Subdominanta
- Subdominanta to funkcja harmoniczna w tonacji oparta na IV stopniu skali.
- Jej zadaniem jest wprowadzenie kontrastu względem toniki (I stopnia) i przygotowanie drogi do dominaty (V stopnia).
- Brzmienie subdominanty jest bardziej „otwarte”, mniej napięte niż dominanta, ale wyraźnie różne od toniki.
- W klasycznej harmonii tonalnej subdominanta tworzy tzw. funkcję „odpoczynku” i „przygotowania”, czyli działa jak pomost między toniką a dominantą.
Subdominanta to funkcja harmoniczna, która rozciąga się od toniki i prowadzi do dominaty, wprowadzając harmoniczny kontrast i napięcie, ale nie tak silne jak dominanta. Dzięki niej muzyka zyskuje dynamikę i ruch.
- Charakter subdominanty:
- Zapowiada dalszy rozwój harmoniczny po tonice.
- Wprowadza świeże brzmienie, które różni się od toniki i dominaty.
- Często niesie ze sobą pewien spokój i przestrzeń, dzięki czemu pomaga w płynnym przejściu do dominaty.
- W tonacji durowej subdominanta to akord zbudowany na IV stopniu skali (np. w C dur — F major: F–A–C).
- W tonacji molowej subdominanta może być bardziej zróżnicowana, często bazuje na akordach z naturalnej lub melodycznej skali molowej (np. Fm lub Fm7 w C mol).
Przykłady progresji z subdominantą
- Klasyczna progresja: I → IV → V → I
- np. C → F → G → C
- Jazzowa progresja: Imaj7 → IVmaj7 → V7 → Imaj7
- np. Cmaj7 → Fmaj7 → G7 → Cmaj7
Przeddominanta
- Przeddominanta to bardziej ogólne pojęcie, które obejmuje wszystkie akordy i funkcje harmoniczne prowadzące do dominaty.
- Subdominanta jest więc szczególnym przypadkiem przeddominanty, ale przeddominanta może obejmować także inne akordy, które spełniają tę funkcję.
- Innymi słowy, przeddominanta to „strefa” harmoniczna przed dominatą, do której należą m.in.:
- subdominanta (IV i jej warianty),
- ii (akordy molowe na drugim stopniu w dur, np. Dm w C dur),
- inne akordy modalne i alterowane, które mają funkcję prowadzenia do dominaty.
- Funkcja przeddominanty polega na wzmocnieniu napięcia i przygotowaniu finalnego przejścia do dominaty, a potem do toniki.
Przeddominanta to termin określający wszystkie akordy i funkcje harmoniczne, które poprzedzają i przygotowują dominatę, nie będące toniką.
- Obejmuje subdominantę (IV i jej warianty), ale także akordy na II stopniu (np. ii7 w dur) oraz inne akordy modalne, alterowane lub przejściowe.
- Przeddominanta buduje napięcie przed kulminacją, którą jest dominanta.
Akordy przeddominantowe
- II-7 (akord molowy na drugim stopniu skali majorowej) – bardzo powszechny akord przeddominantowy w muzyce jazzowej i klasycznej.
- W C dur: Dm7 (D–F–A–C)
- IV (akord na 4 stopniu) – tradycyjna subdominanta.
- ♭IImaj7 (akord z trybu frygijskiego) – egzotyczna forma przeddominanty, często używana w jazzie lub flamenco.
- W C mol: D♭maj7 (D♭–F–A♭–C)
- Inne przeddominantowe alteracje i rozszerzenia – np. IV7, ii7b5 itp.
Funkcja w progresjach
- Typowa progresja w tonacji durowej z przeddominantą to:
I → ii7 → V7 → I
np. Cmaj7 → Dm7 → G7 → Cmaj7 - W molu funkcje są bardziej rozbudowane, np. użycie ♭IImaj7 jako subdominanty (czyli przeddominanty) nadaje progresji ciekawe, mroczne brzmienie.
Podsumowanie
Termin | Co oznacza? | Przykład w C dur |
---|---|---|
Subdominanta | Akord na IV stopniu, funkcja przygotowująca | F major (F–A–C) |
Przeddominanta | Wszystkie akordy przed dominatą | Dm7 (II-7), F (IV), inne |
Jak subdominanta i przeddominanta wpływają na muzykę?
- Tonika to punkt spoczynku i stabilności.
- Dominanta to napięcie, które wymaga rozwiązania w tonice.
- Subdominanta i przeddominanta to pomost między tymi dwoma biegunami — tworzą dynamikę, przygotowując przejście od spokoju do napięcia.
- W muzyce klasycznej subdominanta ma bardzo stabilną i ugruntowaną rolę.
- W jazzie i muzyce popularnej przeddominanta jest bardziej elastyczna — może przybierać różne formy i często wykorzystuje tryby, alteracje i rozszerzenia dla większej kolorystyki harmonicznej.
Progresja tonalna w C dur
Akord | Funkcja | Skład dźwięków |
---|---|---|
Cmaj7 | Tonika (I) | C – E – G – B |
Dm7 | Przeddominanta (II) | D – F – A – C |
Fmaj7 | Subdominanta (IV) | F – A – C – E |
G7 | Dominanta (V) | G – B – D – F |
Cmaj7 | Tonika (I) | C – E – G – B |
Przykład progresji w C mol z przeddominantą ♭IImaj7 (tryb frygijski)
Akord | Funkcja | Skład dźwięków |
---|---|---|
Cm7 | Tonika (I) | C – E♭ – G – B♭ |
D♭maj7 | Przeddominanta ♭IImaj7 | D♭ – F – A♭ – C |
Fm7 | Subdominanta (IV) | F – A♭ – C – E♭ |
G7 | Dominanta (V) | G – B – D – F |
Cm7 | Tonika (I) | C – E♭ – G – B♭ |
1. Akordy subdominantowe z naturalnej skali molowej (eolskiej)
C – D – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C
- IV-7 (Fmin7): F – A♭ – C – E♭
- bVImaj7 (A♭maj7): A♭ – C – E♭ – G
Szósty stopień ♭6 to A♭ w C mol, akordy na bazie tego stopnia tworzą miękką subdominantę.
2. Akordy subdominantowe z trybu frygijskiego — akord ♭IImaj7
C – D♭ – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C
- ♭IImaj7 (D♭maj7): D♭ – F – A♭ – C
- IV-7 (Fmin7): F – A♭ – C – E♭
3. Akordy subdominantowe z trybu doryckiego
C – D – E♭ – F – G – A – B♭ – C
-
- II-7 (D minor 7): D – F – A – C
Uwaga: w C doryckim D jest II stopniem, a F – ♭3, brak ♭6. Prawie nigdy nie występuje jako akord predominantowy w molowej progresji ii-V. Z powodu braku dźwięku b6, nie pełni on wyraźnie funkcji subdominanty w tonacji molowej - IV7 (F7): F – A – C – E♭
Akord ten pełni funkcję jasnej subdominanty i często występuje w progresjach molowych.
- II-7 (D minor 7): D – F – A – C
Uwaga: Podobnie jak II-7, akord IV7 może być również naprzemiennie stosowany z akordem toniki, aby stworzyć dźwięk toniki doryckiej. I-7 IV7. Taki zwrot bywa używany jako przerywnik między chorusami lub vamp (||:Cm7 – F7:||).
4. Akord subdominantowy z Lydian ♭7 (pochodzący od minoru melodycznego: C – D – E♭ – F – G – A – B – C)
- IV7 (F7) w brzmieniu Lydian ♭7:
Skala: F – G – A – B – C – D – E♭
Akord: F – A – C – E♭
(Obecność podwyższonego 4. stopnia B nadaje jaśniejszy charakter, a ♭7 – E♭ – pochodzi z wymiany modalnej.)
Przykładowa progresja subdominantowa w C moll:
Akord | Nazwa | Skład dźwięków | Funkcja |
---|---|---|---|
D♭maj7 | ♭IImaj7 | D♭ – F – A♭ – C | ciemna subdominanta (frygijska) |
Fmin7 | IV-7 | F – A♭ – C – E♭ | naturalna subdominanta (molowa) |
Dm7 | II-7 | D – F – A – C | jaśniejsza subdominanta (dorycka) |
F7 | IV7 | F – A – C – E♭ | jasna subdominanta (dorycka/melodic minor) |