Skale durowe toniczne

Skale durowe-toniczne

Skale od których można ułożyć na ich pierwszym stopniu Czterodźwięk toniczny (musi mieć tercję wielką i septymę małą).

Skala jońska (majorowa / maj)

To najpopularniejsza skala durowa-toniczna – akord zbudowany na jej I stopniu zawiera tercję wielką i septymę wielką, co nadaje jej klasyczny durowy charakter. Znana także jako pierwsza z kościelnych skal modalnych.

Dźwięki:
C – D – E – F – G – A – B – C


Skala majorowa miękka (dur-moll)

Odmiana skali majorowej, w której występują obniżone stopnie VI i VII. W rezultacie między stopniami III–IV oraz V–VI powstają sekundy małe, a reszta interwałów to sekundy wielkie. Obniżenie VII stopnia sprawia, że skala traci wyraźny charakter durowy, stając się bardziej mieszana (stąd określenie dur-moll).

Dźwięki:
C – D – E – F – G – Ab – Bb – C


Skala majorowa harmoniczna (maj harmoniczna)

Skala podobna do jońskiej, lecz z obniżonym VI stopniem. Zachowuje akord toniczny durowy z septymą wielką, więc nadal jest skalą durową-toniczną. Ta niewielka zmiana znacząco zwiększa możliwości harmoniczne – w porównaniu ze skalą jońską pozwala zbudować więcej rodzajów akordów.

Dźwięki:
C – D – E – F – G – Ab – B – C


Skala lidyjska

Odróżnia się od jońskiej podwyższonym IV stopniem (tzw. kwarta lidyjska). Akord na I stopniu to durowy z septymą wielką, dzięki czemu cała skala ma charakter durowy i toniczny, ale z bardziej przestrzennym i jasnym brzmieniem.

Dźwięki:
C – D – E – F# – G – A – B – C


Skale Messiaena (modi o ograniczonej transpozycyjności)

 

Modus 2 (ton–półton / skala alterowana symetryczna)

Interwały: T – p – T – p – T – p – T – p
Dźwięki od C:
C – D – D# – F – F# – G# – A – B
Transpozycje: 3 możliwe (C, C#, D)

Modus 3 (ton–półton–półton)

Interwały: T – p – p – T – p – p – T – p – p
Dźwięki od C:
C – D – D# – E – F# – G – G# – A# – B
Transpozycje: 4 możliwe (C, C#, D, D#)