Zamiana harmonii jazzowej na modalną polega na przekształceniu tradycyjnych struktur akordów i progresji harmonicznych w takie, które są bardziej zgodne z zasadami jazzu modalnego.
KROKI TRANSFORMACJI
- Zrozumienie skal modalnych
Poznaj różne skale modalne i ich charakterystyki:
– jońska (major)
– dorycka
– frygijska
– lidyjska
– miksolidyjska
– eolijska (naturalna minorowa)
– lokrycka - Identyfikacja akordów funkcyjnych
W tradycyjnej harmonii jazzowej zidentyfikuj akordy funkcyjne (I, IV, V, ii, ii–V–I itp.). - Wybór skali modalnej
Dopasuj skalę do tonacji i akordów.
Przykład: Cmaj7 → skala jońska (C-dur) lub lidyjska. - Zamiana akordów na modalne
Buduj akordy z danej skali modalnej zamiast stosować funkcje harmoniczne. - Eksploracja modalnych progresji
Zamiast II–V–I, twórz progresje oparte na jednej skali modalnej. - Stworzenie akordów stałych
Akordy w jazzie modalnym mogą trwać długo, dając przestrzeń do improwizacji. - Analiza i adaptacja melodii
Dostosuj istniejące melodie do nowej harmonii modalnej, koncentrując się na dźwiękach wybranej skali. - Eksperymentowanie z modalnymi skalami
Używaj różnych skal w różnych częściach utworu dla większej różnorodności. - Użycie pedal pointów
Stałe dźwięki basowe mogą być punktem odniesienia dla zmieniającej się harmonii. - Odrzucenie tradycyjnych funkcji harmonicznych
Nie rozwiązuj akordów w klasyczny sposób – koncentruj się na kolorystyce modalnej. - Improwizacja modalna
Stosuj skale modalne jako bazę improwizacji. - Praca z dynamiką i agogiką
Zmieniaj ekspresję i frazowanie w duchu modalnym. - Słuchanie klasyków
Inspiruj się m.in.:
– Miles Davis – Kind of Blue
– John Coltrane – A Love Supreme - Analiza struktur utworów modalnych
Studiuj formy i rozwiązania kompozytorskie. - Praktyka i eksploracja
Ćwicz, łącz różne akordy i skale, rozwijając słuch i wyczucie modalności.
II–V–I W HARMONII MODALNEJ – PRZYKŁADY
Tradycyjne II–V–I w C-dur (Dm7 – G7 – Cmaj7) można zastąpić modalnymi rozwiązaniami.
1. Długi akord modalny
Akordy: Dm7 (D-dorycka) – G7 (G-miksolidyjska) – Cmaj7 (C-jońska)
Opis: Każdy akord trwa długo, dając przestrzeń do improwizacji.
2. Eksperyment ze skalami
Akordy: Dm7 (D-dorycka) – G7 (G-lidyjska) – Cmaj7 (C-dorycka)
3. Akordy lidyjskie
Akordy: Dm7 (D-dorycka) – Gmaj7 (G-lidyjska) – Cmaj7 (C-lidyjska)
4. Modalne podejście z akordem dodatkowym
Akordy: Dm7 – G7 – Am7 – Cmaj7
Opis: Dodanie Am7 (A-dorycka) wzbogaca końcową część progresji.
5. Zastosowanie dominanty modalnej
Akordy: Dm7 – G7 – C7 (C-miksolidyjska)
6. Kontrasty modalne
Akordy: Dm7 – G7 – Cmaj7 (C-miksolidyjska)
7. Akordy wariantowe
Akordy: Fmaj7 (F-dorycka) – Dm7 – G7 – Cmaj7 (C-lidyjska)
„AUTUMN LEAVES” W STYLU MODALNYM
Oryginalna progresja (C-dur, AABA):
| Am7 | D7 | Gmaj7 | Cmaj7 |
| Am7 | D7 | Gmaj7 | Cmaj7 |
| F#m7b5 | B7 | Em7 | A7 |
| Dm7 | G7 | Cmaj7 | Cmaj7 |
Propozycje modalne
- Sekcja A:
– Am7 (A-dorycka)
– D7 (D-miksolidyjska)
– Gmaj7 (G-lidyjska)
– Cmaj7 (C-jońska) - Sekcja B:
– F#m7b5 (F#-dorycka)
– B7 (B-miksolidyjska)
– Em7 (E-dorycka)
– A7 (A-dorycka) - Alternatywa:
– Cała sekcja A oparta na jednym akordzie: Am7 (A-dorycka)
– Sekcja B: Gmaj7 (G-lidyjska)
WNIOSEK
Zamieniając harmonię jazzową na modalną, rezygnujemy z tradycyjnych funkcji (II–V–I, dominanta–tonika) na rzecz:
- stałych akordów,
- dłuższych brzmień,
- eksploracji kolorystyki skal modalnych.
To prowadzi do bardziej otwartego i eksperymentalnego charakteru muzyki.