Technika „Drop” w voicingach akordowych
Drop to technika zmiany faktury akordu polegająca na opuszczeniu wybranego głosu (liczonego od góry) o jedną oktawę w dół.
Dzięki temu akord brzmi bardziej otwarcie, przestrzennie i łatwiej prowadzić głosy w progresji.
Cechy techniki „Drop”
- Najczęściej stosowana w akordach cztero- i wielogłosowych.
- Nie zmienia jakości akordu, a jedynie jego fakturę (rozmieszczenie dźwięków).
- Ułatwia voice leading (prowadzenie głosów) i nadaje akordom charakterystyczny „otwarty” sound.
- Standardowo używana w fortepianie jazzowym, gitarze oraz aranżacjach big bandowych.
Rodzaje dropów w akordach czterogłosowych
- Drop 2 – opuszczamy drugi od góry głos o oktawę niżej.
- Najczęściej stosowany wariant (fortepian, big band).
- Drop 3 – opuszczamy trzeci od góry głos o oktawę niżej.
- Typowy w gitarze jazzowej i sekcjach dętych.
- Drop 2+4, Drop 3+5 – warianty rozszerzone, spotykane w akordach 5- i 6-głosowych.
Przykład – Cmaj7 (4 głosy)
- Voicing zamknięty (close position): C–E–G–B
- Drop 2: drugi od góry = G → G–C–E–B
- Drop 3: trzeci od góry = E → E–C–G–B
Efekty stosowania dropów
- Rozluźnienie voicingu – close position brzmi gęsto, drop daje efekt otwartej przestrzeni.
- Płynniejsze prowadzenie głosów – głosy nie muszą wykonywać dużych skoków.
- Bogatsza faktura aranżacyjna – standard w big bandach i jazzie fortepianowym.
Tabele – akordy czterogłosowe
Akordy molowe
Akord |
Voicing zamknięty |
Drop 2 |
Drop 3 |
Uwagi |
Cm7 |
C–E♭–G–B♭ |
G–C–E♭–B♭ |
E♭–C–G–B♭ |
Drop 2: G w dół, Drop 3: E♭ w dół |
Dm7 |
D–F–A–C |
A–D–F–C |
F–D–A–C |
Otwarta, przestrzenna faktura |
Am7 |
A–C–E–G |
E–A–C–G |
C–A–E–G |
Typowe dla big bandów i fortepianu |
Akordy durowe
Akord |
Voicing zamknięty |
Drop 2 |
Drop 3 |
Uwagi |
Cmaj7 |
C–E–G–B |
G–C–E–B |
E–C–G–B |
Drop 2: G w dół, Drop 3: E w dół |
Fmaj7 |
F–A–C–E |
C–F–A–E |
A–F–C–E |
Brzmienie bardziej otwarte |
Gmaj7 |
G–B–D–F# |
D–G–B–F# |
B–G–D–F# |
Ułatwia voice leading |
Akordy dominantowe
Akord |
Voicing zamknięty |
Drop 2 |
Drop 3 |
Uwagi |
G7 |
G–B–D–F |
D–G–B–F |
B–G–D–F |
Drop 2 typowy w II–V–I |
C7 |
C–E–G–B♭ |
G–C–E–B♭ |
E–C–G–B♭ |
Ułatwia płynne prowadzenie głosów |
D7alt |
D–F#–C–F |
C–D–F#–F |
F#–D–C–F |
Dropy pozwalają wprowadzić alteracje |
Dropy w akordach pięciogłosowych
Zasada
W voicingach 5-głosowych można opuszczać drugi, trzeci, czwarty od góry głos (poza najwyższym i najniższym).
Pozwala to uzyskać bardziej przestrzenne faktury, szczególnie w aranżacjach big bandowych.
Rodzaje
- Drop 2 – drugi od góry o oktawę niżej.
- Drop 3 – trzeci od góry o oktawę niżej.
- Drop 4 – czwarty od góry o oktawę niżej.
- Kombinacje (Drop 2+4, Drop 3+5) – otwierają brzmienie jeszcze bardziej.
Przykład – Cmaj9
- Close position: C–E–G–B–D
- Drop 2: G → G–C–E–B–D
- Drop 3: E → E–C–G–B–D
- Drop 2+4: G i B → G–C–B–E–D
Akordy pięciogłosowe
Akordy molowe
Akord |
Voicing zamknięty |
Drop 2 |
Drop 3 |
Drop 2+4 |
Uwagi |
Cm7(9) |
C–E♭–G–B♭–D |
B♭–C–E♭–G–D |
G–C–E♭–B♭–D |
B♭–C–E♭–D–G |
Bardziej przestrzenne brzmienie |
Dm7(9) |
D–F–A–C–E |
C–D–F–A–E |
A–D–F–C–E |
C–D–F–E–A |
Idealne dla sekcji dętej |
Am7(9) |
A–C–E–G–B |
G–A–C–E–B |
E–A–C–G–B |
G–A–C–B–E |
Możliwość wprowadzenia chromatyki |
Akordy durowe
Akord |
Voicing zamknięty |
Drop 2 |
Drop 3 |
Drop 2+4 |
Uwagi |
Cmaj9 |
C–E–G–B–D |
B–C–E–G–D |
G–C–E–B–D |
B–C–E–D–G |
Bardziej otwarte brzmienie |
Fmaj9 |
F–A–C–E–G |
E–F–A–C–G |
C–F–A–E–G |
E–F–A–G–C |
Standard w big bandach |
Gmaj9 |
G–B–D–F#–A |
F#–G–B–D–A |
D–G–B–F#–A |
F#–G–B–A–D |
Ułatwia voice leading |
Akordy dominantowe
Akord |
Voicing zamknięty |
Drop 2 |
Drop 3 |
Drop 2+4 |
Uwagi |
G7(13) |
G–B–D–F–E |
F–G–B–D–E |
D–G–B–F–E |
F–G–B–E–D |
Uwydatnia kolor 13 |
C7(9) |
C–E–G–B♭–D |
B♭–C–E–G–D |
G–C–E–B♭–D |
B♭–C–E–D–G |
Typowe w II–V–I |
D7alt |
D–F#–A–C–G# |
C–D–F#–A–G# |
A–D–F#–C–G# |
C–D–F#–G#–A |
Dropy + alteracje dają nowoczesny sound |
Wyjaśnienie zasad
- Numeracja głosów: liczymy zawsze od góry (top voice).
- Drop 2 → opuszczamy drugi od góry głos.
- Drop 3 → opuszczamy trzeci od góry głos.
- Drop 2+4 → opuszczamy drugi i czwarty od góry głos.
- Dropy nie zmieniają jakości akordu, tylko jego fakturę i prowadzenie głosów.
Wskazówki praktyczne
- Drop 2 – najbardziej uniwersalny, szczególnie na fortepianie i w aranżacjach big bandowych.
- Drop 3 – świetny na gitarze i w sekcjach dętych.
- Drop 2+4, Drop 3+5 – stosowane w 5- i 6-głosach dla maksymalnie otwartego brzmienia.
- Dropy dobrze łączą się z upper structures i kolorami (9, 11, 13, alteracje).
- Zasada voice leading: najlepiej, gdy głosy poruszają się o sekundę lub tercję.