Relacja skala a akord
Skala jest wertykalnym odwzorowaniem akordu. Akordy powstają ze skali, a skale dostarczają materiału dźwiękowego dla akordów. Skale stają się bazą do budowania akordów diatonicznych. Na bazie skali majorowej (gama C-dur) można zbudować poniższe czterodźwięki.
Stopień | Dźwięki | Akord | Typ |
---|---|---|---|
I | C – E – G – B | Cmaj7 | durowy septymowy |
II | D – F – A – C | Dm7 | molowy septymowy |
III | E – G – B – D | Em7 | molowy septymowy |
IV | F – A – C – E | Fmaj7 | durowy septymowy |
V | G – B – D – F | G7 | dominujący septymowy |
VI | A – C – E – G | Am7 | molowy septymowy |
VII | B – D – F – A | Bm7♭5 | półzmniejszony (m7♭5) |
Ta sama skala (C-major) może być tworzywem minoru doryckiego i akordu Dm7.
Podobnie ma się sprawa ze skalą miksolidyjską (od piątego stopnia skali majorowej). Skala miksolidyjska może występować w formie wertykalnej: G B(♮) D F A C E G.
W tym układzie, pierwsze cztery dźwięki tworzą akord dominantowy, septymowy (G7) – G B(♮) D F.
Akord dominantowy wykorzystuje często dodatkowe składniki skali: G9, G11, G13.
Granie wyłącznie dźwięów akordowych na dłuższą metę będzie nudne,
dlatego można urozmaicić solówkę dźwiękami spoza akordu, ale należących do danej skali.
Dźwięki spoza akordu (2,4,6), przez to, że są dysonujące z akordem, powodują pewne napięcia, których rozwiązywanie poprzez powrót na dźwięki akordowe są ciekawe. Do dźwięków, które powodują napięcie zalicza się także septymę (wielką w tym przypadku).
Podobnie ma się sprawa w przypadku innych skal i akordów.
W nakładanych na właściwe akordy skalach majorowych i dominantowych czwarty stopień nie brzmi zbyt szczęśliwie, silnie dysonując z tercją odpowiedniego akordu. Dlatego dobrze jest te czwarte stopnie używać z rozwagą, na offbeatach i najlepiej rozwiązując na właściwą tercję.
Przykład 1. Skala majorowa.
![]() |
Przykład 2. Skala dominantowa.
![]() |
Można także rozwiązać kwartę na tercję poprzez opóźnienie naturalną sekundą lub kwintą.
Przykład 3. Skala majorowa.
![]() |
Przykład 4. Skala dominantowa.
![]() |
Dobrym rozwiązaniem uniknięcia konfliktu czwartego stopnia jest dla skali majorowej użycie skali majorowej lidyjskiej.
Dobrym rozwiązaniem uniknięcia konfliktu czwartego stopnia jest dla skali dominantowej użycie skali dominantowej lidyjskiej.
Czwarty stopień w skalach molowych brzmi dobrze i może być podkreślany.