Skala eolska (aeolian) to molowa skala naturalna. Zbudowana jest z tetrachordu molowego:
C – D – E♭ – F i tetrachordu frygijskiego: G – A♭ – B♭ – C.
1. Akord I-7 w C Aeolian
Skala C Aeolian (naturalna molowa):
C – D – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C
Akord I-7 (C minor 7):
C – E♭ – G – B♭
- Dźwięk A♭ (♭6) w skali jest dźwiękiem avoid (unikanym) przy tym akordzie.
- To właśnie obecność ♭6 (A♭) nadaje skali Aeolian ciemniejsze, bardziej dramatyczne brzmienie.
- Voicingi muszą unikać A♭ w bezpośredniej bliskości akordu, by nie powodować dysonansów.
2. Akord ♭IIIMaj7 w C molowej naturalnej (eolskiej)
Akord ♭IIIMaj7 (E♭Maj7):
E♭ – G – B♭ – D
- Ten akord ma wspólne dźwięki z I-7: E♭, G, B♭ (czyli tercja, kwinta i septyma akordu C-7).
- Jego skala akordowa to Ionia przesunięta względem Aeolian, czyli skala durowa na dźwięku E♭:
E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C – D – E♭ (E♭ jońska)
- Użycie tego akordu w akcentowanym miejscu może spowodować przesunięcie tonalne w stronę tonacji E♭ durowej, ponieważ jest to akord durowy z naturalną dużą tercją i septymą. To powoduje częste wykorzystanie przesunięcia toniki molowej do pokrewnej tonacji durowej, także w bridgu.
Skala C Aeolian: C D E♭ F G A♭ B♭
Akord C-7: C E♭ G B♭
Akord ♭IIIMaj7 (E♭Maj7): E♭ G B♭ D