Motyw
Motyw jest krótką formułą dźwiękową, najmniejszą figurą metrorytmiczną tworzącą temat muzyczny.
Improwizacja motywiczna może być znakomitym uzupełnieniem ósemkowego ogrywania akordów.
Pomaga budować spójne solo – zamiast losowych dźwięków, masz temat do rozwinięcia.
Daje słuchaczowi coś do zapamiętania.
Tworzy wrażenie logicznej narracji.
Skąd wziąć motyw? Najprościej z tematu utworu, który improwizujesz.
Cechy motywu:
Krótki – często 2–4 dźwięki lub kilka nut rytmicznych.
Charakterystyczny – ma wyraźny kontur lub rytm.
Powtarzalny – można go rozpoznać nawet po zmianie tonacji.
Rozwojowy – motyw może być punktem wyjścia do wariacji, sekwencji, transpozycji itp.
Co można robić z motywem?
Transponować – grać ten sam kształt w innej tonacji.
Sekwencjonować – powtarzać motyw od kolejnych stopni skali.
Rytmizować – zmieniać rytm, zachowując kształt melodyczny.
Odwracać – grać motyw w lustrzanym odbiciu (melodycznie lub rytmicznie).
Rozwijać – dodawać dźwięki, zmieniać kierunek itp.
Dla przykładu, motyw tematu może wyglądać tak:
Można go transponować do właściwej tonacji chwilowej:
Także z uwzględnieniem trybu tonacji chwilowej:
Motyw można powtarzać:
Można przekształcać motyw melodycznie, nieznacznie:
Motyw ze znacznym przekształceniem:
Motyw w odbiciu lustrzanym:
Motyw w wariacji rytmicznej:
Przekształcenie zupełne – nowy motyw:
Motywy są częścią składową fraz. Motyw jest jak słowo, fraza jest jak zdanie. Żeby powiedzieć sensowne i ładne zdanie, trzeba właściwie dobrać słowa.