończąca progresję, miękko i efektownie domykając formę.

Brzmienie:

  • Bogate w modalne napięcia i kolorystyczne kontrasty
  • Częste w balladach jazzowych, muzyce filmowej, czasem też w fusion czy neosoulu
  • Ma cechy „ciemnego zakończenia z jasnym światłem na końcu”

Przykład w C-dur:

G7 → Cm → A♭Maj7 → D♭Maj7 → Cmaj7
V7    Im     ♭VI         ♭II         I

G7 → bIIIMaj7

To nietypowe i zaskakujące, ale tonalnie interesujące połączenie.

Przykład w C-dur:

G7 → E♭Maj7
 V      ♭III

Analiza harmoniczna

  • G7 – klasyczna dominanta (V7) w C-dur. Buduje oczekiwanie na rozwiązanie do C.
  • E♭Maj7 – akord ♭III w C-dur – obcy modalnie, bo nie należy ani do C-dur, ani do paralelnego C-moll.
  • G7 nie rozwiązuje się na tonikę (C), lecz na E♭Maj7 – zaskoczenie, typowe dla kadencji zwodniczej.
  • E♭ to tercja małej seksty w dół od G – nie jest to klasyczny ruch kwintowy, ale może być interpretowany jako chromatyczne osłabienie napięcia dominanty.
  • E♭Maj7 to ♭III w C-dur – może być kolorystycznym mediantem:
    • często spotykanym w jazzie, soulu, muzyce filmowej
    • tworzy efekt ciepłego, gęstego zabarwienia
Charakter brzmieniowy:
  • Zaskakujący, ciemno-jasny efekt
  • Bardzo filmowy, często stosowany jako zwodniczy finał lub modulacja w bok
  • Kojarzy się z jazzem lat 70., Bill Evans, Herbie Hancock, neosoul
Progresja Funkcje możliwe Charakter
G7 → E♭Maj7 V → ♭III (modalna medianta, zwodniczo) kolorystyczna, filmowa, zaskakująca

Progresja:

V7 → ♭IIIMaj7 → ♭VIMaj7 → ♭IIMaj7 → Imaj7

W C-dur:

G7   → E♭Maj7 → A♭Maj7 → D♭Maj7 → Cmaj7
 V7     ♭III      ♭VI      ♭II       I

Analiza:

1. G7 → E♭Maj7

  • Zaskakujące zwodnicze rozwiązanie dominanty.
  • G7 buduje napięcie, ale nie rozwiązuje się do toniki C, tylko do E♭ – czyli ♭III w C-dur.
  • To modalne zapożyczenie, często spotykane w balladach jazzowych (np. u Coltrane’a, Billa Evansa).

2. E♭Maj7 → A♭Maj7

  • Klasyczny ruch kwintowy w dół (cykl kwintowy): ♭III → ♭VI
  • Spójna tonalnie progresja w kontekście C-dur z modalnymi zapożyczeniami z C-moll (tam A♭ jest VI).

3. A♭Maj7 → D♭Maj7

  • Kolejny krok w dół kwintowy: ♭VI → ♭II
  • D♭Maj7 to tzw. neapolitańska subdominanta (♭II), która bardzo często poprzedza tonikę – ma silne napięcie przedkadencyjne.

4. D♭Maj7 → Cmaj7

  • Kadencja frygijska / plagalna modalna: półtonowy ruch basu z D♭ do C
  • Daje wrażenie ciemnego, bardzo ekspresyjnego rozwiązania
  • Ten ruch często określa się jako „dark Amen cadence”

Charakter:

  • Zaskakująca, pełna napięcia, ciemna i ekspresyjna progresja
  • Znajduje się m.in. w balladach jazzowych, filmach noir, muzyce modalnej
  • Sprawia wrażenie podróży przez ciemniejsze modalne krainy, zanim osiągniemy rozjaśnioną tonikę

Możliwa klasyfikacja:

Akord Funkcja (w C-dur) Rola kadencyjna
G7 V7 dominanta
E♭Maj7 ♭III (modalne zapożyczenie) zwodnicza medianta (kolorystyka)
A♭Maj7 ♭VI modalna subdominanta
D♭Maj7 ♭II (Neapolitańska) frygijska/przedtoniczna subdominanta
Cmaj7 Imaj7 tonika

V7 → ♭VIImaj7

V7 → ♭VIImaj7 → ♭IIImaj7 → ♭VImaj7 → ♭IImaj7 → Imaj7

G7 → B♭Maj7 → E♭Maj7 → A♭Maj7 → D♭Maj7 → Cmaj7

Analiza

To ciemna i ekspansywna progresja chromatyczna, która tworzy narrację opartą na modalnym zapożyczeniu, a konkretnie:

  • modalne medianty i subdominanty (♭III, ♭VI, ♭VII)
  • neapolitańska subdominanta (♭II)
  • zakończona klasyczną toniką (Imaj7)
Akord Funkcja (w C-dur) Znaczenie
G7 V7 Dominanta
B♭Maj7 ♭VIImaj7 Kolorystyczna medianta (Mixolydian C)
E♭Maj7 ♭IIImaj7 Modalna medianta (z C-moll)
A♭Maj7 ♭VImaj7 Modalna subdominanta (z C-moll)
D♭Maj7 ♭IImaj7 Neapolitańska subdominanta, silne napięcie
Cmaj7 Imaj7 Rozwiązanie, tonika
  1. G7 → B♭Maj7 – zwodnicza zmiana kierunku, ale nie całkowicie nielogiczna: G7 zawiera B (3) i F (7), które są składnikami B♭Maj7 (F to kwinta, D dodaje modalności).
  2. Kolejne kroki (B♭ → E♭ → A♭ → D♭ → C) to ciąg ruchów kwintowych w dół lub sekund w górę — typowa logika cyklu dominującego, tylko… w trybie molowym.
  3. Każdy akord jest zbudowany z dźwięków obniżonych względem skali C-dur, co nadaje progresji ciemny, filmowy, emocjonalny charakter.

Zastosowanie:

  • Jazz ballady
  • Muzyka filmowa (np. noir, dramat, thriller)
  • Neoromantyzm jazzowy
  • Eksperymentalne zakończenia standardów jazzowych (np. reharmonizacja końcówki „Body and Soul” lub „Round Midnight”)