1. Muzyka jako język dźwięków
Podobnie jak myśli przekazujemy za pomocą słów, które łączą się w zdania, a następnie w większe całości, tak myśli muzyczne wyrażamy za pomocą dźwięków.
Dźwięki te łączą się w grupy, w coraz większe elementy, tworząc ostatecznie całe utwory muzyczne.
2. Początki zapisu muzycznego
- Alfabet i pismo służące do utrwalania myśli pojawiły się bardzo dawno temu.
- Zapis dźwięków powstał znacznie później.
Starożytność
- W starożytnej Grecji wysokość dźwięku notowano za pomocą liter alfabetu.
Wczesne średniowiecze
- Nad tekstem umieszczano znaki zwane neumami (bez linii).
- Pismo to nazywamy neumatycznym.
- Początkowo neumy nie określały dokładnie ani wysokości, ani wartości rytmicznej dźwięków.
Rozwój zapisu
- VII–IX w. – wprowadzono jedną linię (żółtą) dla dźwięku c1, później drugą (czerwoną) dla dźwięku f.
- XI w. – ustalił się system czterech linii (z udoskonalonym pismem neumatycznym).
- Do dziś stosuje się go w chorałach gregoriańskich Kościoła katolickiego.
Droga do współczesności
- Od średniowiecza do XVIII w. system przeszedł długą ewolucję.
- Dzisiejsza notacja ustaliła się dopiero w XVIII wieku.
- Nadal rozwija się, dostosowując do nowych technik instrumentalnych i środków artystycznych.
3. Materiał dźwiękowy
Zbiór dźwięków używanych w praktyce muzycznej nazywamy materiałem dźwiękowym.
Oktawa
- Na klawiaturze fortepianu wyróżniamy ugrupowania klawiszy:
- 7 białych + 5 czarnych = 12 dźwięków → oktawa.
- Oktawa to podstawowa jednostka materiału dźwiękowego.
- Dźwięki odległe o oktawę są podobne i mają tę samą jakość brzmieniową.
- Podział oktawy: 12 równych części.
- Każdy 13. dźwięk = powtórzenie pierwszego o oktawę wyżej.
- Wszystkie dźwięki odległe o oktawę noszą te same nazwy.
4. Nazewnictwo dźwięków
W praktyce stosuje się 7 odrębnych nazw dla białych klawiszy (każdy 8. powtarza pierwszy, ale w wyższej oktawie).
- Nazwy literowe: c – d – e – f – g – a – h
- Nazwy sylabowe: do – re – mi – fa – sol – la – si
Historia nazw
- Nazwy literowe znano już w średniowieczu.
- Nazwy sylabowe wprowadził Guido z Arezzo (XI w.), biorąc pierwsze sylaby hymnu do św. Jana.
- Sylaba si (dla dźwięku h) dodana została w XVI w. (Anzelm z Flandrii).
- W XVII w. G. B. Doni zmienił ut na do (łatwiejsze do śpiewania).
5. Zapis nutowy
Oprócz nazw literowych i sylabowych istnieje zapis nutowy – najdokładniejsza forma notacji.
- Nuta = znak graficzny wyrażający:
- wysokość dźwięku,
- jego wartość czasową.
- Nuty zapisuje się na pięciolinii (system pięcioliniowy).
- Linie liczymy od dołu ku górze.
- Nuty mogą być na liniach, między nimi, nad i pod nimi.
- W razie potrzeby stosuje się linie dodane: górne (od dołu w górę) i dolne (od góry w dół).
Opisy położenia nut
Przykłady:
- nuta na pierwszej linii,
- nuta nad piątą linią,
- nuta na drugiej dodanej górnej,
- nuta pod pierwszą dodaną dolną, itd.
6. Pięciolinia w praktyce
- Instrumenty solowe (np. skrzypce, klarnet, trąbka): zapis na jednej pięciolinii.
- Instrumenty wielogłosowe:
- fortepian, harfa – 2 pięciolinie,
- organy – 3,
- kwartet smyczkowy – 4,
- chór – 2–4,
- orkiestra – kilkanaście i więcej.
- Pięciolinie łączy się klamrą (akoladą) o różnych kształtach.
7. Szereg diatoniczny
- Szereg podstawowy (diatoniczny) obejmuje tylko białe klawisze.
- Nuty umieszczone kolejno na pięciolinii (na liniach i między nimi) odzwierciedlają ten szereg.
Znaki chromatyczne
- Aby zapisać dźwięki „pomiędzy” (czarne klawisze fortepianu), stosuje się znaki przygodne (omówione w dalszych rozdziałach).
┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐
│C#│ │D#│ │F#│ │G#│ │A#│ │C#│ │D#│ │F#│ │G#│ │A#│ │C#│ │D#│ │F#│ │G#│ │A#│
└─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘
┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐┌──┴──┐
│ C ││ D ││ E ││ F ││ G ││ A ││ B ││ C ││ D ││ E ││ F ││ G ││ A ││ B ││ C │
└─────┘└─────┘└─────┘└─────┘└─────┘└─────┘└─────┘└─────┘└─────┘└─────┘└─────┘
Nazwy literowe (system niemiecki)
C D E F G A H
Nazwy solmizacyjne (Guido z Arezzo)
do re mi fa sol la si