Nierozwiązujące się dominanty septymowe

Akordy dominantowe septymowe zwykle tworzą kulminację napięcia harmonicznego, które wzbudza oczekiwanie rozwiązania – zazwyczaj w dół o kwintę lub o półton.
W jazzie jednak, dzięki połączeniu europejskiej tonalności, afrykańskich wpływów i specyfiki instrumentalnej, dominanty zyskały nowe funkcje: mogą działać jako barwne akordy bez potrzeby rozwiązania.

Takie akordy określa się jako:

  • Nierozwiązujące się dominanty (non-resolving dominants)
  • Dominanty o funkcji specjalnej (special function dominants)
  • Kolorystyczne dominanty (color chords)

Kiedy dominanta nie musi się rozwiązać?

  • Gdy nie znajduje się w silnej metrorytmicznej pozycji
  • Gdy kontekst harmoniczny sugeruje inne zakończenie frazy
  • Gdy służy kolorowi lub stylowi (np. blues, modalność)
  • Gdy zamiast rozwiązać, wraca do innego akordu na przykład – subdominantowego

Rodzaje nierozwiązujących się dominant i przykłady:


1. IV7 – Subdominanta bluesowa

Akord na IV stopniu (subdominanta) w bluesie jest dominantą IV7.

  • Częsty sposób na dodanie „bluesowego smaku” w tonacji durowej
  • Typowe rozwiązania:
    • Do Imaj7 lub I7
    • Czasem do ♭IIIMaj7, ♭VI, ♭VII

C major: F7 → Cmaj7 (S → T)
oraz F7 → E♭maj7 → D♭maj7 → Cmaj7 (S → ♭III → ♭II → T)


2. ♭VII7 – modalny zapożyczony akord subdominantowy

  • Pochodzi z modalnej subdominanty molowej (eolskiej lub doryckiej)
  • Może być traktowany jako subV7/VI, jeśli pojawia się z odpowiednią rytmiką i VIm7♭5
  • Częściej: pojawia się na słabym takcie, a potem wraca do Imaj7 lub I7
  • Często poprzedzony przez IV-7

C major: B♭7 → Cmaj7 (♭VII7 → T)
lub IV-7 → B♭7 → Cmaj7


3. II7 – z paralelnego lidyjskiego (jako jasna subdominanta)

  • Występuje jako „jaśniejsza” subdominanta (zamiast II-7)
  • Rzadki w klasycznym jazzie, ale spotykany w bardziej złożonych progresjach
  • Najczęściej prowadzi do IV lub I, NIE do V
  • Może być mylony z klasycznym V7/V, ale pełni inną rolę

C major: D7 → Fmaj7 (II7 → IVmaj7)
lub D7 → Cmaj7 (II7 → T)


VI7 – jako dominanta wtórna bez rozwiązania

  • Pojawia się często po II-7 lub jako część sekwencji
  • Zamiast rozwiązywać w II7 (czyli swoją tonikę), powraca do IV, I lub innego akordu
  • Typowe dla progresji typu: II-7 → VI7 → IVmaj7

C major: A7 → Dm7 → Fmaj7 → Cmaj7 (VI7 → II-7 → IVmaj7 → T)


III7 – kolorystyczny most

  • Często prowadzi do VI-7 lub IVmaj7
  • Wspólne dźwięki z tonacją dur-molową
  • Może też prowadzić do ♭VImaj7 (np. w końcówkach ballad)

C major: E7 → Am7 → D♭maj7 → Cmaj7 (III7 → VI-7 → ♭VImaj7 → T)

Kolorystyczny most (ang. color bridge lub color chord bridge) to określenie używane w jazzie i muzyce filmowej na akord, który łączy dwa inne akordy nie pełniąc funkcji tonicznej, subdominantowej ani dominantowej w klasycznym rozumieniu, lecz wprowadza interesujące barwy harmoniczne i gładkie połączenia głosów (voice leading), często przy pomocy:

  • wspólnych dźwięków z sąsiednimi akordami,
  • chromatycznego ruchu basu,
  • modalnego zapożyczenia,
  • lub nieoczekiwanych progresji akordowych (np. ruch trytonowy, seksty małej itd.).

E7 → Am7 → D♭maj7 → Cmaj7

Akord Funkcja klasyczna Rola jako „kolorystyczny most”
E7 V7/VI (dominanta wtórna) rozjaśnia i przygotowuje Am7
Am7 VI-7 modalna tonika
D♭maj7 brak klasycznej funkcji kolorystyczny most (♭IImaj7 – modalne zapożyczenie, płynne przejście)
Cmaj7 Imaj7 tonika

 

D♭maj7 to tu kolorystyczny most: tworzy bogaty kontrast kolorystyczny i gładkie przejście między Am7 a Cmaj7 (np. dźwięki F i A z Am7 idą do F i A♭ w D♭maj7, a potem do G i B w Cmaj7).

Cechy kolorystycznego mostu:

  • Akord wtrącony, niekonieczny funkcjonalnie.
  • Może być zapożyczony z innego trybu (np. molowego lub lidyjskiego).
  • Tworzy efekt filmowy, emocjonalny, nastrojowy.
  • Popularny w jazzie modalnym, balladach, muzyce ilustracyjnej i R&B.

1. Schemat akordowy i klasyfikacja nierozwiązujących się dominant

Akord Źródło funkcji Główna rola Typowe rozwiązania
IV7 Blues / modalna subdominanta Powrót do I, funkcja kolorystyczna Imaj7, I7, ♭IIImaj7, ♭VI, ♭VII
♭VII7 Modalne zapożyczenie Powrót do I, modalna subdominanta Imaj7, I7, często poprzedzony IV-7
II7 Paralelny lidyjski Jasna subdominanta, prowadzi do IV lub I IVmaj7, Imaj7
VI7 Dominanta wtórna bez rozwiązania Kolorystyczna dominanta, powrót do IV lub I IVmaj7, Imaj7
♭IImaj7 Kolorystyczny most Prowadzi do VI-7 lub ♭VImaj7 VI-7, ♭VImaj7