Kadencja IIVI – minor melodyczny

Akord Tonacja Skala Dźwięki akordu
Dø7 F minor melodyczny F G A♭ B♭ C D E F D F A♭ C
G7♭9 A♭ minor melodyczny A♭ B♭ C♭ D♭ E♭ F G A♭ G B D F Ab
CmMaj7 C minor melodyczny C D E♭ F G A B C C E♭ G B

 

Legenda:

  • Dø7 – akord półzmniejszony (Dm7b5)

  • G7♭9 – dominanta z obniżoną noną

  • CmMaj7 – molowy akord z dużą septymą

Rozwiązanie IIø7 → V7♭9 → ? w tonacji molowej nie zawsze kończy się w typowym ImMaj7 — może prowadzić do różnych wariantów toniki, w zależności od:

  • stylu utworu (klasyczny jazz vs modal vs współczesny)

  • emocjonalnej funkcji frazy

  • intencji kompozytora / improwizatora

Rozwiązanie (akord Im) Opis / Efekt Użycie
ImMaj7 (np. CmMaj7) Klasyczne rozwiązanie w melodic minor Styl jazzowy, ballady, modern jazz
Im6 (np. Cm6) Rozszerzona wersja z sekstą — cieplejsze brzmienie Bebop, bossanova, ballady
Im7 (np. Cm7) Zapożyczenie z modalnego podejścia lub jako funkcja subdominantowa Modal jazz, współczesne brzmienia
IMaj7 (np. CΔ7) Nietypowe, chromatyczne rozwiązanie – prowadzi do zmiany modalności Zaskoczenie, modulacja do parallel major
Brak rozwiązania (np. IIø7 – V7♭9 – modulacja) Przejściowe użycie – chromatyczny łańcuch Jazz modalny, kompozycje Wayne’a Shortera

 

Kilka przykładów zastosowania:

  1. Dø7 → G7♭9 → CmMaj7
    → klasyczne, diatoniczne rozwiązanie w tonacji C melodic minor
    (np. ballady Billa Evansa)

  2. Dø7 → G7♭9 → Cm6
    → typowe rozwiązanie w bebopie, często używane jako tonika w moll

  3. Dø7 → G7♭9 → Cm7
    → bardziej „modalne” podejście – mniej napięcia, łagodniejsze

  4. Dø7 → G7♭9 → CΔ7
    → zmiana trybu – może prowadzić do modulacji lub efektu zaskoczenia

IIø7 → V7♭9 → Im (tonika molowa)

Dø7 → G7♭9 może rozwiązać się także na:
→ CmMaj7
→ Cm6
→ Cm7
→ CMaj7 (modalne / paralelne rozwiązanie)
→ Am7♭5 (substytucja chromatyczna)
brak rozwiązania (prowadzi gdzie indziej)

 

Funkcja Akord Komentarz
IIø7 Dø7 Subdominanta molowa (funkcja przygotowawcza)
V7♭9 G7♭9 Dominanta molowa z napięciem (prowadząca)
ImMaj7 CmMaj7 Tonika molowa (melodic minor)
Im6 Cm6 Tonika molowa (częsta w bebopie)
Im7 Cm7 Tonika modalna (łagodniejsza, mniej napięcia)
IMaj7 CΔ7 Paralelna tonacja durowa (efekt zaskoczenia)