-
Zazwyczaj akord składa się z trzech dźwięków: prymy (pierwszego stopnia skali), tercji i kwinty. Tercja określa, czy akord jest durowy (większa tercja) czy molowy (mniejsza tercja).
-
W akordach sus, tercja jest pomijana i zastępowana innym dźwiękiem:
- sus4: Tercja jest zastępowana przez kwartę czystą.
- sus2: Tercja jest zastępowana przez sekundę wielką.
-
3. Brzmienie zawieszone:Brak tercji w akordzie powoduje, że brzmienie jest bardziej otwarte i mniej jednoznaczne, co do charakteru (durowy czy molowy).
Akordy sus często wykorzystywane są jako przejście do kolejnego akordu, w którym tercja zostaje przywrócona. To napięcie, które powstaje między kwartą/sekundą a kwintą lub prymą, jest często „rozładowywane” w następnym akordzie.
C-dur: C-E-G
Csus4: C-F-G
Csus2: C-D-G
Akordy zawieszone (ang. suspended chords, w skrócie sus) to takie, w których zrezygnowano z tercji, zastępując ją:
- sekundą → akord sus2
- kwartą → akord sus4
Brzmią one „otwarcie”, niejednoznacznie funkcjonalnie, często też unosząco lub pełne napięcia, ponieważ brak w nich jednoznacznego określenia trybu (durowy/molowy).
Akord | Składniki |
---|---|
G | G – B – D |
Gsus2 | G – A – D |
Gsus4 | G – C – D |
Gdy widzisz zapis „Gsus” bez cyfry, domyślnie chodzi o Gsus4.
W jazzie akordy sus używane są jako zamienniki dla akordów ii (np. Dm7) lub dominanty V7 (np. G7), zwłaszcza w postaci 9sus lub ♭9sus.
Akord | Składniki |
---|---|
Dm7 | D – F – A – C |
G7 | G – B – D – F |
G9sus | G – C – D – F – A |
Układy pianistyczne
Często w grze jazzowej akordy sus rozkłada się między lewą a prawą rękę:
- F/G
- LH (lewa ręka): G
- RH (prawa ręka): F – A – C
(czyli jakby Fmaj nad basem G)
- Dm7/G
- LH: G
- RH: D – F – A – C
Obie wersje brzmią jak G9sus, z różnym kolorem brzmieniowym.
Funkcja akordów sus – między ii a V7
Akord sus może być harmonicznie pośredni pomiędzy funkcją ii (subdominanta) i V7 (dominanta).
Progresja II–V–I w C-dur:
Standardowa | Z sus-akordem |
---|---|
Dm7 – G7 – Cmaj7 | Dm7 – G9sus – Cmaj7 |
Akord G9sus daje bardziej „zawieszone” napięcie, zanim progresja się rozwiąże do Cmaj7.
Co z tercją w akordach sus?
Wbrew nazwie, można dodać tercję do akordu sus — ale:
- nie należy jej grać poniżej kwarty, bo stworzy bardzo dysonansowy interwał sekundy (np. C i B)
- najlepiej umieścić tercję powyżej kwarty, np. G – C – D – B
W takiej sytuacji mamy brzmienie zbliżone do G11, ale może być stosowane w sus-kontekście.
- Akordy sus pozwalają uniknąć napięcia avoid note związanego z naturalną jedenastką (♮11) w akordzie V7, ponieważ w V7sus ♮11 (czyli kwarta) jest składnikiem akordu.
- W rezultacie możesz używać większej liczby dźwięków w improwizacji lub aranżacji wokół V7sus niż wokół klasycznego V7.
Akordy sus i kwartowe mają podobne źródła dźwiękowe — obie struktury unikają tercji, dając wrażenie otwartości i modalności.
- Akordy sus4 zastępują tercję kwartą (lub czasem sekundą).
- Brzmią otwarcie, zawieszenie i są funkcyjnie pośrednie między ii a V7.
- Mogą zastępować dominantę (np. G7 → G9sus) lub być używane jako odrębna jakość harmoniczna.
- Idealne do tworzenia nowoczesnych, modalnych i kolorowych brzmień jazzowych.
- Tercja może być dodana ostrożnie – powyżej kwarty.
Tabela akordów zawieszonych (sus)
Nazwa akordu | Budowa (interwały) | Dźwięki (przykład: G) | Zamiast jakiego akordu? | Typowe zastosowanie | Komentarz |
---|---|---|---|---|---|
G (trójdźwięk) | 1 – 3 – 5 | G – B – D | – | Akord durowy | Tercja określa tryb (durowy) |
Gsus2 | 1 – 2 – 5 | G – A – D | Czasem zamiast G lub Am7 | Pop, folk, fusion | Rzadszy niż sus4 |
Gsus4 (Gsus) | 1 – 4 – 5 | G – C – D | Zamiast G lub G7 | Jazz, funk, gospel | Kwartowy charakter |
G7 | 1 – 3 – 5 – ♭7 | G – B – D – F | – | Dominanta V7 | Standardowa funkcja dominanty |
G9 | 1 – 3 – 5 – ♭7 – 9 | G – B – D – F – A | – | Rozszerzona dominanta | Bardziej kolorowy G7 |
G9sus | 1 – 4 – 5 – ♭7 – 9 | G – C – D – F – A | Zamiast G7 lub Dm7 | Funkcja ii–V, modalne | Pośredni między Dm7 a G7 |
F/G | G w basie, F-akord w prawej ręce | G + F – A – C | Zamiast G7, G9sus | Jazz piano voicing | Modalny, bez tercji w basie |
Dm7/G | G w basie, Dm7 w prawej ręce | G + D – F – A – C | Zamiast G7 lub Dm7 | Voicing G9sus | Bardziej subdominantowy kolor |
Objaśnienia kolumn:
- Budowa – Interwały od prymy (1) w danym akordzie.
- Zamiast jakiego akordu – Możliwa substytucja dla innego akordu w progresji.
- Zastosowanie – Typowe style, w których występuje ten akord.
- Komentarz – Uwagi dotyczące funkcji i koloru brzmieniowego.
Tabela akordów sus i sus+7 dla C
Akord | Budowa (interwały) | Dźwięki (dla C) | Uwagi / Funkcja |
---|---|---|---|
Csus4 | 1 – 4 – 5 | C – F – G | Zawieszony akord bez tercji, otwarty dźwięk |
Csus2 | 1 – 2 – 5 | C – D – G | Mniej typowy niż sus4, delikatniejszy |
Cmaj7sus2 | 1 – 2 – 5 – 7 | C – D – G – B | Brzmi eterycznie, nietypowe w klasycznym jazzie |
Cmaj7sus4 | 1 – 4 – 5 – 7 | C – F – G – B | Silne napięcie między F i B (kwarta i septyma wielka) |
C7sus2 | 1 – 2 – 5 – ♭7 | C – D – G – B♭ | Rzadko spotykany; subtelna odmiana C7 |
C7sus4 | 1 – 4 – 5 – ♭7 | C – F – G – B♭ | Typowy dominantowy sus, często używany w jazzie |
- 1 = Pryma, 2 = Sekunda wielka, 4 = Kwarta czysta, 5 = Kwinta czysta
- 7 = Septyma wielka (maj7), ♭7 = Septyma mała (dominantowa)
- Jeśli akord zawiera 4 i 7 jednocześnie, powstaje napięcie trytonowe (np. F i B w Cmaj7sus4) – może to dawać wyraźnie „napięty” lub „eksperymentalny” charakter.
Akordy frygijskie (sus♭9)
Akord frygijski to specjalny typ akordu suspended z obniżoną noną (♭9). Występuje głównie jako substytut funkcji dominantowej (V7) i pozwala użyć dwóch napięć:
- ♭9 (obniżona nona)
- ♭13 (obniżona trzynastka)
Typ skali | Skala E | Akord wyprowadzony | Zapis akordu | Komentarz |
---|---|---|---|---|
Tryb frygijski | E – F – G – A – B – C – D | Em7♭9♭13 (z tercją) | E7sus♭9 (bez tercji) | Tryb III C-dur; ♭9 i ♭13 są dysonansami na m7 |
Dorycki♭2 (2 M.mel.) | E – F – G – A – B – C♯ – D | E7sus♭9 | E7sus♭9 (z C♯ zamiast C) | Alternatywny frygijski wariant z większą napiętością |
Z akordu G13/E | – | G13 bez prymy, E w basie | G13/E | Alternatywny zapis: dominantowa jako slash chord |
Dlaczego sus♭9 zamiast m7?
- W skali frygijskiej mamy:
- ♭3 – molowy charakter
- ♭9 i ♭13 – napięcia nieakceptowalne w kontekście zwykłego m7
Rozwiązanie:
→ Zamień ♭3 (tercję) na kwartę (4)
→ Z Em7♭9♭13 → E7sus♭9♭13
To przekształca m7 w dominantową strukturę typu sus♭9 – która akceptuje te napięcia.
Zestawienie akordów z dźwiękami (na przykładzie E)
Zapis akordu | Budowa | Dźwięki | Opis |
---|---|---|---|
Em7 | 1 – ♭3 – 5 – ♭7 | E – G – B – D | Tercja molowa, standardowy akord m7 |
Em7♭9♭13 | 1 – ♭3 – 5 – ♭7 – ♭9 – ♭13 | E – G – B – D – F – C | Teoretyczny, ale zbyt dysonansowy |
E7sus♭9♭13 | 1 – 4 – 5 – ♭7 – ♭9 – ♭13 | E – A – B – D – F – C | Akceptowalny frygijski akord sus |
E7sus♭9 | 1 – 4 – 5 – ♭7 – ♭9 | E – A – B – D – F | Frygijski bez trzynastki |
G13/E | G – B – D – E – F – A | (bez G) → E – F – A – B – D | G13 bez prymy z E jako bas |
Progresja z zastosowaniem frygijskiego akordu
- Zwykła II–V–I w A-dur:
Bm7 – E7 – Amaj7
- Z zamianą E7 → E7sus♭9:
Bm7 – E7sus♭9 – Amaj7
- Z zamianą Bm7 → E7sus♭9:
E7sus♭9 – E7 – Amaj7
Akord E7sus♭9 dodaje zawieszenie i kolor modalny — a jego kwarta (A) i ♭9 (F) prowadzą ciekawie do rozwiązań.
Kiedy używać skali frygijskiej / sus♭9?
Zastosowanie | Skala / Akord |
---|---|
Nad akordem iii w tonacji durowej | Tryb frygijski (np. Em7 w C-dur) |
Nad akordem sus♭9 (substytut V7) | Tryb frygijski lub dorycki♭2 |
W modalnych progresjach lub voicingach | E7sus♭9, G13/E |