Tensions, Extensions, alteracje, Omitted, Add

Napięcia (Tensions) i rozszerzenia (Extensions) w harmonii jazzowej

1. Definicje podstawowe

  • Extension (rozszerzenie) – dodatkowe składniki akordu powyżej septymy, wzbogacające barwę i nadające mu głębię (9, 11, 13). Nie wymagają rozwiązania.
  • Tension (napięcie) – dźwięk wprowadzający dysonans i poczucie naprężenia. Często chromatyczny, zwykle wymaga rozwiązania.
  • Alteration (alteracja) – podwyższenie lub obniżenie jednego z extensions (np. ♭9, ♯9, ♯11, ♭13), co zwiększa napięcie i kolorystyczną ekspresję.

2. Budowa akordu w jazzie

  1. Trójdźwięk – szkielet konstrukcyjny.
  2. Septymy i seksty – nadają pełnię i kierunek.
  3. Extensions i alteracje – kolory, kontrasty, napięcia, światłocień.

Każdy dźwięk ma określoną funkcję i powinien być stosowany świadomie.


3. Extensions

3.1 Typowe rozszerzenia

  • 9: 9, ♭9, ♯9
  • 11: 11, ♯11
  • 13: 13, ♭13

3.2 Rodzaje

  • Diatoniczne – mieszczą się w skali, wzmacniają funkcję akordu.
  • Chromatyczne – obce dla skali, zmieniają kolor i funkcję.

3.3 Przykłady akordów

  • Cmaj7 = C–E–G–B
  • Cmaj9 = C–E–G–B–D
  • Cmaj11 = C–E–G–B–D–F
  • Cmaj13 = C–E–G–B–D–F–A
  • Cmaj9♯11 = C–E–G–B–D–F♯

4. Tensions

  • Tworzą dysonans względem akordu.
  • Stanowią charakterystyczny element języka jazzowego.
  • Typowe: 9, 11, 13, ♭9, ♯9, ♯11, ♭13.

4.1 Available tensions i avoid notes

  • Available tensions – można stosować w voicingu i improwizacji.
  • Avoid notes – tworzą niepożądane napięcie w pionowym brzmieniu (np. 11 w Cmaj7).

Przykład dla Cmaj7

  • Chord tones: C–E–G–B
  • Available: D (9), A (13)
  • Avoid: F (11)

5. Alteracje

  • Polegają na modyfikacji standardowych tensions.
  • Typowe: ♭9, ♯9, ♯11, ♭13, ♭5, ♯5.

Przykład: G7alt

  • Dźwięki: G–B–D–F–A♭–B♭–C♯–E♭
  • Zawiera: ♭9, ♯9, ♯11, ♭13 → maksymalne napięcie, rozwiązujące się w tonikę (np. Cmaj7).

6. Extensions i alteracje w typach akordów

Typ akordu Typowe extensions / alteracje
Maj7 9, 13, ♯11, czasem ♭5, ♯5
m7 9, 11, 13, czasem ♭13
Dominant 7 ♭9, ♯9, ♯11, ♭13, ♭5, ♯5
7sus 9, ♭9, ♯9, 11, ♭13, 13

7. Upper Structures

  • Technika nakładania akordów (trójdźwięku/czterodźwięku) na bazę 1–3–7.
  • Umożliwia kontrolę kolorystyki i precyzyjne umiejscowienie tensions.

Przykład

  • Dm/C → trójdźwięk d-moll nad basem C (daje 9 i 11 nad Cmaj7).

8. Zastosowania praktyczne

  • Improwizacja – budowanie języka melodycznego na bazie chord-scale i dostępnych tensions.
  • Reharmonizacja – świadome modyfikowanie akordów (np. dodanie ♯11 do akordu tonicznego).
  • Voicing – pomijanie (omit) lub dodawanie (add) dźwięków dla klarowności brzmienia.

9. Przykłady notacji

  • Add: Dadd9 = D–F♯–A–E (bez septymy).
  • Omit: Cmaj7(no5) = C–E–B.
  • Alt: C7alt = C–E–G–B♭ + (♭9, ♯9, ♯11, ♭13).

10. Podsumowanie

  • Extension – naturalne, wzbogacające akord, nie wymagają rozwiązania.
  • Tension – dźwięki dysonansowe, często wymagające rozwiązania.
  • Alteracja – chromatyczna zmiana extension, silne napięcie.
  • Jazz – wykorzystuje napięcia jako integralny element brzmienia, a nie wyłącznie „dysonanse”.

 

  • Chord tones (dźwięki akordowe)
  • Available tensions (dostępne napięcia, polecane do voicingu i improwizacji)
  • Avoid notes (nuty unikane w pionowym brzmieniu)
  • Alteracje (najczęściej stosowane w praktyce jazzowej)

Tabela: Extensions, Tensions i Alteracje w jazzie

Typ akordu Chord tones Available tensions Avoid notes Typowe alteracje
Cmaj7 C – E – G – B 9 (D), 13 (A), ♯11 (F♯) 11 (F) ♯11 (z lydian scale)
Cm7 C – E♭ – G – B♭ 9 (D), 11 (F), 13 (A) brak stałych (czasem 6 jako modalne napięcie) ♭13 (z aeolian scale)
Cø7 (m7♭5) C – E♭ – G♭ – B♭ 11 (F), ♭13 (A♭) 9 (D) bywa unikana (zależnie od kontekstu) ♭9, 13 (w funkcji dominantowej)
Cm(maj7) C – E♭ – G – B 9 (D), 11 (F), 13 (A) brak typowych ♯11 (F♯), ♭13 (A♭)
C7 C – E – G – B♭ 9 (D), 13 (A), ♯11 (F♯) 11 (F) ♭9 (D♭), ♯9 (D♯), ♭13 (A♭)
C7sus4 C – F – G – B♭ 9 (D), 13 (A) brak typowych (kwarta = składnik akordu) ♭9 (D♭), ♭13 (A♭)
C7alt C – E – G – B♭ wszystkie alterowane: ♭9 (D♭), ♯9 (D♯), ♯11/♭5 (F♯), ♭13 (A♭) brak naturalnych extensions (9, 11, 13) komplet alteracji = „pełne napięcie”
Cdim7 C – E♭ – G♭ – A 9 (D), 11 (F), 13 (A♯ enh.) brak wyraźnych avoid chromatyczne 9/11 dla koloru
Caug7 (C7♯5) C – E – G♯ – B♭ 9 (D), 13 (A) 11 (F) ♭9, ♯9, ♯11

Wnioski praktyczne

  • Maj7 – koloryzuje się głównie 9 i 13, a tryb lidyjski dodaje ♯11.
  • m7 – naturalne napięcia to 9, 11, 13; przy funkcji subdominantowej można używać ♭13.
  • Dominant 7 – największa paleta alteracji; to tutaj jazz „nasyca się” napięciami (♭9, ♯9, ♯11, ♭13).
  • 7sus – daje dużą swobodę, bo kwarta (11) jest częścią akordu.
  • Akordy alterowane (alt) – bazują na skali alterowanej (tryb superlokrisch), gdzie wszystkie tensions są chromatycznie zmienione.

Akordy typu add – rozszerzenia poza strukturą tercjową

Typ akordu Chord tones Dodane rozszerzenie (add) Uwagi
Cadd9 C – E – G 9 (D) brak septymy, nie jest to Cmaj9
Cmadd9 C – E♭ – G 9 (D) charakter „modalny”, często używany w balladach i fusion
Cadd11 C – E – G 11 (F) kwarta jako dodatek; bywa nieco „szorstka”, często stosowana w gitarze akustycznej
Cadd♯11 C – E – G ♯11 (F♯) kolor lidyjski, spotykany w muzyce filmowej i fusion
Cadd13 C – E – G 13 (A) akord „lekki”, używany zamiast Cmaj13, bez septymy i nony
Cmadd13 C – E♭ – G 13 (A) tworzy barwę między moll a mol6
Gm7add13 G – B♭ – D – F 13 (E) dodanie 13 bez nony i undecymy

Różnica między add a pełnym extension

  • Extension (np. Cmaj9) → powstaje z naturalnej budowy tercjowej (triada + septyma + nona).
  • Add (np. Cadd9) → trójdźwięk + „doklejony” dźwięk spoza szeregowego układu tercji, bez septymy.

Dlatego Cadd9 ≠ Cmaj9 – oba mają nonę D, ale w Cmaj9 zawsze jest septyma (B).


Wnioski praktyczne

  • Akordy add są „czystsze” i mniej gęste niż pełne extensions.
  • Świetnie sprawdzają się na gitarze, gdzie łatwo chwycić trójdźwięk + dodatkowy dźwięk.
  • W jazzie bywają stosowane w kontekście modalnym i jako warianty toniczne (szczególnie add9 i add13).
  • W aranżacji często spotyka się połączenia np. Cmaj7 + D w melodii, które w zapisie skrótowym bywają interpretowane jako Cadd9.

Zbiorcza tabela: Extensions, Tensions, alteracje i Add

Typ akordu Chord tones Available tensions Avoid notes Typowe alteracje / Uwagi
Cmaj7 C – E – G – B 9 (D), 13 (A), ♯11 (F♯) 11 (F) ♯11 z trybu lidyjskiego
Cm7 C – E♭ – G – B♭ 9 (D), 11 (F), 13 (A) brak stałych ♭13 (A♭) z eolskiej
Cø7 (m7♭5) C – E♭ – G♭ – B♭ 11 (F), ♭13 (A♭) 9 (D) często unikane w funkcji dominantowej: ♭9
Cm(maj7) C – E♭ – G – B 9 (D), 11 (F), 13 (A) brak typowych kolorystyka filmowa/jazz modalny
C7 C – E – G – B♭ 9 (D), 13 (A), ♯11 (F♯) 11 (F) ♭9, ♯9, ♭13
C7sus4 C – F – G – B♭ 9 (D), 13 (A) brak typowych (kwarta = chord tone) ♭9, ♭13
C7alt C – E – G – B♭ wszystkie alterowane: ♭9 (D♭), ♯9 (D♯), ♯11 (F♯), ♭13 (A♭) brak naturalnych ext. skala alterowana (superlokrisch)
Cdim7 C – E♭ – G♭ – A 9 (D), 11 (F), 13 (A♯ enh.) brak chromatyczne 9/11
Caug7 (C7♯5) C – E – G♯ – B♭ 9 (D), 13 (A) 11 (F) ♭9, ♯9, ♯11
Cadd9 C – E – G 9 (D) brak brak septymy → ≠ Cmaj9
Cmadd9 C – E♭ – G 9 (D) brak barwa modalna (np. dorycka)
Cadd11 C – E – G 11 (F) bywa szorstkie z tercją (E–F) często gitarowe brzmienie
Cadd♯11 C – E – G ♯11 (F♯) brak kolor lidyjski
Cadd13 C – E – G 13 (A) brak „lekki” wariant toniczny
Cmadd13 C – E♭ – G 13 (A) brak balans między Cm i Cm6
Gm7add13 G – B♭ – D – F 13 (E) brak spotykane w jazz/fusion

Wnioski z tabeli

  • Akordy tercjowe → fundament harmonii jazzowej, otwierają pełne spektrum extensions i alteracji.
  • Akordy add → uproszczone, „czystsze”, świetne w aranżacji i na gitarze; kolor dodany pojedynczym dźwiękiem, bez septymy.
  • Dominanty (7, alt, sus) → największa swoboda wprowadzania napięć (alterowanych i chromatycznych).
  • Maj7 i m7 → bardziej selektywne: mają konkretne avoid notes (np. 11 w Maj7).

 

 

 

 


Quiz: Tensions i Extensions w jazzie

1.

Który dźwięk jest avoid note w akordzie Cmaj7?
a) D (9)
b) A (13)
c) F (11)
d) G (5)


2.

Czym różni się Cadd9 od Cmaj9?
a) W Cmaj9 nie ma septymy, a w Cadd9 jest
b) W Cadd9 nie ma septymy, a w Cmaj9 jest
c) Cadd9 ma alterowaną kwintę
d) Cmaj9 zawiera tylko trójdźwięk + nonę


3.

Które z poniższych jest typowym altered tension w akordzie dominantowym?
a) 9 (D)
b) 11 (F)
c) ♯9 (D♯)
d) 13 (A)


4.

Jakie są available tensions dla Cm7 w skali doryckiej?
a) 9 (D), 11 (F), 13 (A)
b) 9 (D), 11 (F), ♭13 (A♭)
c) 9 (D), ♯11 (F♯), 13 (A)
d) 11 (F), 13 (A), ♯9 (D♯)


5.

Który akord zawiera wszystkie możliwe alteracje?
a) C7sus4
b) Cmaj9♯11
c) C7alt
d) Cadd13


6.

Jaki dźwięk dodaje się w akordzie Cmadd13?
a) nona (D)
b) seksta wielka (A)
c) undecyma (F)
d) kwinta czysta (G)


7.

Który tension jest najczęściej używany w akordzie Cmaj7 w stylu lidyjskim?
a) ♭9 (D♭)
b) 11 (F)
c) ♯11 (F♯)
d) ♭13 (A♭)


8.

W jakim akordzie kwarta (11) NIE jest avoid note, lecz składnikiem akordu?
a) Cmaj7
b) C7sus4
c) Cm7
d) Cdim7


 

 

 

 

 

 

 

 

 


Quiz: Tensions & Extensions w jazzie

1.

Który dźwięk jest avoid note w akordzie Cmaj7?
a) D (9)
b) A (13)
c) F (11)
d) G (5)


2.

Czym różni się Cadd9 od Cmaj9?
a) W Cmaj9 nie ma septymy, a w Cadd9 jest
b) W Cadd9 nie ma septymy, a w Cmaj9 jest
c) Cadd9 ma alterowaną kwintę
d) Cmaj9 zawiera tylko trójdźwięk + nonę


3.

Które z poniższych jest typowym altered tension w akordzie dominantowym?
a) 9 (D)
b) 11 (F)
c) ♯9 (D♯)
d) 13 (A)


4.

Jakie są available tensions dla Cm7 w skali doryckiej?
a) 9 (D), 11 (F), 13 (A)
b) 9 (D), 11 (F), ♭13 (A♭)
c) 9 (D), ♯11 (F♯), 13 (A)
d) 11 (F), 13 (A), ♯9 (D♯)


5.

Który akord zawiera wszystkie możliwe alteracje?
a) C7sus4
b) Cmaj9♯11
c) C7alt
d) Cadd13


6.

Jaki dźwięk dodaje się w akordzie Cmadd13?
a) nona (D)
b) seksta wielka (A)
c) undecyma (F)
d) kwinta czysta (G)


7.

Który tension jest najczęściej używany w akordzie Cmaj7 w stylu lidyjskim?
a) ♭9 (D♭)
b) 11 (F)
c) ♯11 (F♯)
d) ♭13 (A♭)


8.

W jakim akordzie kwarta (11) NIE jest avoid note, lecz składnikiem akordu?
a) Cmaj7
b) C7sus4
c) Cm7
d) Cdim7