„Trybami Zmienionej Diatoniczności Nr 1”, powstają przez modyfikację znanych trybów diatonicznych (np. lidyjski, dorycki, miksolidyjski).
Te tryby mają zmienione dźwięki, co daje im charakterystyczne, czasem bardziej „ciemne” albo „jasne” brzmienie w porównaniu do tradycyjnych skal.
Sposób ich budowy polega na tym, że zawsze zaczynamy od tej samej nuty (fixed starting note), ale zmieniamy kolejność i rodzaj tetrachordów (czterodźwiękowych fragmentów skali).
Wśród tych tetrachordów pojawia się specjalny, nazywany „hiszpańskim frygijskim”, który jest bardzo ciemny i ma nieregularny układ półtonów.
Te tryby pochodzą głównie od skali minorowej melodycznej w wersji wznoszącej. Można też spojrzeć na nie jako na wariacje trybu Ionian z obniżoną tercją (czyli tzw. Altered Ionian).
Wpis opisuje także akordy budowane na bazie tych trybów, które różnią się od klasycznych akordów i mają różne emocjonalne barwy – od jasnych i nerwowych, po ciemne i tajemnicze.
Na końcu jest tabela pokazująca, jak uporządkować te akordy i tryby od najjaśniejszych do najciemniejszych pod względem ich brzmienia i nastroju.
Wyobraź sobie, że masz zwykłą skalę, np. C-dur (czyli białe klawisze od C do C). Teraz lekko ją zmieniamy — przesuwamy, zmieniamy niektóre dźwięki na wyższe lub niższe. W ten sposób powstają nowe „tryby”, które brzmią inaczej niż klasyczne skale.
Te nowe tryby mają czasem bardziej „ciemny”, tajemniczy lub „jasny”, błyszczący charakter — to zależy od tego, które dźwięki zmieniliśmy.
Jak się je buduje?
- Zawsze zaczynamy od tej samej nuty (np. C).
- Dzielimy skalę na fragmenty po 4 dźwięki (tetrachordy).
- Łączymy różne tetrachordy, które mają inne wzory półtonów (małych odstępów między dźwiękami).
- Jeden z tetrachordów nazywa się „hiszpański frygijski” i ma specyficzne, bardzo ciemne brzmienie.
Skąd pochodzą te tryby?
Najczęściej z skali minorowej melodycznej w wersji wznoszącej (czyli skali moll, ale z podniesioną 6. i 7. nutą w górę). Można też myśleć o nich jako o zmienionych wersjach trybu Ionian, gdzie obniżamy 3. dźwięk.
Na podstawie tych trybów budujemy różne akordy, które mają specyficzne brzmienia:
- Niektóre są bardzo jasne, „nerwowe” i błyszczące (np. Lydian-augmented).
- Inne są bardziej mroczne, tajemnicze, albo romantyczne (np. Mixolydian b6 lub Aeolian b5).
- Najciemniejszy z nich to Super-Locrian, który brzmi bardzo „zmiennie” i napięcie buduje w muzyce jazzowej.
- Te tryby i akordy pomagają komponować i improwizować z nowym, ciekawym brzmieniem.
- Można tworzyć muzykę bardziej ekspresyjną, kolorową, niż przy użyciu zwykłych skal.
- Mają różne „emocjonalne” barwy — od jasnych i lekkich po ciemne i dramatyczne.
To są specjalne, zmienione wersje znanych skal, które dają nowe, ciekawe dźwięki i akordy do komponowania i improwizowania, szczególnie w jazzie i muzyce nowoczesnej.
1. Metoda konstrukcji trybów
Tryby tworzymy za pomocą metody fiksowanego dźwięku startowego (fixed starting note method), która polega na:
- Zachowaniu tej samej nuty początkowej,
- Przesuwaniu tetrachordów w obrębie skali, czyli łączeniu różnych tetrachordów pod rząd, aby uzyskać kolejne tryby.
2. Tetrachord hiszpański frygijskiego (Spanish Phrygian Tetrachord)
- Jest to nowy, charakterystyczny tetrachord w grupie trybów zmienionych,
- Uznawany za najciemniejszy tetrachord z tej grupy,
- Jego asymetryczna budowa (układ półtonów) powoduje, że dalsze przesuwanie półtonów prowadzi do pełnej chromatyki, czyli utraty diatonicznej struktury,
- To nadaje trybom niepowtarzalny, „ciemny” i barwny charakter.
3. Formuły tetrachordów i ich asymetria
- Tetrachordy w tych trybach mają asymetryczny rozkład półtonów ze względu na obecność alteracji (obniżeń lub podwyższeń dźwięków),
- Trudno jednoznacznie określić kolejność „ciemności” trybów — przyjmujemy porządek podobny do klasycznych trybów diatonicznych (Ionian, Dorian, Phrygian itd.) z uwzględnieniem, że alteracje wzbogacają barwę.
4. Źródło trybów
- Podstawą konstrukcji tych trybów jest skala minorowa melodyczna w wersji wznoszącej (ascending melodic minor scale),
- Można je także rozpatrywać jako wariacje trybu Altered Ionian (Ionian b3) — czyli Ionian z obniżonym 3. stopniem,
- To alternatywne spojrzenie pomaga zrozumieć charakter i „ciemność” poszczególnych trybów.
5. Tabela trybów, tetrachordów i interwałów
Tryb | Tetrachordy (kolejność) | Układ półtonów tetrachordów | Przerwa między tetrachordami (w półtonach) |
---|---|---|---|
Lydian-augmented | Lydian & Spanish | 2-2-2 & 1-2-1 | 2 |
Mixolydian ♯4 | Lydian & Dorian | 2-2-2 & 2-1-2 | 1 |
Mixolydian ♭6 | Ionian & Phrygian | 2-2-1 & 1-2-2 | 2 |
Dorian ♭7 | Dorian & Ionian | 2-1-2 & 2-2-1 | 2 |
Aeolian ♭5 | Dorian & Lydian | 2-1-2 & 2-2-2 | 1 |
Phrygian ♯6 | Phrygian & Dorian | 1-2-2 & 2-1-2 | 2 |
Super-Locrian | Spanish & Lydian | 1-2-1 & 2-2-2 | 2 |
6. Charakterystyka i przykłady akordów z trybów zmienionych
Lydian-Augmented
- Jasna, rozszerzona forma lidyjskiej, z podwyższoną kwartą (#4) i kwintą (#5),
- Brzmienie: bardzo „nerwowe”, jasne, przestrzenne.
Przykład C lydian-augmented: C – E – F# – G# – B
Mixolydian ♯4 (Lydian Dominant)
- Mixolydian z podwyższoną kwartą (#4), często używany z akordami sus4,
- Brzmienie jasne, nieco napięte, tęskne.
Przykład G mixolydian ♯4: G – B – C# – F
Mixolydian ♭6
- Ciemniejsza, bardziej „eolska” wersja mixolydianu z obniżoną szóstą (♭6),
- Charakteryzuje się romantycznym, refleksyjnym brzmieniem.
Przykład G mixolydian ♭6: G – B – D – E♭ – F
Dorian ♭7 (Minor-Major 7)
- Dorian z obniżoną septymą (♭7), zawiera naturalną szóstkę,
- Często wykorzystywany z akordami sus4, daje wrażenie zawieszenia.
Przykład D dorian ♭7: D – F – G – A – C
Aeolian ♭5 (Locrian #2)
- Locriański z podwyższoną sekundą (#2),
- Używany zarówno jako ii w minor ii-V, jak i samodzielny, modalny akord,
- Brzmienie romantycznie zdezorientowane, niejednoznaczne.
Przykład A aeolian ♭5: A – B – C – D – E♭ – G
Phrygian 46
- Jeden z najwcześniejszych nowoczesnych akordów modalnych,
- Brzmi jak akord 6/4 z zawieszoną obniżoną sekundą (b2),
- Znany z utworu Herbiego Hancocka „Circle One”.
Przykład E phrygian 46: E – F – A – B – C – D
Super-Locrian (Altered Scale)
- Skala altered, diminished-whole tone, bardzo dominantowa,
- Modalnie używana jako samodzielny akord, często złożony i intensywny.
Przykład G super-locrian: G – A♭ – B♭ – B – D♭ – E♭ – F
7. Porządek trybów od najjaśniejszego do najciemniejszego (emocjonalny opis)
Pozycja | Tryb / Akord | Charakterystyka emocjonalna |
---|---|---|
1 | Lydian-Augmented | Bardzo nerwowy, jasny |
2 | Lydian | Jasny, przestrzenny |
3 | Ionian | Naturalny, pozytywny |
4 | Mixolydian ♯4 | Napięty, tęskny |
5 | Mixolydian ♭6 | Romantyczny, pełen nadziei |
6 | Dorian ♯6 | Zaniepokojony |
7 | Dorian ♭7 | Najjaśniejszy z dorianów |
8 | Aeolian ♭5 | Romantycznie zdezorientowany |
9 | Phrygian ♭6 | Otwarty, pełen nadziei |
10 | Locrian 6/4 | Bluesowy, miejski |
8. Wnioski i dalsze kroki
- Te tryby i akordy tworzą paletę nowoczesnych, zmienionych barw modalnych,
- Doskonale nadają się do tworzenia nowych, świeżych progresji harmonicznych,
- Stanowią pierwszy zestaw spośród kilku grup zmienionych trybów i akordów, które można łączyć i eksperymentować,