Drop

Technika „Drop” w voicingach akordowych

Drop to technika zmiany faktury akordu polegająca na opuszczeniu wybranego głosu (liczonego od góry) o jedną oktawę w dół.
Dzięki temu akord brzmi bardziej otwarcie, przestrzennie i łatwiej prowadzić głosy w progresji.


Cechy techniki „Drop”

  • Najczęściej stosowana w akordach cztero- i wielogłosowych.
  • Nie zmienia jakości akordu, a jedynie jego fakturę (rozmieszczenie dźwięków).
  • Ułatwia voice leading (prowadzenie głosów) i nadaje akordom charakterystyczny „otwarty” sound.
  • Standardowo używana w fortepianie jazzowym, gitarze oraz aranżacjach big bandowych.

Rodzaje dropów w akordach czterogłosowych

  • Drop 2 – opuszczamy drugi od góry głos o oktawę niżej.
    • Najczęściej stosowany wariant (fortepian, big band).
  • Drop 3 – opuszczamy trzeci od góry głos o oktawę niżej.
    • Typowy w gitarze jazzowej i sekcjach dętych.
  • Drop 2+4, Drop 3+5 – warianty rozszerzone, spotykane w akordach 5- i 6-głosowych.

Przykład – Cmaj7 (4 głosy)

  • Voicing zamknięty (close position): C–E–G–B
  • Drop 2: drugi od góry = G → G–C–E–B
  • Drop 3: trzeci od góry = E → E–C–G–B

Efekty stosowania dropów

  • Rozluźnienie voicingu – close position brzmi gęsto, drop daje efekt otwartej przestrzeni.
  • Płynniejsze prowadzenie głosów – głosy nie muszą wykonywać dużych skoków.
  • Bogatsza faktura aranżacyjna – standard w big bandach i jazzie fortepianowym.

Tabele – akordy czterogłosowe

Akordy molowe

Akord Voicing zamknięty Drop 2 Drop 3 Uwagi
Cm7 C–E♭–G–B♭ G–C–E♭–B♭ E♭–C–G–B♭ Drop 2: G w dół, Drop 3: E♭ w dół
Dm7 D–F–A–C A–D–F–C F–D–A–C Otwarta, przestrzenna faktura
Am7 A–C–E–G E–A–C–G C–A–E–G Typowe dla big bandów i fortepianu

Akordy durowe

Akord Voicing zamknięty Drop 2 Drop 3 Uwagi
Cmaj7 C–E–G–B G–C–E–B E–C–G–B Drop 2: G w dół, Drop 3: E w dół
Fmaj7 F–A–C–E C–F–A–E A–F–C–E Brzmienie bardziej otwarte
Gmaj7 G–B–D–F# D–G–B–F# B–G–D–F# Ułatwia voice leading

Akordy dominantowe

Akord Voicing zamknięty Drop 2 Drop 3 Uwagi
G7 G–B–D–F D–G–B–F B–G–D–F Drop 2 typowy w II–V–I
C7 C–E–G–B♭ G–C–E–B♭ E–C–G–B♭ Ułatwia płynne prowadzenie głosów
D7alt D–F#–C–F C–D–F#–F F#–D–C–F Dropy pozwalają wprowadzić alteracje

Dropy w akordach pięciogłosowych

Zasada

W voicingach 5-głosowych można opuszczać drugi, trzeci, czwarty od góry głos (poza najwyższym i najniższym).
Pozwala to uzyskać bardziej przestrzenne faktury, szczególnie w aranżacjach big bandowych.

Rodzaje

  • Drop 2 – drugi od góry o oktawę niżej.
  • Drop 3 – trzeci od góry o oktawę niżej.
  • Drop 4 – czwarty od góry o oktawę niżej.
  • Kombinacje (Drop 2+4, Drop 3+5) – otwierają brzmienie jeszcze bardziej.

Przykład – Cmaj9

  • Close position: C–E–G–B–D
  • Drop 2: G → G–C–E–B–D
  • Drop 3: E → E–C–G–B–D
  • Drop 2+4: G i B → G–C–B–E–D

Akordy pięciogłosowe

Akordy molowe

Akord Voicing zamknięty Drop 2 Drop 3 Drop 2+4 Uwagi
Cm7(9) C–E♭–G–B♭–D B♭–C–E♭–G–D G–C–E♭–B♭–D B♭–C–E♭–D–G Bardziej przestrzenne brzmienie
Dm7(9) D–F–A–C–E C–D–F–A–E A–D–F–C–E C–D–F–E–A Idealne dla sekcji dętej
Am7(9) A–C–E–G–B G–A–C–E–B E–A–C–G–B G–A–C–B–E Możliwość wprowadzenia chromatyki

Akordy durowe

Akord Voicing zamknięty Drop 2 Drop 3 Drop 2+4 Uwagi
Cmaj9 C–E–G–B–D B–C–E–G–D G–C–E–B–D B–C–E–D–G Bardziej otwarte brzmienie
Fmaj9 F–A–C–E–G E–F–A–C–G C–F–A–E–G E–F–A–G–C Standard w big bandach
Gmaj9 G–B–D–F#–A F#–G–B–D–A D–G–B–F#–A F#–G–B–A–D Ułatwia voice leading

Akordy dominantowe

Akord Voicing zamknięty Drop 2 Drop 3 Drop 2+4 Uwagi
G7(13) G–B–D–F–E F–G–B–D–E D–G–B–F–E F–G–B–E–D Uwydatnia kolor 13
C7(9) C–E–G–B♭–D B♭–C–E–G–D G–C–E–B♭–D B♭–C–E–D–G Typowe w II–V–I
D7alt D–F#–A–C–G# C–D–F#–A–G# A–D–F#–C–G# C–D–F#–G#–A Dropy + alteracje dają nowoczesny sound

Wyjaśnienie zasad

  • Numeracja głosów: liczymy zawsze od góry (top voice).
  • Drop 2 → opuszczamy drugi od góry głos.
  • Drop 3 → opuszczamy trzeci od góry głos.
  • Drop 2+4 → opuszczamy drugi i czwarty od góry głos.
  • Dropy nie zmieniają jakości akordu, tylko jego fakturę i prowadzenie głosów.

Wskazówki praktyczne

  • Drop 2 – najbardziej uniwersalny, szczególnie na fortepianie i w aranżacjach big bandowych.
  • Drop 3 – świetny na gitarze i w sekcjach dętych.
  • Drop 2+4, Drop 3+5 – stosowane w 5- i 6-głosach dla maksymalnie otwartego brzmienia.
  • Dropy dobrze łączą się z upper structures i kolorami (9, 11, 13, alteracje).
  • Zasada voice leading: najlepiej, gdy głosy poruszają się o sekundę lub tercję.