Skale pentatoniczne

1. Definicja i cechy ogólne

Skala pentatoniczna (z gr. pente – pięć, tonos – dźwięk) to każda skala złożona z pięciu dźwięków w obrębie oktawy.

Cechy charakterystyczne pentatoniki bezpółtonowej (anhemitonicznej):

  • Brak półtonów – brak sekund małych (anhemitoniczna),
  • Brak trytonów – czyste, stabilne brzmienie,
  • Brak sąsiadujących tercji – żaden dźwięk nie tworzy dwóch tercji z rzędu,
  • Uniwersalność kulturowa – obecna w muzyce tradycyjnej Azji, Afryki, Ameryki, folku, bluesie i jazzie.

2. Struktura interwałowa i konstrukcja pentatonik bezpółtonowych

2.1. Struktura interwałowa (na przykładzie C-dur):

Dźwięki: C – D – E – G – A
Interwały: 1 – 1 – 1½ – 1 – 1½ (w tonach)

2.2. Konstrukcja oparta na kwintach:

Zbudowana z pięciu kolejnych kwint doskonałych:
C – G – D – A – E → uporządkowane → C – D – E – G – A

2.3. Konstrukcja wokół dźwięku centralnego:

Tworzone są interwały:

  • Sekundy wielkiej w górę i w dół: D – E, D – C
  • Kwarty czystej w górę i w dół: D – G, D – A

2.4. Skala majorowa bez 3 i 7 dźwięku

2.5. Czarne klawisze fortepianu (od F#)

2.6. Hejnały niektórych miast, np. Hejnał Płocka


3. Główne typy skal pentatonicznych

3.1. Pentatonika durowa (Major Pentatonic)

  • Budowa: 1 – 2 – 3 – 5 – 6
  • Przykład (C): C – D – E – G – A
  • Zastosowanie: akordy durowe, dominantowe, blues, country, muzyka etniczna

3.2. Pentatonika molowa (Minor Pentatonic)

  • Budowa: 1 – ♭3 – 4 – 5 – ♭7
  • Przykład (C): C – E♭ – F – G – B♭

3.3. Pentatonika dominantowa (Dominant Pentatonic)

  • Budowa: 1 – 2 – 3 – 5 – ♭7
  • Przykład (C): C – D – E – G – B♭

4. Modi (tryby) skali durowej pentatonicznej

Tryb Nazwa Dźwięki Zalecane akordy Avoid notes Zastosowanie
I C Maj Pent C – D – E – G – A Cmaj7, C7 tonalność C, C7♯11
II B♭ Maj Pent C – D – F – G – B♭ C7sus, Cm7 F gospel, funk
III A♭ Maj Pent C – E♭ – F – A♭ – B♭ C7sus F, A♭ jazz modalny
IV F Maj Pent C – D – F – G – A C7sus, Cm7 F R&B, gospel
V E♭ Maj Pent (C min) C – E♭ – F – G – B♭ C7sus, Cm7 F blues molowy

5. Skale pentatoniczne zawarte w skalach modalnych od C

Skala modalna Stopień Typ pentatoniki Dźwięki
C Jońska I (C) durowa C – D – E – G – A
IV (F) durowa F – G – A – C – D
V (G) durowa G – A – B – D – E
C Dorycka III (E♭) molowa E♭ – G♭ – A♭ – B♭ – D♭
IV (F) molowa F – A♭ – B♭ – C – E♭
VII (B♭) molowa B♭ – D♭ – E♭ – F – A♭
C Miksolidyjska I (C) dominantowa C – D – E – G – B♭
C Eolska III (E♭) molowa E♭ – G♭ – A♭ – B♭ – D♭
VI (A♭) molowa A♭ – B – C – D♭ – E♭
C Lokrycka II (D♭) zmniejszona D♭ – E – F – G♭ – B♭

6. Pentatoniki hemitoniczne (z półtonami)

Pentatoniki zawierające przynajmniej jeden półton. Często egzotyczne, używane do niestandardowych klimatów.

Nazwa Dźwięki Formuła Charakterystyka
In-sen C – D♭ – F – G – B♭ 1 – ♭2 – 4 – 5 – ♭7 Mistyczna, orientalna
Hirajoshi C – D♭ – F – G – A♭ 1 – ♭2 – 4 – 5 – ♭6 Refleksyjna
Iwato C – D♭ – F – G♭ – B♭ 1 – ♭2 – 4 – ♭5 – ♭7 Niepokojąca
Dorian ♭2 C – D♭ – E – F – G 1 – ♭2 – 3 – 4 – 5 Egzotyczna, jasna
Altered pent. C – D♭ – E♭ – G♭ – B♭ 1 – ♭2 – ♭3 – ♭5 – ♭7 Chromatyczna

7. Inne warianty pentatoniczne

Nazwa polska Alias angielski Dźwięki Formuła
Pent. Dorycka Dorian Pentatonic C – D – E♭ – G – A 1 – 2 – ♭3 – 5 – 6
Pent. szkocka Ritusen C – D – F – G – A 1 – 2 – 4 – 5 – 6
Pent. zawieszona Suspended Pent. C – D – F – G – A♯ 1 – 2 – 4 – 5 – ♭7
Pent. zmieniona Altered Pent. C – C♯ – E – G – A♯ 1 – ♭2 – 3 – 5 – ♭7

8. Skale japońskie i ich symbolika

Przykładowe wagi (skale):

Nazwa Dźwięki Formuła Charakter
In-sen C – D♭ – F – G – B♭ 1 – ♭2 – 4 – 5 – ♭7 Mistyczna, introspektywna
In C – D♭ – F – G – A♭ 1 – ♭2 – 4 – 5 – ♭6 Emocjonalna, ciemna
Yo C – D – E – G – A 1 – 2 – 3 – 5 – 6 Jasna, ludowa
Ritsu C – D – F – G – A 1 – 2 – 4 – 5 – 6 Duchowa, buddyjska
Ryō C – D – E – G – A 1 – 2 – 3 – 5 – 6 Jasna, ceremonialna

W tradycji japońskiej centralną rolę pełni trzeci dźwięk, co odzwierciedla ideę równowagi (yin-yang).


9. Harmonia i dźwięki avoid

  • F (♮11) → avoid note nad Cmaj7, C7
  • F → dopuszczalny nad C7sus, Cm7
  • A♭ (♭13) → avoid note nad Cm7
    Dobór pentatoniki musi uwzględniać funkcję harmoniczną, a nie tylko nazwę akordu.

10. Zastosowania w praktyce

  • Improwizacja modalna – alternatywa dla pełnych skal modalnych,
  • Kolorowanie harmonii – dzięki brakowi półtonów,
  • Blues i fusion – swobodne łączenie pentatonik durowych/molowych (dual tonality),
  • Jazz nowoczesny – łączenie pentatonik o odległych centrach tonalnych (np. trytonowych).

11. Pentatoniki a skale złożone

  • Podwójna pentatonika – np. C Maj + A♭ Maj,
  • Upper Structure Triads (UST) – napięcia harmoniczne,
  • Skale hexatoniczne i oktatoniczne – rozwinięcia pentatonik przez dodanie dźwięków.

12. Znaczenie kulturowe i stylistyczne

  • 12.1. Muzyka ludowa i tradycyjna:
  • Podstawa wielu melodii świata (Afryka, Azja, Szkocja, Ameryka)
  • 12.2. Blues i rock:
  • Molowa i dominantowa jako fundament improwizacji
  • 12.3. Jazz:
  • Różnorodne warianty służące budowaniu napięć harmonicznych
  • 12.4. Pop i film:
  • Łatwość zapamiętywania, brak półtonów → melodyjność
  • 12.5. Elektronika i eksperyment:
  • Prostota struktury umożliwia manipulację i modulację