Quiz 33: Upper Structure Triads (UST) i górne struktury akordowe

Poziom łatwy

  1. Co to jest Upper Structure Triad (UST)?
    a) Trójdźwięk nakładany na akord podstawowy w celu dodania koloru
    b) Podstawowy akord V7
    c) Triada durowa w basie
    d) Linie melodyczne w oktawach
  2. Upper Structure jest stosowany głównie do:
    a) Wzbogacenia akordu dominantowego
    b) Redukcji progresji do triad
    c) Linie melodyczne w basie
    d) Subdominanty
  3. Typowy przykład UST dla G7:
    a) B-dur triad (B–D#–F#) na G7
    b) C-dur na G7
    c) F-dur na G7
    d) Dm7 na G7
  4. Upper Structure pozwala:
    a) Dodawać 9, #11, 13 bez zmiany głównego voicingu
    b) Redukować akord do triad
    c) Tworzyć dominanta pozorną
    d) Grać tylko w oktawach
  5. Upper Structure najczęściej używa się w:
    a) Jazzowych voicingach i aranżacjach sekcji harmonicznej
    b) Kadencjach klasycznych
    c) Basie walkingowym
    d) Wyłącznie w triadach

Poziom średni

  1. Upper Structure „#11” dla C7 oznacza:
    a) Nakładanie triady F#-dur na C7
    b) Nakładanie triady D-dur na C7
    c) Gra w oktawach
    d) Redukcję do triady
  2. Upper Structure „13” dla D7 może być:
    a) Nakładanie triady B-dur (B–D#–F#) na D7
    b) Podwojenie toniki
    c) Gra wyłącznie oktawy
    d) Redukcja do triad
  3. UST może być użyty w połączeniu z:
    a) Drop2 i drop3 voicingami dla klarownej faktury
    b) Tylko triadami w oktawach
    c) Basem walkingowym
    d) Subdominantą
  4. Upper Structure w jazzowej aranżacji pozwala:
    a) Kolorować akordy i ułatwia prowadzenie głosów
    b) Redukować progresję
    c) Zastępować dominantę
    d) Grać wyłącznie triadami
  5. Najczęściej UST stosuje się:
    a) Na akordach dominantowych, ale także molowych i durowych dla koloru
    b) Tylko na akordach tonicznych
    c) Wyłącznie w basie
    d) W kadencjach klasycznych

Poziom zaawansowany

  1. Upper Structure „b9” na G7 oznacza:
    a) Nakładanie triady Ab-dur (Ab–C–Eb) na G7
    b) Triadę G-dur
    c) Tylko triadę molową
    d) Bas walkingowy
  2. UST może być użyty do:
    a) Tworzenia „outside” efektów w improwizacji jazzowej
    b) Redukcji progresji do triad
    c) Kadencji klasycznych
    d) Wyłącznie w tonacjach molowych
  3. Upper Structure może być traktowany jako:
    a) Źródło dodatkowych kolorów, które są częścią akordu, ale nie zmieniają jego funkcji
    b) Dominanta pozorna
    c) SubV7
    d) Triada durowa w basie
  4. UST w voicingach pięciogłosowych może być:
    a) Nakładany na dolne głosy drop voicingów, zachowując klarowność górnych głosów
    b) Gra tylko triady w oktawach
    c) Zastępować tonikę
    d) Redukować akord do triady
  5. Główna zaleta Upper Structure Triads w jazzie:
    a) Ułatwiają tworzenie bogatej, kolorowej faktury harmonicznej i inspirują improwizację
    b) Redukują progresję do triad
    c) Eliminują dominantę
    d) Grają wyłącznie triady

 


Klucz odpowiedzi – Quiz 33

Poziom łatwy

  1. a) Trójdźwięk nakładany na akord podstawowy w celu dodania koloru
    Komentarz: UST pozwala wzbogacić akord o dodatkowe kolory, np. 9, #11, 13, bez zmiany funkcji akordu.
  2. a) Wzbogacenia akordu dominantowego
    Komentarz: Najczęściej stosowane są na akordach dominantowych, choć można je użyć również na molowych i durowych.
  3. a) B-dur triad (B–D#–F#) na G7
    Komentarz: Typowy przykład UST #9/#11 dla G7 – triada B-dur nakładana na akord.
  4. a) Dodawać 9, #11, 13 bez zmiany głównego voicingu
    Komentarz: UST pozwala na wprowadzenie dodatkowych kolorów, nie zaburzając podstawowej funkcji akordu.
  5. a) Jazzowych voicingach i aranżacjach sekcji harmonicznej
    Komentarz: Stosowane w praktyce jazzowej w sekcjach harmonicznych, voicingach pianina czy gitarowych.

Poziom średni

  1. a) Nakładanie triady F#-dur na C7
    Komentarz: Triada F#-dur dodaje dźwięk #11 do C7.
  2. a) Nakładanie triady B-dur (B–D#–F#) na D7
    Komentarz: Triada B-dur tworzy kolor 13 dla D7.
  3. a) Drop2 i drop3 voicingami dla klarownej faktury
    Komentarz: Połączenie UST z drop voicingami pozwala uzyskać klarowną, otwartą fakturę.
  4. a) Kolorować akordy i ułatwia prowadzenie głosów
    Komentarz: UST urozmaica brzmienie akordu i pozwala improwizatorom łatwiej prowadzić głosy.
  5. a) Na akordach dominantowych, ale także molowych i durowych dla koloru
    Komentarz: Choć najczęściej na dominantach, można stosować UST także na innych typach akordów w celu wzbogacenia faktury.

Poziom zaawansowany

  1. a) Nakładanie triady Ab-dur (Ab–C–Eb) na G7
    Komentarz: Triada Ab-dur tworzy kolor b9 dla G7 – klasyczny przykład UST b9.
  2. a) Tworzenia „outside” efektów w improwizacji jazzowej
    Komentarz: UST może generować efekt „outside” dzięki nieoczywistym nakładkom kolorowych triad.
  3. a) Źródło dodatkowych kolorów, które są częścią akordu, ale nie zmieniają jego funkcji
    Komentarz: UST nie zmienia funkcji akordu, tylko wzbogaca go harmonicznie.
  4. a) Nakładany na dolne głosy drop voicingów, zachowując klarowność górnych głosów
    Komentarz: W voicingach pięciogłosowych UST można stosować na górze, pozostawiając dolne głosy w drop2/drop3.
  5. a) Ułatwiają tworzenie bogatej, kolorowej faktury harmonicznej i inspirują improwizację
    Komentarz: Główna zaleta UST w jazzie – bogactwo harmoniczne i inspiracja dla improwizatorów.

 

  1.