Approach Chords – akordy zbliżające się
Definicja
Akordy zbliżające się to krótkotrwałe akordy, które poprzedzają akord docelowy (target chord), zazwyczaj o półton lub cały ton wyżej bądź niżej. Służą do zbudowania napięcia harmonicznego, które rozwiązuje się na akordzie głównym.
Typy:
- Chromatyczne approach chords – o półton w górę lub w dół (np. Cmaj7 poprzedzony Bmaj7 lub Dbmaj7).
- Diatoniczne approach chords – z tej samej skali, zazwyczaj o cały ton w górę lub w dół (np. przed Gmaj7 → Am7).
Cechy:
- Trwają bardzo krótko (np. 1/4 lub 1/2 taktu).
- Nie pełnią klasycznej funkcji harmonicznej – są „funkcjonalnie neutralne”.
- Budują napięcie i wzmacniają rozwiązanie na akordzie docelowym.
Przykłady:
Progressja | Approach chord | Efekt |
---|---|---|
G7 → Cmaj7 | Db7 → G7 → Cmaj7 | chromatyczne napięcie |
Cmaj7 → Fmaj7 | F#dim7 → Fmaj7 | chromatyczne podejście |
Em7 → A7 → Dmaj7 | F7 → Em7 → A7 → Dmaj7 | chromatyczna złożoność |
Passing Chords – akordy przejściowe
Akordy przejściowe to akordy „pośrednie” – wstawiane między dwa istniejące akordy w progresji w celu płynnego przejścia i wzbogacenia ruchu harmonicznego.
Cechy:
- Trwają bardzo krótko (1/4 lub 1/2 taktu).
- Nie są harmonicznie istotne – można je pominąć bez zmiany sensu progresji.
- Mogą być diatoniczne (z tej samej tonacji) lub chromatyczne.
- Często dodają rytmicznego lub kolorystycznego urozmaicenia.
- Czasami wynikają z głosów prowadzących lub z użycia sekcji rytmicznej.
Progresja oryginalna | Z passing chordem | Typ przejścia |
---|---|---|
Cmaj7 → Am7 | Cmaj7 → Bm7 → Am7 | chromatyczne zejście |
Cmaj7 → Fmaj7 | Cmaj7 → D7 → Fmaj7 | funkcja dominanty |
Em7 → A7 → Dmaj7 | Em7 → B7 → Dmaj7 | substytut sekundowy |
Porównanie:
Cecha | Approach Chords | Passing Chords |
---|---|---|
Czas trwania | Krótkie (1/4, 1/2 taktu) | Również krótkie |
Funkcja harmoniczna | Brak klasycznej funkcji | Brak funkcji, „łącznik” |
Pozycja | Bezpośrednio przed akordem docelowym | Między dwoma akordami |
Ruch | Chromatyczny lub diatoniczny | Diatoniczny, chromatyczny lub trytonowy |
Cel | Zbudowanie napięcia | Ułatwienie przejścia, wzbogacenie |
Przykład zastosowania: CMaj7 → Dm7
Progresja oryginalna:
CMaj7 | Dm7
Możliwe wersje z approach/passing chords:
- Approach chromatyczny od dołu:
- Db7 → CMaj7 → Dm7
- Approach chromatyczny od góry:
- B7 → CMaj7 → Dm7
- Passing chord:
- CMaj7 → Em7 → Dm7
- Tritone approach chord:
- CMaj7 → Ab7 → Dm7
- Secondary dominant:
- CMaj7 → A7 → Dm7
- Sekwencja II-V (approach przez II-V):
- CMaj7 → Em7 – A7 → Dm7
Akordy przejściowe nigdy nie są zapisywane w progresji akordowej utworu. Z definicji nie są one harmonicznie ważne, więc na
leadsheet często nie zostaną uwzględnione. To od uznania muzyka zależy, kiedy i gdzie wstawi akord przejściowy, oraz jaki
rodzaj akordu przejściowego wstawi.