Napięcia (Tensions) i rozszerzenia (Extensions) w harmonii jazzowej
1. Definicje podstawowe
- Extension (rozszerzenie) – dodatkowe składniki akordu powyżej septymy, wzbogacające barwę i nadające mu głębię (9, 11, 13). Nie wymagają rozwiązania.
- Tension (napięcie) – dźwięk wprowadzający dysonans i poczucie naprężenia. Często chromatyczny, zwykle wymaga rozwiązania.
- Alteration (alteracja) – podwyższenie lub obniżenie jednego z extensions (np. ♭9, ♯9, ♯11, ♭13), co zwiększa napięcie i kolorystyczną ekspresję.
2. Budowa akordu w jazzie
- Trójdźwięk – szkielet konstrukcyjny.
- Septymy i seksty – nadają pełnię i kierunek.
- Extensions i alteracje – kolory, kontrasty, napięcia, światłocień.
Każdy dźwięk ma określoną funkcję i powinien być stosowany świadomie.
3. Extensions
3.1 Typowe rozszerzenia
- 9: 9, ♭9, ♯9
- 11: 11, ♯11
- 13: 13, ♭13
3.2 Rodzaje
- Diatoniczne – mieszczą się w skali, wzmacniają funkcję akordu.
- Chromatyczne – obce dla skali, zmieniają kolor i funkcję.
3.3 Przykłady akordów
- Cmaj7 = C–E–G–B
- Cmaj9 = C–E–G–B–D
- Cmaj11 = C–E–G–B–D–F
- Cmaj13 = C–E–G–B–D–F–A
- Cmaj9♯11 = C–E–G–B–D–F♯
4. Tensions
- Tworzą dysonans względem akordu.
- Stanowią charakterystyczny element języka jazzowego.
- Typowe: 9, 11, 13, ♭9, ♯9, ♯11, ♭13.
4.1 Available tensions i avoid notes
- Available tensions – można stosować w voicingu i improwizacji.
- Avoid notes – tworzą niepożądane napięcie w pionowym brzmieniu (np. 11 w Cmaj7).
Przykład dla Cmaj7
- Chord tones: C–E–G–B
- Available: D (9), A (13)
- Avoid: F (11)
5. Alteracje
- Polegają na modyfikacji standardowych tensions.
- Typowe: ♭9, ♯9, ♯11, ♭13, ♭5, ♯5.
Przykład: G7alt
- Dźwięki: G–B–D–F–A♭–B♭–C♯–E♭
- Zawiera: ♭9, ♯9, ♯11, ♭13 → maksymalne napięcie, rozwiązujące się w tonikę (np. Cmaj7).
6. Extensions i alteracje w typach akordów
Typ akordu | Typowe extensions / alteracje |
---|---|
Maj7 | 9, 13, ♯11, czasem ♭5, ♯5 |
m7 | 9, 11, 13, czasem ♭13 |
Dominant 7 | ♭9, ♯9, ♯11, ♭13, ♭5, ♯5 |
7sus | 9, ♭9, ♯9, 11, ♭13, 13 |
7. Upper Structures
- Technika nakładania akordów (trójdźwięku/czterodźwięku) na bazę 1–3–7.
- Umożliwia kontrolę kolorystyki i precyzyjne umiejscowienie tensions.
Przykład
- Dm/C → trójdźwięk d-moll nad basem C (daje 9 i 11 nad Cmaj7).
8. Zastosowania praktyczne
- Improwizacja – budowanie języka melodycznego na bazie chord-scale i dostępnych tensions.
- Reharmonizacja – świadome modyfikowanie akordów (np. dodanie ♯11 do akordu tonicznego).
- Voicing – pomijanie (omit) lub dodawanie (add) dźwięków dla klarowności brzmienia.
9. Przykłady notacji
- Add: Dadd9 = D–F♯–A–E (bez septymy).
- Omit: Cmaj7(no5) = C–E–B.
- Alt: C7alt = C–E–G–B♭ + (♭9, ♯9, ♯11, ♭13).
10. Podsumowanie
- Extension – naturalne, wzbogacające akord, nie wymagają rozwiązania.
- Tension – dźwięki dysonansowe, często wymagające rozwiązania.
- Alteracja – chromatyczna zmiana extension, silne napięcie.
- Jazz – wykorzystuje napięcia jako integralny element brzmienia, a nie wyłącznie „dysonanse”.
- Chord tones (dźwięki akordowe)
- Available tensions (dostępne napięcia, polecane do voicingu i improwizacji)
- Avoid notes (nuty unikane w pionowym brzmieniu)
- Alteracje (najczęściej stosowane w praktyce jazzowej)
Tabela: Extensions, Tensions i Alteracje w jazzie
Typ akordu | Chord tones | Available tensions | Avoid notes | Typowe alteracje |
---|---|---|---|---|
Cmaj7 | C – E – G – B | 9 (D), 13 (A), ♯11 (F♯) | 11 (F) | ♯11 (z lydian scale) |
Cm7 | C – E♭ – G – B♭ | 9 (D), 11 (F), 13 (A) | brak stałych (czasem 6 jako modalne napięcie) | ♭13 (z aeolian scale) |
Cø7 (m7♭5) | C – E♭ – G♭ – B♭ | 11 (F), ♭13 (A♭) | 9 (D) bywa unikana (zależnie od kontekstu) | ♭9, 13 (w funkcji dominantowej) |
Cm(maj7) | C – E♭ – G – B | 9 (D), 11 (F), 13 (A) | brak typowych | ♯11 (F♯), ♭13 (A♭) |
C7 | C – E – G – B♭ | 9 (D), 13 (A), ♯11 (F♯) | 11 (F) | ♭9 (D♭), ♯9 (D♯), ♭13 (A♭) |
C7sus4 | C – F – G – B♭ | 9 (D), 13 (A) | brak typowych (kwarta = składnik akordu) | ♭9 (D♭), ♭13 (A♭) |
C7alt | C – E – G – B♭ | wszystkie alterowane: ♭9 (D♭), ♯9 (D♯), ♯11/♭5 (F♯), ♭13 (A♭) | brak naturalnych extensions (9, 11, 13) | komplet alteracji = „pełne napięcie” |
Cdim7 | C – E♭ – G♭ – A | 9 (D), 11 (F), 13 (A♯ enh.) | brak wyraźnych avoid | chromatyczne 9/11 dla koloru |
Caug7 (C7♯5) | C – E – G♯ – B♭ | 9 (D), 13 (A) | 11 (F) | ♭9, ♯9, ♯11 |
Wnioski praktyczne
- Maj7 – koloryzuje się głównie 9 i 13, a tryb lidyjski dodaje ♯11.
- m7 – naturalne napięcia to 9, 11, 13; przy funkcji subdominantowej można używać ♭13.
- Dominant 7 – największa paleta alteracji; to tutaj jazz „nasyca się” napięciami (♭9, ♯9, ♯11, ♭13).
- 7sus – daje dużą swobodę, bo kwarta (11) jest częścią akordu.
- Akordy alterowane (alt) – bazują na skali alterowanej (tryb superlokrisch), gdzie wszystkie tensions są chromatycznie zmienione.
Akordy typu add – rozszerzenia poza strukturą tercjową
Typ akordu | Chord tones | Dodane rozszerzenie (add) | Uwagi |
---|---|---|---|
Cadd9 | C – E – G | 9 (D) | brak septymy, nie jest to Cmaj9 |
Cmadd9 | C – E♭ – G | 9 (D) | charakter „modalny”, często używany w balladach i fusion |
Cadd11 | C – E – G | 11 (F) | kwarta jako dodatek; bywa nieco „szorstka”, często stosowana w gitarze akustycznej |
Cadd♯11 | C – E – G | ♯11 (F♯) | kolor lidyjski, spotykany w muzyce filmowej i fusion |
Cadd13 | C – E – G | 13 (A) | akord „lekki”, używany zamiast Cmaj13, bez septymy i nony |
Cmadd13 | C – E♭ – G | 13 (A) | tworzy barwę między moll a mol6 |
Gm7add13 | G – B♭ – D – F | 13 (E) | dodanie 13 bez nony i undecymy |
Różnica między add a pełnym extension
- Extension (np. Cmaj9) → powstaje z naturalnej budowy tercjowej (triada + septyma + nona).
- Add (np. Cadd9) → trójdźwięk + „doklejony” dźwięk spoza szeregowego układu tercji, bez septymy.
Dlatego Cadd9 ≠ Cmaj9 – oba mają nonę D, ale w Cmaj9 zawsze jest septyma (B).
Wnioski praktyczne
- Akordy add są „czystsze” i mniej gęste niż pełne extensions.
- Świetnie sprawdzają się na gitarze, gdzie łatwo chwycić trójdźwięk + dodatkowy dźwięk.
- W jazzie bywają stosowane w kontekście modalnym i jako warianty toniczne (szczególnie add9 i add13).
- W aranżacji często spotyka się połączenia np. Cmaj7 + D w melodii, które w zapisie skrótowym bywają interpretowane jako Cadd9.
Zbiorcza tabela: Extensions, Tensions, alteracje i Add
Typ akordu | Chord tones | Available tensions | Avoid notes | Typowe alteracje / Uwagi |
---|---|---|---|---|
Cmaj7 | C – E – G – B | 9 (D), 13 (A), ♯11 (F♯) | 11 (F) | ♯11 z trybu lidyjskiego |
Cm7 | C – E♭ – G – B♭ | 9 (D), 11 (F), 13 (A) | brak stałych | ♭13 (A♭) z eolskiej |
Cø7 (m7♭5) | C – E♭ – G♭ – B♭ | 11 (F), ♭13 (A♭) | 9 (D) często unikane | w funkcji dominantowej: ♭9 |
Cm(maj7) | C – E♭ – G – B | 9 (D), 11 (F), 13 (A) | brak typowych | kolorystyka filmowa/jazz modalny |
C7 | C – E – G – B♭ | 9 (D), 13 (A), ♯11 (F♯) | 11 (F) | ♭9, ♯9, ♭13 |
C7sus4 | C – F – G – B♭ | 9 (D), 13 (A) | brak typowych (kwarta = chord tone) | ♭9, ♭13 |
C7alt | C – E – G – B♭ | wszystkie alterowane: ♭9 (D♭), ♯9 (D♯), ♯11 (F♯), ♭13 (A♭) | brak naturalnych ext. | skala alterowana (superlokrisch) |
Cdim7 | C – E♭ – G♭ – A | 9 (D), 11 (F), 13 (A♯ enh.) | brak | chromatyczne 9/11 |
Caug7 (C7♯5) | C – E – G♯ – B♭ | 9 (D), 13 (A) | 11 (F) | ♭9, ♯9, ♯11 |
Cadd9 | C – E – G | 9 (D) | brak | brak septymy → ≠ Cmaj9 |
Cmadd9 | C – E♭ – G | 9 (D) | brak | barwa modalna (np. dorycka) |
Cadd11 | C – E – G | 11 (F) | bywa szorstkie z tercją (E–F) | często gitarowe brzmienie |
Cadd♯11 | C – E – G | ♯11 (F♯) | brak | kolor lidyjski |
Cadd13 | C – E – G | 13 (A) | brak | „lekki” wariant toniczny |
Cmadd13 | C – E♭ – G | 13 (A) | brak | balans między Cm i Cm6 |
Gm7add13 | G – B♭ – D – F | 13 (E) | brak | spotykane w jazz/fusion |
Wnioski z tabeli
- Akordy tercjowe → fundament harmonii jazzowej, otwierają pełne spektrum extensions i alteracji.
- Akordy add → uproszczone, „czystsze”, świetne w aranżacji i na gitarze; kolor dodany pojedynczym dźwiękiem, bez septymy.
- Dominanty (7, alt, sus) → największa swoboda wprowadzania napięć (alterowanych i chromatycznych).
- Maj7 i m7 → bardziej selektywne: mają konkretne avoid notes (np. 11 w Maj7).
Quiz: Tensions i Extensions w jazzie
1.
Który dźwięk jest avoid note w akordzie Cmaj7?
a) D (9)
b) A (13)
c) F (11)
d) G (5)
2.
Czym różni się Cadd9 od Cmaj9?
a) W Cmaj9 nie ma septymy, a w Cadd9 jest
b) W Cadd9 nie ma septymy, a w Cmaj9 jest
c) Cadd9 ma alterowaną kwintę
d) Cmaj9 zawiera tylko trójdźwięk + nonę
3.
Które z poniższych jest typowym altered tension w akordzie dominantowym?
a) 9 (D)
b) 11 (F)
c) ♯9 (D♯)
d) 13 (A)
4.
Jakie są available tensions dla Cm7 w skali doryckiej?
a) 9 (D), 11 (F), 13 (A)
b) 9 (D), 11 (F), ♭13 (A♭)
c) 9 (D), ♯11 (F♯), 13 (A)
d) 11 (F), 13 (A), ♯9 (D♯)
5.
Który akord zawiera wszystkie możliwe alteracje?
a) C7sus4
b) Cmaj9♯11
c) C7alt
d) Cadd13
6.
Jaki dźwięk dodaje się w akordzie Cmadd13?
a) nona (D)
b) seksta wielka (A)
c) undecyma (F)
d) kwinta czysta (G)
7.
Który tension jest najczęściej używany w akordzie Cmaj7 w stylu lidyjskim?
a) ♭9 (D♭)
b) 11 (F)
c) ♯11 (F♯)
d) ♭13 (A♭)
8.
W jakim akordzie kwarta (11) NIE jest avoid note, lecz składnikiem akordu?
a) Cmaj7
b) C7sus4
c) Cm7
d) Cdim7
Quiz: Tensions & Extensions w jazzie
1.
Który dźwięk jest avoid note w akordzie Cmaj7?
a) D (9)
b) A (13)
c) F (11)
d) G (5)
2.
Czym różni się Cadd9 od Cmaj9?
a) W Cmaj9 nie ma septymy, a w Cadd9 jest
b) W Cadd9 nie ma septymy, a w Cmaj9 jest
c) Cadd9 ma alterowaną kwintę
d) Cmaj9 zawiera tylko trójdźwięk + nonę
3.
Które z poniższych jest typowym altered tension w akordzie dominantowym?
a) 9 (D)
b) 11 (F)
c) ♯9 (D♯)
d) 13 (A)
4.
Jakie są available tensions dla Cm7 w skali doryckiej?
a) 9 (D), 11 (F), 13 (A)
b) 9 (D), 11 (F), ♭13 (A♭)
c) 9 (D), ♯11 (F♯), 13 (A)
d) 11 (F), 13 (A), ♯9 (D♯)
5.
Który akord zawiera wszystkie możliwe alteracje?
a) C7sus4
b) Cmaj9♯11
c) C7alt
d) Cadd13
6.
Jaki dźwięk dodaje się w akordzie Cmadd13?
a) nona (D)
b) seksta wielka (A)
c) undecyma (F)
d) kwinta czysta (G)
7.
Który tension jest najczęściej używany w akordzie Cmaj7 w stylu lidyjskim?
a) ♭9 (D♭)
b) 11 (F)
c) ♯11 (F♯)
d) ♭13 (A♭)
8.
W jakim akordzie kwarta (11) NIE jest avoid note, lecz składnikiem akordu?
a) Cmaj7
b) C7sus4
c) Cm7
d) Cdim7