Tetrachord to cztery kolejne dźwięki skali. Skale (zwykle) składają się z dwóch tetrachordów. Dla skali majorowej są to takie same następstwa dwóch tetrachordów durowych (2w 2w 2m), 2w – sekunda wielka (dwa półtony); 2m – sekunda mała (jeden półton) przesunięte o kwintę.
Dla przykładu, gama C-major zbudowana jest z następujących tetrachordów:
C D E F
G A B C
![]() |
Skala molowa dorycka ma dwa identyczne tetrachordy minorowe (2w 2m 2w) „przetransponowane” o kwintę w górę.
C-minor:
C D Eb F
G A Bb C
![]() |
Skala dominantowa, miksolidyjska ma dwa tetrachordy. Pierwszy – majorowy (2w 2w 2m), drugi – molowy (2w 2m 2w).
C-dom:
C D E F
G A Bb C
![]() |
Tetrachordy i ich zastosowanie
Podstawowe tetrachordy
- Durowy (D): 2 – 2 – 1 (np. C–D–E–F)
- Molowy (M): 2 – 1 – 2 (np. C–D–E♭–F)
- Frygijski (F): 1 – 2 – 2 (np. C–D♭–E♭–F)
- Harmoniczny (H): 1 – 3 – 1 (np. G–A♭–B–C)
gdzie:
- 2 = sekunda wielka (2 półtony)
- 1 = sekunda mała (1 półton)
- 3 = tercja mała (3 półtony)
Skale zbudowane z tetrachordów
Skala durowa (jońska)
Tetrachordy: D + D
C–D–E–F | G–A–B–C
Skala dorycka
Tetrachordy: M + M
C–D–E♭–F | G–A–B♭–C
Skala miksolidyjska
Tetrachordy: D + M
C–D–E–F | G–A–B♭–C
Skala molowa melodyczna (wstępująca)
Tetrachordy: M + D
C–D–E♭–F | G–A–B–C
Skala molowa harmoniczna
Tetrachordy: M + H
C–D–E♭–F | G–A♭–B–C
Skala molowa naturalna (eolska)
Tetrachordy: M + F
C–D–E♭–F | G–A♭–B♭–C
Skala lidyjska
Nie daje się zbudować z klasycznych tetrachordów D/M/F/H.
Wymaga specjalnego tetrachordu lidyjskiego (L): 2–2–2 (np. C–D–E–F♯).
Skala lokrycka
Pierwszy tetrachord (C–D♭–E♭–F):
-
C → D♭ = 1 (sekunda mała)
-
D♭ → E♭ = 2 (sekunda wielka)
-
E♭ → F = 2 (sekunda wielka)
Układ: 1–2–2 → frygijski (F)
Drugi tetrachord (G♭–A♭–B♭–C):
-
G♭ → A♭ = 2 (sekunda wielka)
-
A♭ → B♭ = 2 (sekunda wielka)
-
B♭ → C = 2 (sekunda wielka)
Układ: 2–2–2 → lidyjski (L)
Lokrycka = F + L
C–D♭–E♭–F | G♭–A♭–B♭–C
Zestawienie trybów diatonicznych
Tryb | Interwały (od prymy) | Tetrachord I | Tetrachord II | Zapis |
---|---|---|---|---|
Jońska (durowa) | 2–2–1 – 2–2–2–1 | D | D | D+D |
Dorycka | 2–1–2 – 2–2–1–2 | M | M | M+M |
Frygijska | 1–2–2 – 2–1–2–2 | F | F | F+F |
Lidyjska | 2–2–2–1 – 2–2–1 | L | D | L+D |
Miksolidyjska | 2–2–1 – 2–1–2–2 | D | M | D+M |
Eolska (moll nat.) | 2–1–2 – 1–2–2–2 | M | F | M+F |
Lokrycka | 1–2–2 – 2–2–2–2 | F | L | F+L |
Skale harmoniczne i tetrachordy
- Molowa harmoniczna: M + H
- Durowa harmoniczna: D + H
- Frygijska dominantowa (5. modus moll harmonicznej): H + F
Praktyczne zastosowanie tetrachordów
- Nauka gam – łatwiej zapamiętać trudniejsze tonacje, dzieląc je na tetrachordy.
Przykład: Ab-dur = Ab–B♭–C–D♭ + E♭–F–G–Ab (D+D). - Improwizacja – jeśli improwizujesz ósemkami, a akord trwa pół taktu, na każdy akord przypada dokładnie jeden tetrachord (cztery dźwięki = cztery ósemki).
- Unikanie prymy – myślenie tetrachordami pozwala oderwać się od rozpoczynania każdej frazy od prymy skali.
Podsumowanie kombinacji
- (1234)D + (1234)D = jońska (durowa)
- (1234)M + (1234)M = dorycka
- (1234)F + (1234)F = frygijska
- (1234)D + (1234)M = miksolidyjska
- (1234)M + (1234)F = eolska (moll naturalna)
- (1234)M + (1234)D = moll melodyczna
- (1234)M + (1234)H = moll harmoniczna
TEST – Tetrachordy i Skale
1. Ile dźwięków zawiera tetrachord?
a) 3
b) 4
c) 5
d) 7
2. Jaką rozpiętość interwałową obejmuje tetrachord?
a) tercję małą
b) kwintę czystą
c) kwartę czystą
d) oktawę
3. Tetrachord durowy (D) ma układ:
a) 2–1–2
b) 2–2–1
c) 1–2–2
d) 1–3–1
4. Tetrachord molowy (M) ma układ:
a) 2–1–2
b) 2–2–1
c) 1–2–2
d) 3–1–1
5. Tetrachord frygijski (F) ma układ:
a) 2–2–1
b) 2–1–2
c) 1–2–2
d) 1–3–1
6. Tetrachord harmoniczny (H) ma układ:
a) 2–2–1
b) 1–3–1
c) 1–2–2
d) 2–1–2
7. Skala jońska (durowa) powstaje z tetrachordów:
a) M + M
b) D + M
c) D + D
d) F + D
8. Skala dorycka powstaje z tetrachordów:
a) M + M
b) D + D
c) F + F
d) M + H
9. Skala frygijska powstaje z tetrachordów:
a) D + D
b) M + M
c) F + F
d) D + M
10. Skala lidyjska wymaga specjalnego tetrachordu:
a) frygijskiego
b) harmonicznego
c) lidyjskiego (L = 2–2–2)
d) molowego
11. Skala miksolidyjska powstaje z tetrachordów:
a) D + D
b) M + M
c) D + M
d) F + M
12. Skala eolska (naturalna molowa) powstaje z tetrachordów:
a) D + M
b) F + F
c) M + F
d) F + D
13. Skala lokrycka powstaje z tetrachordów:
a) M + H
b) M + F
c) D + M
d) F + L
14. Skala molowa melodyczna powstaje z tetrachordów:
a) M + D
b) D + M
c) F + F
d) M + F
15. Skala molowa harmoniczna powstaje z tetrachordów:
a) M + F
b) M + H
c) D + H
d) F + D
16. Skala durowa harmoniczna powstaje z tetrachordów:
a) M + M
b) M + H
c) D + H
d) F + F
17. Frygijska dominantowa (hiszpańska) powstaje z tetrachordów:
a) M + F
b) H + F
c) D + H
d) D + M
18. W gamie C-dur pierwszy tetrachord to:
a) C–D–E–F
b) G–A–B–C
c) D–E–F–G
d) A–B–C–D
19. W gamie C-dur drugi tetrachord to:
a) C–D–E–F
b) G–A–B–C
c) F–G–A–B♭
d) D–E–F–G
20. W gamie C-doryckiej drugi tetrachord to:
a) C–D–E♭–F
b) G–A–B♭–C
c) G–A–B–C
d) D–E–F–G
21. W gamie C-miksolidyjskiej drugi tetrachord to:
a) C–D–E–F
b) G–A–B♭–C
c) G–A–B–C
d) F–G–A–B♭
22. W gamie C-eolskiej drugi tetrachord to:
a) G–A–B–C
b) G–A–B♭–C
c) G–A♭–B♭–C
d) F–G–A♭–B♭
23. W gamie C-moll harmonicznej drugi tetrachord to:
a) G–A–B♭–C
b) G–A♭–B–C
c) G–A♭–B♭–C
d) F–G–A–B
24. W gamie C-lokryckiej pierwszy tetrachord to:
a) C–D♭–E♭–F
b) G♭–A♭–B♭–C
c) C–D–E–F
d) D–E–F–G
25. W gamie C-lokryckiej drugi tetrachord to:
a) G–A–B–C
b) G♭–A♭–B♭–C
c) G–A–B♭–C
d) F–G–A–B
26. W lidyjskiej (C–D–E–F♯–G–A–B–C) pierwszy tetrachord to:
a) D (durowy)
b) M (molowy)
c) F (frygijski)
d) L (lidyjski)
27. W tetrachordzie durowym ostatni krok to:
a) sekunda wielka
b) sekunda mała
c) tercja mała
d) kwarta czysta
28. W tetrachordzie harmonicznym środkowy krok to:
a) sekunda mała
b) tercja mała
c) sekunda wielka
d) kwarta czysta
29. Myślenie tetrachordami w improwizacji pomaga, ponieważ:
a) zmusza do grania tylko prymy
b) ogranicza do 3 dźwięków
c) pozwala unikać zaczynania od prymy i daje 4-dźwiękowe frazy
d) eliminuje półtony
30. W praktyce tetrachordy są oddzielone:
a) tercją małą
b) kwartą czystą
c) całym tonem
d) sekstą małą
TEST – Tetrachordy i Skale (odpowiedzi)
1. Ile dźwięków zawiera tetrachord?
a) 3
b) 4
c) 5
d) 7
2. Jaką rozpiętość interwałową obejmuje tetrachord?
a) tercję małą
b) kwintę czystą
c) kwartę czystą
d) oktawę
3. Tetrachord durowy (D) ma układ:
a) 2–1–2
b) 2–2–1
c) 1–2–2
d) 1–3–1
4. Tetrachord molowy (M) ma układ:
a) 2–1–2
b) 2–2–1
c) 1–2–2
d) 3–1–1
5. Tetrachord frygijski (F) ma układ:
a) 2–2–1
b) 2–1–2
c) 1–2–2
d) 1–3–1
6. Tetrachord harmoniczny (H) ma układ:
a) 2–2–1
b) 1–3–1
c) 1–2–2
d) 2–1–2
7. Skala jońska (durowa) powstaje z tetrachordów:
a) M + M
b) D + M
c) D + D
d) F + D
8. Skala dorycka powstaje z tetrachordów:
a) M + M
b) D + D
c) F + F
d) M + H
9. Skala frygijska powstaje z tetrachordów:
a) D + D
b) M + M
c) F + F
d) D + M
10. Skala lidyjska wymaga specjalnego tetrachordu:
a) frygijskiego
b) harmonicznego
c) lidyjskiego (L = 2–2–2)
d) molowego
11. Skala miksolidyjska powstaje z tetrachordów:
a) D + D
b) M + M
c) D + M
d) F + M
12. Skala eolska (naturalna molowa) powstaje z tetrachordów:
a) D + M
b) F + F
c) M + F
d) F + D
13. Skala lokrycka powstaje z tetrachordów:
a) M + H
b) M + F
c) D + M
d) F + L
14. Skala molowa melodyczna powstaje z tetrachordów:
a) M + D
b) D + M
c) F + F
d) M + F
15. Skala molowa harmoniczna powstaje z tetrachordów:
a) M + F
b) M + H
c) D + H
d) F + D
16. Skala durowa harmoniczna powstaje z tetrachordów:
a) M + M
b) M + H
c) D + H
d) F + F
17. Frygijska dominantowa (hiszpańska) powstaje z tetrachordów:
a) M + F
b) H + F
c) D + H
d) D + M
18. W gamie C-dur pierwszy tetrachord to:
a) C–D–E–F
b) G–A–B–C
c) D–E–F–G
d) A–B–C–D
19. W gamie C-dur drugi tetrachord to:
a) C–D–E–F
b) G–A–B–C
c) F–G–A–B♭
d) D–E–F–G
20. W gamie C-doryckiej drugi tetrachord to:
a) C–D–E♭–F
b) G–A–B♭–C
c) G–A–B–C
d) D–E–F–G
21. W gamie C-miksolidyjskiej drugi tetrachord to:
a) C–D–E–F
b) G–A–B♭–C
c) G–A–B–C
d) F–G–A–B♭
22. W gamie C-eolskiej drugi tetrachord to:
a) G–A–B–C
b) G–A–B♭–C
c) G–A♭–B♭–C
d) F–G–A♭–B♭
23. W gamie C-moll harmonicznej drugi tetrachord to:
a) G–A–B♭–C
b) G–A♭–B–C
c) G–A♭–B♭–C
d) F–G–A–B
24. W gamie C-lokryckiej pierwszy tetrachord to:
a) C–D♭–E♭–F
b) G♭–A♭–B♭–C
c) C–D–E–F
d) D–E–F–G
25. W gamie C-lokryckiej drugi tetrachord to:
a) G–A–B–C
b) G♭–A♭–B♭–C
c) G–A–B♭–C
d) F–G–A–B
26. W lidyjskiej (C–D–E–F♯–G–A–B–C) pierwszy tetrachord to:
a) D (durowy)
b) M (molowy)
c) F (frygijski)
d) L (lidyjski)
27. W tetrachordzie durowym ostatni krok to:
a) sekunda wielka
b) sekunda mała
c) tercja mała
d) kwarta czysta
28. W tetrachordzie harmonicznym środkowy krok to:
a) sekunda mała
b) tercja mała
c) sekunda wielka
d) kwarta czysta
29. Myślenie tetrachordami w improwizacji pomaga, ponieważ:
a) zmusza do grania tylko prymy
b) ogranicza do 3 dźwięków
c) pozwala unikać zaczynania od prymy i daje 4-dźwiękowe frazy
d) eliminuje półtony
30. W praktyce tetrachordy są oddzielone:
a) tercją małą
b) kwartą czystą
c) całym tonem
d) sekstą małą
✅ 30 pytań gotowe.
Chcesz, żebym przygotował do tego testu też wersję z kluczem odpowiedzi na końcu (dla prowadzącego), czy wystarczy ta z pogrubieniami?