Modusy Modi skal

Modi i ich zastosowania

1. Co to są modi?

Modi to warianty skal, które powstają poprzez rozpoczęcie grania skali od innego stopnia niż jej tonika.

  • Najczęściej rozpatruje się mody skali durowej (majorowej).
  • Modi można tworzyć także od innych skal:
    • skala molowa (naturalna i harmoniczna),
    • skala molowa melodyczna,
    • skala pentatoniczna,
    • skala zmniejszona (octatonic, diminished),
    • inne egzotyczne skale.

Jak powstają modi?

  1. Zachowujemy wszystkie dźwięki skali.
  2. Zmieniamy punkt startu (inny stopień).
  3. Otrzymujemy nowy charakter brzmieniowy wynikający z relacji interwałowych.

2. Modi skali durowej (C-dur)

Nr Nazwa modusu Stopień startowy Dźwięki w C-dur Wzór interwałów (półtony) Charakterystyka
1 Jońska (Ionian) 1 C D E F G A B 2–2–1–2–2–2–1 Jasna, wesoła – klasyczna skala durowa
2 Dorycka (Dorian) 2 D E F G A B C 2–1–2–2–2–1–2 Lekko smutna, używana w jazzie, bluesie, muzyce ludowej
3 Frygijska (Phrygian) 3 E F G A B C D 1–2–2–2–1–2–2 Mroczna, orientalna – flamenco
4 Lidyjska (Lydian) 4 F G A B C D E 2–2–2–1–2–2–1 Jasna, przestrzenna – charakterystyczna #4, jazz, film
5 Miksolidyjska (Mixolydian) 5 G A B C D E F 2–2–1–2–2–1–2 Durowa z bluesowym zabarwieniem – obniżona 7
6 Eolska (Aeolian) 6 A B C D E F G 2–1–2–2–1–2–2 Smutna, melancholijna – skala molowa naturalna
7 Lokrycka (Locrian) 7 B C D E F G A 1–2–2–1–2–2–2 Mroczna, niestabilna – obniżona II i V, rzadko jako tonika

2.1 Odmiany skali durowej harmonicznej

Nazwa Aliasy Dźwięki Formuła interwałowa
C Durowa harmoniczna Ionian ♭6, Harmonic Major, Ethiopian C D E F G A♭ B 1–2–3–4–5–♭6–7
C Lidyjska ♭3 Lydian b3, Melodic Minor ♯4, Lydian diminished C D E♭ F♯ G A B 1–2–♭3–♯4–5–6–7
C Dorycka ♭5 Dorian b5, Locrian ♯2 C D E♭ F G♭ A B♭ 1–2–♭3–4–♭5–6–♭7
C Miksolidyjska ♭2 Mixolydian b2 C D♭ E F G A B♭ 1–♭2–3–4–5–6–♭7
C Frygijska ♭4 Phrygian b4, Indian C D♭ E♭ E G A♭ B♭ 1–♭2–♭3–♭4–5–♭6–♭7
C Lidyjska Zwiększona ♯2 Lydian Augmented ♯2 C D♯ E G♭ A♭ A B 1–♯2–3–♯4–5–6–7
C Lokrycka ♭♭7 Locrian bb7 C D♭ E♭ F G♭ A♭ A 1–♭2–♭3–4–♭5–♭6–♭♭7

3. Modi skali molowej naturalnej (A-moll)

Skala: A B C D E F G

Nazwa modusu Stopień startowy Przykład (A-moll)
A Aeolian 1 A B C D E F G
B Locrian 2 B C D E F G A
C Ionian 3 C D E F G A B
D Dorian 4 D E F G A B C
E Phrygian 5 E F G A B C D
F Lydian 6 F G A B C D E
G Mixolydian 7 G A B C D E F

4. Modi skali molowej harmonicznej (A harmonic minor)

Skala: A B C D E F G♯

Nazwa modusu Stopień startowy Dźwięki
A harmonic minor 1 A B C D E F G♯
B Locrian ♮6 2 B C D E F G♯ A
C Ionian ♯5 3 C D E F G♯ A B
D Dorian ♯4 4 D E F G♯ A B C
E Phrygian dominant 5 E F G♯ A B C D
F Lydian ♯2 6 F G♯ A B C D E
G diminished dominant 7 G♯ A B C D E F

5. Modi skali pentatonicznej (C-pentatoniczna)

Skala: C D E G A

Nazwa modusu Stopień startowy Dźwięki
C pentatonic 1 C D E G A
D pentatonic 2 D E G A C
E pentatonic 3 E G A C D
G pentatonic 4 G A C D E
A pentatonic 5 A C D E G

6. Modi skali zmniejszonej (octatonic)

Przykład: C D E♭ F G♭ A♭ A B

  • Regularny wzór interwałowy: półton – cały ton – półton – cały ton …
  • Modi powstają poprzez start od kolejnych dźwięków i zachowanie schematu interwałowego.

7. Skala molowa melodyczna (Melodic Minor) i jej tryby

Skala C melodic minor: C D E♭ F G A B

Wzór interwałowy: 1–2–♭3–4–5–6–7

7.1 Modi skali molowej melodycznej

Nr Nazwa trybu Dźwięki od C Akordy Uwagi
I Melodic Minor C D E♭ F G A B Cm(maj7), Cm6 Podstawowa forma molowa melodyczna
II Dorian ♭2 D E♭ F G A B C Dm7♭5 II w tonacji molowej
III Lydian Augmented E♭ F G A B C D E♭maj7♯5 Durowy tryb z #4 i #5
IV Lydian Dominant F G A B C D E♭ F7♯11 Typowy wybór dla V7
V Mixolydian ♭6 G A B C D E♭ F G7♭13 Dominanta z mrocznym charakterem
VI Locrian ♯2 A B C D E♭ F G Am7♭5 Tryb półzmniejszony
VII Altered (Super-Locrian) B C D E♭ F G A B7alt Dominanta alterowana, ♭9, #9, ♯11, ♭13

7.2 Skrócona tabela trybów melodic minor

Tryb Alternatywne nazwy Zastosowanie
I C melodic minor Cm(maj7), Cm6, CmMaj9
II Dorian ♭2 Phrygian ♯6 Dm7♭5
III Lydian Augmented E♭maj7♯5
IV Lydian Dominant Mixolydian ♯4 F7♯11
V Mixolydian ♭6 G7♭13
VI Locrian ♯2 Aeolian ♭5 Am7♭5
VII Altered Super-Locrian B7alt

8. Przykłady progresji modalnych w jazzie

8.1 Klasyczna II-V-I

Dm7 G7 Cmaj7 Fmaj7
ii V7 I IV
Dorian Mixolydian Ionian Lydian

8.2 Modalne zapożyczenie z melodic minor

Dm7♭5 G7alt Cm(maj7) F7
iiø7 V7alt Im(maj7) IV7
Dorian ♭2 Altered Lydian ♯11 Lydian Dominant

 


1. Modi skali durowej (Major / Ionian modes)

Nr | Nazwa trybu     | Stopień | Dźwięki (C)         | Interwały (półtony) | Charakterystyka
---|-----------------|---------|-------------------|-------------------|----------------
1  | Ionian (Jońska) | 1       | C D E F G A B     | 2-2-1-2-2-2-1     | Jasna, klasyczna durowa
2  | Dorian          | 2       | D E F G A B C     | 2-1-2-2-2-1-2     | Lekko smutna, jazz, blues
3  | Phrygian        | 3       | E F G A B C D     | 1-2-2-2-1-2-2     | Mroczna, orientalna
4  | Lydian          | 4       | F G A B C D E     | 2-2-2-1-2-2-1     | Jasna, przestrzenna, #4
5  | Mixolydian      | 5       | G A B C D E F     | 2-2-1-2-2-1-2     | Durowa z bluesowym charakterem
6  | Aeolian         | 6       | A B C D E F G     | 2-1-2-2-1-2-2     | Smutna, naturalna molowa
7  | Locrian         | 7       | B C D E F G A     | 1-2-2-1-2-2-2     | Mroczna, niestabilna, ♭2 i ♭5

2. Modi skali molowej harmonicznej (Harmonic Minor modes)

Nr | Nazwa trybu          | Stopień | Dźwięki (A harm. min) | Interwały | Uwagi
---|----------------------|---------|---------------------|-----------|-----------------------------
1  | Harmonic Minor       | 1       | A B C D E F G♯      | 2-1-2-2-1-3-1 | Podstawowa
2  | Locrian ♮6           | 2       | B C D E F G♯ A      | 1-2-2-1-3-1-2 | II w tonacji molowej
3  | Ionian ♯5            | 3       | C D E F G♯ A B      | 2-2-1-3-1-2-2 | Durowy tryb z ♯5
4  | Dorian ♯4            | 4       | D E F G♯ A B C      | 2-1-3-1-2-2-2 | Dorian zmodyfikowany
5  | Phrygian Dominant     | 5       | E F G♯ A B C D      | 1-3-1-2-2-2-2 | Dominanta egzotyczna
6  | Lydian ♯2            | 6       | F G♯ A B C D E      | 3-1-2-2-2-2-1 | Lydian z podwyższonym II
7  | Diminished Dominant   | 7       | G♯ A B C D E F      | 1-2-2-2-2-1-2 | Dominanta zmniejszona

3. Modi skali molowej melodycznej (Melodic Minor / Jazz Minor modes)

Nr | Nazwa trybu             | Dźwięki od C       | Akordy         | Uwagi
---|-------------------------|------------------|----------------|-------------------------------
I  | Melodic Minor           | C D E♭ F G A B    | Cm(maj7), Cm6  | Podst. forma molowa melodyczna
II | Dorian ♭2               | D E♭ F G A B C    | Dm7♭5          | II w m-moll, jazz
III| Lydian Augmented        | E♭ F G A B C D    | E♭maj7♯5       | Durowy tryb z ♯4 i ♯5
IV | Lydian Dominant         | F G A B C D E♭    | F7♯11          | Typowa dominanta V7 w jazz
V  | Mixolydian ♭6           | G A B C D E♭ F    | G7♭13          | Dominanta z ciemnym brzmieniem
VI | Locrian ♯2 (półzmniejszony) | A B C D E♭ F G | Am7♭5         | m7♭5 z jaśniejszym kolorem
VII| Altered (Super-Locrian) | B C D E♭ F G A    | B7alt          | Dominanta alterowana ♭9, ♯9, ♯11, ♭13

4. Modi skali pentatonicznej (5-dźwiękowe)

Nr | Nazwa modusu    | Stopień | Dźwięki (C pentatonic) | Uwagi
---|----------------|---------|----------------------|--------------------
1  | C pentatonic    | 1       | C D E G A            | Podstawowa dur
2  | D pentatonic    | 2       | D E G A C            | Tryb II
3  | E pentatonic    | 3       | E G A C D            | Tryb III
4  | G pentatonic    | 4       | G A C D E            | Tryb IV
5  | A pentatonic    | 5       | A C D E G            | Tryb V

5. Modi skali zmniejszonej / diminished (octatonic)

Stopień startowy | Dźwięki (C octatonic) | Schemat interwałowy | Uwagi
----------------|----------------------|-------------------|----------------------
1               | C D E♭ F G♭ A♭ A B   | pół-ton / cały ton | Symetryczna, jazz, modern
2               | D E♭ F G♭ A♭ A B C   |                    |
3               | E♭ F G♭ A♭ A B C D   |                    |
4               | F G♭ A♭ A B C D E♭   |                    |
5               | G♭ A♭ A B C D E♭ F   |                    |
6               | A♭ A B C D E♭ F G♭   |                    |
7               | A B C D E♭ F G♭ A♭   |                    |
8               | B C D E♭ F G♭ A♭ A   |                    |