Improwizacja 251 swing

Do wyboru w stroju C , Bb lub Eb.
…jak zamawiać: in C |in Bb |in Eb

Uwaga. Ta strona może wczytywać się powoli.

„Krzysztof Kralka Improwizacja 251 swing” – to kopalnia wiedzy o improwizacji melodycznej.
Praca ta zawiera ogrom materiału: filmy, pliki html, animacje flash, nuty w formacie pdf, dźwięki i grafiki.
Oprócz bogactwa treści i materiałów, praca charakteryzuje się przemyślanymi rozwiązaniami, atrakcyjną formą i skutecznością.

Wykonanie w technice html powoduje łatwość obsługi na wszystkich komputerach, bez potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania.
Wygodna nawigacja pozwala przenosić się natychmiast w dowolne miejsce prezentacji.

Wszystkie nuty i ważne części pracy można z dużą jakością wydrukować.

Dźwięki podkładów muzycznych mają optymalnie najwyższą jakość (kompromis między jakością a ilością).
Przykłady i animacje zrobione są techniką wektorową – nie tracą jakości przy powiększaniu.

Do dyspozycji Użytkownika przygotowałem grającą klawiaturę fortepianową i wiele ćwiczeń interaktywnych.

„Krzysztof Kralka Improwizacja 251 swing” około 4 GB danych a w tym ponad:

2200 plików,
400 filmów dydaktycznych,
440 animacji flash,
600 stron html i ponad
170 zbiorów wysokiej jakości nut w formacie pdf.

Możesz po nie sięgać na kilka sposobów: otwierając foldery z plikami lub linki wewnątrz plików html .

Do prawidłowej eksploatacji potrzebna jest przeglądarka internetowa z włączoną obsługą „javascript”, plików flash i pdf. Przeczytaj w pracy jak to zrobić.

Praca ułożona jest w sposób przemyślany, metodyczny.
Przetestowali ją muzycy o różnym stopniu zaawansowania.

Początkujący improwizatorzy powinni przejrzeć (przećwiczyć) ją raczej w kolejności, którą zaproponowałem. Zaawansowani – mogą ćwiczyć w dowolnej kolejności.

Wygodna nawigacja pozwala przenosić się natychmiast w dowolne miejsce prezentacji.

Najważniejszym celem pracy Krzysztof Kralka Improwizacja 251swing jest praktyczna nauka sztuki improwizacji melodycznej.

Jednak z materiałami materiałami zawartymi w niniejszej pracy można ćwiczyć wiele elementów muzycznego rzemiosła:
1. Właściwe danym akordom skale. Długotrwałe, wnikliwe słuchanie poprawnych skal, nałożonych na odpowiedni akord, kształtuje wrażliwość i słuch. Po pewnym czasie usłyszysz każdy obcy dźwięk (spoza skali); u siebie i u innych, także u „Wielkich”.

2. Jeśli opanowałeś już bezbłędne nakładanie skal na akord – możesz pokusić się o dźwięki obce, spoza właściwej skali. Obserwuj ich relacje z akordem, jakie napięcie wnoszą, jak można je rozwiązywać.

3. Patenty. Powinieneś systematycznie gromadzić w sobie (uczyć się na pamięć) najlepsze zagrywki znanych mistrzów Twojego instrumentu lub po prostu takie, które Ci się podobają.

4. Gamy i pasaże. Masz do wyćwiczenia żmudne gamy i pasaże? Użyj podkładów II-V-I a ćwiczenie stanie się przyjemnością.

5. Fragmenty etiud i utworów. Ustal tonacje trudnych miejsc tych utworów i uruchom odpowiedni film. Dopasuj tempo. Nauczysz się ich szybciej niż sądzisz.

6. Skale bluesowe. Skale bluesowe nakładaj na podkłady w różnych stylach – nie koniecznie na akompaniamenty bluesowe dostępne w sekcji „Blues”. Blue notes znakomicie rozszerzają możliwości improwizatora, zabarwiają solówki, dodają ekspresji.

7. Pentatoniki: majorowe i minorowe. Z podkładami zawartymi w każdej z sekcji możesz ćwiczyć pentatoniki – ułatwi Ci to poruszanie się w różnych stylach muzycznych.

8. Ćwicz progresje, kadencje, substytuty i inne zjawiska harmoniczne. Dowiedz się jak z zakładek „czytaj” każdej sekcji.

9. Wymyślaj własne sposoby wykorzystania ćwiczeń. Pełne wykorzystanie zawartych tu materiałów zależy wyłącznie od Twojej pomysłowości.

Jak ćwiczyć?
– z laptopem z podłączonymi słuchawkami.
– z komputerem i głośnikami (lub słuchawkami)
– z telewizorem i zestawem kina domowego. Powinieneś (masz prawo) wówczas przygotować sobie płyty DVD (wideo). Z takich płyt możesz korzystać jednak tylko Ty, nie możesz ich odstępować.
– w przenośnym odtwarzaczu filmów + słuchawki lub głośniki.

Około 400 filmów dydaktycznych z podkładami muzycznym w stylu swing, we wszystkich tonacjach, w tempach: 80, 120, 160 i 200. W czasie wyświetlania filmu na ekranie ukazuje się właściwa tonacja, akord i odpowiednia skala.

Każdy film, w zależności od tempa, trwa od ok. 3 do 10 minut.

Do każdego filmu przyporządkowane są przygotowane do wydruku materiały nutowe w formacie pdf i ćwiczenia ułatwiające zrozumienie improwizacji i nabycie wprawy.


Filmy umieszczone są w odpowiednich katalogach na płycie DVD i dostępne z różnych miejsc pracy:
1. Major.
Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy majorowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – majorowa, jońska.

2. Minor.
Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy minorowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – minorowa, dorycka.

3. Dominanty.
Katalog zawiera filmy do ćwiczenia ogrywania skal nakładanych na pojedyncze akordy dominantowe, we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – dominantowa, mixolidyjska.

4.IIVI.
Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V-I, w układzie czterotaktowym (11|2), układzie dwutaktowym (0505|1), we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana jest w odpowiednim momencie filmu.

5. IIV.
Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V, w układzie dwutaktowym (11|2), układzie jednotaktowym (0505|), we wszystkich tonacjach, czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana jest w odpowiednim momencie filmu.

6. Progresje:
A.Katalog zawiera filmy z progresją akordów majorowych, minorowych i dominantowych w stosunku kwintowym, w układzie dwutaktowym (2|2), układzie jednotaktowym (1|1), w czterech tempach. Zalecana skala – wyświetlana w odpowiednim momencie filmu.
B.Katalog zawiera filmy z progresją akordów II-V-I w układzie czterotaktowym (11|2), układzie dwutaktowym (0505|1), w stosunku kwintowym, w czterech tempach.

Ćwiczenia ułożone są w postępie kwintowym, nie chromatycznym. Kwintowe następstwo akordów jest najczęściej spotykane w utworach muzycznych.
Ogrywanie akordów w pokrewieństwie kwintowym przygotowuje do sprawnego poruszania się w najczęściej spotykanych następstwach harmonicznych utworów muzyki estradowej.
Wygodna nawigacja pozwala jednak ćwiczyć natychmiast dowolną tonację.

Tutaj znajdziesz interaktywny przewodnik po pracy. W formacie  rar. 20MB.

Praca zawiera setki animacji wykonanych w technice flash.
Wśród nich znajdziesz wiele materiałów interaktywnych:
klawiatury fortepianowe,
ćwiczenia do układania sekwencji akordów i progresji harmonicznych,
ćwiczenia do układania patternów rytmicznych,
umiejscowienie akordów na grającej klawiaturze i w nutach,
umiejscowienie skal na grającej klawiaturze i w nutach,
liczne przykłady sekwencji akordowych, grających skal, animowanych pasaży
i wiele innych.
(kliknij na klawisze klawiatury)

Praca zawiera ponad 170 zbiorów wysokiej jakości nut w plikach pdf.
Niektóre z nich mają nawet 40 stron!
Tam, gdzie to przydatne – nuty posiadają zaznaczone takty do synchronizacji z filmem. Jeśli zginiesz w ćwiczeniu – wystarczy odnaleźć odpowiednie miejsce w filmie. Nie musisz przewijać akompaniującego filmu do początku.

Praca dostarcza obszerną wiedzę teoretyczną przydatną w improwizacji dotyczącą:
budowy i znaczenia najważniejszych skal,
najczęściej występujących w improwizacji zjawisk harmonicznych,
analizy konstrukcji harmonicznych,
tetrachordalnej budowy skal,
podstawowych terminów harmonicznych,
znaczenia akordów w sekwencjach akordowych i progresjach,
innych zagadnień.

Zrozumienie znaczenia akordów w sekwencjach i progresjach jest niezbędne w procesie nakładania właściwych skal. Wiedzę taką najlepiej przyswoić sobie praktycznymi ćwiczeniami.
Do budowania sekwencji akordów oraz ustalania centrów tonalnych w utworze przygotowałem specjalne ćwiczenia. Zobacz film, jak z nich korzystać.

Film instruktażowy, jak układać własne patterny rytmiczne.

Praca ułożona jest tak, żeby żeby skorzystać z niej mogli początkujący improwizatorzy.
Bogactwo ćwiczeń zawartych w pracy, ułożonych w sposób stopniujący trudności powoduje, że będzie przydatna także dla profesjonalistów.
Improwizacja 251swing testowana była przez osoby o różnym stopniu muzycznego zaawansowania.
Jednym z problemów, jaki pojawiał się przy pierwszym kontakcie z pracą, były trudności w ogarnięciu jej struktury, które ustępowały jednak po kilkugodzinnej pracy z prezentacją.
Dla tych osób, które spotykają się z pracą po raz pierwszy – przygotowałem interaktywny przewodnik umieszczony na płycie pod nazwą: 251-swing_przewodnik.exe oraz 251-swing_przewodnik.swf (do wyboru).

Po obejrzeniu przewodnika bez problemu radziła sobie z architekturą pracy nawet szesnastoletnia uczennica.

Klawiatura fortepianowa, na której możesz sprawdzić brzmienie skal czy pasaży nawet bez instrumentu.

Do dyspozycji użytkownika jest także prosty metronom.

Zamieściłem w pracy kilkanaście utworów o konstrukcjach harmonicznych podobnych do znanych standardów. Ze względu na prawa autorskie – bez melodii.
Każdy utwór w czterech tempach i czterech tonacjach.
Konstrukcje harmoniczną można wydrukować z pliku pdf a podkład muzyczny odtworzyć z komputera lub playera mp3.
(Przeczytaj zakładkę Copyright w sekcji „standardy”.)

Tutaj znajdziesz interaktywny przewodnik po pracy. W formacie  rar. 20MB.