Approach Chords – Akordy zbliżające się i przejściowe

Approach Chords – akordy zbliżające się

Definicja
Akordy zbliżające się to krótkotrwałe akordy, które poprzedzają akord docelowy (target chord), zazwyczaj o półton lub cały ton wyżej bądź niżej. Służą do zbudowania napięcia harmonicznego, które rozwiązuje się na akordzie głównym.

Typy:

  • Chromatyczne approach chords – o półton w górę lub w dół (np. Cmaj7 poprzedzony Bmaj7 lub Dbmaj7).
  • Diatoniczne approach chords – z tej samej skali, zazwyczaj o cały ton w górę lub w dół (np. przed Gmaj7 → Am7).

Cechy:

  • Trwają bardzo krótko (np. 1/4 lub 1/2 taktu).
  • Nie pełnią klasycznej funkcji harmonicznej – są „funkcjonalnie neutralne”.
  • Budują napięcie i wzmacniają rozwiązanie na akordzie docelowym.

Przykłady:

Progressja Approach chord Efekt
G7 → Cmaj7 Db7 → G7 → Cmaj7 chromatyczne napięcie
Cmaj7 → Fmaj7 F#dim7 → Fmaj7 chromatyczne podejście
Em7 → A7 → Dmaj7 F7 → Em7 → A7 → Dmaj7 chromatyczna złożoność

Passing Chords – akordy przejściowe

Akordy przejściowe to akordy „pośrednie” – wstawiane między dwa istniejące akordy w progresji w celu płynnego przejścia i wzbogacenia ruchu harmonicznego.

Cechy:

  • Trwają bardzo krótko (1/4 lub 1/2 taktu).
  • Nie są harmonicznie istotne – można je pominąć bez zmiany sensu progresji.
  • Mogą być diatoniczne (z tej samej tonacji) lub chromatyczne.
  • Często dodają rytmicznego lub kolorystycznego urozmaicenia.
  • Czasami wynikają z głosów prowadzących lub z użycia sekcji rytmicznej.
Progresja oryginalna Z passing chordem Typ przejścia
Cmaj7 → Am7 Cmaj7 → Bm7 → Am7 chromatyczne zejście
Cmaj7 → Fmaj7 Cmaj7 → D7 → Fmaj7 funkcja dominanty
Em7 → A7 → Dmaj7 Em7 → B7 → Dmaj7 substytut sekundowy

Porównanie:

Cecha Approach Chords Passing Chords
Czas trwania Krótkie (1/4, 1/2 taktu) Również krótkie
Funkcja harmoniczna Brak klasycznej funkcji Brak funkcji, „łącznik”
Pozycja Bezpośrednio przed akordem docelowym Między dwoma akordami
Ruch Chromatyczny lub diatoniczny Diatoniczny, chromatyczny lub trytonowy
Cel Zbudowanie napięcia Ułatwienie przejścia, wzbogacenie

 

Przykład zastosowania: CMaj7 → Dm7

Progresja oryginalna:

CMaj7 | Dm7

Możliwe wersje z approach/passing chords:

  • Approach chromatyczny od dołu:
  • Db7 → CMaj7 → Dm7
  • Approach chromatyczny od góry:
  • B7 → CMaj7 → Dm7
  • Passing chord:
  • CMaj7 → Em7 → Dm7
  • Tritone approach chord:
  • CMaj7 → Ab7 → Dm7
  • Secondary dominant:
  • CMaj7 → A7 → Dm7
  • Sekwencja II-V (approach przez II-V):
  • CMaj7 → Em7 – A7 → Dm7

Akordy przejściowe nigdy nie są zapisywane w progresji akordowej utworu. Z definicji nie są one harmonicznie ważne, więc na
leadsheet często nie zostaną uwzględnione. To od uznania muzyka zależy, kiedy i gdzie wstawi akord przejściowy, oraz jaki
rodzaj akordu przejściowego wstawi.