Dźwięki spoza skali
Dźwięki spoza skali (nieharmoniczne) to dźwięki, które nie mieszczą się w podstawowej skali.
Dla skali majorowej:
są to dźwięki: ♭2,♭3, ♭6 i ♭7, czyli w C-dur: C# (Db), D# (Eb), G# (Ab), A# (Bb).
![]() |
Takie dźwięki wnoszą do solówki spore napięcie, ale ich użycie powinno być ograniczone pewnymi zasadami.
♭2 rozwiązuje się na 2
♭3 rozwiązuje się na 3
♭6 rozwiązuje się na 6
♭7 rozwiązuje się na 6 lub na 7
Przykładowe solo z użyciem dźwięków spoza skali:
Dźwięki spoza skali używane mogą być na onbeatach:
Dźwięki spoza skali używane mogą być na offbeatach:
Jak łatwo zauważyć, na akord maj7 można nałożyć:
1) dźwięki akordowe – C E G ♮B,
2) pozostałe dźwięki skali jońskiej – D F A,
3) dźwięki spoza akordu – C# D# G# A#.
Zatem, przestrzegając zasady rozwiązywania dźwięków spoza skali, unikania 4 stopnia, nakładania skali majorowej lidyjskiej – można na akord majorowy nałożyć pełną skalę chromatyczną!
Dźwięki spoza skali w skalach minorowych.:
Takie dźwięki to ♭2, który rozwiązuje się na 2,:
3, która rozwiązuje się na ♭3 oraz :
#4, którego nie trzena rozwiązywać.:
♭6 i 7 jest częścią minoru harmonicznego, ♭7 minoru naturalnego.
W skali dominantowej, dźwiękiem spoza skali jest ♮7, który rozwiązuje się na ♭7.
![]() |