Modi i ich zastosowania
1. Co to są modi?
Modi to warianty skal, które powstają poprzez rozpoczęcie grania skali od innego stopnia niż jej tonika.
- Najczęściej rozpatruje się mody skali durowej (majorowej).
- Modi można tworzyć także od innych skal:
- skala molowa (naturalna i harmoniczna),
- skala molowa melodyczna,
- skala pentatoniczna,
- skala zmniejszona (octatonic, diminished),
- inne egzotyczne skale.
Jak powstają modi?
- Zachowujemy wszystkie dźwięki skali.
- Zmieniamy punkt startu (inny stopień).
- Otrzymujemy nowy charakter brzmieniowy wynikający z relacji interwałowych.
2. Modi skali durowej (C-dur)
Nr | Nazwa modusu | Stopień startowy | Dźwięki w C-dur | Wzór interwałów (półtony) | Charakterystyka |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jońska (Ionian) | 1 | C D E F G A B | 2–2–1–2–2–2–1 | Jasna, wesoła – klasyczna skala durowa |
2 | Dorycka (Dorian) | 2 | D E F G A B C | 2–1–2–2–2–1–2 | Lekko smutna, używana w jazzie, bluesie, muzyce ludowej |
3 | Frygijska (Phrygian) | 3 | E F G A B C D | 1–2–2–2–1–2–2 | Mroczna, orientalna – flamenco |
4 | Lidyjska (Lydian) | 4 | F G A B C D E | 2–2–2–1–2–2–1 | Jasna, przestrzenna – charakterystyczna #4, jazz, film |
5 | Miksolidyjska (Mixolydian) | 5 | G A B C D E F | 2–2–1–2–2–1–2 | Durowa z bluesowym zabarwieniem – obniżona 7 |
6 | Eolska (Aeolian) | 6 | A B C D E F G | 2–1–2–2–1–2–2 | Smutna, melancholijna – skala molowa naturalna |
7 | Lokrycka (Locrian) | 7 | B C D E F G A | 1–2–2–1–2–2–2 | Mroczna, niestabilna – obniżona II i V, rzadko jako tonika |
2.1 Odmiany skali durowej harmonicznej
Nazwa | Aliasy | Dźwięki | Formuła interwałowa |
---|---|---|---|
C Durowa harmoniczna | Ionian ♭6, Harmonic Major, Ethiopian | C D E F G A♭ B | 1–2–3–4–5–♭6–7 |
C Lidyjska ♭3 | Lydian b3, Melodic Minor ♯4, Lydian diminished | C D E♭ F♯ G A B | 1–2–♭3–♯4–5–6–7 |
C Dorycka ♭5 | Dorian b5, Locrian ♯2 | C D E♭ F G♭ A B♭ | 1–2–♭3–4–♭5–6–♭7 |
C Miksolidyjska ♭2 | Mixolydian b2 | C D♭ E F G A B♭ | 1–♭2–3–4–5–6–♭7 |
C Frygijska ♭4 | Phrygian b4, Indian | C D♭ E♭ E G A♭ B♭ | 1–♭2–♭3–♭4–5–♭6–♭7 |
C Lidyjska Zwiększona ♯2 | Lydian Augmented ♯2 | C D♯ E G♭ A♭ A B | 1–♯2–3–♯4–5–6–7 |
C Lokrycka ♭♭7 | Locrian bb7 | C D♭ E♭ F G♭ A♭ A | 1–♭2–♭3–4–♭5–♭6–♭♭7 |
3. Modi skali molowej naturalnej (A-moll)
Skala: A B C D E F G
Nazwa modusu | Stopień startowy | Przykład (A-moll) |
---|---|---|
A Aeolian | 1 | A B C D E F G |
B Locrian | 2 | B C D E F G A |
C Ionian | 3 | C D E F G A B |
D Dorian | 4 | D E F G A B C |
E Phrygian | 5 | E F G A B C D |
F Lydian | 6 | F G A B C D E |
G Mixolydian | 7 | G A B C D E F |
4. Modi skali molowej harmonicznej (A harmonic minor)
Skala: A B C D E F G♯
Nazwa modusu | Stopień startowy | Dźwięki |
---|---|---|
A harmonic minor | 1 | A B C D E F G♯ |
B Locrian ♮6 | 2 | B C D E F G♯ A |
C Ionian ♯5 | 3 | C D E F G♯ A B |
D Dorian ♯4 | 4 | D E F G♯ A B C |
E Phrygian dominant | 5 | E F G♯ A B C D |
F Lydian ♯2 | 6 | F G♯ A B C D E |
G diminished dominant | 7 | G♯ A B C D E F |
5. Modi skali pentatonicznej (C-pentatoniczna)
Skala: C D E G A
Nazwa modusu | Stopień startowy | Dźwięki |
---|---|---|
C pentatonic | 1 | C D E G A |
D pentatonic | 2 | D E G A C |
E pentatonic | 3 | E G A C D |
G pentatonic | 4 | G A C D E |
A pentatonic | 5 | A C D E G |
6. Modi skali zmniejszonej (octatonic)
Przykład: C D E♭ F G♭ A♭ A B
- Regularny wzór interwałowy: półton – cały ton – półton – cały ton …
- Modi powstają poprzez start od kolejnych dźwięków i zachowanie schematu interwałowego.
7. Skala molowa melodyczna (Melodic Minor) i jej tryby
Skala C melodic minor: C D E♭ F G A B
Wzór interwałowy: 1–2–♭3–4–5–6–7
7.1 Modi skali molowej melodycznej
Nr | Nazwa trybu | Dźwięki od C | Akordy | Uwagi |
---|---|---|---|---|
I | Melodic Minor | C D E♭ F G A B | Cm(maj7), Cm6 | Podstawowa forma molowa melodyczna |
II | Dorian ♭2 | D E♭ F G A B C | Dm7♭5 | II w tonacji molowej |
III | Lydian Augmented | E♭ F G A B C D | E♭maj7♯5 | Durowy tryb z #4 i #5 |
IV | Lydian Dominant | F G A B C D E♭ | F7♯11 | Typowy wybór dla V7 |
V | Mixolydian ♭6 | G A B C D E♭ F | G7♭13 | Dominanta z mrocznym charakterem |
VI | Locrian ♯2 | A B C D E♭ F G | Am7♭5 | Tryb półzmniejszony |
VII | Altered (Super-Locrian) | B C D E♭ F G A | B7alt | Dominanta alterowana, ♭9, #9, ♯11, ♭13 |
7.2 Skrócona tabela trybów melodic minor
Tryb | Alternatywne nazwy | Zastosowanie |
---|---|---|
I C melodic minor | — | Cm(maj7), Cm6, CmMaj9 |
II Dorian ♭2 | Phrygian ♯6 | Dm7♭5 |
III Lydian Augmented | — | E♭maj7♯5 |
IV Lydian Dominant | Mixolydian ♯4 | F7♯11 |
V Mixolydian ♭6 | — | G7♭13 |
VI Locrian ♯2 | Aeolian ♭5 | Am7♭5 |
VII Altered | Super-Locrian | B7alt |
8. Przykłady progresji modalnych w jazzie
8.1 Klasyczna II-V-I
Dm7 | G7 | Cmaj7 | Fmaj7 |
---|---|---|---|
ii | V7 | I | IV |
Dorian | Mixolydian | Ionian | Lydian |
8.2 Modalne zapożyczenie z melodic minor
Dm7♭5 | G7alt | Cm(maj7) | F7 |
---|---|---|---|
iiø7 | V7alt | Im(maj7) | IV7 |
Dorian ♭2 | Altered | Lydian ♯11 | Lydian Dominant |
1. Modi skali durowej (Major / Ionian modes)
Nr | Nazwa trybu | Stopień | Dźwięki (C) | Interwały (półtony) | Charakterystyka
---|-----------------|---------|-------------------|-------------------|----------------
1 | Ionian (Jońska) | 1 | C D E F G A B | 2-2-1-2-2-2-1 | Jasna, klasyczna durowa
2 | Dorian | 2 | D E F G A B C | 2-1-2-2-2-1-2 | Lekko smutna, jazz, blues
3 | Phrygian | 3 | E F G A B C D | 1-2-2-2-1-2-2 | Mroczna, orientalna
4 | Lydian | 4 | F G A B C D E | 2-2-2-1-2-2-1 | Jasna, przestrzenna, #4
5 | Mixolydian | 5 | G A B C D E F | 2-2-1-2-2-1-2 | Durowa z bluesowym charakterem
6 | Aeolian | 6 | A B C D E F G | 2-1-2-2-1-2-2 | Smutna, naturalna molowa
7 | Locrian | 7 | B C D E F G A | 1-2-2-1-2-2-2 | Mroczna, niestabilna, ♭2 i ♭5
2. Modi skali molowej harmonicznej (Harmonic Minor modes)
Nr | Nazwa trybu | Stopień | Dźwięki (A harm. min) | Interwały | Uwagi
---|----------------------|---------|---------------------|-----------|-----------------------------
1 | Harmonic Minor | 1 | A B C D E F G♯ | 2-1-2-2-1-3-1 | Podstawowa
2 | Locrian ♮6 | 2 | B C D E F G♯ A | 1-2-2-1-3-1-2 | II w tonacji molowej
3 | Ionian ♯5 | 3 | C D E F G♯ A B | 2-2-1-3-1-2-2 | Durowy tryb z ♯5
4 | Dorian ♯4 | 4 | D E F G♯ A B C | 2-1-3-1-2-2-2 | Dorian zmodyfikowany
5 | Phrygian Dominant | 5 | E F G♯ A B C D | 1-3-1-2-2-2-2 | Dominanta egzotyczna
6 | Lydian ♯2 | 6 | F G♯ A B C D E | 3-1-2-2-2-2-1 | Lydian z podwyższonym II
7 | Diminished Dominant | 7 | G♯ A B C D E F | 1-2-2-2-2-1-2 | Dominanta zmniejszona
3. Modi skali molowej melodycznej (Melodic Minor / Jazz Minor modes)
Nr | Nazwa trybu | Dźwięki od C | Akordy | Uwagi
---|-------------------------|------------------|----------------|-------------------------------
I | Melodic Minor | C D E♭ F G A B | Cm(maj7), Cm6 | Podst. forma molowa melodyczna
II | Dorian ♭2 | D E♭ F G A B C | Dm7♭5 | II w m-moll, jazz
III| Lydian Augmented | E♭ F G A B C D | E♭maj7♯5 | Durowy tryb z ♯4 i ♯5
IV | Lydian Dominant | F G A B C D E♭ | F7♯11 | Typowa dominanta V7 w jazz
V | Mixolydian ♭6 | G A B C D E♭ F | G7♭13 | Dominanta z ciemnym brzmieniem
VI | Locrian ♯2 (półzmniejszony) | A B C D E♭ F G | Am7♭5 | m7♭5 z jaśniejszym kolorem
VII| Altered (Super-Locrian) | B C D E♭ F G A | B7alt | Dominanta alterowana ♭9, ♯9, ♯11, ♭13
4. Modi skali pentatonicznej (5-dźwiękowe)
Nr | Nazwa modusu | Stopień | Dźwięki (C pentatonic) | Uwagi
---|----------------|---------|----------------------|--------------------
1 | C pentatonic | 1 | C D E G A | Podstawowa dur
2 | D pentatonic | 2 | D E G A C | Tryb II
3 | E pentatonic | 3 | E G A C D | Tryb III
4 | G pentatonic | 4 | G A C D E | Tryb IV
5 | A pentatonic | 5 | A C D E G | Tryb V
5. Modi skali zmniejszonej / diminished (octatonic)
Stopień startowy | Dźwięki (C octatonic) | Schemat interwałowy | Uwagi
----------------|----------------------|-------------------|----------------------
1 | C D E♭ F G♭ A♭ A B | pół-ton / cały ton | Symetryczna, jazz, modern
2 | D E♭ F G♭ A♭ A B C | |
3 | E♭ F G♭ A♭ A B C D | |
4 | F G♭ A♭ A B C D E♭ | |
5 | G♭ A♭ A B C D E♭ F | |
6 | A♭ A B C D E♭ F G♭ | |
7 | A B C D E♭ F G♭ A♭ | |
8 | B C D E♭ F G♭ A♭ A | |