Upper structure z dysonansami, 5 głosów pozwala wprowadzić alteracje (#9, b13)
Praktyczne wskazówki:
W 4-głosowej fakturze skup się na tercji i septymie, opcjonalnie dodając 9.
W 5-głosowej fakturze można dodawać upper structures, kolory i dysonanse (9, 11, 13, alteracje).
Zawsze dbaj o voice leading – ruch głosów po sekundach i tercjach dla płynności.
Voicing niepełny pozwala „odciążyć” fakturę i zrobić miejsce dla innych kolorów.
Upper structures w 5 głosach pozwalają tworzyć bogate, jazzowe harmonie bez zagęszczania faktury.
Typ akordu
Akord
Voicing 4-głosowy
Voicing 5-głosowy
Uwagi
Molowy
Cm7
C–E♭–G–B♭
C–E♭–G–B♭–D
5 głosów dodaje 9, pełniejszy kolor
Molowy
Dm7
F–C–A–D
F–C–A–D–E
Pominięcie toniki w 4 głosach, 5 głosów dodaje 9
Durowy
Cmaj7
C–E–G–B
C–E–G–B–D
5 głosów dodaje 9, jasny kolor jazzowy
Durowy
Fmaj7
A–E–C–F
A–E–C–F–G
Pominięcie toniki w 4 głosach, 5 głosów dodaje 9
Dominantowy
G7
G–B–D–F
G–B–D–F–A
5 głosów dodaje 13, prowadzenie do toniki
Dominantowy
C7
E–B♭–G–C
E–B♭–G–C–D
Pominięcie toniki w 4 głosach, 5 głosów dodaje 9
Dominantowy alt
D7alt
F♯–C–A♭–E
F♯–C–A♭–E–B♭
Upper structure + alteracje w 5 głosach
Voicingi niepełne (Incomplete Voicings)
Voicing niepełne to sposób ułożenia dźwięków akordu, w którym pomija się niektóre składowe akordu, zachowując jednocześnie jego charakter.
Zwykle pomija się tonikę lub kwintę, a pozostawia trzecią, septymę i/lub dodatkowe kolory (9, 11, 13).
Celem jest oszczędność miejsca w fakturze, uproszczenie akordu i umożliwienie swobodnego prowadzenia innych głosów.
Voicingi niepełne to ekonomiczne i elastyczne ułożenia akordów, które zachowują ich charakter, ułatwiają prowadzenie głosów i pozwalają wprowadzać dodatkowe kolory, co jest kluczowe w jazzie.
Cechy voicingów niepełnych:
Brak niektórych dźwięków akordu – najczęściej toniki i kwinty.
Podkreślenie charakterystycznych interwałów – np. tercji i septymy, które decydują o jakości akordu (dur/moll/dominanta).
Elastyczność harmoniczna – ułatwia wplatanie dodatkowych kolorów i upper structures.
Praktyczne zastosowanie w jazzie – pianino, gitara, aranżacje big bandowe.
Zastosowanie:
Ułatwienie gry w małej fakturze
Pianista lub gitarzysta może zagrać tylko najważniejsze dźwięki, np. tercję i septymę, a bas gra tonikę.
Swobodne prowadzenie głosów (voice leading)
Niepełny voicing ułatwia płynne przechodzenie między akordami i wprowadzanie upper structures.
Tworzenie klarownej i przestrzennej faktury
W big bandach lub zespołach kameralnych pomija się niektóre dźwięki, aby akord nie był „przeładowany”.
W improwizacji
Pozwala solistom i sekcji rytmicznej zachować harmoniczną czytelność przy dodawaniu fraz i kolorów.
Przykład:
Akord pełny: Cmaj7 → C–E–G–B
Voicing niepełny: Cmaj7 → E–B lub E–G–B (pominięcie toniki C)
Efekt: akord jest rozpoznawalny jako Cmaj7, ale faktura jest lżejsza i bardziej elastyczna.
Voicingi niepełne – przykłady
Akordy molowe (m7, m9, m11)
Akord
Pełny
Voicing niepełny
Uwagi
Cm7
C–E♭–G–B♭
E♭–B♭ lub E♭–G–B♭
Pominięcie toniki C, zachowanie tercji i septymy
Dm7
D–F–A–C
F–C lub F–A–C
Pozwala basowi grać tonikę D, akord pozostaje rozpoznawalny
Am7
A–C–E–G
C–G lub C–E–G
Swobodniejsze wprowadzenie upper structures lub kolorów
Akordy durowe (maj7, maj9, maj13)
Akord
Pełny
Voicing niepełny
Uwagi
Cmaj7
C–E–G–B
E–B lub E–G–B
Pominięcie toniki C, jasny i przestrzenny kolor
Fmaj7
F–A–C–E
A–E lub A–C–E
Ułatwia płynne prowadzenie głosów do kolejnych akordów
Gmaj7
G–B–D–F♯
B–F♯ lub B–D–F♯
Pozwala wprowadzać upper structures w prawej ręce pianina
Akordy dominantowe (7, 9, 13, 7alt)
Akord
Pełny
Voicing niepełny
Uwagi
G7
G–B–D–F
B–F lub B–D–F
Pominięcie toniki G, podkreślenie tercji i septymy, łatwe wplecenie #9/b9
C7
C–E–G–B♭
E–B♭ lub E–G–B♭
Ułatwia dodanie upper structures (np. E♭maj, F♯dim)
D7alt
D–F♯–A–C
F♯–C lub F♯–A–C
Zachowuje charakter dominanty, pozostawia przestrzeń na alteracje
Akordy molowe (m7, m9, m11)
Akord
Voicing niepełny
Upper Structure / Triada
Efekt / Uwagi
Cm7
E♭–B♭ lub E♭–G–B♭
E♭ major / F major / D♭ major
Jasny modalny kolor, możliwość dodania 9, 11, 13
Dm7
F–C lub F–A–C
F major / E♭ major
Swobodne prowadzenie głosów, modalne napięcie
Am7
C–G lub C–E–G
C major / B♭ major / A diminished
Bogata harmonicznie fraza, dysonanse, kolor
Akordy durowe (maj7, maj9, maj13)
Akord
Voicing niepełny
Upper Structure / Triada
Efekt / Uwagi
Cmaj7
E–B lub E–G–B
E♭ major / G major / D minor
Jasny kolor, podkreślenie 9 i 13, kontrast jazzowy
Fmaj7
A–E lub A–C–E
A♭ major / D minor
Modalny efekt, przestrzeń dla linii melodycznych
Gmaj7
B–F♯ lub B–D–F♯
B♭ major / E minor
Swobodna improwizacja, miejsce na upper structures
Akordy dominantowe (7, 9, 13, 7alt)
Akord
Voicing niepełny
Upper Structure / Triada
Efekt / Uwagi
G7
B–F lub B–D–F
B♭ major / D♭ major / A♭ minor / A♭dim / B♭aug
Napięcie, kontrast, prowadzenie do toniki, miejsce na alteracje
C7
E–B♭ lub E–G–B♭
E♭ major / F♯dim / D♭ major
Bogata barwa, możliwość dodania 9, ♭9, #9, 13
D7alt
F♯–C lub F♯–A–C
F#dim / A♭dim / B♭aug
Silne napięcie, jazzowy „tension”, łatwe wplecenie linii melodycznych
Zasady praktyczne dla połączenia voicingów niepełnych i Upper Structures:
Zachowuj tercję i septymę – decydują o jakości akordu.
Pomiń tonikę lub kwintę, jeśli gra ją bas lub inny instrument.
Upper Structures dodają kolor i napięcie (9, 11, 13, alteracje).
Voicing niepełny + triada Upper Structure → pełniejszy, „jazzy” akord przy minimalnej liczbie dźwięków.
Ułatwia prowadzenie głosów, płynne przejścia między akordami i improwizację.
Akordy molowe (m7, m9)
Akord
Voicing niepełny
Upper Structure / Triada
Szybkie zastosowanie
Cm7
E♭–B♭
E♭ major
Podstawowy voicing + kolor 9–11–13
Cm7
E♭–G–B♭
F major
Dodaje modalny kontrast, przydatne w liniowej improwizacji
Dm7
F–C
F major
Łatwe prowadzenie głosów do kolejnego akordu
Am7
C–G
C major
Jasny, melodyczny kolor, dobra baza do upper structures
Akordy durowe (maj7, maj9)
Akord
Voicing niepełny
Upper Structure / Triada
Szybkie zastosowanie
Cmaj7
E–B
E♭ major
Kontrastowy kolor, napięcie jazzowe
Cmaj7
E–G–B
G major
Dodaje 13, łatwe wplecenie dodatkowych barw
Fmaj7
A–E
A♭ major
Modalny efekt, nadaje „pełnię” w fakturze
Gmaj7
B–F♯
B♭ major
Swobodna improwizacja, możliwość upper structures
Akordy dominantowe (7, 9, 13, 7alt)
Akord
Voicing niepełny
Upper Structure / Triada
Szybkie zastosowanie
G7
B–F
B♭ major
Kolor #9, prowadzenie do toniki
G7
B–D–F
D♭ major
Kolor b9, napięcie przed rozwiązaniem
C7
E–B♭
E♭ major
Podkreślenie #9 i 13, miejsce na alteracje
D7alt
F♯–C
F#dim
Napięcie V7alt, łatwe wplecenie linii melodycznych
Typ akordu
Akord
Voicing niepełny
Upper Structure / Triada
Efekt / Zastosowanie
Molowy
Cm7
E♭–B♭
E♭ major
Jasny modalny kolor, 9–11–13
Molowy
Dm7
F–C
F major
Swobodne prowadzenie głosów
Durowy
Cmaj7
E–B
E♭ major
Kontrastowy kolor, napięcie jazzowe
Durowy
Fmaj7
A–E
A♭ major
Modalny efekt, przestrzeń w fakturze
Dominantowy
G7
B–F
B♭ major
Kolor #9, prowadzenie do toniki
Dominantowy
C7
E–B♭
E♭ major
Podkreślenie #9 i 13, miejsce na alteracje
Dominantowy alt
D7alt
F♯–C
F#dim
Silne napięcie, łatwe wplecenie linii melodycznych
Molowy
Am7
C–G
C major
Jasny, melodyczny kolor, dobra baza dla Upper Structures
Durowy
Gmaj7
B–F♯
B♭ major
Swobodna improwizacja, możliwość Upper Structures
Zasady praktyczne dla voicingów niepełnych:
Zachowuj tercję i septymę – one decydują o jakości akordu.
Pomiń tonikę lub kwintę, jeśli gra ją bas lub inny instrument.
Pozostaw miejsce na upper structures – triady, 9, 11, 13, alteracje.
Ułatwia płynne prowadzenie głosów i przestrzeń dla improwizacji.
W praktyce jazzowej voicingi niepełne są standardem w pianinie, gitarze i aranżacjach big bandowych.