Skale molowe jako źródło przeddominant

Subdominanta

  • Subdominanta to funkcja harmoniczna w tonacji oparta na IV stopniu skali.
  • Jej zadaniem jest wprowadzenie kontrastu względem toniki (I stopnia) i przygotowanie drogi do dominaty (V stopnia).
  • Brzmienie subdominanty jest bardziej „otwarte”, mniej napięte niż dominanta, ale wyraźnie różne od toniki.
  • W klasycznej harmonii tonalnej subdominanta tworzy tzw. funkcję „odpoczynku” i „przygotowania”, czyli działa jak pomost między toniką a dominantą.

Subdominanta to funkcja harmoniczna, która rozciąga się od toniki i prowadzi do dominaty, wprowadzając harmoniczny kontrast i napięcie, ale nie tak silne jak dominanta. Dzięki niej muzyka zyskuje dynamikę i ruch.

  • Charakter subdominanty:
    • Zapowiada dalszy rozwój harmoniczny po tonice.
    • Wprowadza świeże brzmienie, które różni się od toniki i dominaty.
    • Często niesie ze sobą pewien spokój i przestrzeń, dzięki czemu pomaga w płynnym przejściu do dominaty.
  • W tonacji durowej subdominanta to akord zbudowany na IV stopniu skali (np. w C dur — F major: F–A–C).
  • W tonacji molowej subdominanta może być bardziej zróżnicowana, często bazuje na akordach z naturalnej lub melodycznej skali molowej (np. Fm lub Fm7 w C mol).

Przykłady progresji z subdominantą

  • Klasyczna progresja: I → IV → V → I
    • np. C → F → G → C
  • Jazzowa progresja: Imaj7 → IVmaj7 → V7 → Imaj7
    • np. Cmaj7 → Fmaj7 → G7 → Cmaj7

Przeddominanta

  • Przeddominanta to bardziej ogólne pojęcie, które obejmuje wszystkie akordy i funkcje harmoniczne prowadzące do dominaty.
  • Subdominanta jest więc szczególnym przypadkiem przeddominanty, ale przeddominanta może obejmować także inne akordy, które spełniają tę funkcję.
  • Innymi słowy, przeddominanta to „strefa” harmoniczna przed dominatą, do której należą m.in.:
    • subdominanta (IV i jej warianty),
    • ii (akordy molowe na drugim stopniu w dur, np. Dm w C dur),
    • inne akordy modalne i alterowane, które mają funkcję prowadzenia do dominaty.
  • Funkcja przeddominanty polega na wzmocnieniu napięcia i przygotowaniu finalnego przejścia do dominaty, a potem do toniki.

Przeddominanta to termin określający wszystkie akordy i funkcje harmoniczne, które poprzedzają i przygotowują dominatę, nie będące toniką.

  • Obejmuje subdominantę (IV i jej warianty), ale także akordy na II stopniu (np. ii7 w dur) oraz inne akordy modalne, alterowane lub przejściowe.
  • Przeddominanta buduje napięcie przed kulminacją, którą jest dominanta.

Akordy przeddominantowe

  • II-7 (akord molowy na drugim stopniu skali majorowej) – bardzo powszechny akord przeddominantowy w muzyce jazzowej i klasycznej.
    • W C dur: Dm7 (D–F–A–C)
  • IV (akord na 4 stopniu) – tradycyjna subdominanta.
  • ♭IImaj7 (akord z trybu frygijskiego) – egzotyczna forma przeddominanty, często używana w jazzie lub flamenco.
    • W C mol: D♭maj7 (D♭–F–A♭–C)
  • Inne przeddominantowe alteracje i rozszerzenia – np. IV7, ii7b5 itp.

Funkcja w progresjach

  • Typowa progresja w tonacji durowej z przeddominantą to:
    I → ii7 → V7 → I
    np. Cmaj7 → Dm7 → G7 → Cmaj7
  • W molu funkcje są bardziej rozbudowane, np. użycie ♭IImaj7 jako subdominanty (czyli przeddominanty) nadaje progresji ciekawe, mroczne brzmienie.

Podsumowanie

Termin Co oznacza? Przykład w C dur
Subdominanta Akord na IV stopniu, funkcja przygotowująca F major (F–A–C)
Przeddominanta Wszystkie akordy przed dominatą Dm7 (II-7), F (IV), inne

Jak subdominanta i przeddominanta wpływają na muzykę?

  • Tonika to punkt spoczynku i stabilności.
  • Dominanta to napięcie, które wymaga rozwiązania w tonice.
  • Subdominanta i przeddominanta to pomost między tymi dwoma biegunami — tworzą dynamikę, przygotowując przejście od spokoju do napięcia.
  • W muzyce klasycznej subdominanta ma bardzo stabilną i ugruntowaną rolę.
  • W jazzie i muzyce popularnej przeddominanta jest bardziej elastyczna — może przybierać różne formy i często wykorzystuje tryby, alteracje i rozszerzenia dla większej kolorystyki harmonicznej.

Progresja tonalna w C dur

Akord Funkcja Skład dźwięków
Cmaj7 Tonika (I) C – E – G – B
Dm7 Przeddominanta (II) D – F – A – C
Fmaj7 Subdominanta (IV) F – A – C – E
G7 Dominanta (V) G – B – D – F
Cmaj7 Tonika (I) C – E – G – B

Przykład progresji w C mol z przeddominantą ♭IImaj7 (tryb frygijski)

Akord Funkcja Skład dźwięków
Cm7 Tonika (I) C – E♭ – G – B♭
D♭maj7 Przeddominanta ♭IImaj7 D♭ – F – A♭ – C
Fm7 Subdominanta (IV) F – A♭ – C – E♭
G7 Dominanta (V) G – B – D – F
Cm7 Tonika (I) C – E♭ – G – B♭


1. Akordy subdominantowe z naturalnej skali molowej (eolskiej)
C – D – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C

  • IV-7 (Fmin7): F – A♭ – C – E♭
  • bVImaj7 (A♭maj7): A♭ – C – E♭ – G

Szósty stopień ♭6 to A♭ w C mol, akordy na bazie tego stopnia tworzą miękką subdominantę.


2. Akordy subdominantowe z trybu frygijskiego — akord ♭IImaj7
C – D♭ – E♭ – F – G – A♭ – B♭ – C

  • ♭IImaj7 (D♭maj7): D♭ – F – A♭ – C
  • IV-7 (Fmin7): F – A♭ – C – E♭

3. Akordy subdominantowe z trybu doryckiego

C – D – E♭ – F – G – A – B♭ – C

    • II-7 (D minor 7): D – F – A – C
      Uwaga: w C doryckim D jest II stopniem, a F – ♭3, brak ♭6. Prawie nigdy nie występuje jako akord predominantowy w molowej progresji ii-V. Z powodu braku dźwięku b6, nie pełni on wyraźnie funkcji subdominanty w tonacji molowej
    • IV7 (F7): F – A – C – E♭
      Akord ten pełni funkcję jasnej subdominanty i często występuje w progresjach molowych.

Uwaga: Podobnie jak II-7, akord IV7 może być również naprzemiennie stosowany z akordem toniki, aby stworzyć dźwięk toniki doryckiej. I-7 IV7. Taki zwrot bywa używany jako przerywnik między chorusami lub vamp (||:Cm7 – F7:||).


4. Akord subdominantowy z Lydian ♭7 (pochodzący od minoru melodycznego: C – D – E♭ – F – G – A – B – C)

  • IV7 (F7) w brzmieniu Lydian ♭7:
    Skala: F – G – A – B – C – D – E♭
    Akord: F – A – C – E♭
    (Obecność podwyższonego 4. stopnia B nadaje jaśniejszy charakter, a ♭7 – E♭ – pochodzi z wymiany modalnej.)

Przykładowa progresja subdominantowa w C moll:

Akord Nazwa Skład dźwięków Funkcja
D♭maj7 ♭IImaj7 D♭ – F – A♭ – C ciemna subdominanta (frygijska)
Fmin7 IV-7 F – A♭ – C – E♭ naturalna subdominanta (molowa)
Dm7 II-7 D – F – A – C jaśniejsza subdominanta (dorycka)
F7 IV7 F – A – C – E♭ jasna subdominanta (dorycka/melodic minor)