Górne struktury akordowe (Upper Structure)

Upper Structure (dosł. „górna struktura”) to technika budowania złożonych akordów, szczególnie dominantowych i alterowanych, przez nałożenie trójdźwięku (czasem czterodźwięku) nad bazowy akord (najczęściej dominantowy, np. C7).

Technika ta polega na połączeniu:

  • Dolnego akordu (bazowego) – zwykle V7, np. C7
  • Górnego trójdźwięku (Upper Structure Triad, UST) – np. D♭, D, A♭, który dodaje napięcia i kolor (np. ♯9, ♯11, ♭13 itd.)

Przykład 1 – C7♯9 z triadą Es-dur (US♭III)

  • Dolna pięciolinia: E i B♭ – tworzą tryton (tercja wielka + septyma mała), definiujący charakter akordu dominującego.
  • Górna pięciolinia: E♭ – G – B♭ – triada Es-dur, pełniąca funkcję US♭III względem C.
  • Dźwięki tej triady pełnią odpowiednio funkcje: ♯9 (E♭), kwinty (G) i septymy (B♭) w odniesieniu do akordu C7♯9.
  • Triada Es-dur znajduje się o małą tercję (tercję złożoną) powyżej prymy C, dlatego tę górną strukturę nazywa się US♭III („Upper Structure Flat Three”).
Uwaga: Pryma (C) nie jest zapisana, gdyż pianiści często pomijają ją, pozostawiając ją basiście lub dla uproszczenia palcowania.

Przykład 2 – C13♭9♯11 z triadą f♯-moll (US♯iv)

  • Triada: f♯ – a – c♯
  • W odniesieniu do C:
  • C♯ (enharmoniczne z D♭) = ♭9
  • F♯ = ♯11
  • A = 13
  • Rezultatem jest akord: C13♭9♯11

Zastosowanie:

Budowanie złożonych akordów bez analizowania każdej nuty
Ułatwienie voicingu i zapisu aranżacyjnego (szczególnie dla pianistów, aranżerów)
Pomoc przy improwizacji – frazowanie oparte na UST daje nowoczesne, kolorowe brzmienia

Upper Structures najlepiej sprawdzają się na dominantach (V7), ponieważ:

  • Naturalnie prowadzą do rozwiązania
  • Przyjmują liczne alteracje (♭9, ♯9, ♯11, ♭13)
  • Umożliwiają maksymalne napięcie harmoniczne

Upper Structure versus (vs) Poliakord

Cecha Upper Structure Poliakord (Polychord)
Funkcja bazowa Zwykle dominanta (V7) Dowolny akord
Typ trójdźwięku Starannie dobrany, dla konkretnych napięć Dowolne połączenie
Cel Napięcie, alteracje Efekt wieloharmonii
Rozwiązanie Zwykle prowadzi do rozwiązania Nie musi prowadzić do rozwiązania

 


Triady upper structure na C7

Upper Structure Trójdźwięk (RH) Efekt na C7 Interpretacja napięć
D♭ D♭–F–A♭ C7(♭9♯11♭13) Alterowany
D D–F♯–A C13♯11 Lydian Dominant
E♭ E♭–G–B♭ C7♯9 ♯9, 5, ♭7
E E–G♯–B Nie stosuje się Pokrywa bazę
F♯ F♯–A♯–C♯ C7alt ♯9♯11♭13
A♭ A♭–C–E♭ C7♯9 modalne podejście
B♭ B♭–D–F C9sus 9, 11, ♭7

 


Przykłady popularnych wyższych struktur (US):

Symbol Triada Akord wynikowy Interwał od prymy C
USII D-dur C13♯11 wielka sekunda
US♭V G♭-dur C7♭9♯11 tryton
US♭VI A♭-dur C7♯9♭13 seksta mała
USVI A-dur C13♭9 seksta wielka
USi c-moll C7♯9 prymowy
US♭ii D♭-moll C7♭9♭13 sekunda mała
US♭iii E♭-moll C7♯9♯11 tercja mała
US♯iv f♯-moll C13♭9♯11 kwartowa zwiększona

Wariant oznaczony jako US♯iv (triada f♯-moll) bywa także określany jako struktura „dur cztery-moll”. Jest to przykład bardziej złożonego podejścia do kolorystyki akordowej.


Voicing – przykład (C7 + D♭ triad)

Lewa ręka (LH):
C (1), E (3), B♭ (♭7) → klasyczny tryton dominantowy

Prawa ręka (RH):
D♭ (♭9), F (♯11), A♭ (♭13)

Razem:
C7(♭9♯11♭13) → alterowana dominanta


Improwizacja z użyciem UST

Możliwości:

  • Myślenie modalne (np. skala alterowana)
  • Arpeggia górnej triady (np. D♭–F–A♭ nad C7)
  • Budowanie kontrastu między warstwami (dolna – funkcjonalna, górna – kolorowa)

Zastosowanie aranżacyjne

W big-bandach lub muzyce filmowej:

  • Sekcja dęta może grać triadę UST
  • Sekcja rytmiczna (bas, piano) gra akord bazowy
  • Tworzy to potężny efekt warstwowej harmonii

Upper structure (UST) w innych akordach

Technikę można stosować także na:

Akord bazowy UST Powstały akord
Cmaj7 E (III) Cmaj9♯11
Dm7 G (IV) Dm11
C7sus B♭ (♭VII) C13sus

Upper Structures a substytucje trytonowe

  • C7 i F♯7 mają ten sam tryton (E–B♭ vs A♯–E)
  • Dodanie prymy C w basie „odzyskuje” C7
  • Wiele UST pochodzi z trytonowych substytutów
Element Opis
Lewa ręka 3 i 7 akordu V7 (np. E i B♭ w C7)
Prawa ręka Trójdźwięk (np. D♭, A♭, F♯)
Funkcja Tworzenie bogatych, alterowanych brzmień
Główne zastosowanie Akordy V7, substytucje, improwizacja
Zalety Prostota, elastyczność, kolorystyka

Akord –  skala

Aby dobrać odpowiednie górne struktury, należy rozważyć relację między akordem a możliwą skalą, z której się wywodzi.

Dla C13♭9♯11, składniki to:
C – E – G – B♭ – D♭ – F♯ – A

Odpowiada im skala oktatoniczna (naprzemienne półtony i całe tony):
C – D♭ – D♯ – E – F♯ – G – A – B♭ – C

Skala ta stanowi bogaty zasób dźwięków dla środków melodycznych i harmonicznych, umożliwiając tworzenie różnorodnych struktur górnych.


Tabela Upper Structures dla akordów dominantowych

Akord bazowy V7 Upper Structure Triad Napięcia / kolory na V7 Komentarz
C7 D♭ (D♭–F–A♭) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana dominanta
D (D–F♯–A) 9, ♯11, 13 Lydian dominant (mixolydian ♯4)
E♭ (E♭–G–B♭) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
F♯ (F♯–A♯–C♯) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
A♭ (A♭–C–E♭) ♯9, ♭13 Alterowana, modalna
B♭ (B♭–D–F) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
C♯7 / D♭7 D (D–F♯–A) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana dominanta
D♯ (D♯–G–A♯) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
F (F–A–C) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
G (G–B–D) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
A (A–C♯–E) ♯9, ♭13 Modalna
B (B–D♯–F♯) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
D7 E♭ (E♭–G–B♭) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
E (E–G♯–B) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
F♯ (F♯–A♯–C♯) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
A♭ (A♭–C–E♭) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
B (B–D♯–F♯) ♯9, ♭13 Modalna
C (C–E–G) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
E♭7 E (E–G♯–B) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
F (F–A–C) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
G (G–B–D) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
A (A–C♯–E) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
C (C–E–G) ♯9, ♭13 Modalna
D (D–F♯–A) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
E7 F (F–A–C) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
F♯ (F♯–A♯–C♯) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
G♯ (G♯–B♯–D♯) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
B♭ (B♭–D–F) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
D (D–F♯–A) ♯9, ♭13 Modalna
E (E–G♯–B) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
F7 F♯ (F♯–A♯–C♯) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
G (G–B–D) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
A♯ (A♯–C♯–E♯) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
C (C–E–G) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
E (E–G♯–B) ♯9, ♭13 Modalna
F (F–A–C) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
F♯7 / G♭7 G (G–B–D) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
G♯ (G♯–B♯–D♯) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
A♯ (A♯–C♯–E♯) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
B (B–D♯–F♯) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
D (D–F♯–A) ♯9, ♭13 Modalna
E (E–G♯–B) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
G7 A♭ (A♭–C–E♭) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
A (A–C♯–E) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
B♭ (B♭–D–F) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
C♯ (C♯–E♯–G♯) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
E (E–G♯–B) ♯9, ♭13 Modalna
F (F–A–C) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
A♭7 A (A–C♯–E) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
B♭ (B♭–D–F) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
C (C–E–G) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
D (D–F♯–A) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
F (F–A–C) ♯9, ♭13 Modalna
G (G–B–D) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
A7 B♭ (B♭–D–F) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
B (B–D♯–F♯) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
C♯ (C♯–E♯–G♯) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
D♯ (D♯–F♯–A♯) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
F♯ (F♯–A♯–C♯) ♯9, ♭13 Modalna
G♯ (G♯–B♯–D♯) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
B♭7 B (B–D♯–F♯) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
C (C–E–G) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
D (D–F♯–A) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
E (E–G♯–B) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
G (G–B–D) ♯9, ♭13 Modalna
A (A–C♯–E) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant
B7 C (C–E–G) ♭9, ♯11, ♭13 Alterowana
C♯ (C♯–E♯–G♯) 9, ♯11, 13 Lydian dominant
D♯ (D♯–F♯–A♯) ♯9, 5, ♭7 Alterowana (♯9)
F (F–A–C) ♯9, ♯11, ♭13 Alterowana
A♭ (A♭–C–E♭) ♯9, ♭13 Modalna
B♭ (B♭–D–F) 9, 11, ♭7 (sus) Suspended dominant

 

 


Upper Structure Triads (UST)

1. Akordy durowe (maj7)

Kategorie triad

  • Major triads → jasny kolor, podkreślenie 9 i 13.
  • Minor triads → modalny kontrast, łagodny „jazzy” efekt.
  • Diminished / Augmented → napięcie chromatyczne, dramatyzm, „jazzy tension”.
  • Triady przesunięte (sekunda / tercja) → eksperymentalne barwy, prowadzenie linii melodycznych.

Zasady praktyczne

  • Major → najbezpieczniejszy, melodyczny wybór.
  • Minor → modalne odcienie, subtelne napięcie.
  • Dim / Aug → kolor dysonansowy, dramatyczny.
  • Przesunięcia → dodatkowy kolor, prowadzenie melodii.

Tabela

Akord durowy Triada (UST) Dźwięki dodatkowe Efekt harmoniczny / kolor
Cmaj7 E♭ major (E♭–G–B♭) ♯9 Kontrastowy, jazzowy kolor
Cmaj7 G major (G–B–D) 13 Jasny, pełny kolor, wzmacnia tercję/kwintę
Cmaj7 D minor (D–F–A) 9–11 Modalny, subtelny kontrast
Cmaj7 C♯ dim (C♯–E–G) ♯9, ♯11 Chromatyczne napięcie
Cmaj7 E♭ aug (E♭–G–B) ♯9, ♯5 Tajemniczy, „jazzy tension”
Fmaj7 A♭ major (A♭–C–E♭) ♯9, 11 Kontrastowy, bogaty kolor
Fmaj7 D minor (D–F–A) 9–11 Modalny, łagodny, „jazzy”
Fmaj7 F♯ dim (F♯–A–C) ♯9, ♯11 Chromatyczne napięcie
Gmaj7 B♭ major (B♭–D–F) ♯9 Subtelne napięcie, kontrast
Gmaj7 E minor (E–G–B) 9–11 Modalny, melodyczny efekt

2. Akordy molowe (m7)

Kategorie triad

  • Major triads → pełny kolor 9–11–13, najczęściej używane.
  • Minor triads → kontrast modalny lub chromatyczny.
  • Diminished / Augmented → napięcie, tajemniczy efekt.
  • Przesunięcia (sekunda / tercja) → alterowane barwy, bogactwo harmoniczne.

Zasady praktyczne

  • Major → najbezpieczniejszy i najbardziej „jazzy”.
  • Minor → dodaje kontrast i modalny charakter.
  • Dim/Aug → chromatyczne napięcie, dramatyzm.
  • Przesunięcia → eksperymentalne, do prowadzenia linii.

Tabela

Akord molowy Triada (UST) Dźwięki dodatkowe Efekt harmoniczny / kolor
Cm7 E♭ major (E♭–G–B♭) 9–11–13 Jasny, modalny kolor
Cm7 F major (F–A–C) 11–13 Subdominantowy, łagodny
Cm7 D♭ major (D♭–F–A♭) ♭9–11 Chromatyczne napięcie
Cm7 C dim (C–E♭–G♭) ♭9–♯9 Tajemniczy, zmniejszony kolor
Dm7 F major (F–A–C) 9–11–13 Klasyczny, modalny kolor
Dm7 E♭ major (E♭–G–B♭) ♭9–11 Chromatyczne napięcie
Dm7 D♭ major (D♭–F–A♭) ♭9–11 Bogata, nieoczywista barwa
Am7 C major (C–E–G) 9–11–13 Jasny, harmonijny kolor
Am7 B♭ major (B♭–D–F) ♭9–11 Dysonansowy, jazzowy kolor
Am7 A dim (A–C–E♭) ♭9–♯9 Tajemniczy, napięty efekt

3. Akordy dominantowe (7)

Kategorie triad

  • Major triads → dodają alteracje (♯9, ♭9, 13).
  • Minor triads → modalne kontrasty, dysonanse.
  • Diminished / Augmented → silne napięcie, szczególnie w V7alt.
  • Przesunięcia → bogactwo barw, modulacje.

Zasady praktyczne

  • Major → klasyczne kolory alterowane.
  • Minor → subtelne dysonanse, modalne efekty.
  • Dim/Aug → napięcie przed rozwiązaniem.
  • Przesunięcia → eksperymenty, prowadzenie linii melodycznych.

Tabela

Akord dominantowy Triada (UST) Dźwięki dodatkowe Efekt harmoniczny / kolor
G7 B♭ major (B♭–D–F) ♯9, 13 Kontrastowy, prowadzi do toniki
G7 D♭ major (D♭–F–A♭) ♭9, ♭13 Alteracje, chromatyczne napięcie
G7 A♭ minor (A♭–C♭–E♭) ♭9, ♯9 Modalny dysonans, jazzowa barwa
G7 A♭ dim (A♭–C♭–E♭) ♭9, ♯9 V7alt, silne napięcie
G7 B♭ aug (B♭–D–F♯) ♯9, ♯5 Tajemniczy, „jazzy tension”
C7 E♭ major (E♭–G–B♭) ♯9, 13 Kontrast, napięcie przed rozwiązaniem
C7 F♯ dim (F♯–A–C) ♯9, ♭13 Jazzowy „tension”
C7 D♭ major (D♭–F–A♭) ♭9, ♭13 Dramatyczne prowadzenie do Fmaj7

Czy chcesz, żebym przygotował z tego jednolity PDF z tabelami i diagramami klawiatury (triady + akord bazowy), żeby można było od razu używać w ćwiczeniach i w edukacyjnym materiale?