Kadencje

1. Kadencja harmoniczna

Definicja:
(od łac. cadere – „opadać”)
Kadencja to połączenie akordów, które może:

  • wyraźnie zakończyć odcinek, część lub całość utworu,
  • zatrzymać narrację,
  • stworzyć efekt zawieszenia, zapytania, przecinka lub zaskoczenia.

1.1 Rodzaje kadencji

Typ kadencji Schemat funkcji Komentarz
Doskonała / autentyczna T → D → T Dominanta prowadzi bezpośrednio do toniki; mocne rozwiązanie.
Kościelna / plagalna T → S → T Subdominanta prowadzi do toniki; łagodniejsze zakończenie.
Zawieszona (półkadencja) S → D, T → D Akord kończy się na dominancie; rozwiązanie następuje później.
Wielka doskonała S → D → T Zawiera wszystkie trzy funkcje harmoniczne w pełnym przebiegu.
Mała doskonała D → T Proste, mocne zakończenie dwóch akordów.
Eolska °D → °T Kadencja w tonacji molowej, łagodniejsza barwa.
Dorycka +S → °T lub +S → D → °T Modalny charakter, bardziej subtelny kontrast.
Zwodnicza D → (°)TVI / D → (°)TIII Dominanta rozwiązuje się na VI lub III zamiast I; efekt zaskoczenia.
Pikardyjska D → T³ Dominanta w molowej tonacji przechodzi w tonikę z tercją durową.
Neapolitańska °SII♭ → D → (°)T Wprowadza kontrast modalny i chromatyczny.
Landina Głos w sopranie: 7 → 6 → 1 Charakterystyczny dla średniowiecza i renesansu.

Legenda funkcji:

  • °T – tonika molowa (z tercją małą)
  • °S – moll subdominanta
  • +S – durowa subdominanta
  • D – dominanta durowa

1.2 Przykłady kadencji w praktyce

Typ kadencji Tonacja Progresja Funkcje
Doskonała (wielka) C-dur Fmaj7 → G7 → Cmaj7 S → D → T
Plagalna C-dur Fmaj7 → Cmaj7 S → T
Eolska a-moll E7 → Am D → T
Zawieszona C-dur Dm7 → G7 S → D
Frygijska a-moll B♭maj7 → E7 → Am ♭II → D → T
Zwodnicza C-dur G7 → Am D → TVI
Pikardyjska a-moll E7 → A D → T³
Neapolitańska c-moll D♭maj7 → G7 → Cm ♭II → D → T

2. Reharmonizacja kadencji

Techniki:

  • alteracje akordów
  • substytucje diatoniczne i trytonowe
  • przesunięcia i permutacje funkcji

Obszary kadencyjne:
Fragmenty prowadzące do punktu rozwiązania (V → I) lub do kolejnego cyklu.

Typ obszaru Definicja
Kadencje Akordy realizujące dominanta → non-dominanta (np. V-I, II-V-I)
Cykle kwintowe Kolejne akordy o powiązanej funkcji, często w ruchu kwintowym
Turnarounds Krótka progresja prowadząca z powrotem do początku formy, często 4-taktowa

Przykłady reharmonizacji kadencji IV–V–I w C-dur:

Nr IV / II V I Komentarz
1 F G C Podstawowa kadencja
2 Dm7 G7 Diatoniczna substytucja II7 zamiast IV
3 Bm7♭5 Ealt Am9 Trytonowa substytucja akordu II, modalna zamiana tonacji
4 A♭7 G7 CΔ9 Trytonowa substytucja akordu II z alteracją
5 E♭m7 A♭7 Dm7 → G7 → CΔ9 Zwiększenie rytmu harmonicznego przez II–V

3. Turnaroundy jazzowe

Definicja:

Turnaround – krótka progresja akordowa, która zwykle:

  1. Zamyka fragment utworu (np. koniec frazy, refrenu).
  2. Prowadzi z powrotem do początku formy lub do akordu tonicznego.
  3. Ma często charakter cykliczny – można ją powtarzać wielokrotnie.

Najprościej: turnaround to sposób, w jaki muzyka „zawraca” i przygotowuje grunt do kolejnego wejścia toniki.

  • Najczęściej spotykany schemat w tonacji durowej: I – vi – ii – V – I (np. w C-dur: Cmaj7 – Am7 – Dm7 – G7 – Cmaj7).
  • W jazzie często stosuje się różne warianty: z dominantą na VI, zapożyczone modalnie, bluesowe czy balladowe.
  • Funkcje w turnarounds: T (tonika), S (subdominanta), D (dominanta), z możliwością stosowania relatywnych zamienników (T rel., S rel., D rel.).

Rola w muzyce:

  • Strukturalna: spina formę utworu (np. w 12-taktowym bluesie lub standardach AABA).
  • Improwizacyjna: daje ruch harmoniczny, miejsce na frazowanie.
  • Estetyczna: urozmaica zakończenia fraz i zapobiega monotonii.

Najpopularniejsze schematy:

  • Klasyczny diatoniczny: I – vi – ii – V – I
  • Z dominantą na VI: I – VI7 – ii – V – I
  • Zapożyczony modalnie: I – ♭III7 – ii – V – I
  • Bluesowy: I – ♭VI7 – V7 – I
  • Balladowy: ii – V – I – VI7
  • Cykl kwintowy: iii – VI7 – ii – V – I

3.1 Turnaroundy w C-dur (funkcje harmoniczne)

Typ Funkcje Progresja Komentarz
Klasyczny diatoniczny T – Trel – S – D – T Cmaj7 – Am7 – Dm7 – G7 – Cmaj7 Miniatura tonalności, zamyka i otwiera frazę
Z dominantą na VI T – Dsek – S – D – T Cmaj7 – A7 – Dm7 – G7 – Cmaj7 A7 działa jak dominanta sekundowa, prowadzi do ii
Zapożyczony modalnie T – Dmod – S – D – T Cmaj7 – E♭7 – Dm7 – G7 – Cmaj7 Modalny kolor, często w standardach
Bluesowy T – Dmod – D – T Cmaj7 – A♭7 – G7 – Cmaj7 Typowy jazzowy blues, mocny kontrast
Balladowy S – D – T – Dsek Dm7 – G7 – Cmaj7 – A7 Liryczny charakter, wolne tempo
Cykl kwintowy Trel – Dsek – S – D – T Em7 – A7 – Dm7 – G7 – Cmaj7 Rozszerzony ruch kwintowy, charakterystyczny dla bebopu

3.2 4-taktowe schematy w C-dur

Typ Takt 1 Takt 2 Takt 3 Takt 4 Komentarz
Klasyczny diatoniczny Cmaj7 (T) Am7 (Trel) Dm7 (S) G7 (D) Najbardziej podstawowy, zamyka i otwiera frazę
Z dominantą na VI Cmaj7 (T) A7 (Dsek) Dm7 (S) G7 (D) A7 przygotowuje ii, często w standardach
Zapożyczony modalnie Cmaj7 (T) E♭7 (Dmod) Dm7 (S) G7 (D) Modalny kolor bluesowy / jazzowy
Bluesowy Cmaj7 (T) A♭7 (Dmod) G7 (D) Cmaj7 (T) Typowe w jazzowym bluesie i bebopie
Balladowy Dm7 (S) G7 (D) Cmaj7 (T) A7 (Dsek) Liryczny, wolny charakter
Cykl kwintowy Em7 (Trel) A7 (Dsek) Dm7 (S) G7 (D) Rozszerzony cykl kwintowy

3.3 Relacje funkcjonalne i zamiany

Funkcja Akord główny Relatywny zamiennik Zastosowanie
T (Tonika) Cmaj7 Am7 (T rel.) Turnaroundy I–vi–ii–V
S (Subdominanta) Dm7 Bm7♭5 (S rel.) Tonicyzacja relatywnej molowej
D (Dominanta) G7 Em7 (D rel.) Łagodniejsza dominanta w cyklu kwintowym

Przykład praktyczny – zamiany:

Oryginał Z relacjami
Cmaj7 – Dm7 – G7 – Cmaj7 Am7 – Dm7 – G7 – Cmaj7 (T → T rel.)
Dm7 – G7 – Cmaj7 Bm7♭5 – E7 – Am7 (S → S rel.)
Em7 – A7 – Dm7 – G7 Em7 – A7 – Dm7 – Em7 (D → D rel.)

3.4 Turnaroundy w różnych tonacjach (C / F / G)

Typ Tonacja Progresja klasyczna Progresja z relacjami Komentarz
T ↔ T rel. C-dur Cmaj7 – Dm7 – G7 – Cmaj7 Am7 – Dm7 – G7 – Cmaj7 T rel. = Am7
T ↔ T rel. F-dur Fmaj7 – Gm7 – C7 – Fmaj7 Dm7 – Gm7 – C7 – Fmaj7 Analogicznie
T ↔ T rel. G-dur Gmaj7 – Am7 – D7 – Gmaj7 Em7 – Am7 – D7 – Gmaj7 Em7 = T rel.

To uporządkowanie pozwala na szybkie odniesienie się do:

  • typów kadencji i ich schematów funkcjonalnych,
  • przykładów progresji w praktyce,
  • technik reharmonizacji i substytucji,
  • turnaroundów w jazzie w różnych tonacjach i wariantach funkcyjnych.

MAPA KADENCJI I TURNAROUNDÓW

1. Funkcje harmoniczne

T  – tonika (Cmaj7 w C-dur)
Trel – tonika relatywna (Am7 w C-dur)
S  – subdominanta (Dm7 / Fmaj7)
Srel – subdominanta relatywna (Bm7♭5)
D  – dominanta (G7)
Drel – dominanta relatywna (Em7)

2. Typowe kadencje (C-dur / a-moll)

Typ kadencji Schemat funkcyjny Przykład (C-dur / a-moll)
Doskonała (wielka) S → D → T Fmaj7 → G7 → Cmaj7
Mała doskonała D → T G7 → Cmaj7
Plagalna S → T Fmaj7 → Cmaj7
Eolska D → T E7 → Am
Zawieszona S → D Dm7 → G7
Frygijska ♭II → D → T B♭maj7 → E7 → Am
Zwodnicza D → TVI / D → TIII G7 → Am / G7 → Em
Pikardyjska D → T³ E7 → A
Neapolitańska ♭II → D → T D♭maj7 → G7 → Cm
Landina głos sopran: 7→6→1 G → A → C w sopranie

3. Turnaroundy – 4-taktowe pętle (C-dur)

Typ turnaroundu Funkcje harmoniczne Progresja (C-dur) Komentarz
Klasyczny diatoniczny T → Trel → S → D → T Cmaj7 → Am7 → Dm7 → G7 → Cmaj7 Podstawowy, zamyka i otwiera frazę
Z dominantą na VI T → Dsek → S → D → T Cmaj7 → A7 → Dm7 → G7 → Cmaj7 A7 → ii (dominanta sekundowa)
Zapożyczony modalnie T → Dmod → S → D → T Cmaj7 → E♭7 → Dm7 → G7 → Cmaj7 Modalny kolor, blues / jazz
Bluesowy T → Dmod → D → T Cmaj7 → A♭7 → G7 → Cmaj7 Typowy dla bluesa i bebopu
Balladowy S → D → T → Dsek Dm7 → G7 → Cmaj7 → A7 Wolne tempo, liryczny charakter
Cykl kwintowy Trel → Dsek → S → D → T Em7 → A7 → Dm7 → G7 → Cmaj7 Rozszerzony ruch kwintowy

4. Zamiany funkcjonalne (relacje)

T → Trel   (Cmaj7 → Am7)
S → Srel   (Dm7 → Bm7♭5)
D → Drel   (G7 → Em7)

Przykład zastosowania w turnaroundach:

Oryginalny I–vi–ii–V:

Cmaj7 → Dm7 → G7 → Cmaj7

Z zamianami relacyjnymi:

Am7 → Bm7♭5 → E7 → Cmaj7

5. Mapowanie kadencji do funkcji T/S/D

Tonika (T):
  - Cmaj7 (C-dur)
  - Trel = Am7 (vi)
  
Subdominanta (S):
  - Dm7 (ii), Fmaj7 (IV)
  - Srel = Bm7♭5 (viiø)

Dominanta (D):
  - G7 (V7)
  - Drel = Em7 (iii)

Schemat myślenia:

  • T ↔ Trel = bardziej płynna tonika
  • S ↔ Srel = tonicyzacja relatywnej molowej
  • D ↔ Drel = łagodniejsza dominanta w cyklu kwintowym

6. Przykładowy „kompletny” turnaround w C-dur z funkcjami

T      Trel     S       D       T
Cmaj7 → Am7 → Dm7 → G7 → Cmaj7
  • Możliwe zamiany:
T → Trel: Am7 zamiast Cmaj7  
S → Srel: Bm7♭5 zamiast Dm7  
D → Drel: Em7 zamiast G7
  • Efekt: jazzowy, bardziej „bebopowy” charakter, ruch harmoniczny bogatszy kolorystycznie.

PODSUMOWANIE – KADENCJE I TURNAROUNDY (C-dur)

1. Kadencje klasyczne
   Doskonała (wielka)    S → D → T   Fmaj7 → G7 → Cmaj7
   Mała doskonała       D → T       G7 → Cmaj7
   Plagalna             S → T       Fmaj7 → Cmaj7
   Eolska               D → T       E7 → Am
   Zawieszona           S → D       Dm7 → G7
   Frygijska            ♭II → D → T B♭maj7 → E7 → Am
   Zwodnicza            D → TVI     G7 → Am
   Pikardyjska          D → T³      E7 → A
   Neapolitańska        ♭II → D → T D♭maj7 → G7 → Cm
2. Turnaroundy 4-taktowe (C-dur)
   Klasyczny diatoniczny T → Trel → S → D → T   Cmaj7 → Am7 → Dm7 → G7 → Cmaj7
   Z dominantą na VI     T → Dsek → S → D → T   Cmaj7 → A7 → Dm7 → G7 → Cmaj7
   Zapożyczony modalnie T → Dmod → S → D → T   Cmaj7 → E♭7 → Dm7 → G7 → Cmaj7
   Bluesowy             T → Dmod → D → T        Cmaj7 → A♭7 → G7 → Cmaj7
   Balladowy            S → D → T → Dsek        Dm7 → G7 → Cmaj7 → A7
   Cykl kwintowy        Trel → Dsek → S → D → T Em7 → A7 → Dm7 → G7 → Cmaj7
3. Relacje funkcyjne (zamiany w jazzowych reharmonizacjach)
   T → Trel   Cmaj7 → Am7
   S → Srel   Dm7 → Bm7♭5
   D → Drel   G7 → Em7
4. Turnaround z zamianami relacyjnymi (bebopowy efekt)
   Oryginał:    Cmaj7 → Am7 → Dm7 → G7 → Cmaj7
   Z relacjami: Am7 → Bm7♭5 → E7 → Cmaj7
  • Funkcja „T rel.” = tonika relatywna (vi)
  • Funkcja „S rel.” = subdominanta relatywna (viiø)
  • Funkcja „D rel.” = dominanta relatywna (iii)