Skale i akordy zmniejszone (Diminished)

Skale i akordy zmniejszone to jedne z najbardziej symetrycznych i ekspresyjnych narzędzi w arsenale muzyki klasycznej i jazzowej. Ich struktura pozwala na modulacje enharmoniczne, wielowarstwowe napięcia harmoniczne oraz chromatyczne bogactwo linii melodycznych.

  • Skale zmniejszone zawierają dużo materiału chromatycznego – idealne do szybkich przebiegów bebopowych.
  • Używane do:
    • Budowania voicingów
    • Linii improwizacyjnych
    • Superpozycji triad
    • Substytucji akordowych
  • Stanowią pomost między tonalnością a atonalnością – popularne w:
    • muzyce filmowej
    • modernizmie
    • muzyce eksperymentalnej

1. Budowa akordów zmniejszonych

1.1 Trójdźwięk zmniejszony (Dim)

Zbudowany z:

  • Tercji małej (m3) i
  • Kwinty zmniejszonej (d5)
    czyli dwie małe tercje następujące po sobie.

Przykład: Cdim

Stopień Nazwa interwału Dźwięk
1 Pryma C
♭3 Tercja mała E♭
♭5 Kwinta zmniejszona G♭

1.2 Akord zmniejszony septymowy (Dim7)

Dodajemy kolejną małą tercję (3 półtony) nad G♭:

Cdim7 = C – E♭ – G♭ – A (enharmon. B♭♭)

Stopień Nazwa interwału Dźwięk
1 Pryma C
♭3 Tercja mała E♭
♭5 Kwinta zmniejszona G♭
6 Seksta wielka = sept. zmniejszona A (B♭♭)

Symetria: Każdy dźwięk w akordzie jest oddalony od kolejnego o małą tercję (3 półtony).


1.3 Akord półzmniejszony (Half-Diminished, ø7)

Zbudowany z:

  • Tercji małej
  • Kwinty zmniejszonej
  • Septymy małej

Przykład: Cm7♭5 = C – E♭ – G♭ – B♭

Typowy w kadencji IIø7 – V7 – i w tonacjach molowych.


2. Skale zmniejszone (Diminished Scales)

Są to skale oktatoniczne (8 dźwięków) o symetrycznej strukturze interwałowej. Dzielą się na dwa główne typy:

2.1 Skala półton – cały ton (Half–Whole)

  • Wzór interwałów: ½ – 1 – ½ – 1 – ½ – 1 – ½ – 1
  • Używana nad akordami dominantowymi z alteracjami: V7♭9, V7♯9, V13♭9

Przykład: G half–whole diminished

G – A♭ – B♭ – B – D♭ – D – E – F

Dźwięk Funkcja
G 1
A♭ ♭9
B♭ ♯9
B 3
D♭ ♭5
D 5
E 13
F ♭7

2.2 Skala cały ton – półton (Whole–Half)

  • Wzór interwałów: 1 – ½ – 1 – ½ – 1 – ½ – 1 – ½
  • Używana nad akordami zmniejszonymi (dim7)

Przykład: C whole–half diminished

C – D – E♭ – F – G♭ – A♭ – A – B

Dźwięk Funkcja
C 1
D 2
E♭ ♭3
F 4
G♭ ♭5
A♭ ♯5
A 6
B 7

3. Symetria i transpozycje

Zarówno skale, jak i akordy zmniejszone są cykliczne i samopowtarzalne:

  • Akord dim7 powtarza się co 3 półtony (m3)
  • Każda skala diminished ma tylko 3 unikalne transpozycje
  • Przesunięcie o m3 = ten sam zestaw dźwięków, tylko inna inwersja

Przykład: Te same akordy dim7

Nazwa akordu Równoważne akordy
C°7 E♭°7, G♭°7, A°7
D♭°7 E°7, G°7, B♭°7
D°7 F°7, A♭°7, B°7

4. Zastosowania

W muzyce klasycznej

  • Dominanty zastępcze (np. vii°7 → I)
  • Modulacje enharmoniczne: Cdim7 → E7 → A
  • Wykorzystywane przez Liszta, Wagnera, Berlioza dla uzyskania napięcia i nieoczywistego rozwiązania

W jazzie

  • Skala half–whole: substytut akordu V7alt
  • Akord ø7: funkcja IIø7 w minorze
  • Styl: bebop, Coltrane changes, fusion, Monk, Shorter, Hancock

Przykładowe utwory:

Utwór Kompozytor Zastosowanie
Prelude to the Afternoon… Claude Debussy Whole-tone i diminished jako kolor
Freedom Jazz Dance Eddie Harris / Miles Davis Skale W–H i H–W
Moment’s Notice John Coltrane Kadencje z IIø7 – V7 – i
Epistrophy Thelonious Monk Akordy dim7, struktury W–H

5. Wymienność akordów i skal

  • C7♭9 może implikować aż cztery akordy dim7:
    • C7♭9 = D♭°7 = E°7 = G°7 = B♭°7
  • Te same skale:
    • C H–W = E♭ H–W = G♭ H–W = A H–W
    • D♭ W–H = E W–H = G W–H = B♭ W–H

6. Porównanie ze skalami symetrycznymi

Cecha Skala Zmniejszona Skala Całotonowa Skala Chromatyczna
Liczba dźwięków 8 6 12
Wzór interwałowy Naprzemiennie ½ i 1 Same całe tony Same półtony
Liczba unikalnych transpozycji 3 2 1
Zastosowanie harmoniczne V7, dim7 V7♯5, Whole-tone Eksperymenty
Przykładowy akord C7♭9, D♭°7 C7♯5♯11 brak stabilnej toniki

7. Przykłady progresji

Progresja kadencyjna z H–W Diminished

Akordy:      C7♭9    →     Fm7    →     Bb7    →     Ebmaj7  
Skale:       C H–W   →     F Dorycka → Bb Mixolydian → Eb Jońska

Progresja z akordem przejściowym dim7 (W–H)

Akordy:    Cmaj7 → C♯°7 → Dm7  
Skale:     Jońska → C♯ W–H → D Dorycka

Skala zmniejszona (oktatonika symetryczna) to w rzeczywistości dwa akordy zmniejszone oddalone o półton, nałożone na siebieWykorzystując tę ideę, można stworzyć:

Double Diminished Chord (Podwójny akord zmniejszony)

Przykład:

  • Lewa ręka: D♭dim7 → D♭ – E – G – B♭
  • Prawa ręka: Cdim7 → C – E♭ – G♭ – A

Podwójny akord zmniejszony to akord o bardzo jazzowym i dysonansowym brzmieniu, który może reprezentować kilka różnych akordów jednocześnie (np. C13♭9♯9♯11, D♭13♭9♯9♯11 itd.).

Przykłady podwójnych akordów zmniejszonych

Typ Akord Zmienione dźwięki 
D♭dim7 D♭ – E – G – B♭ → D# – F# – A – C
Abdim7 A♭ – B – D – F → A♭ – B – E – F→ A♭ – C♯ – D – F→ B♭ – B – D – F