W zależności od tempa utworu, technika zwiększania rytmu harmonicznego może polegać na prostym dodaniu akordu tuż przed docelowym akordem, aż do dodania nawet ośmiu akordów w takcie (w metrum 4/4). Przydatne jest też dodawanie cykli i kadencji. Zwolnienie rytmu harmonicznego osiąga się przez pominięcie akordów lub zastosowanie nuty pedałowej.
Najprostszą zmianą rytmu harmonicznego jest dodanie akordu tuż przed docelowym — takie akordy nazywa się akordami podejścia (approach chords). Można ich użyć więcej niż jeden, często w grupach po dwa lub trzy, zależnie od tempa. Więcej niż trzy akordy podejścia przed docelowym tworzą efekt „równoległych dodanych akordów”. Zazwyczaj akordy podejścia i dodane trwają pół nuty lub krócej, w zależności od tempa.
Wybór prymy akordu dodanego zależy od jakości melodii linii basu — od chęci zachowania modalności (diatoniczności) frazy lub użycia swobodnego chromatyzmu. Jeśli wstawia się cykl lub kadencję, ruch rootów jest z góry ustalony jako przeskoki kwinty lub kwarty.
Mając to na uwadze, można podejść do akordu docelowego z półtonu lub całego tonu powyżej (górny sąsiad) albo z półtonu lub całego tonu poniżej (dolny sąsiad). Modalność akordu podejścia dobiera się według potrzeby określenia funkcji harmonicznej, utrzymania spójności modalnej lub własnych preferencji. Najczęściej modalność akordu podejścia jest taka sama jak akordu docelowego.
1. Definicja
- Rytm harmoniczny = częstotliwość zmiany akordów.
- Może być gęsty (zmiany co ćwierćnutę lub co takt półnutowy) albo rzadki (jeden akord na kilka taktów).
2. Zmiany rytmu harmonicznego
W praktyce jazzowej (i klasycznej) rytm harmoniczny nie jest stały – kompozytor/aranżer celowo go zmienia, by stworzyć kontrast, napięcie lub kulminację.
- Przyspieszenie rytmu harmonicznego
- więcej akordów w krótszym czasie (np. II–V sekwencje co takt → II–V co pół taktu).
- daje efekt intensyfikacji, budowania napięcia, kulminacji.
- typowe np. w bebopie, gdzie często mamy akord na każdą ćwierćnutę.
-
-
- mniej akordów w jednostce czasu (np. jeden akord na 4 takty).
- daje efekt odprężenia, stabilizacji, uspokojenia.
- spotykane np. w balladach jazzowych, modalnym jazzie (So What Davisa: d-moll przez 16 taktów). Zwolnienie rytmu harmonicznego
Modyfikacje rytmu harmonicznego kompozycji występują w dwóch głównych obszarach:
Obszar Opis Obszary kadencyjne Fragmenty schematu harmonicznego prowadzące aktywnie do rozstrzygnięcia. Zawierają cykle, turnarounds i kadencje. Ruch harmoniczny opiera się na relacjach diatonicznych i funkcji lub modalności akordów. Materiał kadencyjny przydatny również w refrenach i zakończeniach. Obszary niekadencyjne Fragmenty z wolniejszym rytmem harmonicznym, zwykle jeden akord na takt lub dwa, z pojedynczymi niefunkcyjnymi akordami przejściowymi (passing chords). -
3. Zastosowanie w jazzie
- Forma 32-taktowa AABA – najczęściej w sekcji B (bridge) rytm harmoniczny przyspiesza (np. zmiany co takt zamiast co dwa), żeby odróżnić ją od sekcji A.
- Kadencje II–V–I – często zagęszczają rytm harmoniczny na końcu frazy.
- Ballady – rytm harmoniczny jest zwykle wolny, a pianista lub aranżer może wprowadzać gęstsze zmiany podczas kulminacji.
- Jazz modalny – ogranicza liczbę zmian akordów, ale kontrastowo może nagle pojawić się przyspieszony cykl.
4. Efekty estetyczne
- Stały rytm harmoniczny → stabilność, przewidywalność.
- Zmienny rytm harmoniczny → dramaturgia, narracja, „oddech” w muzyce.
- Nagłe przyspieszenie → kulminacja, drive.
- Nagłe zwolnienie → zawieszenie, efekt przestrzeni.
Przykłady zmiany rytmu harmonicznego
Standard | Cm7 | F7 | Bbmaj7 | Ebmaj7 | Am7b5 | D7 | Gm9 | Gm |
Bebop 1 | Cm7 Gb13 | F7 B7 | Bbmaj7 E7 | Ebmaj7 Bbm7 | Am7b5 Eb7 | D7 Ab7 | Gm9 | Galt |
Bebop 2 | Dbm7 Gb7 | Cm7 F7 | Bm7 E7 | Bbm7 Eb7 | Am7b5 Eb13 | Dsus Ab13 | Gm9 | Galt |
Pop | Gbsus | F9 | Esus | Asus | Dsus | Gsus | Csus | Dbsus |
Modal | F9sus | D/F | Esus | Asus | D frygijska | */* | D eolska | */* |
Standard | Am7b5 | D7 | Gm7 | G7 | Cm7 | F7 | Bbmaj7 | Ebmaj7 |
Bebop 1 | Bbm7 Eb7 | Am7 D7 | Abm7 Db7 | Gm7 C7 | Cm7 F7 | F#m7 B7 | Bbmaj7 E7 | Ebmaj7 |
Pop | Eb7#11 | D9sus | Db9sus |
Rytm harmoniczny to tempo występowania oryginalnych akordów — gdzie i jak często pojawiają się akordy względem pulsu utworu.
W kompozycjach z „standardowego” repertuaru jazzowego opartych na formie piosenki rytm harmoniczny jest zwykle wolny i symetryczny.
Cel zmiany rytmu harmonicznego to nadanie mu bardziej dynamicznego charakteru, poprzez kontrast między wolnym a szybkim ruchem oraz kontrast między przestrzenią (otwartością) a gęstością.
Tempo rytmu harmonicznego zwiększa się przez dodanie akordów, a zmniejsza przez usunięcie akordów lub zastosowanie nut pedałowych.