Skale akordowe a modalne zapożyczenie (MI – Modal Interchange)
1. Zasada budowania skal dla akordów MI
Skale dla akordów pochodzących z modalnego zapożyczenia należy budować na podstawie modalnego źródła, czyli trybu, z którego dany akord został zapożyczony.
2. Różnica między skalami MI a skalami dominant wtórnych
- Dominanty wtórne (secondary dominants) opierają się na tonacji durowej i ich skale często można budować bezpośrednio z tonacji macierzystej.
- Modalne zapożyczenie (MI) wymaga sięgnięcia do równoległych trybów (modalnych) — próba tworzenia skal MI wyłącznie z tonacji durowej zwykle daje nieużyteczne, niemelodyjne efekty, np. dziwne interwały i avoid notes.
3. Przykład: Akord IVm7 w C-dur (Fm7)
- Fm7 pochodzi z trybu eolskiego (naturalnego molowego) F.
- Próba utworzenia skali MI z tonacji C-dur zawierałaby np. nieprzyjemną zwiększoną sekundę, która utrudnia swobodne prowadzenie melodii i dobór akordów.
- Dlatego zamiast „przymuszać” tonację C-dur, wracamy do modalnego źródła: F eolskiego.
- Jednak w praktyce jazzowej lepsza jest skala F dorycka, która:
- Nie zawiera avoid notes,
- Nie ma niekomfortowych interwałów,
- Ma płynny, naturalny charakter brzmienia.
Przykład 1: Modalne zapożyczenie subdominantowe w C-dur
Progresja:
| Cmaj7 | Fm7 | G7 | Cmaj7 |
Fm7 to modalne zapożyczenie z trybu eolskiego (tonacja równoległa molowa, C-moll).
Nadaje progresji chwilowy „mroczny” kolor, zanim wróci do jasnego Cmaj7.
4. Ogólna zasada:
Dla każdego akordu MI wybieramy skalę modalną odpowiadającą trybowi, z którego pochodzi ten akord.
To podejście gwarantuje muzyczność i spójność brzmienia.
5. Przypadki specjalne: Akordy durowe z septymą wielką (Maj7) w MI
Istnieje grupa akordów MI o charakterze durowym, np.:
- ♭VIImaj7
- ♭IIImaj7
- ♭VImaj7
- ♭IImaj7
Te akordy często występują w sekwencjach o stałej jakości (constant structure), gdzie wszystkie akordy mają brzmienie Maj7.
W takich sytuacjach stosujemy skalę lidyjską (Lydian scale) dla każdego akordu, niezależnie czy występuje pojedynczo, czy w progresji.
- Skala lidyjska zawiera podwyższoną kwartę (#11), która jest diatoniczna względem tonacji durowej.
- Zapewnia jasne, „kolorowe” brzmienie, idealne dla harmonii jazzowej.
- Lidyjska tonika (Maj7 z #11) jest często stosowana na zakończenie utworów jazzowych i nadaje charakterystyczne, przestrzenne brzmienie.
Przykład 2: Łańcuch zapożyczeń modalnych
| Cmaj7 | Abmaj7 | Bb7 | G7 | Cmaj7 |
Abmaj7 (♭VImaj7) i Bb7 (♭VII7) to akordy modalnie zapożyczone z C-moll.
Bb7 działa jako akord łącznik między ♭VI i V7, zapewniając płynny ruch basu.
To popularny sposób na urozmaicenie harmoniczne w jazzie.
Akord | Skala modalna | Opis |
---|---|---|
Fm7 | F dorycka | Modalne zapożyczenie – subdominanta molowa |
Abmaj7 | Ab lidyjska | ♭VImaj7 z modalnym kolorem lidyjskim |
Bb7 | Bb miksolidyjska | ♭VII7, łącznik basowy między ♭VI i V7 |
Cmaj7 | C dur | Tonika, akord durowy |
6. Przykład progresji z ♭IImaj7 (Phrygian)
- Akord ♭IImaj7 pochodzi z trybu frygijskiego i ma ciemny, tajemniczy charakter.
- Mimo to, ukrywa w sobie ruch harmoniczny podobny do klasycznej progresji II–V–I (w głosie basowym).
- To ciekawe połączenie klasyki i modalności w jazzowej harmonii.
Podsumowanie ważnych aspektów modalnego zapożyczenia
- Chwilowy, molowy charakter w tonacji durowej
Modalne zapożyczenie dodaje kontrast i emocjonalną głębię. - Zastosowania:
- Zmiana nastroju (np. z radosnego na poważny),
- Harmonizacja chromatycznych melodii,
- Podkreślanie lub subwersja tekstu,
- Urozmaicenie diatonicznych fragmentów,
- Ozdabianie linii basu,
- Tworzenie alternatywnych kadencji.
- Najczęściej stosowane akordy MI to subdominanty molowe:
II-7b5, IV-, IV-7, IV-6, ♭VI, ♭VIMaj7. - Akordy ♭VII, ♭VII6 lub ♭VII7 służą jako łączniki między ♭VI a I, dla płynności ruchu basu.
- Umiar jest kluczem:
1-2 akordy MI w progresji dają najlepszy efekt bez utraty charakteru tonacji durowej. - Durowe akordy MI mogą pojawić się w molu, ale tam jest już bogactwo modalne, więc należy ostrożnie je dobierać.
Kilka wskazówek do improwizacji:
- Nad Fm7 graj F-dorycką skalę, by podkreślić molowy charakter bez avoid notes.
- Nad Abmaj7 używaj skali Ab lidyjskiej, by nadać jasny, „powietrzny” kolor.
- Nad Bb7 stosuj Bb miksolidyjską dla silnego napięcia dominantowego prowadzącego do G7.
Skale modalne dla modalnego wypożyczenia
Te tabele są bardzo przydatne przy improwizacji modalnej, analizie jazzowej, czy komponowaniu z użyciem modalnych zapożyczeń. Skale melodic minor i harmonic minor mają wyjątkowo „kolorowe” funkcje harmoniczne – np. dominanta z ♭9, lub maj7♯5 jako III stopień.
Skala | Stopień 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Jońska (Ionian) | IΔ7 (IMaj7) | IIm7 | IIIm7 | IVΔ7 | V7 | VIm7 | VIIø7 (VII m7♭5) |
Dorycka (Dorian) | Im7 | IIm7 | ♭IIIΔ7 | IV7 | Vm7 | VIø7 | ♭VIIΔ7 |
Frygijska (Phrygian) | Im7 | ♭IIΔ7 | ♭III7 | IVm7 | Vm7 | ♭VIΔ7 | ♭VII m7 |
Lidyjska (Lydian) | IΔ7 | II7 | IIIm7 | ♯IVm7♭5 | VΔ7 | VIm7 | VIIø7 |
Miksolidyjska (Mixolydian) | I7 | IIm7 | IIIm7♭5 | IVΔ7 | Vm7 | VIm7 | ♭VIIΔ7 |
Eolska (Aeolian) | Im7 | IIm7♭5 | ♭IIIΔ7 | IVm7 | Vm7 | ♭VIΔ7 | ♭VII7 |
Lokrycka (Locrian) | Im7♭5 | ♭IIΔ7 | ♭III7 | IVm7 | ♭VΔ7 | ♭VI7 | ♭VII m7 |
Skale pozadiatoniczne:
Skala | Stopień 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Molowa melodyczna | ImΔ7 | IIm7 | IIIΔ7♯5 | IV7 | V7 | VIm7♭5 | VIIø7 |
Molowa harmoniczna | ImΔ7 | IIm7♭5 | IIIΔ7♯5 | IVm7 | V7 | ♭VIΔ7 | VII°7 |
Skala (od C) | I | II | III | IV | V | VI | VII |
---|---|---|---|---|---|---|---|
C Ionian (C-dur) | Cmaj7 | Dm7 | Em7 | Fmaj7 | G7 | Am7 | Bm7♭5 |
C Dorian (B♭-dur) | Cm7 | Dm7 | E♭maj7 | F7 | Gm7 | Am7♭5 | B♭maj7 |
C Phrygian (A♭-dur) | Cm7 | D♭maj7 | E♭7 | Fm7 | Gm7♭5 | A♭maj7 | B♭m7 |
C Lydian (G-dur) | Cmaj7 | D7 | Em7 | F♯m7♭5 | Gmaj7 | Am7 | Bm7 |
C Mixolydian (F-dur) | C7 | Dm7 | Em7♭5 | Fmaj7 | Gm7 | Am7 | B♭maj7 |
C Aeolian (E♭-dur) | Cm7 | Dm7♭5 | E♭maj7 | Fm7 | Gm7 | A♭maj7 | B♭7 |
C Locrian (D♭-dur) | Cm7♭5 | D♭maj7 | E♭m7 | Fm7 | G♭maj7 | A♭7 | B♭m7 |
C Melodic Minor | CmMaj7 | Dm7 | E♭maj7♯5 | F7 | G7 | Am7♭5 | Bm7♭5 |
C Harmonic Minor | CmMaj7 | Dm7♭5 | E♭maj7♯5 | Fm7 | G7♭9 | A♭maj7 | B°7 |
Objaśnienia skrótów:
- Δ7 = Maj7 (durowy septymowy)
- m7 = molowy septymowy
- 7 = dominanta (durowy z septymą małą)
- ø7 = półzmniejszony (m7♭5)
- °7 = zmniejszony septymowy
- ♭ / ♯ = obniżony/podwyższony stopień
- ♯5/♭5/♯11 itd. = modyfikacje składników akordu
- maj7 / Maj7 – akord durowy septymowy (Δ7)
- m7 – molowy septymowy
- 7 – dominanta
- ♭5 / ♯5 – zmodyfikowana kwinta (zmniejszona/podwyższona)
- ♭9 – dodana mała nona (dominanta z napięciem)
- °7 – akord zmniejszony septymowy (diminished)