Koszt: 100 zł. + przesyłka …….. jak zamówić?

Uwaga, ta strona może się długo ładować (w zależności od prędkości Twojego internetu). Jeśli chcesz poznać dokładnie treść zagadnień – poczekaj aż wczytają się elementy graficzne.

Improwizować można na dwa sposoby: grać „na ucho” pasujące i nie pasujące dźwięki lub robić to świadomie, z przygotowaniem, zgodnie z przebiegiem harmonicznym utworu.
Granie „na ucho” ma swoją zaletę: jeśli funkcje harmoniczne nie są zbyt bogate – można bez wiedzy muzycznej jakoś improwizować.
Niestety wtedy, kiedy pojawiają się bogatsze funkcje harmoniczne, progresje, modulacje lub kiedy trzeba improwizować w mało znanym utworze – łatwo o złe dźwięki, które nie tylko dyskredytują solówkę ale też obnażają brak profesjonalizmu.

Każdy utwór muzyczny muzyki improwizowanej ma pewne cechy, z których najważniejsze są: melodia, harmonia i forma. Improwizacja polega na modyfikowaniu melodii przy zachowaniu dwóch pozostałych aspektów: harmonii i formy.

Co ciekawe, te dwa elementy nie są w muzyce improwizowanej zbyt skomplikowane. Forma utworów to najczęściej powtarzające się schematy taktów:
12 taktów – forma większości bluesów,
32 takty – forma piosenek, standardów i innych utworów estradowych.

Na bazie takich form utwory posiadają pewien szkielet harmoniczny. Przeanalizujmy kilka przykładów.
1. Blues Charlie Parkera

| C7 | Bm7 E7| Am7 D7|Gm7 C7|

| F7 | Fm7 | Em7 | A7 |

| Dm7 |G7 |Em7 A7 |Dm7 G7 ||

2. ” Autumn Leaves”

|Am7 |D7 |Gmaj7 |Cmaj7 |
|F#m7 |B7 |Em7 | % |
|Am7 |D7 |Gmaj7 |Cmaj7 |
|F#m7 |B7 |Em7 | % |
|F#m7-5 |B7-9 |Em7 | % |
|Am7 |D7 |Gmaj7 | % |
|F#m7-5 |B7-9 |Em7Eb7 |Dm7Db7 ||

3. „Joy Spring” (klikaj na zapis funkcji – ujrzysz następstwa II -V i II – V -I).

We wszystkich przykładach kolorami zaznaczono akordowe następstwa II – V lub II – V- I (czytaj dwa pięć lub dwa pięć jeden).
Te następstwa to jedna z najbardziej charakterystycznych cech muzyki improwizowanej.
Występują w niemal wszystkich standardach i większości utworów estradowych.
Czym są? To akordy na drugim, piątym i pierwszym stopniu skali, którą masz w danej chwili improwizować.

II -V – I to najbardziej popularne i podstawowe zjawisko harmoniczne w muzyce improwizowanej, którego poznanie jest wystarczające do ciekawych improwizacji.

Wyjaśnieniem i pomocą w nabraniu sprawności w ogrywaniu właściwych skal na tych akordach zajmuje się właśnie praca „Improwizacja 251 swing”.

======================================

„Krzysztof Kralka Improwizacja 251 swing” – to kopalnia wiedzy i ćwiczeń dotyczących improwizacji melodycznej.
Praca ta zawiera ogrom materiału: filmy, pliki html, animacje flash, nuty w formacie pdf, dźwięki i grafiki.
Oprócz bogactwa treści i materiałów, praca charakteryzuje się przemyślanymi rozwiązaniami, atrakcyjną formą i skutecznością.

Wykonanie w technice html powoduje łatwość obsługi na wszystkich komputerach, bez potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania.
Wygodna nawigacja pozwala przenosić się natychmiast w dowolne miejsce prezentacji.

Wszystkie nuty i ważne części pracy można z dużą jakością wydrukować.

Dźwięki podkładów muzycznych mają optymalnie najwyższą jakość (kompromis między jakością a ilością).
Przykłady i animacje zrobione są techniką wektorową – nie tracą jakości przy powiększaniu.

Do dyspozycji Użytkownika przygotowałem grającą klawiaturę fortepianową i wiele ćwiczeń interaktywnych.

in C

„Krzysztof Kralka Improwizacja 251 swing” zawiera około 4 GB danych a w tym ponad:

2200 plików,
400 filmów dydaktycznych,
440 animacji flash,
600 stron html i ponad
170 zbiorów wysokiej jakości nut w formacie pdf.

Możesz po nie sięgać na kilka sposobów: otwierając foldery z plikami lub linki wewnątrz stron.

Do prawidłowej eksploatacji potrzebna jest przeglądarka internetowa z włączoną obsługą „javascript”, plików flash i pdf. Przeczytaj w pracy jak to zrobić.

Praca ułożona jest w sposób przemyślany, metodyczny.
Przetestowali ją muzycy o różnym stopniu zaawansowania.

Początkujący improwizatorzy powinni przejrzeć (przećwiczyć) ją raczej w kolejności, którą zaproponowałem. Zaawansowani – mogą ćwiczyć w dowolnej kolejności.

Wygodna nawigacja pozwala przenosić się natychmiast w dowolne miejsce prezentacji.

Najważniejszym celem pracy Krzysztof Kralka Improwizacja 251swing jest praktyczna nauka sztuki improwizacji melodycznej.

Jednak z materiałami materiałami zawartymi w niniejszej pracy można ćwiczyć wiele elementów muzycznego rzemiosła:
1. Właściwe danym akordom skale. Długotrwałe, wnikliwe słuchanie poprawnych skal, nałożonych na odpowiedni akord, kształtuje wrażliwość i słuch. Po pewnym czasie usłyszysz każdy obcy dźwięk (spoza skali); u siebie i u innych, także u „Wielkich”.

2. Jeśli opanowałeś już bezbłędne nakładanie skal na akord – możesz pokusić się o dźwięki obce, spoza właściwej skali. Obserwuj ich relacje z akordem, jakie napięcie wnoszą, jak można je rozwiązywać.

3. Patenty. Powinieneś systematycznie gromadzić w sobie (uczyć się na pamięć) najlepsze zagrywki znanych mistrzów Twojego instrumentu lub po prostu takie, które Ci się podobają.

4. Gamy i pasaże. Masz do wyćwiczenia żmudne gamy i pasaże? Użyj podkładów II-V-I a ćwiczenie stanie się przyjemnością.

5. Fragmenty etiud i utworów. Ustal tonacje trudnych miejsc tych utworów i uruchom odpowiedni film. Dopasuj tempo. Nauczysz się ich szybciej niż sądzisz.

6. Skale bluesowe. Skale bluesowe nakładaj na podkłady w różnych stylach – nie koniecznie na akompaniamenty bluesowe dostępne w sekcji „Blues”. Blue notes znakomicie rozszerzają możliwości improwizatora, zabarwiają solówki, dodają ekspresji.

7. Pentatoniki: majorowe i minorowe. Z podkładami zawartymi w każdej z sekcji możesz ćwiczyć pentatoniki – ułatwi Ci to poruszanie się w różnych stylach muzycznych.

8. Ćwicz progresje, kadencje, substytuty i inne zjawiska harmoniczne. Dowiedz się jak z zakładek „czytaj” każdej sekcji.

9. Wymyślaj własne sposoby wykorzystania ćwiczeń. Pełne wykorzystanie zawartych tu materiałów zależy wyłącznie od Twojej pomysłowości.

Jak ćwiczyć?
– z laptopem z podłączonymi słuchawkami.
– z komputerem i głośnikami (lub słuchawkami)
– z telewizorem i zestawem kina domowego. Powinieneś (masz prawo) wówczas przygotować sobie płyty DVD (wideo). Z takich płyt możesz korzystać jednak tylko Ty, nie możesz ich odstępować.
– w przenośnym odtwarzaczu filmów + słuchawki lub głośniki.

Około 400 filmów dydaktycznych z podkładami muzycznym w stylu swing, we wszystkich tonacjach, w tempach: 80, 120, 160 i 200. W czasie wyświtlania filmu na ekranie ukazuje się właściwa tonacja, akord i odpowiednia skala.
(kliknij na pasek przesuwu u dołu animacji, żeby kontrolować wyświetlanie filmu)

Każdy film, w zależności od tempa, trwa od ok. 3 do 10 minut.

Do każdego filmu przyporządkowane są przygotowane do wydruku materiały nutowe w formacie pdf i ćwiczenia ułatwiające zrozumienie improwizacji i nabycie wprawy.


Filmy umieszczone są w odpowiednich katalogach na płycie DVD i dostępne z różnych miejsc pracy:
1. Major.
Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy majorowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – majorowa, jońska.

2. Minor.
Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy minorowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – minorowa, dorycka.

3. Dominanty.
Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy dominantowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – dominantowa, mixolidyjska.

4.IIVI.
Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V-I, w układzie czterotaktowym (11|2), układzie dwutaktowym (0505|1), we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana jest w odpowiednim momencie filmu.

5. IIV.
Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V, w układzie dwutaktowym (11|2), układzie jednotaktowym (0505|), we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana jest w odpowiednim momencie filmu.

6. Progresje:
A.Katalog zawiera filmy z progresją akordów majorowych, minorowych i dominantowych w stosunku kwintowym, w układzie dwutaktowym (2|2), układzie jednotaktowym (1|1), w czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana w odpowiednim momencie filmu.
B.Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V-I w układzie czterotaktowym (11|2), układzie dwutaktowym (0505|1), w stosunku kwintowym, w czterech tempach.

Ćwiczenia ułożone są w postępie kwintowym, nie chromatycznym. Kwintowe następstwo akordów jest najczęściej spotykane w utworach muzycznych.
Ogrywanie akordów w pokrewieństwie kwintowym przygotowuje do sprawnego poruszania się w najczęściej spotykanych następstwach harmonicznych utworów muzyki estradowej.
Wygodna nawigacja pozwala jednak ćwiczyć natychmiast dowolą tonację.

Tutaj znajdziesz interaktywny przewodnik po pracy. W formacie rar. 20MB

Praca zawiera setki animacji wykonanych w technice flash.
Wśród nich znajdziesz wiele materiałów interaktywnych:
klawiatury fortepianowe,
ćwiczenia do układania sekwencji akordów i progresji harmonicznych,
ćwiczenia do układania patternów rytmicznych,
umiejscowienie akordów na grającej klawiaturze i w nutach,
umiejscowienie skal na grającej klawiaturze i w nutach,
liczne przykłady sekwencji akordowych, grających skal, animowanych pasaży
i wiele innych.
(kliknij na klawisze klawiatury)

Praca zawiera ponad 170 zbiorów wysokiej jakości nut w plikach pdf.
Niektóre z nich mają nawet 40 stron!
Tam, gdzie to przydatne – nuty posiadają zaznaczone takty do synchronizacji z filmem. Jeśli zginiesz w ćwiczeniu – wystarczy odnaleźć odpowiednie miejsce w filmie. Nie musisz przewijać akompaniującego filmu do początku.

Praca dostarcza obszerną wiedzę teoretyczną przydatną w improwizacji dotyczącą:
budowy i znaczenia najważniejszych skal,
najczęściej występujących w improwizacji zjawisk harmonicznych,
analizy konstrukcji harmonicznych,
tetrachordalnej budowy skal,
podstawowych terminów harmonicznych,
znaczenia akordów w sekwencjach akordowych i progresjach,
innych zagadnień.

Zrozumienie znaczenia akordów w sekwencjach i progresjach jest niezbędne w procesie nakładania właściwych skal. Wiedzę taką najlepiej przyswoić sobie praktycznymi ćwiczeniami.
Do budowania sekwencji akordów oraz ustalania centrów tonalnych w utworze przygotowałem specjalne ćwiczenia. Zobacz film, jak z nich korzystać.
(kliknij na pasek przesuwu u dołu animacji, żeby kontrolować wyświetlanie filmu)

Film instruktażowy, jak układać własne patterny rytmiczne.

Praca ułożona jest tak, żeby żeby skorzystać z niej mogli początkujący improwizatorzy.
Bogactwo ćwiczeń zawartych w pracy, ułożonych w sposób stopniujący trudności powoduje, że będzie przydatna także dla profesjonalistów.
Improwizacja 251swing testowana była przez osoby o różnym stopniu muzycznego zaawansowania.
Jednym z problemów, jaki pojawiał się przy pierwszym kontakcie z pracą, były trudności w ogarnięciu jej struktury, które ustępowały jednak po kilkugodzinnej pracy z prezentacją.
Dla tych osób, które spotykają się z pracą po raz pierwszy – przygotowałem interaktywny przewodnik umieszczony na płycie pod nazwą: 251-swing_przewodnik.exe oraz 251-swing_przewodnik.swf (do wyboru).

Po obejrzeniu przewodnika bez problemu radziła sobie z architekturą pracy nawet szesnastoletnia uczennica.

Klawiatura fortepianowa, na której możesz sprawdzić brzmienie skal czy pasaży nawet bez instrumentu.

Do dyspozycji użytkownika jest także prosty metronom.

Zamieściłem w pracy kilkanaście utworów o konstrukcjach harmonicznych podobnych do znanych standardów. Ze względu na prawa autorskie – bez melodii.
Każdy utwór w czterech tempach i czterech tonacjach.
Konstrukcje harmoniczną można wydrukować z pliku pdf a podkład muzyczny odtworzyć z komputera lub playera mp3.
(Przeczytaj zakładkę Copyright w sekcji „standardy”.)

Obejrzyj demo w technice flash – rozmiar ok. 2,2MB. Z uwagi na duży rozmiar – jakość jest mocno zdegradowana dla potrzeb internetu.

Tutaj znajdziesz interaktywny przewodnik po pracy. W formacie rar. 20MB

Koszt: 100 zł. + przesyłka …….. jak zamówić?