Skale a substytut dominanty

Jeśli dwa akordy dominantowe zawierają ten sam tryton (interwał zmniejszonej kwinty lub zwiększonej kwarty), można swobodnie zastąpić jeden drugim, o ile tryton pozostaje niezmieniony.

Odległość między podstawami takich akordów to również tryton.

Daje to nowe możliwości chromatyczne w harmonii jazzowej i wzbogaca kolorystykę progresji.

Przykład:

W tonacji C-dur:

  • G7 (dominanta) zawiera tryton: B – F
  • Jego substytut to Db7, który również zawiera B – F (jako Cb – F)

Substytut dominanty a tradycyjny model skalowy

W klasycznym podejściu:

Skala akordowa = składniki akordu + napięcia diatoniczne (tensions)

To sprawdza się dla:

  • dominanty podstawowej (V7)
  • dominanty wtórnej (V7/ii, V7/iii itd.)
ale…

Substytut dominanty (np. Db7 jako subV7 w C-dur) wykracza poza tonalność i nie mieści się w diatonicznej strukturze.

Próba utworzenia skali opartej na tonacji C-dur do akordu Db7 prowadzi do:

  • konfliktów tonalnych,
  • nieintuicyjnych dźwięków,
  • niespójności brzmieniowej.

Skale odpowiednie dla substytutu dominanty (subV7)

G7 (V7 w C-dur)

  • Skala: G mixolydyjska
  • Dźwięki: G A B C D E F
  • Funkcja: klasyczna, tonalna dominanta

Db7 (subV7 dla G7)

  • Skala: akordowa diatoniczna dla Db7, SubV7
  • Skala: Db – D – E – F – G – Ab – A – Cb – C – Db       Akord: Db7(Maj7,b9,#9,#11,b13)
    (1 – b9 – #9 – 3 – #11 – 5 – b13 – b7 – Maj7 – 1)
  • Charakter:
    Bardzo chromatyczna, napięta

Problemy z tonalnością i rozwiązania teoretyczne

Niektóre dźwięki skali diatonicznej nie pasują do akordu subV7:

  • C naturalne (w kontekście Db7) tworzy dysonans – należy go unikać
  • b9 i b13, skuteczne na dominantach tonalnych, tutaj prowadzą słuch poza tonację
  • Pryma i kwinta akordu (Db i Ab) są nietonalne, wymagają więc odpowiednich napięć, które wspierają ich funkcję
Dźwięki pasujące:
  • #11 – leży cały ton powyżej tercji, brzmi konsonansowo
  • #9 – może działać, szczególnie samodzielnie lub z prymą

Inne skale dla subV7

Skala cały ton – półton (Whole–Half Diminished)

  • Dźwięki: Db – Eb – E – F# – G – A – Bb – C – Db
  • Charakter:
    Bogaty zbiór alterowanych dźwięków: b9, #9, #11, b13
    Kolorowa, symetryczna, idealna do podkreślania subV7

Lydian b7 jako alternatywa dla skali alterowanej

Geneza:

W przypadku ekstremalnie napiętej dominanty (V7alt), zawierającej:

  • b5, b9, #9, b13

…można zamiast tego użyć substytutu trytonowego i zastosować nad nim skalę Lydian b7.

Skala G(alt): G Ab Bb B Db Eb F G Ab Bb Cb Db
Skala Db(Lydian b7):     Db Eb F G Ab Bb Cb Db Eb F G Ab Bb Cb Db
Zatem skala lidyjska7 jest modi skali alterowanej.

Przykład przekształcenia:

Zamiast:
| Dm7 | G7alt | Cmaj7 |
Gramy:
| Dm7 | Db7 (Lydian b7) | Cmaj7 |
→ Lekkie, kolorowe, a nadal z dominantową funkcją

Skala Lydian b7 nad Db7:

Db – Eb – F – G – Ab – Bb – Cb – Db
(1 – 2 – 3 – #11 – 5 – 6 – b7 – 1)

Porównanie: Skala alterowana – Lydian b7

Cecha Skala alterowana (np. G7alt) Skala Lydian b7 (np. Db7)
Charakter napięta, dramatyczna, pełna dysonansów otwarta, kolorowa, „oddychająca”
Tensions b9, #9, b5, b13 9, #11, 13
Brzmienie prowadzi do silnego rozwiązania bardziej przestrzenne, mniej napięte
Funkcja dominanta z napięciem dominanta z miękkim prowadzeniem
Kontekst użycia V7alt subV7 z łagodniejszą artykulacją funkcji

Zatem:

SubV/I:  Akord: Db7(9,#11,13) Skala DbLydian ♭7:  Db Eb F G Ab Bb Cb Db  | opcjonalnie – Akord: Db7(#9,#11,13) Skala: Db E F G Ab Bb Cb Db

SubV/II:  Akord: Eb7(#9,#11,13) Skala EbLydian ♭7:  Eb F G A Bb C Db  Eb

SubV/III:  Akord: F7(9,#11,13) Skala FLydian ♭7:  F G A B C D  Eb F

SubV/IV:  Akord: Gb7(9,#11,13) Skala GbLydian ♭7:  Gb Ab Bb C Db  Eb Fb Gb  |  opcjonalnie – Akord: Gb7(#9,#11,13) Skala: Gb A Bb C Db  Eb Fb Gb

SubV/V:  Akord: Ab7(9,#11,13) Skala EbLydian ♭7:  Ab Bb C D  Eb F Gb Ab

SubV/VI:  Akord: Bb7(9,#11,13) Skala BbLydian ♭7:  Bb C D  E F G Ab Bb

  • SubV prowadzące do akordu durowego z septymą wielką (Maj7) zawierają tylko jedno diatoniczne napięcie – dźwięk prowadzący od góry.
  • SubV kierujące do akordu o charakterze molowym posiadają diatoniczne napięcia wspólne z docelowym akordem.
  • Substytuty dominanty wymagają osobnych, chromatycznych skalnie bazuj na skali tonacji! Unikaj stosowania skal diatonicznych lub napięć niezwiązanych z akordem
  • Najlepsze skale do subV7:
    • Alterowana
    • Whole-Half Diminished
    • Lydian b7