Błędy w improwizacji

 

Częste błędy początkujących improwizatorów

1. Brak świadomości harmonicznej

  • Do częstych błędów początkującego improwizatora należy ignorowanie zasad łączenia skal z akordami.
  • Można oczywiście improwizować ze słuchu, ale wymaga to ogromnego talentu i setek godzin świadomego słuchania muzyki.
  • Improwizatorów, którzy nigdy nie zagrali złego dźwięku, jest bardzo niewielu.
  • Zatem miej w zwyczaju przestrzegać harmonii utworu i grać dźwięki właściwe dla danej progresji.
  • Nieprzestrzeganie tej zasady sprawia, że wszystkie Twoje sola brzmią podobnie, niezależnie od utworu.

2. Brak myśli muzycznej i frazowania

  • Brak frazowania i myśli muzycznej to bardzo częsty problem.
  • Gra bez przerw, bez oddechu powoduje zmęczenie u słuchacza.
  • Granie fraz o tej samej długości, bez synkop, pauz i rytmiki swingowej, czyni solo przewidywalnym.
  • Błędem jest gra coraz szybciej lub coraz głośniej bez uzasadnienia.
  • Szybkość i tempo mogą rosnąć wraz z rozwojem, ale nie graj tylko szybko — różnicuj rytmikę i dynamikę.

3. Brak myślenia motywicznego

  • Ciąg przypadkowych dźwięków bez logicznego powiązania to typowy objaw braku motywicznego podejścia.
  • Rozwijaj swoje sola poprzez budowanie i przekształcanie motywów, a nie tylko „granie nut”.
  • Granie zbyt wielu nowych patternów bez ich ogrania i osadzenia w muzyce też jest błędem.
  • Z drugiej strony – granie ciągle tych samych rytmów i melodii staje się monotonne.
  • Dlatego warto zapamiętywać nowe pomysły i rozwijać je, nie tylko kopiować.

4. Błędy rytmiczne

  • Brak różnorodności rytmicznej sprawia, że improwizacja brzmi jak ćwiczenie techniczne.
  • Błędem jest granie wyłącznie ósemkami — korzystaj też z triol, szesnastek, pauz.
  • Nie ćwicz tylko ruchów wznoszących lub tylko opadających — muzyka to również kierunek i napięcie.
  • Ćwicz we wszystkich tonacjach, a nie tylko w C-dur – unikasz wtedy schematyzmu i rozwijasz swobodę.

5. Artykulacja, dynamika i ekspresja

  • Brak dynamiki i artykulacji powoduje, że nawet dobre frazy stają się nijakie.
  • Używaj legato, staccato, ghost notes, akcentów – nie graj wszystkiego jednym tonem.
  • Zbytnie skupienie się na skalach może prowadzić do mechanicznego grania bez ekspresji.

 6. Nieumiejętność słuchania

  • Granie odruchowe, bez świadomości harmonicznej ani słuchowej, to jeden z największych błędów.
  • Nieumiejętność słuchania zespołu skutkuje graniem „obok” zamiast „z” muzyką.
  • Improwizacja to dialog – nie zapominaj o reakcji na to, co dzieje się wokół Ciebie.

7. Złe podejście do błędów

  • Nie wpadaj w panikę, jeśli zagrasz złą nutę.
  • Błąd to nie dźwięk, ale brak jego ogrania.
  • Złą nutę potraktuj jak element ekspresji – ograć ją tak, jakby była zamierzona, to właśnie jazz.