Substytuty trytonowe (Tritone Substitutions)

Substytuty trytonowe to akordy dominantowe, które zastępują oryginalny akord dominantowy (V7) w progresji harmonicznej przez inny akord dominantowy oddalony o tryton, czyli o 3 całe tony (6 półtonów).

Przykład:

  • Oryginalny akord: G7
  • Substytut trytonowy: D♭7 (bo G i D♭ są oddalone o tryton)

Akordy V7 i ich substytuty trytonowe mają takie same najważniejsze dźwięki prowadzące — tercję i septymę — lecz ułożone w lustrzanym układzie.

Porównanie dźwięków:

Akord Dźwięki
G7 G – B – D – F
D♭7 D♭ – F – A♭ – C♭ (czyli enharmonicznie B)
  • Tercja G7 (B) jest też septymą w D♭7 (C♭ = B)
  • Septyma G7 (F) jest tercją w D♭7 (F)

Oba akordy zawierają te same dźwięki prowadzące, które kierują się do toniki C:

  • B (tercja) prowadzi w górę do C (tonika)
  • F (septima) prowadzi w dół do E (tercja Cmaj7)

Przykład progresji z zastępstwem trytonicznym

Oryginalna progresja:

|| Dm7 | G7  | Cmaj7 ||

Z zastępstwem trytonicznym:

|| Dm7 | D♭7 | Cmaj7 ||

Każdy akord V7 może być zastąpiony przez inny akord dominantowy oddalony o tryton w górę lub w dół.


Cechy substytutu trytonowego

Cecha Wyjaśnienie
Odległość Tryton (3 całe tony / 6 półtonów)
Ten sam trzon napięcia Wspólne dźwięki prowadzące (tercja i septymą)
Chromatyczne zejście basu Płynny, charakterystyczny „jazzowy” ruch basu
Często zawiera ♭5/♯11 Dodaje charakterystycznego napięcia
Brzmienie Zaskakujące, ale funkcjonalne

Typowe zastosowania w jazzie

  • Zamiast standardowego V7 w progresji II–V–I:|| Dm7 – G7 – Cmaj7 ||

    || Dm7 – D♭7 – Cmaj7 ||
  • W łańcuchach dominantowych:np. zamiast C7 → F, gra się G♭7 → F
  • W reharmonizacji standardów jazzowych

Typowe pary substytucji trytonowych

Oryginalny V7 Substytut trytonowy
G7 D♭7
C7 G♭7
F7 B7
D7 A♭7
A7 E♭7

Diagram funkcjonalny

G7  →  Cmaj7
↓
D♭7 →  Cmaj7  (substytut trytonowy)

Skale do improwizacji

Nad G7

  • G Mixolydian (z C jako avoid note): G A B C D E F
  • Skala whole tone (całotonowa): G A B D♭ E♭ F
  • A♭ minor melodyczny (skala Altered): A♭ B♭ C♭ D♭ E♭ F G

Nad D♭7 (substytut trytonowy)

  • D♭ Mixolydian: D♭ E♭ F G♭ A♭ B♭ C♭
  • Skala whole tone (ta sama co nad G7): G A B D♭ E♭ F
  • D molowy melodyczny (skala Altered): D E F G A B C#

Progresja II-V-I w C z odpowiednimi skalami

Takty Akord Skala do improwizacji
1 Dm7 D Dorian
2 G7 G Mixolydian (bez C) lub whole tone
3 Cmaj7 C Ionian

lub z zastępstwem trytonicznym:

Takty Akord Skala do improwizacji
1 Dm7 D Dorian
2 D♭7 (substytut) D♭ Mixolydian lub whole tone
3 Cmaj7 C Ionian

 


  • Substytut trytonowy wprowadza chromatyczne zejście basu, np. D – D♭ – C
  • Akord V7b5 jest swoim własnym substytutem trytonowym:
  • G7♭5 = G B D♭ F = D♭7♭5 = D♭ F G B
  • Voicingi dominantowe bez prymy (np. tylko tercja i septymą) bardzo dobrze ilustrują podobieństwo tych akordów.

Reharmonizacja z substytutami trytonowymi

Reharmonizacja polega na zamianie oryginalnych akordów w progresji harmonicznej na inne, by wzbogacić brzmienie i dodać harmoniczne napięcie. W jazzie substytuty trytonowe są jednym z najpopularniejszych narzędzi reharmonizacyjnych. Zamiast grać standardową progresję II – V – I, można zamienić akordy dominantowe V7 na ich substytuty trytonowe, co tworzy ciekawsze, bardziej „chromatyczne” brzmienie i płynniejsze zejścia basowe.


Przykłady reharmonizacji

1. Prosta reharmonizacja II – V – I:

Oryginalna progresja:

|| Dm7 | G7  | Cmaj7 ||

Reharmonizacja:

|| Dm7 | D♭7 | Cmaj7 ||

W tym przypadku G7 zostało zastąpione przez D♭7, co wprowadza chromatyczne zejście basu: D (Dm7) → D♭ (substytut) → C (tonika).


2. Łańcuch dominantowy (dominant chain)

Można tworzyć łańcuchy akordów dominantowych, gdzie kolejne akordy są oddalone o tryton lub półton, tworząc napięcie przed rozwiązaniem do toniki.

Przykład:

|| A7 | D♭7 | Cmaj7 ||

Tu A7 jest akordem dominantowym V7 w tonacji D, D♭7 jest substytutem trytonowym dla G7, a następnie następuje rozwiązanie do Cmaj7. Taki łańcuch tworzy bardziej złożoną kolorystykę harmoniczną i „chromatyczny” ruch.


3. G♭7 | Cmaj7

|| G♭7 | Cmaj7 ||

Zamiast:

|| G7 | Cmaj7 ||

G♭7 → Cmaj7 można zinterpretować jako:

  • Substytucję trytoniczną dla G7 → Cmaj7, czyli V7 → I w wersji z trytonem:

    • G7 (B – F) → Cmaj7

    • G♭7 (B – F) → Cmaj7

  • Lub jako chromatyczne zejście dominantowe
    G♭7 → Cmaj7 może być użyte dla efektu chromatycznego napięcia tuż przed toniką.

 

Podsumowanie reharmonizacji z substytutami trytonowymi

Cel reharmonizacji Efekt
Zastąpienie V7 przez substytut Chromatyczne zejścia basu, nowe napięcia i kolorystyka harmoniczna
Tworzenie łańcuchów dominantowych Większe napięcie i płynność między akordami
Backdoor resolution Alternatywne rozwiązanie V7 → I z „zaskakującym” efektem
Reharmonizacja standardów Wzbogacenie brzmienia i większa elastyczność improwizacji

 

Quiz: Substytuty trytonowe