Line Cliches

Nazwa „line cliché” pochodzi z jazzu i muzyki popularnej i odnosi się do „oklepanego” (czyli bardzo często używanego) motywu melodycznego — czyli „cliché” w sensie muzycznym, to fraza, która stała się standardowym, niemal schematycznym sposobem ozdabiania akordu.„Cliché” oznacza coś powtarzalnego, utartego, powszechnie stosowanego — w tym kontekście jest to charakterystyczny, często powtarzany chromatyczny fragment melodyczny. „Line cliché” to utarty chromatyczny motyw melodyczny, używany do ozdabiania i wprowadzania ruchu w statyczne akordy, który zyskał swoją nazwę dzięki częstemu stosowaniu i rozpoznawalnej funkcji w improwizacji oraz aranżacji.

Słowo „cliché” pochodzi z języka francuskiego. W oryginale „cliché” oznacza „odbitkę” lub „szablon” — termin ten wywodzi się z techniki drukarskiej, gdzie „cliché” to płyta lub matryca służąca do powielania tego samego wzoru. W języku potocznym „cliché” zaczęło oznaczać utarte, powtarzające się motywy, frazy lub pomysły, które straciły świeżość przez nadmierne użycie. W muzyce i literaturze termin ten przyjął się, by opisać typowe, często używane motywy i schematy. Line cliché wykorzystuje naturalną wrażliwość słuchu na chromatyczny ruch i napięcie w harmonii. Mimo że pryma akordu i jego funkcja harmoniczna pozostają stałe, chromatyczne przesunięcia wprowadzają emocjonalne zróżnicowanie i tworzą wrażenie kierunku.


Line cliché – definicja i zastosowanie

Słowo „line” odnosi się do linii melodycznej – zazwyczaj pojedynczego głosu lub dźwięku, który porusza się w sposób płynny i ciągły, często chromatycznie.

Line cliché (czyli klisza wersowa) to technika kompozytorska, w której jedna z linii melodycznych (najczęściej środkowa lub dolna) przesuwa się chromatycznie w górę lub w dół, podczas gdy pozostałe elementy akordu pozostają niezmienione lub zmieniają się w niewielkim stopniu. Nadaje to statycznej harmonii poczucie ruchu i napięcia, bez zmiany jej podstawowej funkcji.

Cechy line cliché:

  • Wykorzystuje ruch chromatyczny w jednej z partii akordu – najczęściej półtonowy.
  • Nie zmienia funkcji harmonicznej, ale wpływa na kolorystyczną ewolucję akordu.
  • Może występować w głosie prowadzącym (sopranie), altowym, tenorowym lub basowym.
  • Tworzy płynne przejścia harmoniczne, szczególnie przy przedłużaniu funkcji tonicznej lub subdominantowej.
  • Często spotykana w muzyce jazzowej, klasycznej i popowej.
  • Najczęściej występują w głosie najwyższym (sopranie) lub najniższym (basie) – często jako slash chords (np. AmMaj7/G#);

Linia melodyczna porusza się w obrębie:

  • prymy
  • kwinty
  • lub septymy
  • (nigdy nie w tercji!);
  • Zazwyczaj pojawiają się w akordach molowych, ale mogą również występować w akordach durowych;
  • Najczęściej stosowane są w funkcji tonicznej, lecz mogą też wystąpić w innych funkcjach;
  • Mogą się wznosić, opadać lub zmieniać kierunek;
  • Typowo poruszają się półtonami, choć czasem występują też całotonowe przesunięcia.

Typowy przykład (w tonacji molowej):

W akordzie C-moll linia chromatyczna w głosie wewnętrznym może przebiegać następująco:

  • C-m (czysta struktura molowa)
  • C-m(maj7) (wprowadzenie B jako majowej septymy)
  • C-m7 (zastąpienie majowej septymy septymą małą – Bb)
  • C-m6 (zamiast septymy – dodana seksta, A)

Choć akord zmienia się z takiej perspektywy „na papierze”, jego funkcja toniczną pozostaje niezmieniona – to nadal warianty jednego akordu z rozwijającą się barwą.


A minor 

Kol. 1 Kol. 2 Kol. 3 Kol. 4
Am/A AmMaj7/G# Am7/G Am6/F#
Am6 Am7 AmMaj7 Am
Am Am#5 Am6 Am7
Am Am#5 Am6 Am#5
Am7 Am6 Am#5 Am
AmMaj7 Am7 Am6 Am7
Am/A Am7/G Amb6/F Am/E

C Major

Kol. 1 Kol. 2 Kol. 3
C C#5 C7
CMaj7 C7 CMaj#5

II–V–I (w C dur)

II V I
Dm G7 CMaj7
DmMaj7 G7 CMaj7
Dm7 G7 CMaj7

Przykład line cliché w Am z ruchem basu

Akord Dźwięk basowy Skala Możliwe wybory skalowe Uwagi
AmMaj7/G♯ G♯ A harmonic minor A harmonic / melodic minor G♯ jako major 7 – wymaga zmiany!
Am7/G G A Aeolian A melodic minor / Aeolian G to b7 – typowe dla Am7
Am6/F♯ F♯ A Dorian A Dorian / melodic minor F♯ to 6 – modalne zapożyczenie
Am/F F A melodic minor / blues A blues / melodic / dorian F to ♭6 – jazzowy charakter

Uproszczenie dla improwizacji:

  • Możesz improwizować na całej sekwencji używając skali bluesowej A – działa w całym kontekście, jeśli akordy są molowe;
  • Alternatywnie: dopasuj skalę do zmieniającej się linii basowej, aby podkreślić każde przejście harmoniczne.

Przykłady zastosowania:
„Feelings” (1975): Utwór ten jest przykładem kliszy wersowej w tonacji molowej.
„Michelle” (1966) i „More” (1963) (The Beatles): Bridge w tych utworach zawierają klisze wersowe.
„Into The Great Wide Open” (1991) (Tom Petty): Zwrotka tego utworu również wykorzystuje tę technikę.
Richard Rodgers’ „My Funny Valentine.”
Muzyka z filmu o Bondzie.
Jimmy Van Heusen’s „Witchcraft” (bridge)