Gama C moll naturalna (aeolska):
C – D – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – (C)
Pięciodźwięki tercjowe:
Stopień |
Dźwięki akordu |
Symbol akordu |
Charakterystyka |
I |
C – E♭ – G – B♭ – D |
Cm7(9) |
molowy z septymą małą i noną (typowy tonic minor) |
II |
D – F – A♭ – C – E♭ |
Dm7(♭5,9) lub Dø9 |
półzmniejszony, subdominantowy kolor |
III |
E♭ – G – B♭ – D – F |
E♭maj9 |
durowy z noną (paralelny do toniki durowej – E♭ dur) |
IV |
F – A♭ – C – E♭ – G |
Fm7(9,11) |
molowy z noną i undecymą (subdominantowy kolor) |
V |
G – B♭ – D – F – A♭ |
Gm7(9,11) |
molowy dominantowy (niepełna funkcja dominanty bez trytonu) |
VI |
A♭ – C – E♭ – G – B♭ |
A♭maj9 |
durowy z noną (paralelny do submedianty durowej) |
VII |
B♭ – D – F – A♭ – C |
B♭7(9,13) |
dominantowy (Mixolydian ♭6 kolor, prowadzi do E♭ lub do VI) |
Podsumowanie funkcjonalne:
Funkcja |
Stopień |
Akord |
Kolorystyka / Zastosowanie |
Tonika |
I |
Cm7(9) |
podstawowy akord toniczny skali aeolskiej |
Subdominanta |
II, IV |
Dø9, Fm7(9,11) |
funkcje przygotowujące dominantę lub tonikę |
Dominanta |
V, VII |
Gm7(9,11), B♭7(9,13) |
słabe dominanty bez trytonu (często zastępowane przez G7 z harmonicznej) |
Medianty |
III, VI |
E♭maj9, A♭maj9 |
koloryzujące, często używane w progresjach modalnych |
Gama C moll harmoniczna:
C – D – E♭ – F – G – A♭ – B – (C)
Pięciodźwięki tercjowe:
Stopień |
Dźwięki akordu |
Symbol akordu |
Charakterystyka |
I |
C – E♭ – G – B – D |
Cm(maj7,9) |
molowy z wielką septymą i noną (minor/major 9) |
II |
D – F – A♭ – B – E♭ |
Dm7(♭5,♭9) lub Dø7(♭9) |
półzmniejszony z obniżoną noną |
III |
E♭ – G – B – D – F |
E♭maj7(♯5,9) |
durowy z kwintą zwiększoną i noną |
IV |
F – A♭ – B – E♭ – G |
F7(♭9,♯11) |
dominantowy z ♭9 i ♯11 |
V |
G – B – D – F – A♭ |
G7(♭9,♭13) |
dominantowy z obniżoną noną i sekstą |
VI |
A♭ – B – E♭ – G – C |
A♭maj7(♯5,9) |
durowy z kwintą zwiększoną (Lydian #5 kolor) |
VII |
B – D – F – A♭ – E♭ |
B°7(♭9,♭13) lub B°9(♭13) |
zmniejszony, prowadzący do toniki |
Podsumowanie funkcjonalne:
- I – tonika (Cm(maj9))
- II – subdominantowy półzmniejszony (iiø♭9)
- III – medianta zwiększona (często prowadzi do VI)
- IV – subdominanta dominantowa (z ♯11 koloryzuje)
- V – główna dominanta harmoniczna (G7♭9♭13)
- VI – paralelna durowa (A♭maj7♯5)
- VII – akord zmniejszony prowadzący do toniki
Gama C moll melodyczna (ascendująca)
C – D – E♭ – F – G – A – B – (C)
Pięciodźwięki tercjowe:
Stopień |
Dźwięki akordu |
Symbol akordu |
Charakterystyka |
I |
C – E♭ – G – A – D |
Cm(maj7,9) |
molowy z wielką septymą i noną — charakterystyczny akord toniczny skali melodycznej |
II |
D – F – A – B – E♭ |
Dm7(9,♭13) |
molowy z noną i obniżoną sekstą (dorycki kolor z ♭13) |
III |
E♭ – G – B – D – F |
E♭maj7(♯5,9) |
durowy z kwintą zwiększoną (Lydian #5 charakter) |
IV |
F – A – B – E♭ – G |
F7(♯11,13) |
dominantowy z ♯11 i 13 — Lydian dominant, bardzo ważny w jazzie |
V |
G – B – D – F – A |
G7(13,9) |
klasyczny akord dominantowy z 9 i 13 (Mixolydian 13) |
VI |
A – B – E♭ – G – C |
Am7(♭5,9) |
półzmniejszony z noną — kolorystyczna alternatywa dla II stopnia |
VII |
B – D – F – A – E♭ |
Bm7(♭5,♭9) lub Bø7(♭9) |
półzmniejszony z obniżoną noną (prowadzący do toniki) |
Podsumowanie funkcjonalne:
Funkcja |
Stopień |
Akord |
Kolorystyka |
Tonika |
I |
Cm(maj9) |
„Tonic minor” – charakterystyczny dla jazzu i muzyki filmowej |
Subdominanta |
II, IV |
Dm7(♭13), F7(♯11,13) |
modalne kolory, Lydian dominant |
Dominanta |
V, VII |
G7(13,9), Bø7(♭9) |
klasyczne dominanty o rozszerzonym brzmieniu |
Medianty |
III, VI |
E♭maj7(♯5,9), Am7(♭5,9) |
koloryzujące, często używane jako akordy zastępcze lub przejściowe |
PORÓWNANIE: PIĘCIODŹWIĘKI NA STOPNIACH TRZECH SKAL MINOROWYCH
(C moll naturalna, harmoniczna, melodyczna)
Stopień |
C moll naturalna |
C moll harmoniczna |
C moll melodyczna |
Komentarz / Funkcja |
I |
Cm7(9)C–E♭–G–B♭–D |
Cm(maj7,9)C–E♭–G–B–D |
Cm(maj7,9)C–E♭–G–B–D |
Tonika – w naturalnej mała septyma (modalny), w harmonicznej i melodycznej wielka septyma (bardziej napięta, jazzowa) |
II |
Dm7(♭5,9)D–F–A♭–C–E♭ |
Dm7(♭5,♭9)D–F–A♭–B–E♭ |
Dm7(9,♭13)D–F–A–B–E♭ |
Subdominantowy półzmniejszony — zmieniają się kolory: ♭9 (harm.) → ♭13 (melod.) |
III |
E♭maj9E♭–G–B♭–D–F |
E♭maj7(♯5,9)E♭–G–B–D–F |
E♭maj7(♯5,9)E♭–G–B–D–F |
Mediant wielki — w harmonicznej i melodycznej kwinta zwiększona (B zamiast B♭) |
IV |
Fm7(9,11)F–A♭–C–E♭–G |
F7(♭9,♯11)F–A♭–B–E♭–G |
F7(♯11,13)F–A–B–E♭–G |
Subdominanta — od molowej (naturalna) → do dominantowej (harm. i melod.) |
V |
Gm7(9,11)G–B♭–D–F–A♭ |
G7(♭9,♭13)G–B–D–F–A♭ |
G7(9,13)G–B–D–F–A |
Dominanta — w naturalnej słaba (brak trytonu), w harmonicznej pełna, w melodycznej z jasnym kolorem 13 |
VI |
A♭maj9A♭–C–E♭–G–B♭ |
A♭maj7(♯5,9)A♭–B–E♭–G–C |
Am7(♭5,9)A–B–E♭–G–C |
Submedianta — z wielkiej (naturalna) przechodzi w Lydian ♯5 (harm.) i półzmniejszoną (melod.) |
VII |
B♭7(9,13)B♭–D–F–A♭–C |
B°7(♭9,♭13)B–D–F–A♭–E♭ |
Bm7(♭5,♭9)B–D–F–A–E♭ |
Leading tone chord — od subtonicznego dominantowego (B♭7) → do wiodącego zmniejszonego (B°7) → do półzmniejszonego (melod.) |
Krótka analiza porównawcza:
Cecha |
Naturalna (Aeolska) |
Harmoniczna |
Melodyczna |
Septyma toniki |
mała |
wielka |
wielka |
Dominanta (V) |
molowa → słaba |
durowa, z ♭9 i ♭13 |
durowa, z 9 i 13 |
Stopień VI |
durowy (A♭maj9) |
zwiększony (A♭maj7♯5) |
półzmniejszony (Am7♭5) |
Stopień VII |
subtoniczny (B♭7) |
wiodący zmniejszony (B°7) |
półzmniejszony (Bø7) |
Kolorystyka ogólna |
modalna, miękka |
dramatyczna, napięta |
jazzowa, płynna, nowoczesna |