1. Definicja i cechy ogólne
Skala pentatoniczna (z gr. pente – pięć, tonos – dźwięk) to każda skala złożona z pięciu dźwięków w obrębie oktawy.
Cechy charakterystyczne pentatoniki bezpółtonowej (anhemitonicznej):
- Brak półtonów – brak sekund małych (anhemitoniczna),
- Brak trytonów – czyste, stabilne brzmienie,
- Brak sąsiadujących tercji – żaden dźwięk nie tworzy dwóch tercji z rzędu,
- Uniwersalność kulturowa – obecna w muzyce tradycyjnej Azji, Afryki, Ameryki, folku, bluesie i jazzie.
2. Struktura interwałowa i konstrukcja pentatonik bezpółtonowych
2.1. Struktura interwałowa (na przykładzie C-dur):
Dźwięki: C – D – E – G – A
Interwały: 1 – 1 – 1½ – 1 – 1½ (w tonach)
2.2. Konstrukcja oparta na kwintach:
Zbudowana z pięciu kolejnych kwint doskonałych:
C – G – D – A – E → uporządkowane → C – D – E – G – A
2.3. Konstrukcja wokół dźwięku centralnego:
Tworzone są interwały:
- Sekundy wielkiej w górę i w dół: D – E, D – C
- Kwarty czystej w górę i w dół: D – G, D – A
2.4. Skala majorowa bez 3 i 7 dźwięku
2.5. Czarne klawisze fortepianu (od F#)
2.6. Hejnały niektórych miast, np. Hejnał Płocka
3. Główne typy skal pentatonicznych
3.1. Pentatonika durowa (Major Pentatonic)
- Budowa: 1 – 2 – 3 – 5 – 6
- Przykład (C): C – D – E – G – A
- Zastosowanie: akordy durowe, dominantowe, blues, country, muzyka etniczna
3.2. Pentatonika molowa (Minor Pentatonic)
- Budowa: 1 – ♭3 – 4 – 5 – ♭7
- Przykład (C): C – E♭ – F – G – B♭
3.3. Pentatonika dominantowa (Dominant Pentatonic)
- Budowa: 1 – 2 – 3 – 5 – ♭7
- Przykład (C): C – D – E – G – B♭
4. Modi (tryby) skali durowej pentatonicznej
Tryb | Nazwa | Dźwięki | Zalecane akordy | Avoid notes | Zastosowanie |
---|---|---|---|---|---|
I | C Maj Pent | C – D – E – G – A | Cmaj7, C7 | – | tonalność C, C7♯11 |
II | B♭ Maj Pent | C – D – F – G – B♭ | C7sus, Cm7 | F | gospel, funk |
III | A♭ Maj Pent | C – E♭ – F – A♭ – B♭ | C7sus | F, A♭ | jazz modalny |
IV | F Maj Pent | C – D – F – G – A | C7sus, Cm7 | F | R&B, gospel |
V | E♭ Maj Pent (C min) | C – E♭ – F – G – B♭ | C7sus, Cm7 | F | blues molowy |
5. Skale pentatoniczne zawarte w skalach modalnych od C
Skala modalna | Stopień | Typ pentatoniki | Dźwięki |
---|---|---|---|
C Jońska | I (C) | durowa | C – D – E – G – A |
IV (F) | durowa | F – G – A – C – D | |
V (G) | durowa | G – A – B – D – E | |
C Dorycka | III (E♭) | molowa | E♭ – G♭ – A♭ – B♭ – D♭ |
IV (F) | molowa | F – A♭ – B♭ – C – E♭ | |
VII (B♭) | molowa | B♭ – D♭ – E♭ – F – A♭ | |
C Miksolidyjska | I (C) | dominantowa | C – D – E – G – B♭ |
C Eolska | III (E♭) | molowa | E♭ – G♭ – A♭ – B♭ – D♭ |
VI (A♭) | molowa | A♭ – B – C – D♭ – E♭ | |
C Lokrycka | II (D♭) | zmniejszona | D♭ – E – F – G♭ – B♭ |
6. Pentatoniki hemitoniczne (z półtonami)
Pentatoniki zawierające przynajmniej jeden półton. Często egzotyczne, używane do niestandardowych klimatów.
Nazwa | Dźwięki | Formuła | Charakterystyka |
---|---|---|---|
In-sen | C – D♭ – F – G – B♭ | 1 – ♭2 – 4 – 5 – ♭7 | Mistyczna, orientalna |
Hirajoshi | C – D♭ – F – G – A♭ | 1 – ♭2 – 4 – 5 – ♭6 | Refleksyjna |
Iwato | C – D♭ – F – G♭ – B♭ | 1 – ♭2 – 4 – ♭5 – ♭7 | Niepokojąca |
Dorian ♭2 | C – D♭ – E – F – G | 1 – ♭2 – 3 – 4 – 5 | Egzotyczna, jasna |
Altered pent. | C – D♭ – E♭ – G♭ – B♭ | 1 – ♭2 – ♭3 – ♭5 – ♭7 | Chromatyczna |
7. Inne warianty pentatoniczne
Nazwa polska | Alias angielski | Dźwięki | Formuła |
---|---|---|---|
Pent. Dorycka | Dorian Pentatonic | C – D – E♭ – G – A | 1 – 2 – ♭3 – 5 – 6 |
Pent. szkocka | Ritusen | C – D – F – G – A | 1 – 2 – 4 – 5 – 6 |
Pent. zawieszona | Suspended Pent. | C – D – F – G – A♯ | 1 – 2 – 4 – 5 – ♭7 |
Pent. zmieniona | Altered Pent. | C – C♯ – E – G – A♯ | 1 – ♭2 – 3 – 5 – ♭7 |
8. Skale japońskie i ich symbolika
Przykładowe wagi (skale):
Nazwa | Dźwięki | Formuła | Charakter |
---|---|---|---|
In-sen | C – D♭ – F – G – B♭ | 1 – ♭2 – 4 – 5 – ♭7 | Mistyczna, introspektywna |
In | C – D♭ – F – G – A♭ | 1 – ♭2 – 4 – 5 – ♭6 | Emocjonalna, ciemna |
Yo | C – D – E – G – A | 1 – 2 – 3 – 5 – 6 | Jasna, ludowa |
Ritsu | C – D – F – G – A | 1 – 2 – 4 – 5 – 6 | Duchowa, buddyjska |
Ryō | C – D – E – G – A | 1 – 2 – 3 – 5 – 6 | Jasna, ceremonialna |
W tradycji japońskiej centralną rolę pełni trzeci dźwięk, co odzwierciedla ideę równowagi (yin-yang).
9. Harmonia i dźwięki avoid
- F (♮11) → avoid note nad Cmaj7, C7
- F → dopuszczalny nad C7sus, Cm7
- A♭ (♭13) → avoid note nad Cm7
Dobór pentatoniki musi uwzględniać funkcję harmoniczną, a nie tylko nazwę akordu.
10. Zastosowania w praktyce
- Improwizacja modalna – alternatywa dla pełnych skal modalnych,
- Kolorowanie harmonii – dzięki brakowi półtonów,
- Blues i fusion – swobodne łączenie pentatonik durowych/molowych (dual tonality),
- Jazz nowoczesny – łączenie pentatonik o odległych centrach tonalnych (np. trytonowych).
11. Pentatoniki a skale złożone
- Podwójna pentatonika – np. C Maj + A♭ Maj,
- Upper Structure Triads (UST) – napięcia harmoniczne,
- Skale hexatoniczne i oktatoniczne – rozwinięcia pentatonik przez dodanie dźwięków.
12. Znaczenie kulturowe i stylistyczne
- 12.1. Muzyka ludowa i tradycyjna:
- Podstawa wielu melodii świata (Afryka, Azja, Szkocja, Ameryka)
- 12.2. Blues i rock:
- Molowa i dominantowa jako fundament improwizacji
- 12.3. Jazz:
- Różnorodne warianty służące budowaniu napięć harmonicznych
- 12.4. Pop i film:
- Łatwość zapamiętywania, brak półtonów → melodyjność
- 12.5. Elektronika i eksperyment:
- Prostota struktury umożliwia manipulację i modulację