Skala dorycka jako źródło toniki

Skala dorycka może pełnić funkcję skali źródłowej dla akordu I-7, a także jako alternatywa dla akordu I-6. Ponieważ oba te akordy są toniczne, ich skale akordowe pokrywają się ze skalą źródłową.
Skala C Dorian:
C – D – E♭ – F – G – A – B♭

W przypadku akordu I-6 (C E♭ G A), należy jednak uważać na dźwięk ♭7, który traktowany jest jako avoid note, ponieważ znajduje się pół tonu powyżej dźwięku akordowego 6.

Mimo to, wszystkie trzy podstawowe napięcia (9, 11, 13) są dostępne i mogą być używane w voicingach.


Skala minorowa dorycka jest poplarnym  tworzywem dla akordów kwartowych.
Akordy kwartowe to harmonie zbudowane nie na klasycznych tercjach, lecz na kwartach — czyli interwałach czterotonowych (np. C do F).
Zamiast układać dźwięki jak w tradycyjnych akordach (np. C – E – G), układamy je w odstępach kwartowych, np. C – F – B♭.

Budując akord kwartowy, startujemy od wybranego dźwięku skali i dodajemy kolejne dźwięki, przesuwając się w górę o czystą kwartę (lub zwiększoną kwartę, czyli tryton).

Przykład 1: Czyste kwartowe voicingi

Od C:
C → F (czysta kwarta) → B♭ (czysta kwarta)
czyli akord: C – F – B♭

Od D:
D → G → C
akord: D – G – C

Od F:
F → B♭ → E♭
akord: F – B♭ – E♭


Przykład 2: Voicing z kwartą zwiększoną (tryton)

Od E♭:
E♭ → A (zwiększona kwarta, czyli tryton) → D (czysta kwarta)
akord: E♭ – A – D

Tryton dodaje większe napięcie i „nowoczesne” brzmienie.
Akordy kwartowe brzmią bardziej przestrzennie, otwarcie i mniej przewidywalnie niż tradycyjne triady.
W jazzie często używa się ich do budowania bardziej swobodnych, modalnych harmonii.


Skala C Dorian zawiera naturalną sekstę (A) oraz ♭7 (B♭), co pozwala uniknąć typowego dla molowej skali harmonicznej ciężkiego brzmienia i nadaje modalny, lekko otwarty charakter.
Dzięki temu kwartowe voicingi w C Dorian mogą zawierać zarówno klasyczne czyste kwarty, jak i bardziej złożone dźwięki zwiększonej kwarty (trytonu), które tworzą interesujące napięcia.

Muzyka oparta na tonicznej funkcji skali doryckiej często wykorzystuje kwartowe voicingi akordowe. Niektóre z nich zbudowane są wyłącznie z czystych kwart, inne wprowadzają zwiększone kwarty. Ich nowoczesne brzmienie pomaga złagodzić potencjalny dysonans między ♭7 a 13 (np. B♭ do A – interwał wielkiej septymy).

Voicing Dźwięki Typ interwałów
V1 C – F – B♭ czyste kwarty
V2 D – G – C czyste kwarty
V3 E♭ – A – D kwartowe z trytonem (A–D)
V4 F – B♭ – E♭ czyste kwarty