Oprócz rytmiki swingowej, stanowiącej fundament współczesnej edukacji jazzowej, bardzo cenna jest wiedza na temat tradycji rytmicznych pochodzących z różnych kultur muzycznych. Szeroki wachlarz grooves i popularnych form tanecznych rodem z Ameryki Południowej stanowi nieoceniony materiał edukacyjny.
Zapoznanie się z rytmiką jazzową, latynoską i klasyczną (szczególnie XX i XXI wieku) pozwala lepiej zrozumieć niezwykle zróżnicowany świat rytmu oraz poznać nowe środki formalne, melodyczne i harmoniczne, które pojawiają się w licznych fuzjach stylistycznych.
Termin „muzyka latynoska” (Latin music) nie oddaje w pełni bogactwa kultur muzycznych Ameryki Południowej. Tradycje południowoamerykańskie obejmują liczne style narodowe:
- Brazylijski: samba, bossa nova, baião, chorinho
- Kubański: cha-cha-cha, mambo
- Kolumbijski: cumbia, currulao, porro
- Argentyński: tango
- Chilijski: chacarera
- Urugwajski: candombe
- Wenezuelski: joropo
- Peruwiański: zamba
W odróżnieniu od muzyki jazzowej, w której akcenty przesunięte są na „2” i „4”, w muzyce latynoskiej dominują akcenty na „1” i „3”, przy czym wartość na „3” jest bardziej wyeksponowana. W muzyce latynoskiej ósemki są grane równo (straight eights). Schematy rytmiczne zapisuje się często w metrum alla breve, podkreślającym puls dwójkowy, charakterystyczny dla wielu tańców południowoamerykańskich.
Zarówno kompozycje jazzowe, jak i latynoskie mogą występować w metrum 3/4. W jazzie ósemki w 3/4 są swingowane, natomiast w muzyce latynoskiej grane równo. Autentyczne tango argentyńskie, w odróżnieniu od tango nuevo, zapisane jest w 2/4 z szesnastkowym podziałem jednostki rytmicznej, co jest zbliżone do rytmiki ragtimu – prekursora jazzu.
Podstawowe terminy rytmiczne muzyki latynoskiej
- Clave, partido alto, bembe – trzonowe struktury rytmiczne sterujące rozwojem harmoniki i melodyki.
- Nazwy tańców: samba, bossa nova, baião, choro, cha-cha-cha, mambo, rumba, cumbia, porro, currulao, tango, candombe.
- Nazwy instrumentów/schematów rytmicznych: cascara, timbale – powiązane z konkretnym schematem clave (2/3 lub 3/2).
W miarę przyswajania teorii jazzu warto wrócić do przykładów rytmicznych (przykłady 2.3 i 2.6) oraz wykorzystać je w ćwiczeniach improwizacyjnych, np. w progresjach harmonicznych typowych dla muzyki brazylijskiej (przykład 2.7).
Umiejętność gry z dobrym poczuciem rytmu jest podstawowym warunkiem udanych improwizacji, niezależnie od stylu muzycznego. Znajomość tradycji rytmicznych różnych kultur pozwala na całościowe podejście do zagadnień rytmicznych i lepsze zrozumienie wpływu rytmu na harmonię, melodykę i stylistykę.
Tradycje rytmiczne Ameryki Południowej
Ameryka Południowa to region bogaty rytmicznie, z licznymi wpływami na jazz, muzykę popularną i klasyczną.
1. Samba (Brazylia)
- Metrum: 2/4 lub 4/4, silny akcent na drugą część taktu
- Cechy: „samba clave” 2-3 lub 3-2, szybkie tempo, polirytmia
- Instrumenty: surdo, tamborim, pandeiro, caixa, agogô
- Wpływ na jazz: bossa nova – spokojniejsza odmiana, akcent na „2” i „4”, np. Stan Getz, João Gilberto
2. Bossa Nova (Brazylia)
- Cechy: wolniejsze tempo, lekkie uderzenia, przesunięcia akcentów i synkopy
- Wpływ na jazz: „swing w bossa nova” w improwizacjach jazzowych
3. Tango (Argentyna / Urugwaj)
- Metrum: 2/4 lub 4/4
- Cechy: rytm syncopado („short-long”), ostinato, dotted rhythm
- Instrumenty: bandoneon, skrzypce, fortepian, kontrabas
- Wpływ na jazz: tango jazzowe (Astor Piazzolla) – łączenie syncop i improwizacji
4. Cumbia (Kolumbia)
- Metrum: 4/4
- Cechy: silny rytm bębna, przesunięcie akcentów, puls „dum – tak – tak – dum”
- Instrumenty: bębny, marakasy, guiro
- Wpływ na jazz: afro-latyno jazz – rytmy perkusyjne w improwizacji
5. Rytmy afro-brazylijskie i afrokubańskie
- Cechy: polirytmia, synkopy, rytmy clave (2-3 lub 3-2)
- Instrumenty: conga, bongos, timbales, dzwonki, marakasy
- Wpływ na jazz: Latin jazz – baza dla frazowania, akcentów i improwizacji
Podsumowanie cech rytmicznych Ameryki Południowej
- Polirytmia i synkopy – nakładanie się różnych rytmów
- Przesunięcie akcentów – podobnie jak w swingu jazzowym
- Wyraźne pulsacje perkusyjne – podstawa improwizacji
- Rytmy „tańczące” – ekspresja, energia, charakterystyczny groove
Rytm / Tradycja | Metrum / Puls | Charakterystyczne akcenty / figury | Typowe instrumenty | Wpływ na jazz |
---|---|---|---|---|
Samba (Brazylia) | 2/4 lub 4/4 | „Samba clave” 2-3 lub 3-2, silny puls na 2. części taktu | Surdo, tamborim, pandeiro, caixa, agogô | Energia, rytm perkusyjny, inspiracja dla bossa nova |
Bossa Nova (Brazylia) | 4/4, wolniejsze tempo | Synkopy, lekkie przesunięcia akcentów, „swing w bossa nova” | Gitara klasyczna, bęben, shaker | Jazzowa interpretacja, łagodniejsze rytmy, charakterystyczny puls do improwizacji |
Tango (Argentyna / Urugwaj) | 2/4 lub 4/4 | Rytm syncopado („short-long”), akcenty w stylu „dotted rhythm” | Bandoneon, skrzypce, fortepian, kontrabas | Tango jazzowe (Astor Piazzolla), łączenie syncop i ostinato z improwizacją |
Cumbia (Kolumbia) | 4/4 | Silny rytm bębna, przesunięcie akcentów, puls „dum–tak–tak–dum” | Bębny, marakasy, guiro | Afro-latyno jazz, rytmy perkusyjne w improwizacji |
Rytmy afro-brazylijskie / afrokubańskie | 4/4 (clave 2-3 lub 3-2) | Polirytmia, synkopy, rytmy clave | Bębny conga, bongos, timbales, dzwonki, marakasy | Latin jazz, baza rytmiczna dla swingu, improwizacji i frazowania |
Legenda
X
– akcentowana nutax
– nieakcentowana nuta-
– pauza(x)
– przednutka lub lekko opóźniona nuta
1. Samba (Brazylia, 2-3 clave)
Takt: 1 & 2 & 3 & 4 &
Samba: X x X x X
- Silny puls na drugą część taktu, charakterystyczny rytm polirytmiczny.
2. Bossa Nova (Brazylia)
Takt: 1 & 2 & 3 & 4 &
Bossa: X (x) x X x (x) X
- Lekko przesunięte akcenty, przednutki, „swing w bossa nova” w jazzowej interpretacji.
3. Tango (Argentyna / Urugwaj, syncopado)
Takt: 1 & 2 & 3 & 4 &
Tango: X x X x X
- Rytm short-long, podział szesnastkowy w klasycznym tangu, daje charakterystyczny syncopado feel.
4. Cumbia (Kolumbia)
Takt: 1 & 2 & 3 & 4 &
Cumbia: X x - X x -
- Puls „dum – tak – tak – dum”, silny rytm bębna, przesunięte akcenty.
5. Rytmy afro-brazylijskie / afrokubańskie (clave 3-2)
Takt: 1 & 2 & 3 & 4 &
Afro: X x X - X
- Polirytmia, rytm clave 3-2, podstawowa struktura dla frazowania i Latin jazzu.
Porównanie kluczowych cech
Rytm | Akcenty dominujące | Puls / przesunięcia | Charakter |
---|---|---|---|
Samba | 2 i 4 | Polirytmia | Energetyczny, taneczny |
Bossa Nova | 2 i 4, lekko przesunięte | Przednutki | Lekkie, płynne, swing w stylu brazylijskim |
Tango | 1 i 3, short-long | Syncopado | Dramaturgia, ostinato |
Cumbia | 1 i 3, przesunięcia | Dum-tak-tak-dum | Taneczny, pulsujący |
Afro-brazylijskie / afrokubańskie | 1 i 3, rytm clave | Polirytmia, synkopy | Latin jazz, frazowanie i groove |
Rozszerzony tekstowy schemat rytmów południowoamerykańskich na dwóch taktach w 4/4, uwzględniający przesunięcia rytmiczne typu behind the beat i in front of the beat, tak aby studenci mogli praktycznie ćwiczyć na instrumentach.
Legenda
X
– akcentowana nutax
– nieakcentowana nuta-
– pauza(x)
– przednutka lub lekko opóźniona nuta (behind the beat)[X]
– nuta wysunięta do przodu (in front of the beat)
1. Samba (Brazylia, 2-3 clave, 2 takty)
Takt 1: 1 & 2 & 3 & 4 &
X x X x X
Takt 2: 1 & 2 & 3 & 4 &
X (x) x X x [X]
- Przesunięcie ostatniego akcentu w drugim takcie „in front of the beat” → typowy groove samby.
2. Bossa Nova (Brazylia, 2 takty)
Takt 1: 1 & 2 & 3 & 4 &
X (x) x X x (x) X
Takt 2: 1 & 2 & 3 & 4 &
(x) X x X x (x) X
- Lekkie przesunięcia akcentów, przednutki „behind the beat” wprowadzają płynność frazy.
3. Tango (Argentyna / Urugwaj, syncopado, 2 takty)
Takt 1: 1 & 2 & 3 & 4 &
X x X x X
Takt 2: 1 & 2 & 3 & 4 &
X (x) X - [X] x
- Przesunięcia w drugim takcie dają efekt dramatycznego syncopado i napięcia.
4. Cumbia (Kolumbia, 2 takty)
Takt 1: 1 & 2 & 3 & 4 &
X x - X x -
Takt 2: 1 & 2 & 3 & 4 &
(x) X x - X x [X]
- Puls „dum-tak-tak-dum” utrzymany w obu taktach, drobne przesunięcia wprowadzone w drugim takcie.
5. Afro-brazylijskie / afrokubańskie (clave 3-2, 2 takty)
Takt 1: 1 & 2 & 3 & 4 &
X x X - X
Takt 2: 1 & 2 & 3 & 4 &
X (x) X x [X] -
- Synkopy i polirytmia w drugim takcie pozwalają ćwiczyć frazowanie i akcentowanie w stylu Latin jazz.
Wskazówki do ćwiczeń
- Graj najpierw wolno, aby dokładnie poczuć przesunięcia akcentów.
- Stopniowo przyspiesz tempo, zachowując charakterystyczny groove.
- Zwracaj uwagę na przednutki „behind the beat” i nucie wysunięte „in front of the beat” – to kluczowe dla autentycznego brzmienia.
- Powtarzaj frazy wielokrotnie i próbuj je łączyć w improwizacje dwutaktowe lub czterotaktowe.
- Nagrywaj siebie, aby analizować dynamikę akcentów i przesunięć rytmicznych.