Improwizacja skalami pentatonicznymi

Skale pentatoniczne są niezwykle wszechstronne i oferują szeroki wachlarz możliwości improwizacyjnych. Pentatoniki nie powinny być stosowane w sposób niekontrolowany. To, co działa w grze modalnej czy free, nie pasuje do dixielandu ani klasycznego bebopu. Każda pentatonika zawiera przynajmniej część akordu (składniki lub rozszerzenia). Dlatego można użyć niemal każdej – o ile dysonanse są rozwiązywane,

  • Skale pentatoniczne stosowane w jazzie to pięciotonowe układy zbudowane z sekund wielkich i tercji małych.
  • W skali brak jest:
    • dźwięku prowadzącego (VII stopnia skali durowej),
    • półtonów wewnętrznych.

Dzięki temu pentatoniki działają jak akordy – są odwracalne i łatwe w przestawianiu.

Pentatonika oznaczana jest nazwą toniki durowej, z której pochodzi.

  • C pentatoniczna = C D E G A (stopnie 1–2–3–5–6 skali C-dur).
  • Dowolna rotacja tych dźwięków również jest pentatoniką C.
    • Np. A C D E G = pentatonika C (tryb V).
  • Z kolei C E♭ F A♭ B♭ = tryb III pentatoniki A♭.

W jazzie często stosuje się pentatonikę majorową, aby podkreślić ciepłe i otwarte brzmienie akordu. Pentatoniki dobrze sprawdzają się jako narzędzie do tworzenia liniowych, melodyjnych fraz, ponieważ unikają „niebezpiecznych” sekund i trytonów. Łączenie pentatonik majorowych z minorowymi daje efekt „outside/inside”, typowy dla jazzu i fusion.

Pentatoniki dur (np. C D E G A) najczęściej używane są z akordami dur i ich wariantami, takimi jak Cmaj7, C6/9, Cmaj9.
Pentatonika może występować w pięciu przewrotach (trybach – mode):
Mode I: C D E G A
Mode II: D E G A C
Mode III: E G A C D
Mode IV: G A C D E
Mode V: A C D E G

5 trybów × 12 tonacji = 60 różnych pentatonik.

Tonacja Mode I Mode II Mode III Mode IV Mode V
C C: C D E G A B♭: C D F G B♭ A♭: C E♭ F A♭ B♭ F: C D F G A E♭: C E♭ F G B♭
D♭ D♭: D♭ E♭ F A♭ B♭ B: D♭ E♭ G♭ A♭ B A: D♭ E F♯ A B G♭: D♭ E♭ G♭ A♭ B♭ E: D♭ E F♯ G♯ B
D D: D E F♯ A B C: D E G A C B♭: D F G B♭ C G: D E G A B F: D F G A C
E♭ E♭: E♭ F G B♭ C D♭: E♭ F A♭ B♭ D♭ B: E♭ G♭ A♭ B C♭ A♭: E♭ F A♭ B♭ C G♭: E♭ G♭ A♭ B♭ D♭
E E: E F♯ G♯ B C♯ D: E F♯ A B D C: E G A C D A: E F♯ A B C♯ G: E G A B D
F F: F G A C D E♭: F G B♭ C E♭ D♭: F A♭ B♭ D♭ E♭ B♭: F G B♭ C D A♭: F A♭ B♭ C E♭
F♯ F♯: F♯ G♯ A♯ C♯ D♯ E: F♯ G♯ B C♯ E D: F♯ A B D E B: F♯ G♯ B C♯ D♯ A: F♯ A B C♯ E
G G: G A B D E F: G A C D F E♭: G B♭ C E♭ F C: G A C D E B♭: G B♭ C D F
A♭ A♭: A♭ B♭ C E♭ F G♭: A♭ B♭ D♭ E♭ G♭ E: G♯ B C♯ E F♯ D♭: A♭ B♭ D♭ E♭ F B: A♭ C♭ D♭ E♭ G♭
A A: A B C♯ E F♯ G: A B D E G F: A C D F G D: A B D E F♯ C: A C D E G
B♭ B♭: B♭ C D F G A♭: B♭ C E♭ F A♭ G♭: B♭ D♭ E♭ G♭ A♭ E♭: B♭ C E♭ F G D♭: B♭ D♭ E♭ F A♭
B B: B C♯ D♯ F♯ G♯ A: B C♯ E F♯ A G: B D E G A F♯: B C♯ E F♯ G♯ D: B D E F♯ A

Każdy wiersz tabeli pokazuje 5 trybów pentatoniki durowej zawierającej podaną tonację ( różne „rodziny” pentatonik – odpowiednio: I: na tonice, II: o cały ton niżej, III: o wielką tercję niżej, IV: o kwartę wyżej, V: o małą tercję wyżej — zawsze wypisane od dźwięku z wiersza). Uwaga – dźwięki bez poprawności enharmonicznej.


Zastosowanie pentatonik do akordów

W relacji do konwencjonalnych symboli akordowych:

  • niektóre pentatoniki są silnie związane z akordem (np. C pentatoniczna do C6/9),
  • inne mają charakter bardziej „zewnętrzny”, tworząc dysonanse.

Tworzą się relacje od „inside” do „outside”, które daje improwizatorowi kontrolę nad stopniem konsonansu i dysonansu względem akordu.

Przykład:
C7: inside: C D E G A, outside: C# D# E# G# A#
E7: inside: E F# G# B C#, outside: Eb F G Bb C

Pentatoniki do akordu C7

  • a) najbardziej „inside”: C D E G A (1, 9, 3, 5, 13)
  • b) pośrednia: G♭ A♭ B♭ D♭ E♭ (#11, ♭6, ♭7, ♭9, #9)
  • c) najbardziej „outside”: B C♯ D♯ F♯ G♯ (7, ♭9, #9, #11, ♭13)

Wnioski

  • W pentatonice „inside” (np. C D E G A) każdy dźwięk jest zgodny z harmonią C7, a rozszerzenia (9, 13) brzmią nawet bardziej nowocześnie niż podstawowe składniki akordu.
  • W pentatonice „outside” (np. B C♯ D♯ F♯ G♯) pojawiają się kolizje (M7, ♭13), ale używane jako dźwięki przejściowe tworzą efektowną kolorystykę.
  • Najpierw trzeba opanować skale „inside” i ich relacje do akordów, aby skutecznie posługiwać się skalami „outside”.
  • Należy umieć zagrać wszystkie pięć modów pentatoniki od każdego dźwięku skali chromatycznej.

Dla akordów z różnymi rozszerzeniami można dopasować pentatoniki zawierające odpowiednie dźwięki (np. 9, 13), które wzbogacają harmonię.

Akord Pentatonika Stopnie skali w pentatonice Charakterystyka / uwagi
C7 C D E G A 1 9 3 5 13 Pentatonika „wewnątrz” – bez dysonansów
C7b9 C Db E G Ab 1 b9 3 5 b13 Podkreśla napięcie i rozwiązuje
C7#11 C D E F# A 1 9 3 #11 13 „Lśniący”, tajemniczy kolor
Cm7 C Eb F G Bb 1 b3 4 5 b7 Pentatonika molowa typowa
Cm7b5 C Eb F Gb Bb 1 b3 4 b5 b7 Dla akordu półzmniejszonego
Cmaj7 C D E G A 1 9 3 5 13 Durowa pentatonika
C6/9 C D E G A 1 9 3 5 6 Ciepła, otwarta

1. Pentatonika majorowa odpowiadająca akordowi

Najprostszym sposobem jest użycie pentatoniki majorowej o tej samej podstawie co akord:

  • Akord: Cmaj7
  • Pentatonika: C major pentatonic (C–D–E–G–A)

Dlaczego działa:
Pentatonika zawiera główne tony akordu:

  • C (1), E (3), G (5) → podstawowe dźwięki akordu Cmaj7
  • D (2), A (6) → nadają lekkie „kolory”, mogą pełnić funkcję przejściową między głównymi nutami akordu.

Efekt: Czysty, harmonijny dźwięk, idealny do „bezpiecznej” improwizacji.


2. Pentatonika majorowa „Lydian pentatonic”

Można użyć pentatoniki z podwyższoną kwartą, aby uzyskać bardziej współczesny, jazzowy efekt:

  • Akord: Cmaj7
  • Pentatonika: D major pentatonic (D–E–F#–A–B) → rozpatrywana jako C Lydian (C–D–E–F#–G–A–B)

Dlaczego działa:

  • F# działa jak #11 wobec Cmaj7 → tworzy efekt Lydian.
  • Nadaje improwizacji „przestrzenny”, otwarty charakter.

3. Pentatoniki minorowe jako źródło kolorów

Minorowa pentatonika może być użyta na akordach majorowych, aby uzyskać efekt subtelnej napięciowości:

  • Akord: Cmaj7
  • Pentatonika: A minor pentatonic (A–C–D–E–G) → równocześnie składa się z nut C, E, G (akordowe), plus A i D.

Dlaczego działa:

  • Część tonów pokrywa się z akordem → bezpieczne frazy.
  • Dźwięki „spoza” akordu (w kontekście modalnym) mogą wprowadzać lekkie bluesowe lub modalne kolory.

4. Pentatoniki modalne

Dla akordów majorowych można stosować pentatoniki w oparciu o tryby:

  • C Ionian (C major): C–D–E–G–A → podstawowa pentatonika majorowa
  • C Lydian: D–E–F#–A–B → pentatonika lidyjska
  • C Mixolydian: G–A–B–D–E → pentatonika pasująca do dominanty C7 (jeśli w progresji)
  1. Bezpieczna pentatonika → idealna do melodii „wewnątrz akordu” (inside).
  2. Kolorowa pentatonika / Lydian → dodaje #11, bardziej współczesny jazzowy charakter.
  3. Można też eksperymentować z minorową pentatoniką pokrywającą część tonów akordu, np.:
    • Cmaj7 → A minor pentatonic (A–C–D–E–G) → daje bluesowe kolory.
  4. Warto tworzyć przejścia między pentatonikami majorowymi a minorowymi dla fraz z napięciem i rozwiązaniem.

Tabela pentatonik majorowych dla akordów majorowych

Akord Bezpieczna pentatonika Kolorowa pentatonika / alternatywa
Cmaj7 C–D–E–G–A D–E–F#–A–B (C Lydian)
C#maj7 / Dbmaj7 C#–D#–F–G#–A# D#–F–G–A#–C (C# Lydian)
Dmaj7 D–E–F#–A–B E–F#–G#–B–C# (D Lydian)
D#maj7 / Ebmaj7 D#–F–G–A#–C F–G–A–C–D# (D# Lydian)
Emaj7 E–F#–G#–B–C# F#–G#–A#–C#–D# (E Lydian)
Fmaj7 F–G–A–C–D G–A–B–D–E (F Lydian)
F#maj7 / Gbmaj7 F#–G#–A#–C#–D# G#–A#–C–D#–F (F# Lydian)
Gmaj7 G–A–B–D–E A–B–C#–E–F# (G Lydian)
G#maj7 / Abmaj7 G#–A#–C–D#–F A#–C–D–F–G (G# Lydian)
Amaj7 A–B–C#–E–F# B–C#–D#–F#–G# (A Lydian)
A#maj7 / Bbmaj7 A#–C–D–F–G C–D–E–G–A# (A# Lydian)
Bmaj7 B–C#–D#–F#–G# C#–D#–F–G#–A# (B Lydian)

 


PENTATONIKI W KONTEKŚCIE AKORDÓW MINOROWYCH

Pentatoniki minorowe (np. C D Eb G A) doskonale pasują do akordów minorowych i ich wariantów, takich jak Cm7, Cm6, Cm9. Można je również używać z akordami minor7b5 (np. Cm7b5), wybierając pentatonikę zawierającą odpowiednie dźwięki charakterystyczne dla tego typu akordu. Dla akordów minorowych z dodatkowymi rozszerzeniami, pentatoniki mogą zawierać dźwięki takie jak 9, 11 lub 13, które dodają koloru i urozmaicenia improwizacji.

1. Podstawowe użycie – pentatonika minorowa od prymy akordu

  • Akord: C-m7 (C E♭ G B♭)
  • Skala: C minor pentatonic = C E♭ F G B♭
  • Pokrywa wszystkie dźwięki akordu (C, E♭, G, B♭), a dodaje neutralną kwartę (F), która świetnie pasuje jako kolor.
  • To najbardziej oczywisty wybór, dający charakterystyczne „bluesowe” brzmienie.

2. Pentatonika minorowa od kwinty

  • Akord: C-m7
  • Skala: G minor pentatonic = G B♭ C D F
  • Wnosi:
    • prymę (C),
    • tercję m (E♭ – tu akurat brak, ale można ją „sugerować”),
    • kwintę (G),
    • septymę m (B♭),
    • 9 (D) i 11 (F) – piękne kolorowe dźwięki.
  • To popularny sposób rozszerzenia brzmienia akordu moll o górne struktury (add9, 11).

3. Pentatonika minorowa od sekundy (supertoniki)

  • Akord: C-m7
  • Skala: D minor pentatonic = D F G A C
  • Wprowadza:
    • 9 (D),
    • 11 (F),
    • 5 (G),
    • 13 (A),
    • 1 (C).
  • Efekt: „otwarty”, modalny kolor (C Dorian).
  • To ulubione rozwiązanie w jazzie modalnym (np. na C-7 w „So What” Davisa).

4. Pentatonika minorowa od tercji

  • Akord: C-m7
  • Skala: E♭ minor pentatonic = E♭ G♭ A♭ B♭ D♭
  • Wprowadza bardziej „outside” kolory: ♭3 (E♭), ♭5 (G♭), ♭6 (A♭), ♭7 (B♭), 9 (D♭ enh. C♯).
  • Nadaje akordowi charakter „alterowany”, świetne do bardziej zaawansowanego jazzu.

5. Pentatonika minorowa od septymy

  • Akord: C-m7
  • Skala: B♭ minor pentatonic = B♭ D♭ E♭ F A♭
  • Wprowadza: ♭7, 9, 11, 5 i ♭13 – czyli brzmienie podobne do skali doryckiej, ale z mocnym „kolorem” ♭13.
  • Często stosowana w bardziej modalnych kontekstach.

6. Zastosowania praktyczne

  • Improwizacja modalna: np. na długich vampach typu C-7 (Dorian) – używa się rotacji pentatonik (C, D, G).
  • Blues i gospel: pentatonika minorowa od prymy daje typowy „bluesowy kolor”.
  • Jazz współczesny: przesuwanie pentatoniki o tercję małą czy tryton tworzy efekt outside → inside.
  • Upper Structures: pentatoniki traktuje się jako „triady z dodatkiem koloru” – nadają się do budowania planów dźwiękowych nad akordami.

Podsumowanie:

  • Pentatonika od prymy – podstawowe, bluesowe brzmienie.
  • Pentatonika od kwinty i sekundy – modalne rozszerzenie (kolory 9 i 11).
  • Pentatonika od tercji lub septymy – bardziej zaawansowane, alterowane barwy.
Akord molowy Podstawowa pentatonika molowa Alternatywne / rozszerzone pentatoniki
Cm7 C D♭ E♭ G A♭ E♭, G, A♭ (C D♭ E♭ G A♭) – np. D♭m pent. (C D♭ E♭ G A♭)
Dm7 D F G A C F, A, C (D F G A C) – np. Fm pent.
Em7 E G A B D G, B, D (E G A B D) – np. Gm pent.
Fm7 F A♭ B♭ C E♭ A♭, C, E♭ (F A♭ B♭ C E♭) – np. A♭m pent.
Gm7 G B♭ C D F B♭, D, F (G B♭ C D F) – np. B♭m pent.
Am7 A C D E G C, E, G (A C D E G) – np. Cm pent.
B♭m7 B♭ D♭ E♭ F A♭ D♭, F, A♭ (B♭ D♭ E♭ F A♭) – np. D♭m pent.
Bm7 B D E F# A D, F#, A (B D E F# A) – np. Dm pent.

Wyjaśnienie:

  • Kolumna „Podstawowa pentatonika molowa” to pentatonika oparte na samej tonice akordu molowego.
  • Kolumna „Alternatywne pentatoniki” pokazuje, że nad danym akordem można też używać pentatonik „przesuniętych”, np. biorąc tonikę z tercją małą lub kwintą. To często daje jazzowe brzmienie z podkreśleniem kolorów akordu.
  • Wszystkie pentatoniki to pentatoniki molowe (1 b3 4 5 b7), klasyczne w improwizacji jazzowej.
Akord molowy Podstawowa pentatonika molowa Alternatywne pentatoniki
Cm7 C D♭ E♭ G A♭ E♭m pent., Gm pent., A♭m pent.
C#m7 C# E F# G# B F#m pent., G#m pent., Bm pent.
Dm7 D F G A C Fm pent., Am pent., Cm pent.
D#m7 D# F# G# A# C# G#m pent., A#m pent., Cm pent.
Em7 E G A B D Gm pent., Bm pent., Dm pent.
Fm7 F A♭ B♭ C E♭ A♭m pent., Cm pent., E♭m pent.
F#m7 F# A B C# E Am pent., C#m pent., Em pent.
Gm7 G B♭ C D F B♭m pent., Dm pent., Fm pent.
G#m7 G# B C# D# F# C#m pent., D#m pent., F#m pent.
Am7 A C D E G Cm pent., Em pent., Gm pent.
B♭m7 B♭ D♭ E♭ F A♭ D♭m pent., Fm pent., A♭m pent.
Bm7 B D E F# A Dm pent., F#m pent., Am pent.


PENTATONIKI A RÓŻNE RODZAJE AKORDÓW DOMINANTOWYCH

Akordy dominantowe mogą mieć różne modyfikacje, np. b9, #9, #11, b13. Każdy z tych wariantów może zostać ujęty w odpowiednią pentatonikę, która odzwierciedla charakterystyczne dźwięki danego akordu. Pentatoniki te są szczególnie przydatne podczas improwizacji, ponieważ skupiają się na dźwiękach o silnej funkcji prowadzącej lub kolorystycznej.

Przykładowo:

  • Do akordu C7b9 można zastosować pentatonikę zawierającą b9 i b13, która podkreśla napięcie i rozwiązuje na tonikę.
  • Do C7#11 odpowiednia będzie pentatonika, która zawiera dźwięk #11 (F#), nadając brzmieniu tajemniczy, „lśniący” charakter.
  • Akordy dominantowe z rozszerzeniami b13 lub #9 mogą być efektywnie zagrane za pomocą pentatonik zawierających te dźwięki.
Inside → Outside Stopień skali Implikacje harmoniczne
C pryma C7, C9, C13
E♭ ♭3 C7♯9
B♭ ♭7 C7sus
F 4 C7sus
G♭ ♭5 C7♯9, C7♭9, C7+, C7♯11
A♭ ♭6 C7♯9
D 2 C7♯11
G 5 C7(add M7)
D♭ ♭2 C7♭9
E 3 C7♭9♯9♯11♯5
A 6 C7♭9♯11
B 7 C7♭9♯9♯11♯5

1. Pentatonika dominantowa „bezpieczna”

Najprostszy sposób to użycie pentatoniki minorowej z powiązanej skali dominantowej:

  • Akord: G7
  • Pentatonika: C minor pentatonic (C–D#–F–G–A#)?
    Hm, trzeba sprawdzić dokładnie: pentatonika dominantowa to najczęściej majorowa pentatonika od 2 stopnia akordu lub mixolydyńska pentatonika.

Poprawny sposób:

Akord: G7 (G–B–D–F)

Bezpieczna pentatonika dominantowa:

  • G Mixolydian pentatonic: G–A–B–D–F
    • Zawiera wszystkie „bezpieczne” dźwięki akordu: G (1), B (3), D (5), F (b7)
    • Dodatki: A (9) → kolor, łatwe do frazowania

Efekt: gra wewnątrz akordu, neutralnie, bez dysonansów.

2. Pentatonika dominantowa z przesunięciem („outside / altered”)

Można użyć pentatoniki minorowej od tercji akordu, co daje efekt bardziej „outside”:

  • Akord: G7
  • Pentatonika: B minor pentatonic (B–D–E–F#–A)
    • Pokrywa część tonów akordu, ale wprowadza F# → #11, E → 13 (kolory)
    • Działa jako lekka alteracja tonów dominantowych

3. Pentatonika dominantowa b7 / bluesowa

Dominantowe pentatoniki często używają minorowej pentatoniki od korzenia (typowo w bluesie):

  • Akord: G7
  • Pentatonika: G minor pentatonic (G–A#–C–D–F)
    • Zawiera b7 (F), co daje bluesowy charakter
    • Można używać nad G7 w bluesie i funkowych frazach

Efekt: „bluesowa” ekspresja, bardzo popularna w jazzie i rocku.

4. Pentatoniki dominantowe w wariantach alterowanych

Do akordów G7alt można użyć pentatoniki np.:

  • Akord: G7alt
  • Pentatonika: Ab melodic minor pentatonic (Ab–Bb–C–Eb–F) → dźwięki: b9, #9, 3, b5, b13
  • Daje efekt „nowoczesnej dominanty” w jazzie modalnym i post-bop

5. Praktyczne wskazówki

  • Dla akordów V7 najlepiej zaczynać od pentatoniki mixolydyjskiej – gwarantuje bezpieczeństwo.
  • Jeśli chcemy koloryzować akord, przesuwamy pentatonikę lub używamy minorowej pentatoniki od tercji lub od b7.
  • Eksperymenty z pentatonikami alterowanymi świetnie działają w jazzowej improwizacji post-bop i fusion.

 

Tabela pentatonik dominantowych dla akordów V7

Akord Bezpieczna pentatonika (Mixolydian) Kolorowa pentatonika / alternatywa Bluesowa pentatonika
C7 C–D–E–G–Bb E–F#–G–B–D (od tercji, #11/13) C–Eb–F–G–Bb
C#7 / Db7 C#–D#–F–G#–B F–G–G#–C–D# C#–E–F#–G#–B
D7 D–E–F#–A–C F#–G#–A–C#–E D–F–G–A–C
D#7 / Eb7 D#–F–G–A#–C# G–A–A#–D–F D#–F#–G#–A#–C#
E7 E–F#–G#–B–D G#–A#–B–D#–F# E–G–A–B–D
F7 F–G–A–C–Eb A–B–C–E–G F–Ab–Bb–C–Eb
F#7 / Gb7 F#–G#–A#–C#–E A#–C–C#–F–G# F#–A–B–C#–E
G7 G–A–B–D–F B–C#–D–F#–A G–Bb–C–D–F
G#7 / Ab7 G#–A#–C–D#–F# C–D–D#–G–A# G#–B–C#–D#–F#
A7 A–B–C#–E–G C#–D#–E–G#–B A–C–D–E–G
A#7 / Bb7 A#–C–D–F–G# D–E–F–A–C A#–C#–D#–F–G#
B7 B–C#–D#–F#–A D#–F–F#–A#–C# B–D–E–F#–A
  1. Bezpieczna pentatonika: zawiera wszystkie nuty akordu i typowe „bezpieczne” dodatki (9, 13).
  2. Kolorowa pentatonika: często używa tonów z tercji lub b7 akordu i dodaje #11, 13 lub inne barwy.
  3. Bluesowa pentatonika: minorowa pentatonika od korzenia akordu → nadaje klasyczny bluesowy charakter.
  4. W jazzie można płynnie łączyć wszystkie trzy podejścia, tworząc frazy, które przechodzą od „inside” do „outside” i wracają.

PENTATONIKI ALTEROWANE (ALTERED PENTATONICS)

Pentatoniki alterowane to pięciotonowe skale, w których co najmniej jeden stopień jest podwyższony lub obniżony (alterowany) względem tonów naturalnych skali diatonicznej lub dominującego akordu. Najczęściej stosuje się je nad akordami V7, szczególnie w kontekście jazzowym, aby podkreślić napięcie prowadzące do toniki. Pentatoniki alterowane to specyficzna grupa skal, która powstała głównie w kontekście jazzu i muzyki improwizowanej. Są to pentatoniki (skale pięciotonowe) zbudowane w taki sposób, aby zawierały dźwięki alterowane w stosunku do standardowych tonów akordów dominantowych, co nadaje im charakter „napięcia” i koloru, idealnego do improwizacji nad akordami V7 lub dominantowymi.

Typowe pentatoniki alterowane  (przykłady w tonacji G7)

Typ pentatoniki Stopnie w odniesieniu do akordu Przykład G7 Funkcja
Super-Locrian / Altered 1, b3, #4, b5, b7 G – Bb – C# – Db – F „ostry” charakter, prowadzenie do Cmaj7
b9 / #9 1, b9, #9, 3, 13 G – Ab – A# – B – E Podkreśla alterowane 9 i 13, kolor dominanty
#11 1, 3, 5, #11, b7 G – B – D – C# – F Wprowadza #11, modalny Lydian Dominant

 

Rozszerzenie na wszystkie tonacje

Dla każdej tonacji (C, C#/Db, D, D#/Eb, E, F, F#/Gb, G, G#/Ab, A, A#/Bb, B) schemat jest analogiczny – wystarczy transponować stopnie:

  • Super-Locrian / Altered: 1, b3, #4, b5, b7
  • b9 / #9: 1, b9, #9, 3, 13
  • #11: 1, 3, 5, #11, b7

1. Super-Locrian / Altered (1, b3, #4, b5, b7)

  • Składa się z: 1, b3, #4, b5, b7 w odniesieniu do toniki akordu dominantowego.
  • Przykład nad G7alt:
    • Dźwięki: G – Bb – C# – Db – F
  • Funkcja: nadaje bardzo „ostry”, alterowany charakter, świetnie pasuje do rozwiązań na Cmaj7.
Tonacja Dźwięki
C7alt C – Eb – F# – Gb – Bb
C#/Db7alt C# – E – G – Ab – B
D7alt D – F – G# – A – C
D#/Eb7alt D# – F# – A – Bb – C#
E7alt E – G – A# – B – D
F7alt F – Ab – C – Db – Eb
F#/Gb7alt F# – A – C# – D – E
G7alt G – Bb – C# – Db – F
G#/Ab7alt G# – B – D – Eb – F#
A7alt A – C – D# – E – G
A#/Bb7alt A# – D – F – Gb – A
B7alt B – D – F# – G – A#

2. Pentatonika b9 / #9 (1, b9, #9, 3, 13)

  • Składa się z: 1, b9, #9, 3, 13
  • Przykład nad G7alt:
    • Dźwięki: G – Ab – A# – B – E
  • Funkcja: idealna do akcentowania „alterowanych” sekund i tercji w kontekście dominantowym.
Tonacja Dźwięki
C7alt C – Db – D# – E – A
C#/Db7alt C# – D – E – F – A#
D7alt D – Eb – F – F# – B
D#/Eb7alt D# – E – G – G – C
E7alt E – F – G# – G# – C#
F7alt F – Gb – A – A – D
F#/Gb7alt F# – G – A# – B – D#
G7alt G – Ab – A# – B – E
G#/Ab7alt G# – A – C – C – F
A7alt A – Bb – C – C# – F#
A#/Bb7alt A# – B – D – D – G
B7alt B – C – D# – E – G

3. Pentatonika z #11 (1, 3, 5, #11, b7)

  • Składa się z: 1, 3, 5, #11, b7
  • Przykład nad G7:
    • Dźwięki: G – B – D – C# – F
  • Funkcja: używana do wprowadzania podwyższonej czwartej (#11), często w kontekście modalnym Lydian Dominant.
Tonacja Dźwięki
C7 C – E – G – F# – Bb
C#/Db7 C# – F – G# – G – B
D7 D – F# – A – G# – C
D#/Eb7 D# – G – A# – A – C#
E7 E – G# – B – C# – D
F7 F – A – C – F# – Eb
F#/Gb7 F# – A# – C# – G – E
G7 G – B – D – C# – F
G#/Ab7 G# – C – D# – D – F#
A7 A – C# – E – F# – G
A#/Bb7 A# – D – F – F# – A
B7 B – D# – F# – G – A

Charakterystyka

  • Napięcie i kolor: Nadają „ostry”, zabarwiony dźwięk, który naturalnie prowadzi do rozwiązania w tonice.
  • Elastyczność: Można je używać w różnych pozycjach na instrumencie, co czyni je idealnymi do improwizacji.
  • Krótsze i bardziej selektywne: W porównaniu do pełnych skal alterowanych (np. super-Locrian), pentatoniki te eliminują niektóre tony, tworząc bardziej „czytelną” i łatwą do zapamiętania strukturę.

Zastosowanie w jazzie

  • Improwizacja nad akordami V7alt w standardach jazzowych.
  • Tworzenie linii melodycznych z „kolorowym” napięciem.
  • Łatwiejsze w użyciu niż pełna skala alterowana 7-dźwiękowa.