Vertical mode

W kontekście jazzu i harmonii vertical mode (vertical modal approach) oznacza sposób myślenia o skalach i akordach w pionie, czyli skupienie na jednoczesnym brzmieniu dźwięków, a nie na ruchu melodycznym (horyzontalnym).

Vertical mode to wykorzystanie skali lub trybu dla określenia, jakie dźwięki mogą współbrzmieć w jednym momencie (w akordzie), zamiast traktowania jej tylko jako materiału do melodii.


Przykład:

  1. Masz akord C7:
    • Możesz zastosować C Mixolydian (C D E F G A Bb) jako vertical mode → wszystkie dźwięki tej skali pasują do akordu jednocześnie.
  2. Zamiast grać skalę w melodii w poziomie (po kolei), myślisz:
    • „Które dźwięki tej skali mogę zestawić pionowo, by stworzyć interesujący akord lub strukturę harmoniczną?”

Zastosowanie w jazzie:

  • Budowanie upper structures (trójdźwięków lub kwart) na akordach dominantowych.
  • Tworzenie dense voicings (gęstych brzmień) opartych na jednej skali/modalności.
  • Improwizacja oparta na akordach zamiast na liniach melodycznych.

Akord Dominantowy Vertical Mode (skala) Upper Structure Triads (UST) Uwagi / Brzmienie
C7 C Mixolydian (C D E F G A Bb) Dm (9,11), Em (3,13), F (11), Gm (b13) Klasyczna dominanta; czyste brzmienie
C7 C Lydian Dominant (C D E F# G A Bb) D (9,11#), E (3,13), F#dim (b5,#11) Bright, jazz fusion style
C7 C Altered (C Db Eb E Gb Ab Bb) Db (b9), Eb (b9,#9), Ab (b13) Mocno napięta, do rozwiązywania na F
C7 C Half-Whole Diminished (C Db Eb E F# G A Bb) Ddim (9,b5), Ebdim (#9,b5), F#dim (#11,b5) Symetryczne, do chromatycznych przejść
C7 C Phrygian Dominant (C Db E F G Ab Bb) Db (b9), E (3), Ab (b13) Orientalny/egzotyczny charakter
C7 C Whole Tone (C D E F# G# A#) D (9), E (3), F# (b5,#11), G# (b13) Lśniące, marzycielskie brzmienie

Wyjaśnienie:

  • Upper Structure Triads (UST) – to trójdźwięki, które możesz układać nad akordem, zachowując spójność tonalną.
  • Vertical Mode – skala, która definiuje, jakie dźwięki pasują pionowo do akordu.
  • Uwagi / Brzmienie – krótkie charakterystyki, by łatwiej wybrać brzmienie w improwizacji lub aranżacji.