Akordy zawieszone (Suspended Chords)

  1. Zazwyczaj akord składa się z trzech dźwięków: prymy (pierwszego stopnia skali), tercji i kwinty. Tercja określa, czy akord jest durowy (większa tercja) czy molowy (mniejsza tercja).
  2. W akordach sus, tercja jest pomijana i zastępowana innym dźwiękiem:

    • sus4: Tercja jest zastępowana przez kwartę czystą.
    • sus2: Tercja jest zastępowana przez sekundę wielką.
  3. 3. Brzmienie zawieszone:
    Brak tercji w akordzie powoduje, że brzmienie jest bardziej otwarte i mniej jednoznaczne, co do charakteru (durowy czy molowy).
4. Napięcie i progresja:

Akordy sus często wykorzystywane są jako przejście do kolejnego akordu, w którym tercja zostaje przywrócona. To napięcie, które powstaje między kwartą/sekundą a kwintą lub prymą, jest często „rozładowywane” w następnym akordzie. 

Przykłady:

C-dur: C-E-G
Csus4: C-F-G
Csus2: C-D-G 

Podsumowując: Akordy sus to ciekawe narzędzie harmoniczne, które dodają koloru i napięcia do muzyki. Dzięki nim można uzyskać brzmienie, które jest jednocześnie otwarte i intrygujące. 

Akordy zawieszone (ang. suspended chords, w skrócie sus) to takie, w których zrezygnowano z tercji, zastępując ją:

  • sekundą → akord sus2
  • kwartą → akord sus4

Brzmią one „otwarcie”, niejednoznacznie funkcjonalnie, często też unosząco lub pełne napięcia, ponieważ brak w nich jednoznacznego określenia trybu (durowy/molowy).

Akord Składniki
G G – B – D
Gsus2 G – A – D
Gsus4 G – C – D

Gdy widzisz zapis „Gsus” bez cyfry, domyślnie chodzi o Gsus4.

W jazzie akordy sus używane są jako zamienniki dla akordów ii (np. Dm7) lub dominanty V7 (np. G7), zwłaszcza w postaci 9sus lub ♭9sus.

Akord Składniki
Dm7 D – F – A – C
G7 G – B – D – F
G9sus G – C – D – F – A

Układy pianistyczne

Często w grze jazzowej akordy sus rozkłada się między lewą a prawą rękę:

  • F/G
    • LH (lewa ręka): G
    • RH (prawa ręka): F – A – C
      (czyli jakby Fmaj nad basem G)
  • Dm7/G
    • LH: G
    • RH: D – F – A – C

Obie wersje brzmią jak G9sus, z różnym kolorem brzmieniowym.


Funkcja akordów sus – między ii a V7

Akord sus może być harmonicznie pośredni pomiędzy funkcją ii (subdominanta) i V7 (dominanta).

Progresja II–V–I w C-dur:

Standardowa Z sus-akordem
Dm7 – G7 – Cmaj7 Dm7 – G9sus – Cmaj7

Akord G9sus daje bardziej „zawieszone” napięcie, zanim progresja się rozwiąże do Cmaj7.

Co z tercją w akordach sus?

Wbrew nazwie, można dodać tercję do akordu sus — ale:

  • nie należy jej grać poniżej kwarty, bo stworzy bardzo dysonansowy interwał sekundy (np. C i B)
  • najlepiej umieścić tercję powyżej kwarty, np. G – C – D – B

W takiej sytuacji mamy brzmienie zbliżone do G11, ale może być stosowane w sus-kontekście.

  • Akordy sus pozwalają uniknąć napięcia avoid note związanego z naturalną jedenastką (♮11) w akordzie V7, ponieważ w V7sus ♮11 (czyli kwarta) jest składnikiem akordu.
  • W rezultacie możesz używać większej liczby dźwięków w improwizacji lub aranżacji wokół V7sus niż wokół klasycznego V7.

Akordy sus i kwartowe mają podobne źródła dźwiękowe — obie struktury unikają tercji, dając wrażenie otwartości i modalności.

  • Akordy sus4 zastępują tercję kwartą (lub czasem sekundą).
  • Brzmią otwarcie, zawieszenie i są funkcyjnie pośrednie między ii a V7.
  • Mogą zastępować dominantę (np. G7 → G9sus) lub być używane jako odrębna jakość harmoniczna.
  • Idealne do tworzenia nowoczesnych, modalnych i kolorowych brzmień jazzowych.
  • Tercja może być dodana ostrożnie – powyżej kwarty.

Tabela akordów zawieszonych (sus)

Nazwa akordu Budowa (interwały) Dźwięki (przykład: G) Zamiast jakiego akordu? Typowe zastosowanie Komentarz
G (trójdźwięk) 1 – 3 – 5 G – B – D Akord durowy Tercja określa tryb (durowy)
Gsus2 1 – 2 – 5 G – A – D Czasem zamiast G lub Am7 Pop, folk, fusion Rzadszy niż sus4
Gsus4 (Gsus) 1 – 4 – 5 G – C – D Zamiast G lub G7 Jazz, funk, gospel Kwartowy charakter
G7 1 – 3 – 5 – ♭7 G – B – D – F Dominanta V7 Standardowa funkcja dominanty
G9 1 – 3 – 5 – ♭7 – 9 G – B – D – F – A Rozszerzona dominanta Bardziej kolorowy G7
G9sus 1 – 4 – 5 – ♭7 – 9 G – C – D – F – A Zamiast G7 lub Dm7 Funkcja ii–V, modalne Pośredni między Dm7 a G7
F/G G w basie, F-akord w prawej ręce G + F – A – C Zamiast G7, G9sus Jazz piano voicing Modalny, bez tercji w basie
Dm7/G G w basie, Dm7 w prawej ręce G + D – F – A – C Zamiast G7 lub Dm7 Voicing G9sus Bardziej subdominantowy kolor

Objaśnienia kolumn:

  • Budowa – Interwały od prymy (1) w danym akordzie.
  • Zamiast jakiego akordu – Możliwa substytucja dla innego akordu w progresji.
  • Zastosowanie – Typowe style, w których występuje ten akord.
  • Komentarz – Uwagi dotyczące funkcji i koloru brzmieniowego.

Tabela akordów sus i sus+7 dla C

Akord Budowa (interwały) Dźwięki (dla C) Uwagi / Funkcja
Csus4 1 – 4 – 5 C – F – G Zawieszony akord bez tercji, otwarty dźwięk
Csus2 1 – 2 – 5 C – D – G Mniej typowy niż sus4, delikatniejszy
Cmaj7sus2 1 – 2 – 5 – 7 C – D – G – B Brzmi eterycznie, nietypowe w klasycznym jazzie
Cmaj7sus4 1 – 4 – 5 – 7 C – F – G – B Silne napięcie między F i B (kwarta i septyma wielka)
C7sus2 1 – 2 – 5 – ♭7 C – D – G – B♭ Rzadko spotykany; subtelna odmiana C7
C7sus4 1 – 4 – 5 – ♭7 C – F – G – B♭ Typowy dominantowy sus, często używany w jazzie
  • 1 = Pryma, 2 = Sekunda wielka, 4 = Kwarta czysta, 5 = Kwinta czysta
  • 7 = Septyma wielka (maj7), ♭7 = Septyma mała (dominantowa)
  • Jeśli akord zawiera 4 i 7 jednocześnie, powstaje napięcie trytonowe (np. F i B w Cmaj7sus4) – może to dawać wyraźnie „napięty” lub „eksperymentalny” charakter.

Akordy frygijskie (sus♭9)

Akord frygijski to specjalny typ akordu suspended z obniżoną noną (♭9). Występuje głównie jako substytut funkcji dominantowej (V7) i pozwala użyć dwóch napięć:

  • ♭9 (obniżona nona)
  • ♭13 (obniżona trzynastka)
Typ skali Skala E Akord wyprowadzony Zapis akordu Komentarz
Tryb frygijski E – F – G – A – B – C – D Em7♭9♭13 (z tercją) E7sus♭9 (bez tercji) Tryb III C-dur; ♭9 i ♭13 są dysonansami na m7
Dorycki♭2 (2 M.mel.) E – F – G – A – B – C♯ – D E7sus♭9 E7sus♭9 (z C♯ zamiast C) Alternatywny frygijski wariant z większą napiętością
Z akordu G13/E G13 bez prymy, E w basie G13/E Alternatywny zapis: dominantowa jako slash chord

Dlaczego sus♭9 zamiast m7?

  • W skali frygijskiej mamy:
    • ♭3 – molowy charakter
    • ♭9 i ♭13 – napięcia nieakceptowalne w kontekście zwykłego m7

Rozwiązanie:
→ Zamień ♭3 (tercję) na kwartę (4)
→ Z Em7♭9♭13 → E7sus♭9♭13

To przekształca m7 w dominantową strukturę typu sus♭9 – która akceptuje te napięcia.


Zestawienie akordów z dźwiękami (na przykładzie E)

Zapis akordu Budowa Dźwięki Opis
Em7 1 – ♭3 – 5 – ♭7 E – G – B – D Tercja molowa, standardowy akord m7
Em7♭9♭13 1 – ♭3 – 5 – ♭7 – ♭9 – ♭13 E – G – B – D – F – C Teoretyczny, ale zbyt dysonansowy
E7sus♭9♭13 1 – 4 – 5 – ♭7 – ♭9 – ♭13 E – A – B – D – F – C Akceptowalny frygijski akord sus
E7sus♭9 1 – 4 – 5 – ♭7 – ♭9 E – A – B – D – F Frygijski bez trzynastki
G13/E G – B – D – E – F – A (bez G) → E – F – A – B – D G13 bez prymy z E jako bas

Progresja z zastosowaniem frygijskiego akordu

  • Zwykła II–V–I w A-dur:
  • Bm7 – E7 – Amaj7
  • Z zamianą E7 → E7sus♭9:
  • Bm7 – E7sus♭9 – Amaj7
  • Z zamianą Bm7 → E7sus♭9:
  • E7sus♭9 – E7 – Amaj7

Akord E7sus♭9 dodaje zawieszenie i kolor modalny — a jego kwarta (A) i ♭9 (F) prowadzą ciekawie do rozwiązań.


Kiedy używać skali frygijskiej / sus♭9?

Zastosowanie Skala / Akord
Nad akordem iii w tonacji durowej Tryb frygijski (np. Em7 w C-dur)
Nad akordem sus♭9 (substytut V7) Tryb frygijski lub dorycki♭2
W modalnych progresjach lub voicingach E7sus♭9, G13/E