Autumn Leaves – analiza harmoniczna

Tonacja

  • Tonacja podstawowa: C-moll (w zapisie koncertowym Eb-dur dla saksofonów B♭)
  • Forma: AABC, 32 takty (często dzielona na 8-taktowe sekcje)
  • Typowe schematy: diatoniczne akordy molowe, subdominanty, dominanty w funkcji V7 i II-V-I.

Sekcja A (takt 1–8)

Takt Akord Funkcja Komentarz
1 Cm7 i Tonika mollowa
2 F7 II7 / V7 w Bb-dur Dominanta wtórna prowadząca do Bb-dur (sekcja B)
3 Bbmaj7 VII Subdominanta w trybie molowym (harmonizacja C-moll)
4 Ebmaj7 VImaj7 Tonacja względna durowa (Eb-dur), przygotowanie do A2
5 Am7b5 iiø7 Typowy półzmniejszony, wprowadzenie do D7
6 D7 V7/ii Dominanta wtórna, prowadzenie do Gm
7 Gm i Powrót do toniki molowej (molowa subdominanta)
8 C7 V7 Dominanta prowadząca do kolejnej sekcji A lub B

Uwagi:

  • Sekcja A wprowadza charakterystyczny motyw kontrastujący tonację molową i durową.
  • Typowe dla jazzu są wariacje: zamiana F7 → F13, Bbmaj7 → Bb6, Ebmaj7 → Eb6/9.

Sekcja A2 (takt 9–16)

  • Struktura harmoniczna powtarza A1, często z drobnymi wariacjami lub dodatkami: np. passing chords, subV7, alteracje (G7alt, F#dim7).
  • Funkcja: umocnienie motywu tonicznego i przygotowanie modulacji do sekcji B.

Sekcja B (Bridge, takt 17–24)

Takt Akord Funkcja Komentarz
17 Gm7 ii Molowa subdominanta w Bb-dur
18 C7 V7 Dominanta w Bb-dur
19 Fmaj7 I Tonika durowa Bb-dur (relacja mol/durowa)
20 Bb7 IV7 Subdominanta (prowadzenie do Eb)
21 Ebmaj7 I Tonika Eb-dur
22 Am7b5 iiø7 Półzmniejszony w C-moll
23 D7 V7 Dominanta wtórna, prowadzi do Gm
24 Gm i Powrót do toniki molowej (C-moll)

Uwagi:

  • Bridge wykorzystuje klasyczny cycle of fifths: Gm7 → C7 → Fmaj7 → Bb7 → Ebmaj7.
  • Typowa dla jazzu modulacja do tonacji względnej durowej (Eb-dur).

Sekcja C (takt 25–32)

Takt Akord Funkcja Komentarz
25 Cm7 i Powrót do toniki C-moll
26 F7 II7 / V7 w Bb Dominanta wtórna
27 Bbmaj7 VII Subdominanta w trybie molowym
28 Ebmaj7 VImaj7 Tonacja względna durowa, przygotowanie do finalnego A
29 Am7b5 iiø7 Wprowadzenie do D7
30 D7 V7 Dominanta wtórna
31 Gm i Powrót do toniki molowej
32 C7 V7 Dominanta prowadząca do ponownego A lub zakończenia

Typowe progresje i techniki jazzowe w Autumn Leaves

  1. II-V-I w molu i durowym – np. Am7b5 → D7 → Gm
  2. SubV7 – np. D7 → Gm7 (triton substitution używane w improwizacji: Ab7 → Gm7)
  3. Passing chords – krótkie akordy przejściowe między toniką a dominantą
  4. Alteracje dominanty – np. F7alt w takcie 2, D7alt w bridge
  5. Cycle of fifths w bridge – tworzy płynne modulacje i harmoniczny kontrast

Takt Akordy (rozszerzone) Funkcja harmoniczna / uwagi
1 Cm7 ii w B♭-dur
Cø7 → F7 iiø–V w B♭ (passing chord)
2 F7 → F#°7 V w B♭, chromatyczne przejście do B♭maj7
3 B♭maj7 → B♭6 I w B♭, koloracja
4 E♭maj7 → E♭m7 → D7 IV w B♭, chromatyczny most do iiø Gm
5 Am7♭5 → D7b9 iiø–V w G-moll
6 Gm7 → Gm6 i w G-moll, koloracja
7 Cm7 → F7 ii–V w B♭
8 B♭maj7 → G7 → Gm7 I w B♭ → II7→i w Gm, modulacja krótkotrwała
9 Cm7 → F7 ii–V w B♭
10 B♭maj7 → A7 → D7 I w B♭ → II7 → V w Gm
11 Gm7 → Gm6 i w G-moll, koloracja
12 Cm7 → F7 ii–V w B♭
13 B♭maj7 → B♭7 → E♭maj7 I w B♭ → V7/IV → IV w B♭
14 Am7♭5 → D7b9 iiø–V w G-moll
15 Gm7 → G7 → Cm7 i w G-moll → chromatyczne przejście do ii w B♭
16 F7 → B♭maj7 → E♭maj7 → Gm7 ii–V–I–IV–i, zakończenie z modulacją tonalną

 

Cm7 F7 B♭maj7 E♭maj7
Am7♭5 D7 Gm7 Gm7
Cm7 F7 B♭maj7 E♭maj7
Am7♭5 D7 Gm7 Gm7

 

Wersja z jazzowymi passing chords i rozbudowaną harmonicznie, w tym samym układzie 4×4, jeśli chcesz bardziej szczegółową wersję do improwizacji.

Cm7 Cø7 → F7 F7 → F#°7 B♭maj7 → B♭6
E♭maj7 → E♭m7 → D7 Am7♭5 → D7b9 Gm7 → Gm6 Cm7 → F7
B♭maj7 → G7 → Gm7 Cm7 → F7 B♭maj7 → A7 → D7 Gm7 → Gm6
Cm7 → F7 B♭maj7 → B♭7 → E♭maj7 Am7♭5 → D7b9 Gm7 → G7 → Cm7 → F7 → B♭maj7 → E♭maj7 → Gm7

Podsumowanie:

  • Sekcje A i C utrzymują motyw toniki mollowej, z lekkimi modulacjami do tonacji względnej durowej.
  • Sekcja B (bridge) tworzy kontrast harmoniczny poprzez klasyczny cycle of fifths.
  • Analizując Autumn Leaves, warto wyodrębnić: II-V-I, dominanty wtórne, półzmniejszone, substitutions – to fundament improwizacji jazzowej.
  • Ćwiczenie: improwizacja w oparciu o frazy II-V-I i możliwość użycia tritonów oraz chromatyki w sekcji B.