Skale doryckie
Istnieje kilka skal doryckich, co bywa źródłem nieporozumień.
1. Skala dorycka grecka – używana w ruchu opadającym: E D C B A G F E.
Skala ta ma dwie odmiany: hyperdorycką i hypodorycką. Warto wiedzieć, ale nie zaprzątać sobie nimi głowy, bo są tożsame z innymi skalami.
2. Skala dorycka kościelna (modalna): D E F G A B C D. Budowana od drugiego stopnia skali majorowej.
3. Skala minorowa dorycka: C D Eb F G A B C. Jest to skala minorowa naturalna z podwyższonym VI i VII stopniem.
4. Skala minorowa melodyczna: w ruchu wznoszącym C D Eb F G A B C (minorowa dorycka), w ruchu opadającym C Bb Ab G F Eb D C minorowa naturalna.
W muzyce improwizowanej używa się uproszczeń. Skala dorycka to skala kościelna (modalna), skala minorowa melodyczna grywana jest tak samo w górę i w dół: C D Eb F G A B C – C B A G F Eb D C.
Dla wygody i szybkości tworzenia skal w różnych tonacjach warto poznać ich terachordy.
Skala dorycka – dwa tetrachordy molowe: C D Eb F + G A Bb C,
skala minorowa melodyczna – tetrachord molowy i durowy: C D Eb F + G A B C ( w górę i w dół tak samo).
Pamiętając, że Bb to Bb, a B to H.