Skala eolska jako źródło toniki

Skala eolska (aeolian) to molowa skala naturalna. Zbudowana jest z tetrachordu molowego:
C – D – E♭ – F i tetrachordu frygijskiego: G – A♭ – B♭ – C.


1. Akord I-7 w C Aeolian

Skala C Aeolian (naturalna molowa):
C – D – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C

Akord I-7 (C minor 7):
C – E♭ – G – B♭

  • Dźwięk A♭ (♭6) w skali jest dźwiękiem avoid (unikanym) przy tym akordzie.
  • To właśnie obecność ♭6 (A♭) nadaje skali Aeolian ciemniejsze, bardziej dramatyczne brzmienie.
  • Voicingi muszą unikać A♭ w bezpośredniej bliskości akordu, by nie powodować dysonansów.

2. Akord ♭IIIMaj7 w C molowej naturalnej (eolskiej)

Akord ♭IIIMaj7 (E♭Maj7):
E♭ – G – B♭ – D

  • Ten akord ma wspólne dźwięki z I-7: E♭, G, B♭ (czyli tercja, kwinta i septyma akordu C-7).
  • Jego skala akordowa to Ionia przesunięta względem Aeolian, czyli skala durowa na dźwięku E♭:

    E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C – D – E♭ (E♭ jońska)

  • Użycie tego akordu w akcentowanym miejscu może spowodować przesunięcie tonalne w stronę tonacji E♭ durowej, ponieważ jest to akord durowy z naturalną dużą tercją i septymą. To powoduje częste wykorzystanie przesunięcia toniki molowej do pokrewnej tonacji durowej, także w bridgu.

Skala C Aeolian:      C  D  E♭  F  G  A♭  B♭
Akord C-7:            C  E♭  G  B♭
Akord ♭IIIMaj7 (E♭Maj7): E♭  G  B♭  D