Skale durowe toniczne
Skale durowe-toniczne
Skale od których można ułożyć na ich pierwszym stopniu Czterodźwięk toniczny (musi mieć tercję wielką i septymę małą).
Skala jońska (majorowa / maj)
To najpopularniejsza skala durowa-toniczna – akord zbudowany na jej I stopniu zawiera tercję wielką i septymę wielką, co nadaje jej klasyczny durowy charakter. Znana także jako pierwsza z kościelnych skal modalnych.
Dźwięki:
C – D – E – F – G – A – B – C
Skala majorowa miękka (dur-moll)
Odmiana skali majorowej, w której występują obniżone stopnie VI i VII. W rezultacie między stopniami III–IV oraz V–VI powstają sekundy małe, a reszta interwałów to sekundy wielkie. Obniżenie VII stopnia sprawia, że skala traci wyraźny charakter durowy, stając się bardziej mieszana (stąd określenie dur-moll).
Dźwięki:
C – D – E – F – G – Ab – Bb – C
Skala majorowa harmoniczna (maj harmoniczna)
Skala podobna do jońskiej, lecz z obniżonym VI stopniem. Zachowuje akord toniczny durowy z septymą wielką, więc nadal jest skalą durową-toniczną. Ta niewielka zmiana znacząco zwiększa możliwości harmoniczne – w porównaniu ze skalą jońską pozwala zbudować więcej rodzajów akordów.
Dźwięki:
C – D – E – F – G – Ab – B – C
Skala lidyjska
Odróżnia się od jońskiej podwyższonym IV stopniem (tzw. kwarta lidyjska). Akord na I stopniu to durowy z septymą wielką, dzięki czemu cała skala ma charakter durowy i toniczny, ale z bardziej przestrzennym i jasnym brzmieniem.
Dźwięki:
C – D – E – F# – G – A – B – C
Skale Messiaena (modi o ograniczonej transpozycyjności)
Modus 2 (ton–półton / skala alterowana symetryczna)
Interwały: T – p – T – p – T – p – T – p
Dźwięki od C:
C – D – D# – F – F# – G# – A – B
Transpozycje: 3 możliwe (C, C#, D)
Modus 3 (ton–półton–półton)
Interwały: T – p – p – T – p – p – T – p – p
Dźwięki od C:
C – D – D# – E – F# – G – G# – A# – B
Transpozycje: 4 możliwe (C, C#, D, D#)