Pięciodźwięki na stopniach skal minorowych

Gama C moll naturalna (aeolska):

C – D – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – (C)

Pięciodźwięki tercjowe:

Stopień Dźwięki akordu Symbol akordu Charakterystyka
I C – E♭ – G – B♭ – D Cm7(9) molowy z septymą małą i noną (typowy tonic minor)
II D – F – A♭ – C – E♭ Dm7(♭5,9) lub Dø9 półzmniejszony, subdominantowy kolor
III E♭ – G – B♭ – D – F E♭maj9 durowy z noną (paralelny do toniki durowej – E♭ dur)
IV F – A♭ – C – E♭ – G Fm7(9,11) molowy z noną i undecymą (subdominantowy kolor)
V G – B♭ – D – F – A♭ Gm7(9,11) molowy dominantowy (niepełna funkcja dominanty bez trytonu)
VI A♭ – C – E♭ – G – B♭ A♭maj9 durowy z noną (paralelny do submedianty durowej)
VII B♭ – D – F – A♭ – C B♭7(9,13) dominantowy (Mixolydian ♭6 kolor, prowadzi do E♭ lub do VI)

Podsumowanie funkcjonalne:

Funkcja Stopień Akord Kolorystyka / Zastosowanie
Tonika I Cm7(9) podstawowy akord toniczny skali aeolskiej
Subdominanta II, IV Dø9, Fm7(9,11) funkcje przygotowujące dominantę lub tonikę
Dominanta V, VII Gm7(9,11), B♭7(9,13) słabe dominanty bez trytonu (często zastępowane przez G7 z harmonicznej)
Medianty III, VI E♭maj9, A♭maj9 koloryzujące, często używane w progresjach modalnych

Gama C moll harmoniczna:

C – D – E♭ – F – G – A♭ – B – (C)

Pięciodźwięki tercjowe:

Stopień Dźwięki akordu Symbol akordu Charakterystyka
I C – E♭ – G – B – D Cm(maj7,9) molowy z wielką septymą i noną (minor/major 9)
II D – F – A♭ – B – E♭ Dm7(♭5,♭9) lub Dø7(♭9) półzmniejszony z obniżoną noną
III E♭ – G – B – D – F E♭maj7(♯5,9) durowy z kwintą zwiększoną i noną
IV F – A♭ – B – E♭ – G F7(♭9,♯11) dominantowy z ♭9 i ♯11
V G – B – D – F – A♭ G7(♭9,♭13) dominantowy z obniżoną noną i sekstą
VI A♭ – B – E♭ – G – C A♭maj7(♯5,9) durowy z kwintą zwiększoną (Lydian #5 kolor)
VII B – D – F – A♭ – E♭ B°7(♭9,♭13) lub B°9(♭13) zmniejszony, prowadzący do toniki

Podsumowanie funkcjonalne:

  • I – tonika (Cm(maj9))
  • II – subdominantowy półzmniejszony (iiø♭9)
  • III – medianta zwiększona (często prowadzi do VI)
  • IV – subdominanta dominantowa (z ♯11 koloryzuje)
  • V – główna dominanta harmoniczna (G7♭9♭13)
  • VI – paralelna durowa (A♭maj7♯5)
  • VII – akord zmniejszony prowadzący do toniki

Gama C moll melodyczna (ascendująca)

C – D – E♭ – F – G – A – B – (C)

Pięciodźwięki tercjowe:

Stopień Dźwięki akordu Symbol akordu Charakterystyka
I C – E♭ – G – A – D Cm(maj7,9) molowy z wielką septymą i noną — charakterystyczny akord toniczny skali melodycznej
II D – F – A – B – E♭ Dm7(9,♭13) molowy z noną i obniżoną sekstą (dorycki kolor z ♭13)
III E♭ – G – B – D – F E♭maj7(♯5,9) durowy z kwintą zwiększoną (Lydian #5 charakter)
IV F – A – B – E♭ – G F7(♯11,13) dominantowy z ♯11 i 13 — Lydian dominant, bardzo ważny w jazzie
V G – B – D – F – A G7(13,9) klasyczny akord dominantowy z 9 i 13 (Mixolydian 13)
VI A – B – E♭ – G – C Am7(♭5,9) półzmniejszony z noną — kolorystyczna alternatywa dla II stopnia
VII B – D – F – A – E♭ Bm7(♭5,♭9) lub Bø7(♭9) półzmniejszony z obniżoną noną (prowadzący do toniki)

Podsumowanie funkcjonalne:

Funkcja Stopień Akord Kolorystyka
Tonika I Cm(maj9) „Tonic minor” – charakterystyczny dla jazzu i muzyki filmowej
Subdominanta II, IV Dm7(♭13), F7(♯11,13) modalne kolory, Lydian dominant
Dominanta V, VII G7(13,9), Bø7(♭9) klasyczne dominanty o rozszerzonym brzmieniu
Medianty III, VI E♭maj7(♯5,9), Am7(♭5,9) koloryzujące, często używane jako akordy zastępcze lub przejściowe

PORÓWNANIE: PIĘCIODŹWIĘKI NA STOPNIACH TRZECH SKAL MINOROWYCH

(C moll naturalna, harmoniczna, melodyczna)

Stopień C moll naturalna C moll harmoniczna C moll melodyczna Komentarz / Funkcja
I Cm7(9)C–E♭–G–B♭–D Cm(maj7,9)C–E♭–G–B–D Cm(maj7,9)C–E♭–G–B–D Tonika – w naturalnej mała septyma (modalny), w harmonicznej i melodycznej wielka septyma (bardziej napięta, jazzowa)
II Dm7(♭5,9)D–F–A♭–C–E♭ Dm7(♭5,♭9)D–F–A♭–B–E♭ Dm7(9,♭13)D–F–A–B–E♭ Subdominantowy półzmniejszony — zmieniają się kolory: ♭9 (harm.) → ♭13 (melod.)
III E♭maj9E♭–G–B♭–D–F E♭maj7(♯5,9)E♭–G–B–D–F E♭maj7(♯5,9)E♭–G–B–D–F Mediant wielki — w harmonicznej i melodycznej kwinta zwiększona (B zamiast B♭)
IV Fm7(9,11)F–A♭–C–E♭–G F7(♭9,♯11)F–A♭–B–E♭–G F7(♯11,13)F–A–B–E♭–G Subdominanta — od molowej (naturalna) → do dominantowej (harm. i melod.)
V Gm7(9,11)G–B♭–D–F–A♭ G7(♭9,♭13)G–B–D–F–A♭ G7(9,13)G–B–D–F–A Dominanta — w naturalnej słaba (brak trytonu), w harmonicznej pełna, w melodycznej z jasnym kolorem 13
VI A♭maj9A♭–C–E♭–G–B♭ A♭maj7(♯5,9)A♭–B–E♭–G–C Am7(♭5,9)A–B–E♭–G–C Submedianta — z wielkiej (naturalna) przechodzi w Lydian ♯5 (harm.) i półzmniejszoną (melod.)
VII B♭7(9,13)B♭–D–F–A♭–C B°7(♭9,♭13)B–D–F–A♭–E♭ Bm7(♭5,♭9)B–D–F–A–E♭ Leading tone chord — od subtonicznego dominantowego (B♭7) → do wiodącego zmniejszonego (B°7) → do półzmniejszonego (melod.)

Krótka analiza porównawcza:

Cecha Naturalna (Aeolska) Harmoniczna Melodyczna
Septyma toniki mała wielka wielka
Dominanta (V) molowa → słaba durowa, z ♭9 i ♭13 durowa, z 9 i 13
Stopień VI durowy (A♭maj9) zwiększony (A♭maj7♯5) półzmniejszony (Am7♭5)
Stopień VII subtoniczny (B♭7) wiodący zmniejszony (B°7) półzmniejszony (Bø7)
Kolorystyka ogólna modalna, miękka dramatyczna, napięta jazzowa, płynna, nowoczesna